امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

رفع مشکلات تبادلات بانکی ایران و چین

رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین از اعلام خبرهای خوش برای تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته جاری خبر داد.اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه در حال حاضرمشکل تولیدکنندگان و شرکت‌های رسمی کشور  برای تبادلات بانکی با طرف چینی برطرف شده است، اظهار داشت: خوشبختانه تبادلات بانکی روان شده و مشکلی در این رابطه نیست.رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین با بیان این که فقط برای توریست و شرکت‌های غیررسمی مشکلات همچنان برقرار است، افزود: قرار است تا پایان هفته جاری با برگزاری جلساتی مشکل مبادلات بانکی شرکت‌های غیررسمی با طرف چینی را حل کنیم؛ اما هنوز برای توریست به توافق دست پیدا نکرده‌ایم.

 

امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن بین وزرای راه و دفاع

قرار است امروز طی مراسمی با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع، تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی امضا شود.با امضای تفاهمنامه برای ساخت 100هزار واحد مسکونی، وزارت راه و شهرسازی دومین تفاهمنامه بزرگ را با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا می‌کند. مشخص نیست این 100هزار واحد برای نیروهای مسلح ساخته می‌شود یا این‌که مانند طرح مسکن مهر زیرمجموعه‌های وزارت دفاع اقدام به ساخت و ساز در بخش مسکن می‌کنند. طی هفته‌های  اخیر دولت از برنامه ساخت مسکن برای کارکنان دولتی خبر داده است؛ طرحی که بر اساس آن به گفته وزیر راه و شهرسازی کارکنان دولتی طی 15 سال خانه‌دار خواهند شد.

چهارشنبه گذشته سیدامیرحسین قاضی‌زاده عضو هیئت رئیسه مجلس درباره طرح دولت به تسنیم گفته بود:‌ برای خانه‌دار کردن حقوق‌بگیران پیشنهادی را به دولت ارائه کردیم که البته دولت آنرا به کارکنان دولت تقلیل داد. بر اساس این طرح حقوق‌بگیران دولتی در یک بازه زمانی 25 سال با پرداخت 15 درصد از حقوق خانه‌دار خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که برای منابع مالی مورد نیاز این طرح مدل سه‌گانه‌ای طراحی شده است، اظهار کرد: با تأمین مالی، انبوه‌سازان اقدام به ساخت و ساز در قالب این طرح کرده و کارمندان حقوق بگیر دولت صاحبخانه می‌شوند. در این طرح به مدت 5 سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای کارمندان دولت ساخته می‌شود. پس از این مدت نیز با مدل کنونی سایر افراد در یک بازه 25 تا 36 ساله با توجه شاخص‌هایی از جمله نرخ رشد قیمت ، حداقل دستمزد و... می‌توانند خانه‌دار شوند.وی با اشاره به این‌که در این طرح نوع ضمانت متفاوت خواهد بود، یادآور شد: طی نامه‌ای این طرح را برای وزارت راه و شهرسازی ارسال کردیم، اما این وزارتخانه واکنش جدی به آن نشان نداد؛ از این رو با رئیس‌جمهوری مکاتبه کردیم که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در تماس با بنده اعلام کرد طرح مذکور را ابلاغ کرده است.

 

اصلاح ساعت اداری در ۲۶ استان

میزان مصرف برق در هفته گذشته به بیش از ۵۳ هزار مگاوات رسید و گرم‌ترین روز سال رقم خورد. این در حالی است که به گفته سخنگوی صنعت برق میزان مصرف برق در کشور در هفته جاری به ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسید و وزارت نیرو در این راستا اقداماتی را برای تأمین برق کشور در دست اجرا دارد.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه پیش‌بینی شده میزان مصرف برق در ساعات اوج به ۵۶ هزار مگاوات در هفته جاری برسد، درباره اقدامات انجام شده در حوزه تولید برق توضیح داد: سعی شده است که نیروگاه‌ها حداکثر آمادگی را داشته باشند تا امکان خدمات رسانی به همه مشترکین فراهم شود. در طرف مصرف نیز سعی شده با اقدامات مدیریت مصرف از سوی وزارت نیرو که عمدتاً تشویق محور هستند بتوانیم بخشی از بار را کاهش دهیم.وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اقداماتی که برای گذر از پیک مصرف در فصل تابستان در نظر گرفته شده، اصلاح ساعات اداری است گفت: تاکنون ۲۶ استان موافقت خود را با اصلاح ساعت کار اعلام کرده‌اند که این اقدام در اغلب استان‌ها از ابتدای تیرماه اجرایی شده است.وی گفت: بر این اساس کار در ادارت یک ساعت زودتر شروع شده و یک ساعت تا یک و نیم ساعت زودتر خاتمه می‌یابد، بعد از خاتمه کار نسبت به قطع و خاموش کردن تجهیزات گرمایشی، لامپ‌های اضافی، روشنایی‌ها و تجهیزات غیرضروری اقدام می‌شود.

وی از خاموش کردن چاه‌های کشاورزی در ساعات ۱۲ تا ۱۶ خبر داد و گفت: بیست ساعت بعدی برق رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. رجبی مشهدی درباره صرفه‌جویی مصرف در بخش صنعت نیز توضیح داد: با بخش‌های صنعتی از روز قبل هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود که میزان برق صنعتی که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است کاهش یابد در این صورت صنایع از تشویق وزارت نیرو برخوردار خواهند شد. رجبی مشهدی از خرید برق از نیروگاه‌های خود تأمین خبر داد و گفت: از نیروگاه‌های خود تأمین که در اختیار صنایع و دستگاه‌های اجرایی هستند، برق با نرخ خوبی خریداری شده و به شبکه تزریق می‌شود.

به گفته رجبی در بخش‌های تجاری نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی امضا شده که در ساعات پیک برق خود را کاهش دهند. رجبی به این سوال که افزایش مصرف در کدام استان‌ها بوده است پاسخ داد: افزایش مصرف برق اغلب در نوار شمالی کشور و استان‌های گلستان، مازندران و گیلان با توجه به گرمای زودرس بوده است. بر اساس این گزارش پیش از این رجبی مشهدی به ایسنا اعلام کرده بود اصلاح ساعات اداری استان‌های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، ایلام، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان، یزد، قم، کردستان، همدان، اردبیل، کرمانشاه، مازندران، سمنان و چهارمحال و بختیاری قطعی شده است.

 

واکنش به افزایش نامتعارف قیمت بلیت هواپیما

سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی ملزم به مدیریت نحوه فروش بلیت های خود هستند، از مسافران خواست هرگونه فروش بلیت خارج از چارچوب را گزارش دهند. رضا جعفرزاده در پی انتشار خبری مبنی بر فروش قیمت پرواز تهران- کیش- تهران به سه میلیون تومان گفت: تاکنون تصمیمی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما گرفته نشده و شرکت‌های هواپیمایی کماکان براساس دامنه نرخ‌های اعلام شده به سازمان اقدام می‌کنند که سقف و کف اعلام شده توسط شرکت‌ها حتی بیزنس کلاس با این قیمت فاصله بسیار دارد. وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به مدیریت نحوه فروش بلیت‌های خود هستند گفت: ملاک نرخ بلیت هواپیما کلاس نرخی است که شرکت‌ها توافق و اعلام کرده اند و بیرون از دامنه نرخ‌ها تخلف محسوب می‌شود. جعفرزاده افزود: با هر گونه تخلف از طرف مراکز فروشی که از طریق مکاتبه شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری، بازرسی بازرسان دفتر نظارت و یا گزارش مردمی که موجب بی نظمی و اخلال در نظام بازار و تضییع حقوق شهروندان شود برخورد خواهد شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: نحوه برخورد با متخلفان را تعلیق و لغو دفاتر دارای مجوز از سازمان و معرفی به مبادی ذیربط در مورد آن دسته از سایت‌هایی که مجوز ندارند عنوان کرد و از مسافران خواست هرگونه فروش بلیت خارج از چارچوب تعیین شده از طریق سایت سازمان www.cao.ir گزارش شود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال