امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
«حمایت» گزارش می‌دهد 
تغییرات قیمت خوراکی‌ها در مهر ماه
مرکز آمار ایران متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در مهر ماه ۹۸ را اعلام کرد. مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود در خصوص متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری اعلام کرده که در مهر ماه ١٣٩٨، اقلام «پرتقال محصول داخل» (٣٩,٢ درصد)، «سیب زمینی» (٢٣.٨ درصد) و «سیب درختی زرد» ( ١٧.٢ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌­اند. در این ماه اقلام «خیار» (٢٧,٧ درصد)، «چای خارجی بسته ای» (٢.٦ درصد) و «پنیر ایرانی پاستوریزه» (٢.٤ درصد) ‌ نسبت به ماه گذشته، افزایش قیمت داشته‌اند.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای طرح اقدام ملی 
مدیرعامل بانک مسکن حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری و میزان سود متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک مسکن به عنوان مشارکت‌کنندگان در طرح اقدام ملی را تشریح‌ «کرد.
ابوالقاسم رحیمی انارکی گفت: متقاضیان واجد شرایطی که در بانک مسکن و صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند و مهلت دریافت تسهیلات آن‌ها فرا رسیده در اولویت این بانک برای طرح اقدام ملی هستند.
وی با بیان اینکه سود این تسهیلات در بافت فرسوده، ‌۶ درصد و در سایر بافت‌ها ۸ درصد است گفت: حداقل مبلغ سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم در شهر تهران، ۱۳.۵ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ میلیون تومان و در سایر شهر ها، ‌ ۶.۷ میلیون تومان برای استفاده از سقف‌های تسهیلاتی ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان در مدت سه سال است.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: همچنین حداقل مدت انتظار برای استفاده از تسهیلات مذکور یکسال است که در شهر تهران با واریز ۴۰ میلیون تومان، در شهرهای میانی (مراکز استان‌ها و شهرهای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) ۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۲۰ میلیون تومان است که پس از گذشت یکسال، دارندگان این حساب می‌توانند به صورت انفرادی به ترتیب، ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند.
وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۳۵۰ هزار نفر از دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم واجد شرایط بهره مندی از طرح اقدام ملی مسکن هستند که به عنوان متقاضیان بالقوه این طرح به شمار می‌روند.
انارکی اظهار کرد: دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم، به صورت انفرادی در بافت فرسوده شهر تهران که مهلت دریافت تسهیلات آن‌ها فرارسیده است در بازه زمانی ۱۲ ساله با پرداخت ۷۸۰ هزار تومان قسط ماهیانه، سودی معادل ۳۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۴۶ تومان را به بانک پرداخت می‌کنند که با اصل ۸۰ میلیون تومانی که دریافت کرده اند باید ۱۱۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۴۶ تومان به بانک در مدت ۱۲ سال پرداخت کنند.
رحیمی انارکی گفت: دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به صورت انفرادی نیز در خارج از بافت فرسوده شهر تهران که سود آن ۸ درصد است در مدت ۱۲ سال با پرداخت ماهیانه ۸۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان قسط، سودی معادل ۴۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵۳۷ تومان به بانک پرداخت می‌کنند که با اصل رقمی که دریافت کرده اند در بازه زمانی ۱۲ سال، ۱۲۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵۳۷ تومان پرداخت خواهند کرد.
وی ادامه داد: زوجین در شهر تهران، حداکثر ۱۶۰ میلیون تومان از بانک مسکن دریافت می‌کنند، در بافت فرسوده با پرداخت حدود یک میلیون و ۵۶۱ هزار تومان در ۱۲ سال، سودی معادل ۶۴ میلیون ۸۳۵ هزار تومان به بانک پرداخت می‌کنند که با رقم اصل مبلغی که دریافت کرده اند باید معادل ۲۲۴ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان پرداخت کنند.
رحیمی انارکی گفت: برای زوجین نیز در خارج از بافت فرسوده شهر تهران، رقم ماهیانه اقساط مسکن، یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان است که اصل سود این دسته از متقاضیان در بازه ۱۲ ساله ۸۹ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان با سود ۸ درصد برآورد شده است و در مجموع با اصل مبلغی که از بانک دریافت کرده اند، متقاضیان ۲۴۹ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان پرداخت می‌کنند.
وی همچنین در خصوص جزئیات تسهیلات دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم تا سقف ۶۰ میلیون تومان نیز با تفکیک بافت فرسوده از سایر بافت ها، افزود: در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت متقاضیان واجد شرایط که به صورت انفرادی هستند، ماهیانه ۵۸۵ هزار تومان در مدت ۱۲ سال پرداخت می‌کنند و در خارج از بافت نیز رقم ماهیانه اقساط متقاضیان ۶۴۹ هزار تومان است که رقم سود گروه اول در مدت ۱۲ سال، ۲۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و گروه دوم ۳۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان برآورد شده است.
به گفته انارکی، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، متقاضیان انفرادی اصل و سودی که پرداخت می‌کنند معادل ۸۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری برای همین گروه ۹۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان است.

 بررسی نرخ دلار در بودجه ۹۹
گرچه هنوز تصمیم نهایی در مورد تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده اخذ نشده، اما احتمالا متفاوت از سال جاری و با تعیین یک نرخ برای تمامی کالاها همراه خواهد بود.
حدود یک ماه دیگر لایحه بودجه ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی می‌رود و این در حالی است که همچنان رایزنی‌ها در مورد ارقام کلان بودجه بین بودجه‌نویسان و سازمان برنامه و بودجه و همچنین دستگاه‌ها و وزاتخانه‌های مربوطه ادامه دارد.
تعیین نرخ دلار در بودجه از اهمیت ویژه‌ای در هر سال برخوردار است، چرا که مبنای تبدیل درآمد نفتی به ریال بوده و از سویی دیگر با توجه به شرایط ارزی کشور در مورد تامین ارز واردات مورد توجه است.
هنوز تصمیم نهایی در مورد وضعیت ارز در بودجه سال آینده گرفته نشده، اما اطلاعات دریافتی از این حکایت دارد که بحث‌هایی در مورد تعیین یک نرخ برای تمامی واردات مطرح است به طوری که احتمالا نرخ ارز سامانه نیما به عنوان مبنای تبدیل دلار به ریال و واردات کالا قرار گیرد و در این بین این موضوع مطرح است که تمامی کالاها با نرخ نیمایی تامین ارز شده و برای کالاهای اساسی و دارو یارانه‌ای اختصاص پیدا کند. البته این بحث‌ها نیز نهایی نیست و هرگونه تغییری احتمال دارد ایجاد شود.
برای امسال دولت نرخ میانگین موزون ۵۴۰۰ تومان را برای دلار در بودجه تعیین کرد؛ به طوری که کالاهای اساسی و دارو نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند و سایر کالاها با نرخ بازار نیما تامین ارز شدند. اما در همین رابطه نیز بحث‌ها و چالش‌هایی وجود داشت که احتمالا موجب شده برای سال آینده یک نرخ مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما حدود ۱۱ هزار تومان است که فاصله آن با نرخ ۴۲۰۰ تومانی موجب ایجاد رانت و مسائل خاص خود شده بود.

تداوم رشد شاخص بورس در معاملات روز گذشته
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (چهارشنبه) سه هزار و ۷۰۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۰۹ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل با ۲ هزار و ۶۱۹ واحد افزایش به ۸۴ هزار و ۵۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۷۵۲ واحد رشد به ۵۶ هزار و ۵۶۸ واحد رسیدند. شاخص آزاد شناور نیز با بیش از پنج هزار و ۶۸۴ واحد افزایش به رقم ۳۵۳ هزار و ۷۷۲ واحد رسید، شاخص بازار اول ۲ هزار و ۶۲۱ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۸۴۰ واحد افزایش داشتند.
 
حذف یارانه بگیران به سمت طبقه متوسط نخواهد رفت
علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: اطمینان می‌دهم که حذف يارانه‌بگيران حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت. وی اقدام دولت در حذف دهک‌های پردرآمد را از گردونه یارانه بگیران، قانون مجلس خواند و تصریح کرد: اجرای این قانون به اندازه وسع دولت است به این معنا که این حذف براساس تشخیص ما نسبت به ثروتمند بودن افراد انجام می‌گیرد. وی، افزود: بار‌ها اعلام کردیم که گستردگی در نظر گرفته شده در قانون مبنی بر حذف تدریجی ۳۰ میلیون یارانه بگیر با شرایط فعلی کشور در شناسایی امکان پذیر نیست، لذا یارانه ثروتمندان شناسایی شده آرام آرام در حال حذف است. سخنگوی دولت، با اشاره به ایجاد نگرانی در برخی از مناطق در اتفاقات اخیر به دنبال حذف تعدادی از یارانه بگیران، خاطرنشان کرد: برخی از این حذف ها، ناشی از اتفاقات شناسنامه‌ای بوده است، لذا بیش از تعطیلات جلسه مشترکی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و معاونت رفاه وزارت رفاه و امور اجتماعی برگزار شد تا کار به شکلی منظم و هماهنگ‌تر پیش برود. آقای ربیعی، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

ضرورت ساماندهی شرکت های چارتری در کشور
مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت بلیط، فعالیت شرکت‌های چارتری است، این شرکت ها با انحصارسازی پروازهای هوایی، قیمت بلیط را در ایام خاص بالا می‌برند.
وی با انتقاد از افزایش نرخ بلیط پروازهای هوایی در ایام خاص، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش قیمت بلیط و تلاطم در بازار پروازهای هوایی هستیم، متأسفانه ایرلاین ها در ایام خاص مانند ایام شهادت امام رضا(ع) یا ایام تعطیل، نرخ بلیط هواپیما را به میزان چشمگیری بالا می برند و این مسئله موجب نارضایتی مسافران شده است.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه با وجود تأکید وزیر راه و شهرسازی درباره مدیریت بازار بلیط هواپیما و مقابله با افزایش غیرقانونی نرخ بلیط، باز شاهد افزایش قیمت ها در هفته جاری برای مقاصد خاص از جمله مشهد مقدس هستیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت بلیط، فعالیت شرکت های چارتری در پروازهای هوایی است، این شرکت ها با انحصارسازی پروازهای هوایی، قیمت بلیط را در ایام خاص بالا می برند، هر چند که وزارت راه و شهرسازی وعده توقف فعالیت این شرکت ها را داده، اما هنوز چارتری ها در حوزه پروازهای هوایی فعال هستند.
کیانپور بر ضرورت مقابله و ساماندهی شرکت های چارتری در کشور تأکید کرد و گفت: قطعا فعالیت چارتری ها به حمل و نقل هوایی کشور آسیب وارد می کند و این مسئله موجب بی اعتمادی مردم به ایرلاین ها خواهد شد.
این نماینده در مجلس دهم ادامه داد: افزایش نرخ بلیط هواپیما در چند سال اخیر موجب شده که مردم برای تردد بین شهری از حمل و نقل ریلی و جاده ای استفاده کنند و این مسئله مشکلات مالی بسیاری را برای ایرلاین ها ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امیدوارم وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی هر چه سریع تر در جهت ساماندهی بازار پروازهای هوایی اقدام کرده و با تخلفات غیرقانونی در عرصه فروش بلیط هواپیما برخورد جدی کند.

تسهیل تردد به اوراسیا با عضویت ایران در اتحادیه ریلی آسیای میانه
سعید رسولی ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از قطعی شدن تغییر عضویت ایران در اتحادیه حمل و نقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم خبر داد.
وی درباره هفتاد و یکمین نشست کشورهای عضو اتحادیه حمل و نقل ریلی حوزه آسیای میانه، حاشیه دریای خزر و شمال اروپا اظهار داشت: ما پیش از این به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور داشتیم که این نوع عضویت نمی تواند در مسائل اجرایی دخالت کند و حق رأی ندارد.
وی افزود: ما برای تغییر عضویت در نشست هفتادم که ۶ ماه قبل در هلسینکی فنلاند برگزار شد، درخواست دادیم که مورد موافقت قرار گرفت؛ اما باید مراحل حقوقی و فنی طی می شد که مورد موافقت قطعی واقع شده و در پروتکل ثبت شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: طی این شش ماهه با پیگیری های انجام شده و انجام برخی اقدامات لازم، توانستیم در نشست هفتاد و یکم در مینسک بلاروس این تغییر عضویت را به ثبت پروتکل برسانیم.
وی یادآور شد: باید مشخصات فنی ناوگان را در شورای کشورهای عضو این اتحادیه ثبت کنیم. همچنین سیستم های انفورماتیک و اتوماسیون ما باید با نظام فنی این اتحادیه هماهنگ شود. نظام فنی بازدیدهای دوره ای از ناوگان نیز باید با نظام مرسوم در این اتحادیه همسو شود. این اتفاقات مزیت برای ما محسوب و سبب می شود تا بار دیگر فرآیندها را بررسی کرده و ارتقا دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با قطعی شدن عضویت ما از ناظر به دائم در اتحادیه کشورهای حمل و نقل ریلی حاشیه خزر و شمال اروپا، ما هم مانند دیگر کشورهای عضو امکان تردد ناوگان ریلی ما در کشورهای عضو برخوردار شده و از کنوانسیون ها و مقررات بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه ترانزیت و صادرات و واردات ریلی ما با این تغییر عضویت به شدت تسهیل می شود، افزود: باید قوانین گمرکی را نیز تسهیل کنیم. البته مقرراتی که در شورای کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد، عمدتا ناظر به مقررات حمل و نقل ریلی است و مقررات داخلی این کشورها به قوت خود باقی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از فرآیندهایی که باید تسهیل شود را پیمان های گمرکی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و یادآور شد: برای این منظور جلساتی با گمرک و وزارت امور اقتصادی برای تسهیل مقررات گمرکی داشته ایم که عمدتا به مرزهای اینچه برون، سرخس، آستارا و دیگر مرزهای کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر بوده است.
 
حذف یارانه بگیران به سمت طبقه متوسط نخواهد رفت
علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: اطمینان می‌دهم که حذف يارانه‌بگيران حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت. وی اقدام دولت در حذف دهک‌های پردرآمد را از گردونه یارانه بگیران، قانون مجلس خواند و تصریح کرد: اجرای این قانون به اندازه وسع دولت است به این معنا که این حذف براساس تشخیص ما نسبت به ثروتمند بودن افراد انجام می‌گیرد. وی، افزود: بار‌ها اعلام کردیم که گستردگی در نظر گرفته شده در قانون مبنی بر حذف تدریجی ۳۰ میلیون یارانه بگیر با شرایط فعلی کشور در شناسایی امکان پذیر نیست، لذا یارانه ثروتمندان شناسایی شده آرام آرام در حال حذف است. سخنگوی دولت، با اشاره به ایجاد نگرانی در برخی از مناطق در اتفاقات اخیر به دنبال حذف تعدادی از یارانه بگیران، خاطرنشان کرد: برخی از این حذف ها، ناشی از اتفاقات شناسنامه‌ای بوده است، لذا بیش از تعطیلات جلسه مشترکی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و معاونت رفاه وزارت رفاه و امور اجتماعی برگزار شد تا کار به شکلی منظم و هماهنگ‌تر پیش برود. آقای ربیعی، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

ضرورت ساماندهی شرکت های چارتری در کشور
مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت بلیط، فعالیت شرکت‌های چارتری است، این شرکت ها با انحصارسازی پروازهای هوایی، قیمت بلیط را در ایام خاص بالا می‌برند.
وی با انتقاد از افزایش نرخ بلیط پروازهای هوایی در ایام خاص، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش قیمت بلیط و تلاطم در بازار پروازهای هوایی هستیم، متأسفانه ایرلاین ها در ایام خاص مانند ایام شهادت امام رضا(ع) یا ایام تعطیل، نرخ بلیط هواپیما را به میزان چشمگیری بالا می برند و این مسئله موجب نارضایتی مسافران شده است.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه با وجود تأکید وزیر راه و شهرسازی درباره مدیریت بازار بلیط هواپیما و مقابله با افزایش غیرقانونی نرخ بلیط، باز شاهد افزایش قیمت ها در هفته جاری برای مقاصد خاص از جمله مشهد مقدس هستیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت بلیط، فعالیت شرکت های چارتری در پروازهای هوایی است، این شرکت ها با انحصارسازی پروازهای هوایی، قیمت بلیط را در ایام خاص بالا می برند، هر چند که وزارت راه و شهرسازی وعده توقف فعالیت این شرکت ها را داده، اما هنوز چارتری ها در حوزه پروازهای هوایی فعال هستند.
کیانپور بر ضرورت مقابله و ساماندهی شرکت های چارتری در کشور تأکید کرد و گفت: قطعا فعالیت چارتری ها به حمل و نقل هوایی کشور آسیب وارد می کند و این مسئله موجب بی اعتمادی مردم به ایرلاین ها خواهد شد.
این نماینده در مجلس دهم ادامه داد: افزایش نرخ بلیط هواپیما در چند سال اخیر موجب شده که مردم برای تردد بین شهری از حمل و نقل ریلی و جاده ای استفاده کنند و این مسئله مشکلات مالی بسیاری را برای ایرلاین ها ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امیدوارم وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی هر چه سریع تر در جهت ساماندهی بازار پروازهای هوایی اقدام کرده و با تخلفات غیرقانونی در عرصه فروش بلیط هواپیما برخورد جدی کند.

تسهیل تردد به اوراسیا با عضویت ایران در اتحادیه ریلی آسیای میانه
سعید رسولی ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از قطعی شدن تغییر عضویت ایران در اتحادیه حمل و نقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم خبر داد.
وی درباره هفتاد و یکمین نشست کشورهای عضو اتحادیه حمل و نقل ریلی حوزه آسیای میانه، حاشیه دریای خزر و شمال اروپا اظهار داشت: ما پیش از این به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور داشتیم که این نوع عضویت نمی تواند در مسائل اجرایی دخالت کند و حق رأی ندارد.
وی افزود: ما برای تغییر عضویت در نشست هفتادم که ۶ ماه قبل در هلسینکی فنلاند برگزار شد، درخواست دادیم که مورد موافقت قرار گرفت؛ اما باید مراحل حقوقی و فنی طی می شد که مورد موافقت قطعی واقع شده و در پروتکل ثبت شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: طی این شش ماهه با پیگیری های انجام شده و انجام برخی اقدامات لازم، توانستیم در نشست هفتاد و یکم در مینسک بلاروس این تغییر عضویت را به ثبت پروتکل برسانیم.
وی یادآور شد: باید مشخصات فنی ناوگان را در شورای کشورهای عضو این اتحادیه ثبت کنیم. همچنین سیستم های انفورماتیک و اتوماسیون ما باید با نظام فنی این اتحادیه هماهنگ شود. نظام فنی بازدیدهای دوره ای از ناوگان نیز باید با نظام مرسوم در این اتحادیه همسو شود. این اتفاقات مزیت برای ما محسوب و سبب می شود تا بار دیگر فرآیندها را بررسی کرده و ارتقا دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با قطعی شدن عضویت ما از ناظر به دائم در اتحادیه کشورهای حمل و نقل ریلی حاشیه خزر و شمال اروپا، ما هم مانند دیگر کشورهای عضو امکان تردد ناوگان ریلی ما در کشورهای عضو برخوردار شده و از کنوانسیون ها و مقررات بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه ترانزیت و صادرات و واردات ریلی ما با این تغییر عضویت به شدت تسهیل می شود، افزود: باید قوانین گمرکی را نیز تسهیل کنیم. البته مقرراتی که در شورای کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد، عمدتا ناظر به مقررات حمل و نقل ریلی است و مقررات داخلی این کشورها به قوت خود باقی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از فرآیندهایی که باید تسهیل شود را پیمان های گمرکی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و یادآور شد: برای این منظور جلساتی با گمرک و وزارت امور اقتصادی برای تسهیل مقررات گمرکی داشته ایم که عمدتا به مرزهای اینچه برون، سرخس، آستارا و دیگر مرزهای کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر بوده است.
 
افزایش 29 درصدی قیمت  نهاده‌های ساختمانی در یکسال
  
رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری تقریبا صفر درصد بود. اما نسبت به تابستان سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.
نگاهی به آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده های ساختمانی در تابستان امسال در رقم ۴۰۷ بوده که نسبت به بهار سال جاری بارقم ۴۰۶.۹، تقریبا بدون تغییر بوده است.
این در حالی است که شاخص قیمت نهاده های ساختمانی در تابستان سال گذشته، در رقم ۳۱۵.۴ قرار داشت که نشان می دهد قیمت مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به تابستان ۹۷، رشد ۲۹ درصدی داشته است. عدم افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به بهار ۹۸ در حالی رخ می دهد که در تابستان سال گذشته نسبت به بهار همان سال (بهار ۹۷) شاخص قیمت نهاده های ساختمانی رشد ۲۰.۴ درصدی داشته است که این موضوع می تواند ناشی از امیدوار بودن انبوه سازان به افزایش فروش و سودده شدن ساخت و ساز در آن ایام بوده باشد. آهنگ تغییرات قیمتی نهاده های ساختمانی در ۱۵ گروه کالایی از قبیل، شیشه، تاسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، سیمان و بتن، آهن و پروفیل و میلگرد، گچ، آجر و سفال، سنگ، موزاییک و کاشی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی، آسفالت و ایزوگام و قیرگونی و ... در مقایسه قیمت‌ها میان بهار و تابستان امسال نشان می دهد که در چند گروه تغییرات کاهشی بوده و در چند گروه افزایشی که سبب شده تا برآیند آنها به صورت درصد رشد تقریبا صفر به دست آید.
مثلا در گروه میلگرد و پروفیل که بیشترین کاهش قیمت در تابستان نسبت به بهار رخ داد، افت قیمت ۹.۲ درصد بوده است و در گروه سیمان، شن، ماسه و بتن که بیشترین افزایش قیمت ظرف سه ماه رخ داد، رشد ۱۳ درصدی ثبت شد.  ضمن اینکه  قیمت میلگرد و آهن و پروفیل در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته نیز ۰.۶ درصد کاهش یافته است اما در سایر گروه های مصالح ساختمانی قیمت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزایش شدیدی داشته است. به گونه ای که در گروه آجر و سفال رشد ۶۰.۸ درصدی و در سیمان، شن و بتن رشد ۶۰.۹ درصدی ثبت شده و این دو گروه، رکورددار افزایش قیمت ها هستند.
از نظر تغییرات سالانه نیز در حال حاضر سال ۹۵ با افزایش ۶۶ درصدی قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال ۹۴، بالاترین میزان افزایش قیمت نهاده های ساختمانی را طی سالهای اخیر به خود اختصاص داده است پس از آن، سال ۹۷ با رشد ۴۷.۸ درصدی قرار دارد؛ سال ۹۴ نیز تنها سالی در ده سال اخیر است که رشد قیمت مصالح ساختمانی در آن نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۳) منفی بوده و میانگین تمام قیمت ها ۱.۸ درصد کاهش یافته است.
 
پیش بینی ادامه روند کاهشی  قیمت گوشت قرمز 
 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: «در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار گوشت ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار تن گوشت وارداتی به بازار عرضه می‌شود.»
کلامی با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار برای مدیریت بازار گوشت، افزود: «حجم ذخایر گوشت شرکت پیشتیبانی امور دام بیش از ۴۰ هزار تن است و در این راستا عملیات عرضه با نظر سازمان دامپزشکی در حال انجام است.» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با اشاره به اینکه بازار گوشت به تعادل رسیده و اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد ادامه این روند زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز فراهم خواهد کرد، گفت: «خوشبختانه افزایش قابل توجه تولید و عرضه دام داخلی سبب شده است، بازار گوشت با کاهش محسوس قیمت‌ها مواجه شود.»
به گفته کلامی، عرضه گوشت‌های وارداتی با هدف تامین نیاز مصرف‌کنندگان عمده این ماده غذایی نیز در دستور کار است و ستاد تنظیم بازار با هدف پیشگیری از بروز مشکل، حساسیت ویژه‌ای نسبت به زمان عرضه گوشت‌های وارداتی با توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضا دارد.
او اضافه کرد: «این حساسیت با هدف ممانعت از عرضه گوشت غیر استاندارد صورت می‌گیرد از این رو سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام و سایر مراجع قانونی موضوع را به صورت دقیق رصد می‌کنند تا گوشت استاندارد به دست مصرف‌کننده برسد.» به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، با تدابیر اتخاذ شده، بازار گوشت حتی در ماه‌های پایانی سال با هیچ مشکلی روبرو نیست و اقدامات لازم برای تامین بازار گوشت از همین حالا انجام گرفته است. کلامی تاکید کرد: «میزان تولید و حجم ذخایر گوشت، هر دو نشان دهنده موقعیت با ثبات در بازار این کالای مهم سبد غذایی خانوار است.» او با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر قیمت دام زنده سبک از حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان به محدوده ۴۲ هزار تومان و قیمت دام سنگین زنده از حدود ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان رسیده است، گفت: «این موضوع سبب کاهش قیمت گوشت بسته‌بندی در فروشگاه‌ها شد.»
گفتنی است که قیمت ران گوساله بدون استخوان، پاک شده و بسته‌بندی در فروشگاه با احتساب تمام هزینه‌ها و سود فروشگاهی از ٩٥ هزار تومان به ٨٦ هزار تومان کاهش یافته است.
همچنین قیمت دست گوساله داخلی پاک شده بدون استخوان، با بسته‌بندی و احتساب تمام هزینه‌های تولید و عرضه و سود فروشگاهی از ٩٤ هزار تومان به ٨٤ هزار تومان رسیده است. نرخ ران گوساله نیز از ٨٩ به ٨٠ هزار تومان و نرخ دست گوساله نیمایی از ٨٨ به ٧٩ هزار تومان رسید.

احضار رانندگان متخلف سرویس مدارس در دستورکار پلیس
برقراری نظم و امنیت وسایل نقلیه ویژه تردد دانش‌آموزان به شکل واحد موضوعی است که اگرچه در طول سال‎های گذشته همواره مدنظر متولیان امر قرار داشته، اما در سال‌جاری تدابیر جدیدی نیز برای این امر اندیشیده شده است که البته اثرگذاری آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.
 تشکیل کارگروه نظارت بر سرویس مدارس
شهریورماه گذشته بود که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از آغاز توزیع برچسب سرویس مدارس خبر داد، ابزاری که برای برقراری نظم و امنیت وسایل نقلیه ویژه تردد دانش‌آموزان به شکل واحد برای تمام ناوگان سرویس مدارس در سراسر کشور طراحی شده است، این درحالی بود که پیش از این هر شهرداری دارای برچسب خاص خود بود که این امر موجب ناهماهنگی‌هایی می‌شد، براین اساس تلاش شد تا با نصب برچسب هماهنگ دارای بارکد در تمامی مناطق کشور این امکان را فراهم می‎آورد تا استعلام‌های مورد نیاز جهت نظارت بهتر و مستمر بر سرویس مدارس به راحتی انجام شود، ضمن اینکه علاوه بر مدیریت شهری سایر دستگاه‌ها، نهادهای ذی‎ربط و والدین هم قادر باشند تا بر تردد دانش‌آموزان توسط این دسته از وسایل نقلیه نظارت کافی داشته باشند. به‌عبارتی براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه ابلاغی سرویس مدارس مسئولیت نظارت بر این وسایل نقلیه برعهده کارگروهی قرار گرفته که محوریت آن با فرمانداری تهران است، موضوعی که رضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از آن سخن گفته است.

 رصد ماهیانه تمامی تخلفات
اما اینکه این برچسب‎ها به عنوان جدیدترین ابزار نظارتی برعملکرد سرویس‌های مدارس چگونه می‌تواند موجب مدیریت این دسته از وسایل نقلیه شده و زمینه برای کاهش تخلفات احتمالی همچنین شناسایی متخلفان را فراهم آورند؟ پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت؛ همانطور که پیش‌تر اشاره شد؛ برای حفظ‌ ایمنی و سلامت دانش‌آموزان، رصد رفتار ترافیکی رانندگان سرویس مدارس در دستورکار پلیس راهور قرار دارد و آنگونه که سرگرد علی نصیرملا، رییس اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرده است؛ از ابتدای مهرماه به‌‎صورت ماهیانه تمامی تخلفات این وسایل نقلیه رصد می‌شود.

 اهمیت ارائه آموزش به رانندگان
البته جدا از مباحث نظارتی باید به این موضوع نیز پرداخت که به‌طور قطع درکنار تمامی سخت‌گیری‌ها ارائه آموزش‌های لازم در زمینه به رانندگان نیز اهمیت به‌سزایی دارد، آنچه که موجب کاهش چشمگیر میزان تصادفات، تخلفات و مواردی دیگر بسیاری نیز خواهد شد. به‌عبارتی همانطور که سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرده است، آموزش در حوزه ترافیکی و راهنمایی و رانندگی امری بسیار مهم بوده، زیرا با آموزش می‌توان از وقوع تصادفات و تخلفات بسیاری جلوگیری کرد، کما اینکه خوشبختانه با آموزش‌هایی که در سال‌های گذشته به رانندگان سرویس‌های مدارس ارائه شده، میزان تخلفات و به خصوص حوادث در حوزه سرویس مدارس کاهش داشته است. 

 فعالیت سامانه سپند
به‎هرحال برای تحقق تمامی موارد عنوان شده طبق دستورالعمل حمل و نقل دانش‌آموزی، سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با عنوان اختصاری سپند و با رویکرد استفاده از تکنولوژی‌های نوین در افزایش سطح کیفی خدمات، افزایش ضریب آرامش خاطر و کاهش نگرانی‌هاى والدین ایجاد شده است و براساس اظهارات سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با کمک این سامانه در راستای اجرای آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزی مصوب هیات وزیران، امور مربوط به ساماندهی و پایش سرویس حمل و نقل دانش آموزی صورت گرفته است که در آن سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش نقش موثری داشته‌اند. علاوه براین باید گفت که در سامانه فوق نیازهای آموزش و پرورش در حوزه خودرویی ثبت، سپس این نیازها با کیفیت تعریف شده و در قالب شرکت‌های حمل و نقلی توسط شهرداری هر شهر تأمین می شود. مقوله‎ای که تنها به پایتخت خلاصه نمی‎شود و همانطور که گفته شد تمامی استان‎های کشور را شامل می‌شود. به‌طور مثال هفته گذشته یدالله غلام پور، رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند عنوان کرده بود که از ۱۵ شرکت متقاضی سرویس مدارس در این شهر، ۱۲شرکت پس از ثبت اطلاعات راننده و وسیله نقلیه در سامانه سپند، موفق به دریافت تأییدیه شدند که پس از سپری کردن مراحل قانونی به اداره آموزش و پرورش معرفی شده‌اند.به این ترتیب و با توجه به الزامات درنظر گرفته شده در مقیاس مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز اظهار کرده است که حدود ۵۴۰۰ شرکت از سراسر کشور در فراخوان مربوطه شرکت کردند و در بررسی‌هایی که شهرداری‌‌ها به عمل آوردند حدود سه‌هزار شرکت مورد تایید، سپس در دسترس مدارس و آموزش و پرورش برای عقد قرارداد قرار گرفته‌اند.

 رونمایی از دو اپلیکیشن ویژه
در این میان اما ضامنی از رونمایی از دو اپلیکیشن مخصوص حوزه سرویس مدارس هم خبر داده است، که یکی از آنها مختص به والدین و رانندگان بوده و والدین به وسیله این اپلیکیشن می‌توانند رفت‌وآمد فرزندانشان را رصد کرده و بر عملکرد خودرو و راننده نظارت کنند. علاوه بر این اپلیکیشن دیگر نیز طراحی شده است که ویژه عوامل بازرسی شهرداری‌ها و  مجموعه آموزش و پرورش است و در مجموع این دو کمک خواهند کرد تا بر کیفیت عملکرد سرویس مدارس بیش از گذشته افزوده شود. با این وجود در این زمینه برای رانندگان متخلف و حادثه‌ساز ابزارهای تنبیهی نیز در نظر گرفته شده، سرگرد نصیرملا به این موضوع اشاره کرده است که بعد از ثبت تخلفات حادثه‌ساز رانندگان سرویس مدارس، راننده متخلف احضار شده و ضمن ابلاغ کتبی صورت وضعیت تخلف در لیست رانندگان پر خطر سرویس مدارس قرار خواهد گرفت. در این میان باید توجه داشت که ثبت پلاک خودرو در لیست رانندگان پر خطر به این معنا خواهد بود که در تعیین صلاحیت راننده وسیله نقلیه مذکور به عنوان راننده سرویس مدرسه تجدیدنظر خواهد شد. با این وجود اما سئوال دیگری نیز در این خصوص مطرح می‌شود، اینکه برخی سرویس‌های مدارس به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند که به‌طور قطع نظارت بر نحوه عملکرد و فعالیت آنها با اما و اگرهایی روبرو است، با این وجود ولی رییس اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ تاکید دارد؛ رانندگان خودروهایی که به صورت غیرمجاز اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان به عنوان سرویس مدرسه می‌کنند، حتماً با برخورد مأموران پلیس مواجه خواهند شد، اما که اینکه مسئولیت شناسایی این وسایل نقلیه برعهده چه نهاد یا افرادی است، ایا مدیران مدارس یا والدین یا نیروهای راهور باید این موضوع را مدنظر داشته باشند، بحثی بوده که اگرچه وی به آن اشاره نکرده است، ولی به‎طور قطع در گام نخست این والدین و مسئولان مدارس هستند که در این زمینه باید مواردی مهم در خصوص استفاده از سرویس‎های دارای برچسب که در سامانه سپند ثبت‌نام کرده باشند را مدنظر قرار دهند.

 اذعان صندوق بین‌المللی پول
اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها ‌ واکسینه شده است 
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد تحریم‌هایی که سال گذشته دوباره توسط آمریکا علیه ایران وضع و امسال هم تشدید شدند، تاثیر بیشتری بر اقتصاد ایران نخواهند داشت. 
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی چشم‌انداز اقتصادی 31 کشور منطقه از جمله ایران در سال 2020 پرداخته است.

   افزایش 5میلیارددلاری حجم اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها
بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال 2019 رشد منفی 9.5درصدی را تجربه کرده اما در سال 2020 اثر تحریم‌ها تخلیه خواهد شد و اقتصاد این کشور رشد صفر درصدی خواهد داشت.
با وجود تحریم‌های آمریکا، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران از رقم برآوردی 458 میلیارد دلاری در سال 2019 با افزایش 5 میلیارد دلاری در سال 2020 مواجه خواهد شد و به 463 میلیارد دلار خواهد رسید.

  خروج بخش غیرنفتی اقتصاد ایران از رکود در سال 2020
بخش غیرنفتی ایران در سال 2020 از رکود خارج خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بخش غیرنفتی ایران در سال 2020 رشد 1.2درصدی را تجربه خواهد کرد. برای این بخش در سال 2019 رشد منفی 4.2 درصد برآورد شده است.
بخش نفتی ایران در سال 2019 رشد منفی 28.3درصدی داشته که پیش‌بینی شده است این رقم در سال 2020 به منفی 5.7 درصد برسد.
این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری را 2.29 میلیون بشکه در روز برآورد کرده و پیش‌بینی نموده است در سال 2020 نیز تولید نفت ایران اندکی کاهش یابد و به 2.11 میلیون بشکه در روز برسد.

    ایران کشور گازی
 تولید گاز ایران در سال 2020 ثابت باقی خواهد ماند و در رقم معادل 5.03 میلیون بشکه در روز نفت باقی می‌ماند، بر این اساس تولید گاز ایران بیش از دو برابر تولید نفت ایران در این سال خواهد بود.
 رقم برآوردی صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی 600 هزار بشکه در روز اعلام شده است که به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال 2020 به 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. اما صادرات گاز ایران در سال 2019 معادل 160 هزار بشکه در روز نفت بوده که پیش‌بینی شده است در سال 2020 نیز همین رقم باقی بماند.

   نرخ تورم ایران کاهشی می‌شود
بر اساس این گزارش از گرمای تنور تورم در سال 2020 کاسته خواهد شد. اقتصاد ایران در سال 2019 تورم 35.7درصدی داشته و پیش‌بینی شده است این رقم در سال 2020 کاهش یابد و به 31 درصد برسد.

   پیش‌بینی صادرات 55.5میلیارددلاری و واردات 71.7میلیاردی
صندوق بین‌المللی پول در ادامه گزارش خود صادرات ایران در سال جاری را 60.3 میلیارد دلار و واردات در این سال را 73.3 میلیارد دلار برآورد و پیش‌بینی کرده است در سال 2020 صادرات ایران به 55.5 میلیارد دلار و واردات به 71.7 میلیارد دلار کاهش یابد.
تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2018 مثبت 18.3 میلیارد دلار بوده که بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال جاری منفی شده و به منفی 12.3 میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی شده است در سال 2020 نیز تراز حساب‌های جاری ایران به منفی 15.5 میلیارد دلار برسد.

   ذخایر ارزی بیش از 85میلیارددلاری ایران در پایان سال 2019
این نهاد بین‌المللی که کل ذخایر ارز و طلای ایران را در پایان سال 2018 بالغ بر 101.1 میلیارد دلار اعلام کرده بود برآورد کرده در پایان سال 2019 این رقم به 85.5 میلیارد دلار خواهد رسید که معادل رقم واردات برای  14.3 ماه است.
پیش‌بینی شده است روند نزولی ذخایر ارزی ایران در سال 2020 نیز ادامه یابد و در پایان این سال حجم ذخایر ارز و طلای ایران به 68.8 میلیارد دلار برسد که معادل هزینه واردات برای 11.8 ماه است.

   ایران در رتبه سوم منطقه از نظر دوام ذخایر ارزی
با وجود افت ذخایر ارزی ایران، این کشور همچنان میان کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی از نظر دوام ذخایر ارزی خود در جایگاه مطلوبی قرار خواهد داشت. تنها دو کشور عربستان و ازبکستان در این منطقه هستند که از نظر دوام ذخایر ارزی برای واردات جلوتر از ایران قرار دارند. ذخایر ارزی عربستان تکافوی 24.1 ماه واردات این کشور را می‌کند و ذخایر ارزی ازبکستان برای واردات 12 ماه این کشور کفایت می‌کند.

  رشد 26.8درصدی نقدینگی در ایران
صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد نقدینگی ایران در سال 2019 را 26.8 درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال 2020 نیز ثابت باقی بماند.

   بهبود وضعیت بدهی دولت ایران در سال 2020
این نهاد بین‌المللی همچنین میزان دیون خارجی ایران در سال 2020 را معادل 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی و میزان بدهی دولت ایران را در این سال معادل 28.8 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. این ارقام برای سال 2019 به ترتیب 2.4 درصد و 30.7 درصد برآورد شده است.
بر این اساس انتظار می‌رود وضعیت بدهی‌های دولت ایران در سال 2020 نسبت به سال جاری میلادی بهبود یابد.

منطقه یک آزادراه تهران- شمال دهه فجر افتتاح می‌شود
 پس از کش و قوس‌های فراوان در مورد منطقه یک آزاد راه تهران- شمال، بالاخره رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: منطقه یک آزادراه تهران- شمال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 آزادراه تهران- شمال متشکل از چهار منطقه از دره کن در تهران شروع شده و تا دو راهی چالوس- نوشهر در استان مازندران ادامه دارد. 
منطقه یک این آزادراه از دره کن تا روستای شهرستانک باعث کوتاهی مسیر نسبت به جاده موجود می‌شود که عملیات احداث آن از دولت یازدهم آغاز شد. 
سید پرویز فتاح در صفحه شخصی‌‌اش نوشته است، بازدیدی از آخرین وضعیت پیشرفت آزادراه تهران - شمال داشتم، قطعه اول آزادراه به عنوان مهمترین بخش ا ین پروژه ملی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. 
طبق گفته فتاح، ان شاء الله حاصل سالها تلاش متخصصان و مهندسان داخلی افتخاری ماندگار برای ایران سرافراز و انقلاب اسلامی خواهد بود.
بنابراین گزارش، طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منطقه دو آزادراه تهران- شمال نیز حدود سه سال پس از افتتاح منطقه یک به بهره‌برداری می‌رسد. 

انتقاد از روند تدریجی افزایش قیمت کالاها
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه گرانی‌های کنونی هیچ توجیهی ندارد جزء یله و رها ماندن بازار، گفت: برخورد شدید با دلالان و سودجویان و حتی برخی کارخانجات دولتی تولیدکننده اقلام خوراکی همچون لبنیات ضرورت دارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از افزایش تدریجی قیمت اقلام خوراکی باوجود ثابت شدن قیمت دلار، گفت: علیرغم ثبات قیمت ارز و بالا نرفتن قیمت سوخت، عده‌ای بی‌توجه به فشارهای وارده به مردم در پی تحریم همچنان خون مردم را می‌مکند به همین دلیل افزایش قیمت‌ها به طور تدریجی ادامه دارد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته سالی یک الی دو مرتبه قیمت کالاها به ویژه اقلام خوراکی افزایش پیدا می‌کرد اما اکنون هرچند روز یکبار شاهد این اتفاق خانمان‌سوز هستیم، افزود: اتفاق جدیدی به لحاظ اقتصادی و سیاسی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای که دلیلی بر ادامه گرانی‌ها در ایران باشد رخ نداده است به‌همین دلیل گرانی‌های کنونی هیچ توجیهی ندارد جزء یله و رها ماندن بازار.
وی با اشاره به اینکه کشور به ثبات رسیده و توانسته دیواره عظیمی از تحریم را بشکند اما سودجویان و ادامه بی‌نظارت کار را خراب کرده است، اضافه کرد: علاوه‌بر ضرورت افزایش نظارت بر بازار تولید و توزیع باید با فرهنگ‌سازی ولع خرید را از مردم ستاند تا در مواقع گرانی اقدام به خرید نکنند.  
علاوه‌بر ضرورت افزایش نظارت بر بازار تولید و توزیع باید با فرهنگ‌سازی ولع خرید را از مردم ستاند تا در مواقع گرانی اقدام به خرید نکنند
جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه دولت باید جلوی پس‌لرزه‌های افزایش قیمت‌ها را پس از ثبات قیمت دلار و ارز بگیرد، عنوان کرد: برخورد شدید با دلالان و سودجویان و حتی برخی کارخانجات دولتی تولیدکننده اقلام خوراکی همچون لبنیات ضرورت دارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است مسئولان نباید نسبت به سرنوشت مردم بی‌تفاوت باشند چراکه مردم از وضع اقتصادی، ناراحت و عصبانی بوده لذا باید در جهت رفع دغدغه‌های آنها قدم‌های جدی‌تری برداشته شود.

فرصت‌های تجاری عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا 
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، موضوع موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشریح کرد.
شاهرخ شجری با اشاره به این که مذاکرات موافقت‌نامه موقت تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کل صادرات کشورهای اوراسیا به جهان در بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۳۲۷۹۳.۰۵ هزار تن به ارزش ۳۳۹۳۴.۶۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: کل واردات کشورهای اوراسیا از جهان در بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۴۱۳۸.۱۳ هزار تن به ارزش ۳۸۹۴۹.۹۵ میلیون دلار بوده است.
شجری با بیان این که ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به فدراسیون روسیه حدود ۲۱۷ میلیون دلار  است، خاطرنشان کرد: محصولات سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور، پرتقال، کشمش، خرما و کیوی، عمده صادرات ایران به این کشور بوده است.
وی ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به بلاروس را حدود ۱.۳۵ میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: عمده صادرات ایران به این کشور شامل انواع سبزی و صیفی، کشمش، خرما و کیوی است.
شجری گفت: ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قزاقستان حدود ۶۵.۹۴ میلیون دلار و عمده صادرات ایران به این کشور شامل سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، کشمش، خرما، کیوی و انواع پسته بوده است.
ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به ارمنستان حدود ۲۰.۰۵ میلیون دلار است که عمده صادرات ایران به این کشور عبارتند از : سیب درختی، انواع سبزی و صیفی، انگور، پرتقال، کشمش، خرما، کیوی، انواع پسته و انواع جوجه.
وی با اشاره به این که ارزش کل صادرات ایران در بخش کشاورزی به قرقیزستان حدود ۱۱.۰۲ میلیون دلار  است، ادامه داد: عمده صادرات ایران به این کشور شامل سیب درختی، پرتقال، کشمش، خرما، کیوی و انواع پسته بوده است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تعهدات حوزه اوراسیا در برخی محصولات منتخب کشاورزی برای ایران در زمینه نرخ های تعرفه عمدتاً کاهشی بوده، اظهار داشت: به عنوان مثال در محصول پسته ، خرما، مرکبات، کشمش، برخی سبزی و صیفی درصد کاهش تعرفه ۱۰۰ درصد بوده است.
وی افزود: در حالت کلی، کل تعهدات اوراسیا ۱۲۶ رقم  است که ۱۱۳ رقم از تعهدات، کاهشی و ۱۳ رقم به صورت فریز (ثابت) است.

طلا همچنان مشتری ندارد!
قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت و تحت تاثیر صعود بازارهای سهام که از پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین دلگرم شده اند، در حدود ۱۴۹۰ دلار ایستاد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۹۱ دلار و ۷۹ سنت قرار گرفت.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.
نرخ‌های بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است، سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را جذابتر می‌کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و ۹۱۳ دلار و ۲۹ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری اندکی کاهش داشت و ۱۷۹۹ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

 نخستین محموله LPG فاز ۱۹ پارس جنوبی از بورس انرژی صادر شد
پس از تجربه موفق شرکت ملی گاز ایران در صادرات ۱۳۵۰۰ تن گاز مایع از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی،  دو محموله گاز مایع با حجم ۱۱ هزار تن در کمتر از یک دقیقه معامله و صادر شد.
پس از تجربه موفق شرکت ملی گاز ایران در صادرات ۱۳۵۰۰ تن گاز مایع از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی ایران  دوشنبه گذشته نیز دو محموله گاز مایع با حجم کلی ۱۱ هزار تن روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی شد که در کمتر از یک دقیقه با موفقیت معامله و رهسپار آنسوی مرزهای ایران شد.
این معامله شامل داد و ستد دو محموله به حجم ۵۰۰۰ تن و ۶۰۰۰ تن گاز مایع(LPG) تولیدی فاز ۱۹ مجتمع گاز پارس جنوبی است که با روش کشف پریمیوم منهای ۶۵ به قیمت جذاب هر تن ۲۹۷.۵ دلار فروخته شده است.
به این ترتیب شرکت ملی گاز ایران توانست نخستین گاز مایع صادراتی فاز ۱۹ مجتمع پارس جنوبی از طریق بورس انرژی ایران را به ارزش ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۰۰ دلار به بازار های خارجی صادر  کند.
طی کمتر از یک ماه اخیر شرکت ملی گاز ایران توانسته است از طریق بستر شفاف و متشکل بورس انرژی ایران ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع را با جذاب ترین قیمت رقابتی رهسپار آنسوی مرزهای کشور  کند.

روش جدید فروش ۳ محصول ایران خودرو
ایران خودرو در برنامه فروش فوری به روش اعتباری در رهن آبان، سه محصول پارس سال، ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ و پارس با موتور تی. یو ۵ را عرضه می‌کند.
به منظور ثبت‌نام مشتریان واقعی، محدودیت‌هایی از جمله هر کد ملی یک دستگاه خودرو، عدم ثبت نام خودرو در ۱۸ ماه گذشته از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، دارا بودن سن ۱۸ سال و ارایه گواهی‌نامه رانندگی اعمال می‌شود، همچنين این برنامه در ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه ۸ آبان ماه فعال خواهد شد. 
متقاضیان برای واریز وجه بالاتر از ۵۰ میلیون تومان می‌توانند پس از دریافت ردیف قرارداد از سایت فروش، حداکثر تا پایان وقت اداری دو روز کاری بعد از ثبت نام از طریق لینک «بخش میز کار مشتری» در همان سایت، نسبت به پرداخت تفاوت اقدام کنند. در غیر این‌صورت قرارداد غیرفعال شده و وجه متقاضی ظرف ۲۰ روز کاری مسترد خواهد شد.

افت ۵۷ درصدی معاملات مسکن در ۷ ماهه امسال
 
 بانک مرکزی از کاهش ۵۷.۷ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی ۷ ماهه ابتدایی امسال خبر داد. 
 بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهر 98 حاکی از آن است که از مجموع 3401 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 41.9 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. 
سهم مذکور در مقایسه با مهر سال گذشته حدود 2.6 درصد کاهش یافته و مقابل به سهم واحدهای با عمر 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق 22 گانه تهران در مهر 98 حاکی از این است که از بین این مناطق منطقه 5 با سهم 15.1 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 4 نیز با 9.1 و 7.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، طی مهر 98 متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در شهر تهران 12 میلیون و 720 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل (شهریور) و ماه مشابه سال قبل یعنی مهر 97، به ترتیب 0.4 درصد و 47.7 درصد افزایش یافته است.
به گزارش تسنیم، در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت مربوط به منطقه یک با قیمت 26 میلیون و 970 هزار تومان و کمترین قیمت مربوط به منطقه 18 با 5 میلیون و 520  هزار تومان بوده است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 43.7 و 52.7 درصد افزایش یافته است.
همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در 7 ماه امسال، حدود 35 هزار و 800 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 57.5 درصد کاهش یافته است. 
در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع 12 میلیون و 710 هزار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 81.3 درصد افزایش 
یافته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری طی مهر امسال به ترتیب 34.8 و 33.2 درصد افزایش یافته است.

روایت رییس کل بانک مرکزی از روند کاهش نرخ دلار 
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از روند کاهش نرخ دلار از بالای 14 هزار به زیر 12 هزار تومان خبرداد.
وی بر اساس نموداری که در صفحه اینستاگرامی خود ترسیم کرده،‌ روند نرخ دلار در شش ماه گذشته از خرداد 98 تا مهرماه 98 را بررسی کرده که بر اساس آن نرخ هر دلار آمریکا از بالای 14 هزار تومان، در یک روند کاهشی به زیر 12 هزار تومان رسیده است.
همتی اهمیت روند کاهشی نرخ دلار را در شرایط فشار حداکثری دشمن و تحریم‌های شدید اقتصاد را یادآور شده است.  
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال