امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
وزیر صنعت: حذف ایران از معادلات جهانی غیرممکن است

اقتصادنیوز؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران عضو موقت اتحادیه اوراسیا شده، گفت: عضویت موقت ایران در یک اتحادیه منطقه ای و بین المللی در شرایط جدید نشان می دهد که امکان حذف و انزوای ایران در معادلات جهانی وجود ندارد. 

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی» روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران پس  از سه سال مذاکره به عنوان عضویت موقت اتحادیه اوراسیا پذیرفته شد به طوری که قبل از ایران پنج کشور روسیه ، قزاقستان،  بلاروس و ارمنستان و قرقیزستان به طور رسمی عضو این اتحادیه بودند و چند کشور  در حال مذاکره هستند.

وی با بیان اینکه ما  در این اتحادیه حضور فعال داریم اظهارداشت: دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان اقتصاد مهم دنیا پذیرفته ، ضمن اینکه  در این توافقنامه ایران ۳۶۰ کالا را به آنها و از سوی مقابل  ۵۱۰  کالا را به جمهوری اسلامی ترجیح دادند که در حال  مطالعه و بررسی است.

وزیر صنعت تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و روسیه  شیوه های لازم فراهم شده و این امر باید به نفع اقتصاد ملی  و صادرات است.

وی اضافه کرد: صادرات ایران به روسیه با وجود روابط دو کشور قابل توجه نیست، بنابراین امسال یکی از برنامه های ایران توسعه صادرات به کشورهای همسایه است  که فرصت خوبی برای بخش خصوصی به شمار می رود،  زیرا برخی کالاها دارای تخفیفات و ترجیحات هستند.

به گفته وزیر صنعت، بخشی از این کالاها در کشور تولید می شود و این مزیتی است که می توان بازار این کشورها را در اختیار گرفت.

برخورد وزارت صنعت با عرضه کنندگان لوازم خانگی جعلی 

وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره ادعای رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر وجود تولیدات با برندهای جعلی در بازار گفت: هر کسی در این کشور بر مبنای ادعایی که دارد ، مدارک ارایه دهد و رئیس اتحادیه لوازم خانگی مسئول حوزه کاری خود است و بنابراین چنانچه خلافی وجود دارد باید پیگیری کند.

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند فرهنگسازی است افزود: امسال یکی از اولویت های وزارت صنعت، تولید داخلی لوازم خانگی است و  در برخی اقلام مانند یخچال و فریزر رشد مثبتی داشته اند و در برخی اقلام همانند تولید تلویزیون با کاهش روبرو شده ایم که با خروج برندهای  سامسونگ و ال جی از کشور به نظر می رسد بازار آنها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

به گفته رحمانی، چندی پیش خط تولید لوازم خانگی  هوشمند در یکی از شهرهای کشور افتتاح شده و در برخی موارد دیده شده محصول تولید داخل با برندهای خارجی به مشتریان ارایه می شود که باید این مهم برندسازی و فرهنگ سازی شود.

وی افزود: اکنون مردم باور دارند که خیلی از کالاهای ایرانی کیفیت دارند، یک زمانی برخی کالاهای تولید کیفیت پایینی داشتند، اما اکنون از صادرکنندگان و تولیدکنندگان درخواست شده تا جنس غیرکیفی صادر نکنند تا جنس ایرانی بدنام نشود.

وزیر صنعت خروج برندهای سامسونگ و ال جی را خلاف قانون تجارت دانست و گفت: این صحیح نیست که یک برند خلاف قانون تجار دنیا با تهدید یک کشور از کشور دیگر باوجود اینکه قرارداد دارند، خارج شوند، اما با این وجود برنامه داخلی سازی تولیدات لوزم خانگی  در کشور دنبال می شود. 

عرضه لوازم خانگی ایرانی طی دو ماه آینده

وزیر صنعت، معدن  و تجارت با بیان اینکه برنامه پیش بینی شده تولید کیفی لوازم خانگی است تا سدی در مقابل واردات باشد، افزود:  طبق برنامه  قرار است ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون با  برند ایرانی تولید و تا ۲ ماه آینده به بازار عرضه شود.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان می توانند برای ثبت تولیدات خود به اندازه نیاز داخلی یا حتی کمتر از ان به معاونت امور صنایع  وزارت صنعت مراجعه کنند تا موانع تعرفه ای و  حمایت های دیگر از آنها انجام شود.

رحمانی درباره ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به این بخش گفت:  ممکن است فضا برای ورود این شرکت ها روان نباشد، اما  از این موضوع استقبال می کنیم و ورود اینها به حوزه بازار، صنعت و معدن راه نجات به شمار می رود.

وی اظهارداشت: چنانچه کالایی مورد نارضایتی مردم باشد، ضرورت دارد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دستگاه های نظارتی در این زمینه وارد شوند تا با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و برندهای جعلی برخورد قانونی شود.

۱۰ میلیارد دلار کالای داخلی جایگیزین واردات می شود

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه  به نفع کشور است که شفاف عمل شود، گفت: قرار است تا سال  ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰  میلیارد دلار تولید داخل را جایگزین واردات در بخش های نفت، گاز،  پتروشیمی ، لوازم خانگی ، صنایع مخابراتی ، خودرو،  قطعه سازی و پوشاک شود.

به گفته وی، این موضوع به تفکیک است از مجموع ۱۰ میلیارد دلار مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خودروسازی و قطعه است که  حداقل ۴۰۰ میلیون تومان ان مربوط به امسال است.

وی حرکت وزارت صنعت را رو به جلو دانست و  تصریح کرد: وظیفه وزارت صنعت  به عنوان دستگاه حاکمیتی و سیاست کلان کشور این است که نهضت ساخت داخل دنبال شود و باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

 

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال