امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

قطار ایران به افغانستان می‌رسد

قطار ایران به افغانستان می‌رسد

خط ریلی خواف-هرات با وجود مشکلاتی که طرف افغانستانی برای سرمایه‌گذاری و ناامنی در این کشور دارد، تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده افتتاح می‌شود اما هنوز تعهد این طرف خارجی به پایان نرسیده و گویا عملیات اجرایی آن از سوی سرمایه‌گذار ایتالیایی آغاز نشده و تنها ۱۳۹ کیلومتری که ایران متعهد شده بود آماده بهره‌برداری است.

راه‌آهن خواف-هرات یکی از  پروژه‌های ریلی بین‌المللی است که ریل‌گذاری آن از شهریور ماه ۱۳۹۵ آغاز شد و در چهار بلوک یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به احداث و راه‌اندازی سه فاز و افغانستان یک فاز آن که درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت. خط ریلی برون مرزی خواف - هرات یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که در این زمینه در کشور اجرایی شده و به دو بخش درون مرزی به طول حدود ۷۷ کیلومتر و بخش برون مرزی حدود ۶۲ کیلومتر تقسیم می‌شود.

پیش از این عباس خطیبی ،معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره این پروژه ریلی به ایسنا گفته بود که به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌اش داشت که به همین سبب کار اجرایی‌اش را هنوز آغاز نکرده است. البته امسال حرکت های خوبی کرده‌اند و با چند سرمایه‌گذار خارجی مذاکره کرده‌اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می‌خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

وی افزود: اساسی ترین مسئله ای که برای انجام عملیات اجرایی خط ریلی خواف-هرات داریم ناامنی است. این مسئله را به وزارت امور خارجه هم منعکس کردیم و هم اکنون شرایط خاصی بر این پروژه حاکم است. افغانستان علاقه مند به ادامه این پروژه است و مسئولان این کشور دستورات ویژه ای برای تامین امنیت پیمانکار داده‌اند. با وجود مشکلات بسیار در زمینه امنیت عقب ننشستیم و همکاران ما سفری داشتند و به هرات و با مسئولان این استان جلساتی داشتند.

راه اهن

این مقام مسئول در همین زمینه صحبت‌های جدیدی مطرح کرده است. خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تامین امنیت نسبی که در این منطقه اتفاق افتاده است، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و میزان پیشرفت فیزیکی آن، پیش‌بینی می‌شود که خط ریلی خواف-هرات تا پایان امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده تا انتهای قطعه سوم که در تعهد جمهوری اسلامی ایران است، به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مسافران می‌توانند از خواف تا ایستگاه جونو در افغانستان را با قطار سفر کرده و از آن‌جا به هرات یا مقاصد دیگر در افغانستان با استفاده از وسائل حمل و نقل دیگر بروند، ادامه داد: با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی در زمینه تامین منابع مالی باقی‌مانده این پروژه انجام داده‌ایم که حدود ۸۰ میلیارد تومان است و بخش عمده‌ای از آن باید به صورت نقدی تامین شود.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه اگر این اعتبار پیشنهادی تامین شود، همه تلاش خود را انجام داده و تا این خط ریلی ۱۳۹ کیلومتری را تا موعد مقرر به بهره‌برداری برسانیم، گفت: قطارهایی که در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید سیر کنند در حیطه وظایف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده اما در این ریل‌ها قطارهای معمولی می‌توانند استفاده شوند که سرعت‌شان برای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای حمل بار ۱۲۰ کیلومتر است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال