امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
جزییات توقف تولید پراید و جایگزین‌های آن اعلام شد
پس از آنکه هفته گذشته وزیر صمت از توقف نهایی تولید پراید تا تیر سال آینده خبر داد، مدیرعامل سایپا خودروهای جایگزین آن را اعلام کرد. بر اساس برنامه ریزی ها تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید و قراراست محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پرتیراژترین خودرو داخلی شوند. همچنین در روزهای اخیر زمزمه‌هایی از احتمال جایگزینی سمند یا پرشیا به جای پژو 405 شنیده شده است. بر اساس اهداف صنعت خودرو در افق سال ۱۴۰۴ عمر خودروهای داخلی نباید بیشتر از 10 سال باشد. کارشناسان توقف تولید خودروهای قدیمی را حرکتی مثبت و رو به جلو عنوان می کنند و امیدوارند اجرای صحیح این اقدام، عاملی برای حرکت به سمت ارتقای کیفیت تولید خودرو شود.
سید جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است گفت: «محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.»
وی افزود: «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ‌های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌فوری این محصول ثبت‌نام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: «محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش می‌رسد.»
وی با بیان اینکه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود، افزود: «برنامه‌ریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.»

جایگزین های پراید و 405
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه در حال حاضر سایپا امکانات چندانی ندارد که خودروی دیگری جز تیبا را جایگزین پراید کند، گفت: «تیبا از یک سو از نظر قیمتی نزدیک پراید بوده و از سوی دیگر نسبت به پراید خودرویی مطمئن‌تر و ایمن‌تری است.»
وی در ادامه اظهار کرد: «ایران خودرو نیز می‌تواند سمند یا پرشیا را جایگزین پژو 405 کند، این شرکت مشکلی در تولید خودرو جایگزین ندارد.»
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: «برای متوقف کردن خط تولید یک کالا در ابتدای امر باید جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته شود، بنابراین خودروسازان نیز قطعا زیرساخت‌های لازم برای جایگزین کردن تیبا یا هر خودرویی دیگری را به جای پراید فراهم کرده‌اند.»

حرکت به سمت ارتقای کیفیت تولید خودرو
کارشناسان معتقدند تصمیم برای توقف تولید این خودروها حرکتی مثبت و رو به جلو است که خیلی پیشتر باید این اتفاق می افتاد و چنانچه عملیاتی شود، شروع یک حرکت ارزشمند به سمت ارتقا کیفیت در تولید خودرو خواهد بود.
سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «انتظار ما در رابطه با صنعت خودرو ایجاد یک تحول است و بخش عمده ای از این تحول شامل کیفیت است. با توجه به دغدغه و نگرانی های کارشناسان، تحلیلگران و حتی پلیس راهور دارند این است که برخی از خودروها حادثه آفرین بوده و مشکل ساز هستند و باید این موضوع از چندسال قبل جدی تر پیگیری شود.»
وی با بیان اینکه خودروهای بی کیفیت هرچه سریع تر باید از گردونه تولید خارج شود، افزود: «برای جایگزین کردن خودرو باید از تمام ظرفیت های شرکت های توانمند در طراحی استفاده کنند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: «شروع خودروسازی کره جنوبی حدودا همزمان با ایران بوده ولی چون به بخش طراحی و توسعه توجه ویژه کرد، توانست بخشی از بازار خودروی جهان را در اختیار گیرد و خودروی باکیفیت تولید و تعداد مشتریانش روز به روز بیشتر شود.»

ارتقای کیفیت خودرو برابر است با صادرات آن
چنانچه کیفیت خودروی کشورمان ارتقا یابد یقینا می توانیم صادرات خودرو را جدی بگیریم. مقدسی در این خصوص با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودرو به صادرات منجر می شود گفت: «مسیر توقف تولید خودروهای قدیمی، مسیر درستی است ولی باید نظارت داشته باشد زیرا که در گذشته برخی از مسئولین قول هایی دادند ولی عمل نکردند و امیدواریم این قول وزیر صنعت عملیاتی شود تا مردم ببینند که وزارت صمت با نظارت بر خودروسازی ها، خودروی با کیفیت تولید می کنند.»
مقدسی افزود: «همزمان با بحث تحریم خارجی، هنر همه ما باید این باشد که تهدیدهای تحریمی را به یک فرصت منطقی اقتصادی تبدیل کرده و استفاده حداکثری از توان داخلی کنیم که در این زمینه قطعه سازان نیز  گام بر میدارند و محصول با کیفیت تولید می کنند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «صنعت خودروی کشور بیمار است و همه باید برای نجات آن کمک کنیم تا به یک وضعیت مناسب برسد و این تصمیم باید هرچه سریع تر عملیاتی شود قبل از اینکه تغییراتی در سیاستها رخ دهد.»
  
سخنگوی صنعت برق از تدوین دستورالعمل یارانه‌های متقاطع برق خبر داد و گفت: بر اساس این دستور العمل مصرف کنندگان مختلف که تعرفه برق متفاوتی دارند می توانند مازاد مصرف خود را در بورس عرضه کنند. مصطفی رجبی مشهدی درباره علت کند و متوقف شدن عرضه برق در بورس انرژی گفت: فروش برق در بورس از سال ۹۴ اختیاری است و مصرف کنندگان می توانند برق مورد نیاز خود را از محل بورس خریداری کنند. اما به طور کل فعالیت تولیدکنندگان در بورس انرژی را می توان خوب ارزیابی  کرد. مشتریانی که مصرف برق آنها بیش از ۵ مگاوات است می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند. وی ادامه داد: ۵۷ درصد برق تولیدی غیردولتی می تواند در بورس انرژی عرضه شود و متقاضیان آن را خریداری کنند. آمار نشان می دهد خرید برق در بورس انرژی در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه امسال حدود ۲.۵ برابر شده است که امیدواریم این حجم افزایش یابد.
رجبی مشهدی افزود: نیروگاه ها می توانند برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند به این ترتیب با شکل گرفتن عرضه و تقاضا در بورس انرژی، قیمت برق نیز حقیقی می شود. سخنگوی صنعت برق درباره تعیین سقف قیمت در بورس انرژی توضیح داد: این سقف قیمت بر عهده عرضه کنندگان است. می توانند نرخ پایه برق عرضه شده را کاهش دهند. البته ما این امکان را فراهم کردیم تا مصرف کنندگان با برق مصرفی کمتر از ۵ مگاوات نیز بتوانند از بورس خرید کنند. وی با بیان اینکه در حال تدوین یک دستور العمل برای یارانه های متقاطع هستیم، اظهار داشت: بر اساس این دستور العمل مصرف کنندگان مختلف که تعرفه برق متفاوتی دارند می توانند مازد مصرف برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.

حباب سکه از بین رفته است
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: کاهش تقاضا، عرضه مناسب و کاهش نرخ ارز باعث از بین رفتن حباب سکه شده است. محمد کشتی‌آرای، اظهار کرد: هفته گذشته روند قیمت‌ها بدین ترتیب بوده که ارزش اونس طلا نوسان زیادی نداشته و از ١۴٩٠ دلار تا ١۴٩۶ دلار نوسان داشته است که نوسان زیادی نیست اما در این مدت کاهش قیمت طلای داخلی به دلیل کاهش نرخ ارز اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: به عبارتی در هفته گذشته کاهش قیمت سکه و طلا را به دلیل کاهش نرخ ارز داشته‌ایم. این موضوع باعث شده است در حالیکه در ابتدای هفته قیمت سکه سه میلیون و ٩٧۵ هزار تومان بود در پایان هفته به سه میلیون و ٨٨٠ هزار تومان کاهش یابد. این کارشناس بازار طلا افزود: این کاهش قیمت طلا و سکه در حالی است که قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نداشته است؛ بنابراین علت کاهش قیمت طلا، علاوه بر کاهش نرخ ارز، کاهش تقاضا هم بوده است. در هفته‌ای که گذشت با توجه به ایام تعطیلات و روزهای پایانی ماه صفر، تمایل خرید طلا و سکه در بازار به شدت کاهش پیدا کرد. وی خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر شاهد بودیم که قیمت سکه بین ۵٠٠ تا ٧٠٠ هزار تومان کاهش داشته و حباب سکه از بین رفته است. این در حالی است که روند قیمت طلا در بازارهای جهانی روبه افزایش بوده است. کشتی‌آرای تاکید کرد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که کاهش تقاضا و عرضه مناسب باعث از بین رفتن حباب سکه شده است و قیمت‌ها در حال حاضر با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، به حداقل رسیده است.

واردات ۵ میلیون دلاری چمن مصنوعی به کشور
بر اساس آمار گمرک در سال ۹۷ بیش از یک هزار و ۲۸۹ تن چمن‌مصنوعی از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از هزار و ۲۸۹ تن چمن مصنوعی و نوار برای تولید چمن مصنوعی از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است.
بر اساس واردات این حجم چمن مصنوعی به کشور، ۵ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۴۷۷ دلار از کشور خارج کرد که بالغ بر ۲۳۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون و ۷۹۹ هزارو ۱۲۵ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که چمن مصنوعی از کشور‌های ایتالیا، چین، امارات متحده عربی و ترکیه وارد ایران شده است.

افت ۳۸۳۳ واحدی شاخص بورس 
شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت با ۳۸۳۳ واحد کاهش به رقم ۳۰۵۸۰۸ واحد رسید. در هفته‌ای که گذشت تعداد 12017 میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 51525 میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و 156 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 27.2، 31.98 و 31 درصد کاهش  را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.
این درحالی است که  تعداد  528 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 5465  میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که با 9 درصد افزایش همراه شدند. در بازار بدهی نیز که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، در این مدت تعداد 600 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 609 میلیارد ریال معامله شد.
شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به سوم آبان ماه با 3833 واحد کاهش به رقم 305808 واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 3824 واحد کاهش معادل 4.52 درصد افت کرد و رقم 80824  واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص بازار اول هم با 2230 واحد کاهش در این مدت به رقم 222875 واحد و شاخص بازار دوم با 10277 واحد کاهش به عدد 619123 واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 0.99 درصد کاهش و شاخص بازار دوم با 1.63 درصد افت همراه شدند.

۲۸ هزار تن چای ایرانی تولید شد
رییس سازمان چای کشور گفت: در سال جاری ۲۸ هزار تن چای خشک تولید شد که در مقایسه با تولید سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است. حبیب جهانساز از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: چایکاران گیلان و مازندران امسال ۱۲۶هزار و ۷۵۳ تن برگ سبز چای به ارزش ۳۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برداشت کرده‌اند. وی با بیان اینکه  ۵۷ هزار و ۲۱۵ تن معادل ۴۵ درصد برگ های سبز چای تولیدی امسال از نوع درجه یک و ۶۹ هزارو ۵۳۸ تن معادل ۵۵ درصد درجه ۲ بوده است، افزود:  در سال جاری  ۲۸ هزار و ۵۱۹ تن چای خشک تولید شده است. جهانساز ادامه داد: این میزان چای خشک استحصال شده در مقایسه با تولید سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است. وی تصریح کرد: درسال زراعی جاری مجموعا ۱۷۷ واحد چایسازی در استان‌های گیلان و مازندران با سازمان چای کشور قرارداد خرید تضمینی برگ سبز چای منعقد کردند. رییس سازمان چای کشور در خصوص پرداخت مطالبات چایکاران نیز به پرداخت  ۲۷۰میلیارد تومان از مطالبات چایکاران اشاره کرد و گفت: مابقی مطالبات هم به تدریج پرداخت می‌شود. جهانساز افزود : شرایط مناسب آب وهوایی، حمایت دولت با پرداخت وام بهزراعی ارزان قیمت و افزایش قیمت خرید تضمینی موجب شد تا چایکاران امسال رغبت و دقت بیشتری در برداشت برگ سبز چای داشته باشند.
 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال