امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

بازارمسکن درشهریور انتظار شهریور کم‌رمق  در بازار اجاره

تمدید قراردادها، تعدیل قیمت فروش، کاهش معاملات، مهاجرت به شهرهای اطراف، ورود املاک نوساز به بخش اجاره و نگرانی موجران از خالی ماندن خانه در آخرین ماه از فصل جابه‌جایی، منجر به مهار انتظارات تورمی در بازار اجاره شده است. 6  عامل تقویت‌کننده بازار اجاره، افق افزایشی این بازار در آخرین ماه از فصل جابه‌جایی را دور از ذهن کرده است. در شرایطی که معمولا با ورود به شهریورماه نگرانی‌ها از احتمال رشد اجاره بها تشدید می‌شود، کاهش معاملات و ثبات قیمت در فایل‌های خرید و فروش و هم‌چنین تمدید قراردادهای اجاره که طی دو ماه اخیر ویژگی غالب بازار را شکل داده این ذهنیت که امسال شهریور ملتهبی را در بخش اجاره شاهد خواهیم بود کمرنگ کرده است. از سوی دیگر شهریورماه آخرین فرصت موجران برای یافتن مستاجر محسوب می‌شود و انتظار می‌رود مالکان برای آن‌که گرفتار پاییز راکد نشوند از نرخ‌های پیشنهادی کوتاه بیایند. ورود املاک کلیدنخورده‌ای که از فروش بازماندند به بازار، عامل  دیگری است که به تعدیل نرخ‌ها در این بخش کمک می‌کند.

اطلاعات دریافتی از واسطه‌های ملکی شهر تهران حاکی از آن است که در مردادماه نیز حجم قراردادهای اجاره نسبت به خردادماه افزایش نیافته و از حدود ۱۵ هزار فقره در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فراتر نخواهد رفت. در ۱۵ روز ابتدای مردادماه ۷۷۵۸ قرارداد اجاره در شهر تهران منعقد شده که کاهش ۲۲ درصدی را نسبت به نیمه اول مردادماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. برداشت سطحی از افت قراردادهای اجاره این است که اجاره‌نشین‌ها اقدام به خرید کرده‌اند. اما کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین دلیلی که به آرامش بازار اجاره در پایتخت کمک کرده، مهاجرت از تهران و تمایل به تمدید قراردادها بوده است.

به گزارش ایسنا، به دنبال نوسان بازار مسکن در دو سال اخیر و بر اساس مشاهدات میدانی جمعیت در بعضی شهرهای اطراف تهران افزایش محسوسی یافته است. هم‌چنین کارنامه بازار مسکن در تیرماه نشان‌دهنده افت قیمت مسکن در مناطق میانی بود. رییس اتحادیه مشاوران املاک گفته که در پی کاهش  قیمت در بخش خرید و فروش، نرخ اجاره بها نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مصطفی‌قلی خسروی در بیان جزییات تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره بیان کرده  است: نرخ اجاره در منطقه ۲ تهران با ۳ تا ۵ میلیون تومان، در منطقه ۴ تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد، در منطقه ۱۰ تهران حدود ۱۰ درصد و در منطقه هشت ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مواجه شده است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال