امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» گزارش می‎دهد

افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور

طبق آمارهای وزارت بهداشت در هفته گذشته ۳۹۱۵ مورد انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شده که ۳۴۲ مورد آن آنفلوانزا بوده است و تعدادی از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 فوت 15نفر در اثر ابتلا 
در حالی روز گذشته حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش موارد بروز آنفلوآنزا در کشور از هفته گذشته خبر داده است که طبق اظهارات محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه در بازه زمانی عنوان شده ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‎اند. در این میان هرچند که سال گذشته وی با بیان این مطلب که موارد مرگ ناشی از آنفلوآنزا هر سال اتفاق می‌افتد، گفته بود، افرادی که سن بالا دارند و واکسن آنفلوآنزا تزریق نمی‌کنند، همچنین اشخاصی که بیماری قلبی و ریوی شدید داشته و مبتلا به انواع شدید بیماری آنفلوآنزا می‌شوند، اما دیر به پزشک مراجعه می کنند، از جمله این موارد فوتی هستند، اما روز گذشته این مقام مسئول در وزارت بهداشت به این موضوع اشاره کرد که امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال شده است، البته عمده فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده یا سن بالایی داشته‌اند.

 بروز زودهنگام در کشور
افزایش موارد بروز آنفلوآنزا در کشور در حالی از سوی عرفانی بیان شده است که علیرضا رییسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت معتقد است؛ امسال آنفلوآنزا دو ویژگی خاص دارد که آن را از آنفلوآنزای دو سال گذشته متمایز می‌کند. اینکه اگر چه پیش‌بینی می‌شد تا مانند هر سال شیوع آنفلوانزا از آبان‌ماه آغاز شود، ولی امسال شاهد بروز زودهنگام آن در کشور بودیم، به‎عبارتی شیوع این بیماری از مهرماه آغاز شده است، علاوه براین آنفلوآنزای تیپ A یا H1N1 که در دوسال گذشته کمتر شایع بود، اکنون شیوع بیشتری دارد.

 ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی
دراین میان هرچند که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با رییسی دراین باره موافق است، اینکه در سه هفته گذشته موج اول این بیماری در کشور با شدت زیاد فعال شده است، اما تاکید دارد که شیوع عارضه مذکور تنها مختص به کشور ما نیست و در تمام منطقه خاورمیانه، حتی برخی از کشورهای اروپایی هم شاهد گسترش آن هستیم. موضوعی که البته گزارش‎های هرساله سازمان بهداشت جهانی(WHO) نیز آن را تایید می‎کند، اینکه این بیماری هرساله شکل پاندمیک یعنی همه‌گیری جهانی دارد؛ تمام قاره‌ها را البته به میزان متفاوت فرا می‌گیرد، البته در این زمینه باید به این موضوع نیز پرداخت که مهمترین اصل در مبارزه با این ویروس به نسبت نو ظهور در جهان، آشنایی و آگاهی دادن به افراد در این زمینه است. نکته مهمی که رییسی هم بر آن تاکید دارد، معاون بهداشتی وزیر بهداشت معتقد است، برخورد با آنفلوآنزا حتما نیاز به آموزش، اطلاع‌رسانی و اقدامات کامل دارد، براین اساس معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌ویژه در مدارس باید دراین خصوص اقدامات بیشتری بیشتری انجام دهند، ضمن اینکه رسانه‌‎های محلی نیز باید آموزش‎های لازم را به افراد ارائه دهند. به‌ویژه اکنون که طبق اظهارات عرفانی این روند ممکن است در دی‌ماه نیز ادامه داشته باشد.

 استان‎های دارای بیشترین آمار فوتی
به هرحال وجود ویروس مذکور و موارد ابتلا به این بیماری اکنون از تمامی استان‌ها گزارش شده است، با این وجود رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به این موضوع اشاره کرده است که استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین موارد ابتلا به آنفلوآنزا را داشته‌اند. علاوه براین آمار و ارقام وزارت بهداشت نشان می‎دهد؛ در هفته گذشته ۳۹۱۵ مورد انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شده که ۳۴۲ مورد آن آنفلوانزا بوده است، از این تعداد همانطور که گفته شد ۱۵ نفر فوت کرده‌اند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است. همچنین باید گفت؛ در هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار بیشتری داشته است.

 نگرانی برای تامین دارو و واکسن نداریم
البته آنگونه که مسئولان بزرگترین نهاد مسئول بهداشت و درمان در کشور گفته‌اند، تمام موارد فوت شده ناشی از آنفلوآنزا در بیمارستان بستری و تحت درمان بودند، اما متاسفانه این افراد به دلایلی مانند عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا، مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی یا ابتلا به بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست دادند. مواردی که پیش‌تر نیز به آنها به‎عنوان عوامل موثر در تشدید بیماری و فوت افراد مبتلا به آنفلوآنزا اشاره شد. این در حالی است که  معاون وزیر بهداشت تاکید دارد در مورد داروی مورد نیاز برای آنفلوانزا و واکسن نگرانی وجود ندارد و داروی مورد نیاز تأمین شده است، بنابراین به نظر می‌رسد توجه به عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری مذکور و مراجعه به موقع به پزشک در صورت بروز نشانه‌های این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است.البته گویا هم در ارتباط با تامین داروها و واکسن آنفلوآنزا، تاکید کرده است که به رغم تحریم ها، هیچ کمبودی در زمینه دارو و واکسن آنفلوانزا در کشور وجود ندارد و به اندازه کافی دارو و واکسن موجود است. آنچه که ضرورت افزایش آگاهی احاد جامعه در زمینه علام بروز این بیماری، موارد مربوط به پیشگیری در بروز آن و درمان به موقع را بیش از پیش گوشزد می‌کند و اینکه نه تنها نهادهای متولی در حوزه بهداشت و درمان بلکه نهادهای مربوط به حوزه آموزشی و اطلاع رسانی نیز باید پای کار بیاییند. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال