امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

صادرات آرد گندم ۱۲ برابر شد

کدام کشورها شکلات و بیسکوئیت ایرانی می‌خورند؟

 
 
کدام کشورها شکلات و بیسکوئیت ایرانی می‌خورند؟براساس آمارهای ارائه شده، در هشت ماهه امسال نزدیک به ۳۱۴ هزار تن محصول در گروه شیرینی و شکلات به ارزش حدود ۴۴۰ میلیون دلار صادر شده است که عراق، افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و آذربایجان عمده‌ترین خریداران این محصولات بوده‌اند.

براساس آمارهای ارائه شده، در هشت ماهه امسال نزدیک به ۳۱۴ هزار تن محصول در گروه شیرینی و شکلات به ارزش حدود ۴۴۰ میلیون دلار صادر شده است که عراق، افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و آذربایجان عمده‌ترین خریداران این محصولات بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، صادرات این بخش در شرایطی به این رقم رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۹۲.۵ درصد و از نظر ارزش بالغ بر ۲۵.۷ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر با توجه به افزایش حجم صادرات به نظر می‌رسد ارزش این محصولات در جهان به مراتب کاهش پیدا کرده و کمتر از یک سوم شده است.

اما در میان محصولاتی که در این گروه جا گرفته‌اند، بیشترین رقم افزایش صادرات را می‌توان مربوط به آرد گندم دانست که در یک دوره یکساله حدود ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است. البته این افزایش وزنی بدون افزایش ارزش بوده و قیمت این محصول در قیاس با سال گذشته تغییری نداشته است. بدین ترتیب در هشت ماهه اول سال جاری حدود ۱۷۰ هزار تن آرد گندم به ارزش بالغ بر ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

همچنین صادرات آرد پودر شده خوراکی در این مدت از نظر وزنی دو برابر شده است. البته این اتفاق در شرایطی رخ داده که ارزش این محصول در بازارهای جهانی ۱۰۰ درصد رشد داشته و صادرات آن به ۶۰ تن رسیده که حدود ۰.۰۸ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

آرد غلات به غیر از گندم نیز دیگر محصولی است که اگرچه از نظر وزن، صادرات آن پنج برابر شده اما ارزشش تغییری نکرده است؛ به عبارتی دیگر این محصول امسال یک پنجم قیمت سال قبل در بازارهای جهانی به فروش رسیده است. وزن محصول صادر شده در این بخش حدود ۶۰ تن بوده و ارزش آن حدود ۰.۰۱ میلیون دلار اعلام شده است.

افزایش ۴۰ درصدی شیرینی‌جات بدون کاکائو

اما یکی از دیگر بخش‌هایی که با افزایش قابل توجه صادرات مواجه بوده شیرینی‌های بدون کاکائو هستند که در این مدت از نظر وزنی ۴۰.۸ درصد و از نظر ارزش ۵۵.۴ درصد افزایش صادرات داشته‌اند. بدین ترتیب در این بخش بالغ بر ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول به ارزش بالغ بر ۱۱۸ میلیون دلار صادر شده است.

البته در کنار افزایش صادرات شیرینی‌جات بدون کاکائو، صادرات شکلات کاکائو با کاهش مواجه شده و در مدت یک سال گذشته بیش از ۲۹ درصد افت وزنی داشته است. این افت وزنی در شرایطی صورت گرفته که کاهش ارزش صادرات در این بخش بسیار اندک و در حد ۱.۸ درصد بوده و به عبارت دیگر می‌توان گفت شکلات کاکائوی ایرانی در بازارهای جهانی افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

در مدت هشت ماهه اول امسال صادرات در این بخش بالغ بر ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن بوده است که ارزش آن بیش از ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌شود.

اما در بخش نان شیرینی و بیسکویت نیز شاهد ۹.۴ درصد کاهش وزنی صادرات بوده‌ایم، اما با این وجود از نظر ارزش صادرات این محصول با افزایش ۱۱ درصدی همراه بوده است. براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که نان شیرینی و بیسکویت ایرانی در سال گذشته در بازارهای جهانی گران شده است. بدین ترتیب در این بخش بیش از ۷۴ هزار تن محصول به ارزشی بالغ بر ۱۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شده است.

خمیر کاکائو با چربی از دیگر اقلامی است که در این مدت از نظر وزن و ارزش با کاهش صادرات مواجه بوده و از نظر وزن و ارزش صادرات ۷۶.۹ درصد و ۵۰.۹ درصد کاهش یافته است. در هشت ماهه اول سال جاری ۳۰۰ تن خمیر کاکائو با چربی به ارزش دو میلیون و ۷۰۰ دلار صادر شده است.

خمیر کاکائو بدون چربی نیز در هشت ماهه اول سال جاری صادراتی نداشته و وزن آن نسبت به سال گذشته با افت ۱۰۰ درصدی مواجه بوده است.

همچنین پودر کاکائو در این مدت شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی صادرات وزنی بوده و از نظر ارزش نیز بالغ بر ۳۴۴.۴ درصد افزایش داشته است. با این وجود در این حوزه تنها ۱۰ تن کالا به ارزشی بالغ بر ۰.۰۴ میلیون دلار صادر شده است.

کاهش صادرات غلات پف کرده

غلات پف کرده دیگر محصول این بخش است که در هشت ماهه اول سال جاری از نظر حجمی بیش از ۵۹۰۰ تن و از نظر ارزش بیش از ۲۱ میلیون دلار صادرات داشته است. البته این ارقام از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزش ۲۳ درصد کاهش را شاهد بوده‌اند.

همچنین بلغور غلات صادراتی در حد ۸۷۰۰ تن داشته و ارزش آن بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است که صادرات این بخش از نظر وزنی و ارزش به ترتیب ۱۹.۲ درصد و ۷۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افت صادرات نشاسته

دانه غلات کار شده نیز در هشت ماهه اول سال جاری نیز بالغ بر ۸۰ تن صادرات به ارزش ۰.۱ میلیون دلار داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۰۰ و از نظر ارزش ۴۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

نشاسته دیگر محصول این گروه است که در هشت ماهه اول سال جاری صادرات آن بالغ بر ۲۲۰۰ تن به ارزش یک میلیون و ۳۰۰هزار دلار بوده که این رقم‌ها از نظر وزنی و ارزشی با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و صادرات وزنی این محصول بیش از ۳۷ درصد و صادرات ارزشی آن حدود ۲۸ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

همچنین گلوتن گندم دیگر محصولی است که در هشت ماهه سال جاری بالغ بر سه میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ارزآوری داشته و بیش از ۲۴۰۰ تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر شده است.

بازارهای صادراتی شکلات و بیسکوئیت ایرانی

در مجموع ارزش صادرات انواع محصولات گروه شیرینی و شکلات ۲۵.۷ درصد و از نظر وزنی ۹۲.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و آذربایجان به عنوان عمده بازارهای صادراتی شکلات و شیرینی ایرانی یاد شده است. در هشت ماهه اول سال جاری صادرات به عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۷ درصد افزایش داشته و صادرات به افغانستان حدود ۱۵.۶ درصد کم شده است. دیگر کشورها با افزایش قابل توجه صادرات این محصول مواجه بودند؛ پاکستان ۴۶.۷ درصد، ساحل عاج ۶۲.۵ درصد و آذربایجان ۸۸.۹ درصد افزایش واردات انواع بیسکویت و نان شیرینی از ایران داشتند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال