امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

بوی گرانی برنج داخلی به مشام می‌رسد

 
 
بوی گرانی برنج داخلی به مشام می‌رسدبا توجه به ممنوعیت ثبت سفارش واردات و کمبود برنج خارجی، نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار وجود دارد.

در هفته‌های اخیر، وزیر جهاد کشاورزی به دنبال واردات بی‌رویه برنج خارجی طی نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار ممنوعیت ثبت سفارش واردات شد که همین امر موجب شد برنج خارجی در بازار روند افزایشی به خود بگیرد.

با وجود آنکه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که در چند ماه نخست سال واردات بیش از حد برنج دلیل اصلی برهم زدن تعادل بازار داخل و رکود برنج ایرانی است؛ اما واردکنندگان برنج خارجی نظر دیگری دارند.

آخرین بررسی از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج خارجی با افزایش ۸ تا ۹ هزار تومان، حدود ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان در مغازه‌ها عرضه می شود.

یکی از فروشندگان می گوید: با توجه به کمبود برنج خارجی و ممنوعیت ثبت سفارش احتمال مجدد برنج خارجی و حتی برنج ایرانی در روزهای اتی در بازار وجود دارد.

با توجه به اظهارات فروشندگان نگرانی‌هایی مبنی بر دامن‌گیر شدن نوسانات قیمت برنج خارجی بر تولید داخل وجود دارد، به همین دلیل به سراغ رئیس جهاد کشاورزی مازندران رفتیم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از شرایط مساعد تولید برنج خبر داد و گفت: امسال کشت اول و دوم برنج نسبت به سال گذشته از شرایط مساعدی برخوردار است به گونه‌ای که تولید با افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

وی افزود: با وجود آنکه قیمت برنج در فصل برداشت در مقایسه با سال گذشته از شرایط مساعدی برخوردار بود؛ اما تا حدودی کشش بازار برای ارقام محلی به سبب وارداتی بی‌رویه محصول در ماه‌های اخیر کاهش یافت.

به گفته حیدرپور با ممنوعیت ثبت سفارش واردات انتظار می‌رود که بازار داخل به تعادل نسبی برسد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: از آنجا که سال گذشته، کشاورزان در فصل برداشت اقدام به فروش برنج تولیدی خود کردند و اواخر سال قیمت‌ها با نوساناتی روبه‌رو شد از این رو به این نتیجه رسیدند که امسال برنج تولیدی خود را به تدریج عرضه کنند تا در صورت افزایش قیمت، آنها از حاشیه سود بازار منتفع شوند.

وی با بیان اینکه بازار خرید و فروش از تب و تاب افتاده است، تصریح کرد: سال زراعی گذشته، اختلاف قیمت در زمان برداشت نسبت به روزهای پایانی سال فاصله فاحشی داشت که انتظار می‌رود با مدیریت مسوولان شاهد وضعیت نابسامان قیمت در ایام پایانی سال نباشیم.

حیدرپور با اشاره به اینکه نرخ ۱۶ هزارتومانی برنج طارم در بازار تهران منطقی نیست، گفت: اکنون نرخ هر کیلو برنج طارم محلی در شمال ۸ هزار تومان و طارم کیفی ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و بسته بندی  ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر در بازار تهران باید عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر توجیه اقتصادی ندارد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت واردات می‌تواند در افزایش قیمت برنج داخلی تأثیر گذار باشد، بیان کرد: کمبود برنج موجود در بازار تا حدی بر قیمت برنج ایرانی تأثیر گذار است؛ اما به سبب واردات بیش از حد نیاز در چند ماه نخست سال، این امر اثر منفی بر تولید داخل نخواهد داشت.

حیدرپور با اشاره به اینکه مشتریان برنج ایرانی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، افزود: براساس آخرین آمار، سرانه مصرف هر کیلو برنج ایرانی ۳۵ تا ۳۸ کیلو است که با احتساب تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در استان‌های شمالی حدود ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تأمین شود.

وی ادامه داد: براساس آمار گمرک، در چند ماه نخست سال بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است که با وجود افزایش واردات بیش از حد نیاز، ممنوعیت واردات نمی‌تواند تأثیری بر نوسان قیمت برنج ایرانی داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه کمبود برنج خارجی در بازار صحت ندارد، اذعان کرد: با توجه به آمار بالای واردات، تنها کمبود ساختگی توسط واردکنندگان می‌تواند بازار را ملتهب کند و در غیر این‌صورت نگرانی مبنی بر کمبود برنج و افزایش قیمت در بازار وجود ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت خرید توافقی برنج جهت کنترل بازار، تصریح کرد: خرید توافقی تنها در صورت نبود تقاضا و افت شدید قیمت‌ها در بازار مطرح می‌شود.

حیدرپور ادامه داد: سال ۹۲،  وزارت جهاد به دنبال واردات بیش از دو میلیون تن برنج و نبود تقاضا و کاهش بی رویه قیمت برنج ایرانی وارد میدان شدند تا با خرید توافقی بازار را از حالت رکود نجات دهند؛ اما در شرایط کنونی خرید توافقی ممکن است تبعات منفی در بازار به دنبال داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه خرید تضمینی برنج کارایی ندارد، گفت: با توجه به آنکه قیمت‌های موجود در بازار دو برابر نرخ خرید تضمینی است از این رو برنج کاران تمایلی به فروش محصول خود به دولت ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال