امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
واریز سومین بسته کمک حمایتی 
بر اساس اعلام دولت سومین مرحله از کمک های حمایتی دولت ساعت ۲۴ شنبه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. با افزایش قیمت بنزین و ایجاد منابع از محل اختلاف قیمت، دولت ۶۰‌میلیون نفر را برای کمک حمایتی هدف قرار داد تا با پرداخت نقدی به آنها تا حدی آسیب ناشی از افزایش قیمت بنزین پوشش داده شود. در ماه جاری که این طرح اجرایی شد قرار بر این شد تا طی سه مرحله برای گروه‌های هدف که حدود ۱۹ میلیون خانوار و به عبارتی ۶۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند پرداخت نقدی انجام شود که از هفته گذشته برای دو گروه ۲۰ میلیونی در دو مرحله واریز انجام شده است.
طبق اعلام دولت برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می شود.
همچنین مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه هدف کمک حمایتی دولت را تشکیل می دهند.

شمارش معکوس برای غیرفعال شدن رمز دوم کارت های بانکی
مطابق با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، رمز دوم ایستای کارت های بانکی از اول دی ماه غیرفعال خواهد شد.
بانک مرکزی در راستای ارتقای امنیت تراکنش های بانکی تمامی بانک های کشور را مکلف کرده تا از اول دی ماه خدمات رسانی برای تراکنش های بدون کارت را تنها با رمز پویا صورت دهند، بر این اساس از اول دی ماه هیچ گونه تراکنش بانکی بدون کارتی با استفاده از رمز ایستا انجام نخواهد شد.
این اقدام بانک مرکزی در راستای مقابله با فیشینگ و ارتقای امنیت تراکنش های بانکی انجام خواهد شد و مردم باید با مراجعه به بانک‌ها و یا دستگاه های خودپرداز نسبت به دریافت رمز پویا (یک بار مصرف) اقدام کنند.

ابلاغ بخشنامه “رفع سوء اثر چک‌های مشمول مرور زمان” 
بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، نحوه احراز عدم طرح دعوی کیفری و حقوقی علیه چک توسط دارنده درخصوص چک‌هایی که سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آنها سپری شده است را برای اجرا، ابلاغ کرد.
بانک مرکزی اعلام کرد که طبق قانون اصلاح صدور چک، بانک‌ها باید در صورت احراز عدم دعوی کیفری و حقوقی علیه چک توسط دارنده درخصوص چک‌هایی که سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آنها سپری شده است، نسبت به رفع سوء اثر چک‌های‌ برگشتی با درج کد شش اقدام کنند.
بر اساس این بخشنامه، تا زمان راه‌اندازی سامانه استعلام طرح دعاوی کیفری و حقوقی علیه چک از سوی قوه قضائیه، بانک مربوطه باید نسبت به مکاتبه با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه جهت اخذ استعـلام و احـراز عدم دعـوای کیفری و حقوقی در خصـوص چـک‌های مشـمول مرور زمـان سه سال اقدام کند.

برگشت تعادل به بورس
با برگشت تعادل به بازار، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته 625 واحد رشد کرد. گرچه بازار بورس در هفته گذشته به دلیل جو روانی و رفتار هیجانی برخی سهامداران با عدم تعادل و افت شاخص مواجه شد، اما به نظر می‌رسد، در اولین روز کاری هفته جاری تعادل به بازار برگشته و شاخص کل بورس که نمایانگر وضعیت کلی بورس به شمار می‌رود، در پایان معاملات روز گذشته 625 واحد رشد کرده و به رقم 305 هزار و 622 واحد رسید. 
شاخص کل با معیار هم وزن 836 واحد رشد کرده و به رقم 88 هزار و 615 واحد رسید.  ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار روز گذشته به بیش از یک میلیون و 115 هزار میلیارد تومان هزار میلیارد تومان رسید.  روز گذشته معامله‌گران در بورس بیش از 2.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 306 هزار معامله و به ارزش 1256 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 
روز گذشته شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 167 واحد رشد کرده و به رقم 81 هزار و 876 واحد رسید.  شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 559 واحد رشد کرده و به رقم 59 هزار و 243 واحد رسید.  شاخص آزاد شناور 831 واحد رشد کرده و به رقم 356 هزار و 129 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس 300 واحد کاهش یافته و به رقم 220 هزار و 486 واحد رسید.  شاخص بازار دوم بورس با افزایش 4 هزار و 672 واحد به رقم 628 هزار و 898 واحد رسید. 

ایجاد ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی  با تسهیلات ۳۵ میلیونی
با توافق بین سازمان برنامه و بودجه و چند دستگاه دیگر طرح ایجاد و توسعه ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی خرد و کوچک در دستور کار قرار خواهد گرفت. روز گذشته سازمان برنامه و بودجه میزبان فرماندهان بسیج بود و طی آن تفاهم نامه‌ای تحت عنوان جهاد روشنایی بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد و صندوق کارافرینی امید به امضا رسید که بر اساس توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خرد و کوچک (پنج کیلو وات) خانگی در مناطق روستایی و عشایری در دستور کار قرار می‌گیرد.
طبق توضیح پورمحمدی، در این طرح شرکت مپنا مشارکت داشته و تامین منابع مورد نیاز با محوریت صندوق کار آفرینی امید به صورت تسهیلات است که برای مناطق مرزی با سود چهار درصد و برای روستایی و عشایری تا شش درصد است. به گفته وی، ۲۰ هزار نیروگاه در دستور کار قرار دارد و برای هریک حدود ۳۵ میلیون تومان تامین مالی می‌شود.  پورمحمدی گفت: تسهیلات به خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار می گیرد تا این نیروگاه‌های خرد را خریداری کرده و بسیج آنها را نصب کرده و برق مازاد را وزارت نیرو از آنها خریداری می‌کند. اما نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت توسعه یافتگی گفت: اعتقاد بر این است که بتوانیم در کنار برنامه‌های رسمی، برنامه‌های جهادی نیز در دستور کار داشته و برای توسعه از آن کمک بگیریم. وی افزود: در حوزه مسکن و عمرانی در این راستا حرکت شده و سال‌هاست که با کمک کمیته امداد و بنیاد مستضعفین برای محرومین مسکن ایجاد می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: طرح جهاد روشنایی نیز کمکی به ایجاد اشتغال و توسعه است. سردار سلیمانی هم در این مراسم اظهار کرد که می‌توان با همکاری دولت و سازمان برنامه به سمت رفع مشکلات اقتصادی حرکت کرد و از راه میان‌بر به سمت توسعه رفت. وی گفت: بسیج تجربه خوبی در سال‌های گذشته داشته و هر جا که وارد شده توانسته اقدامات خوبی رقم بزند و طرح جهاد روشنایی نیز یکی از آنها خواهد بود که به زودی اجرایی می‌شود.  همچنین بختیاری به عنوان نماینده کمیته امداد در این جلسه اظهار کرد که این طرح می‌تواند کمکی به هزینه‌های زندگی و ماندن مردم در روستاها باشد. به گفته او، اگر پنل‌های خورشیدی فعال شود به طور حتم می‌تواند کمکی به صادرات برق باشد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال