امروز ۰۸ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

آزادراه تهران-شمال ساخته شد

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه‌ تهران -شمال اعلام کرد: عملیات ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال به اتمام رسیده و هم اکنون در حال انجام خط کشی ها، کوبیدن گاردریل ها، و نصب تابلوهای مختلف راهنمایی و رانندگی هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا، به نظر می رسد پس از سال‌ها انتظار قطعه یک آزادراه تهران-شمال به روزهای افتتاح خود نزدیک می‌شود و گویا پس از عذرخواهی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بابت تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه دیگر قرار نیست شاهد امروز و فردا شدن‌ در این زمینه باشیم.

علی توکلی -عضو هیات مدیره شرکت آزادراه‌ تهران-شمال درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: عملیات اجرایی بخش سیویل آزادراه به صورت کامل به اتمام رسیده است و هم اکنون در آزادراه هیچ کاری از نظر ساخت باقی نمانده است. در حال حاضر کوبیدن گاردریل‌ها، خط کشی و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی را در دستور کار قرار داده‌ایم. وی افزود: در حوزه تجهیزات مکانیک برقی هم در مراحل نهایی قرار داریم. به عنوان مثال در تونل بلند تالون با طول 4950 متر و تونل شماره 13 با طول 2400 متر ویژگی‌های خاصی دارد که هم اکنون تجهیزات الکترومکانیکال آن مانند جت‌فن‌ها ، چراغ‌ها و...نصب شده است. همچنین درون تونل‌ها را به خاطر هدایت بهتر مردم رنگ‌آمیزی کرده‌ایم.

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه‌ تهران-شمال با بیان اینکه نصب دوربین‌های کنترل مسیر و تکمیل اتاق کنترل یکی از کارهایی است که دراین قطعه از آزادراه رو به اتمام است، ادامه داد: در حوزه ساخت می‌توان گفت همه کارها انجام شده است چرا که ترانشه‌های بلند همه‌گی تثبیت شده و هم اکنون در حال نصب تورسنگ هایی هستیم که تا چند روز آینده به پایان می‌رسد، همچنین ایمن‌سازی مسیر برای تردد خودروها انجام شده است.

توکلی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید روی تونل تالون است چرا که این سازه بلندترین تونل در کشور بوده و استان تهران را به البرز متصل می‌کند، اعلام کرد: از ویژگی های تونل تالون سه قلو بودن آن است، یعنی اینکه دو تونل برای مسیرهای رفت و برگشت و تونل سوم را برای سرویس در نظر گرفته‌ایم. درابتدا تونل سوم یا سرویس، اکتشافی بود و برای استخراج جنس لایه آن را حفاری کردیم، در مرحله حفاری تونل‌های اصلی رفت و برگشت، برای هوادهی به تونل‌های چپ و راست از آن استفاده ‌شد و حالا به عنوان تونل سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنی که اگر در داخل هر کدام از تونل‌ها مسئله و مشکلی به وجود بیاید مردم می‌توانند از خودروهای خود خارج شده و از طریق دستک‌های نصب شده، به تونل سرویس وارد شوند.

وی اضافه کرد: در هر 500 متر یک دستک ترافیکی و در هر 500 متر دیگر نیز یک دستک نفر رو داریم. در واقع می‌توان گفت که مردم در تونل تالون در هر 250 متر می‌توانند از این دستک‌ها استفاده کنند که تا کنون در کشور سابقه نداشته است. یکی دیگر از ویژگی‌های این تونل که آن را منحصر به فرد می‌کند این است که برای نخستین بار در آن سقف دوم احداث کرده‌ایم و آن را به یک کانال تبدیل کردیم، این استاندارد اروپایی برای نخستین بار در کشور رعایت شده است.

عضو هیات مدیره شرکت آزادراه‌ تهران-شمال ادامه داد: سقف دوم این تونل برای تهویه هوا در مواقع اضطرار و آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی به جای اینکه از یک سمت تونل هوا را بدمیم و از سمت دیگر عبور دهیم دریچه‌های این تونل به سمت این سقف دوم باز شده و هوا را به سمت بالا هدایت می کنند و کسانی که داخل تونل هستند درگیر دود نمی شود، همچنین دریچه ها که باز می شود جریان باد 120 کیلومتری با اکسیال فن های تعبیه شده ایجاد می‌شود و همین مساله سبب شده تا جریان دود و آلودگی هوا از دریچه ای دیگر خارج شود یا در زمانی که ترافیک پس می زند، مردم در تونل قطعا کولر خودروهای خود را روشن می‌کنند اما این مساله دما و آلودگی هوای داخل تونل را بالا می‌برد اما در چنین شرایطی می‌توان با جریان باد پیش‌بینی شده به فن‌ها کمک کنیم تا هوا زودتر جابه‌جا شود. از سوی دیگر نیز می‌توانیم از طریق سقف دوم و اکسیال فن‌های آن، هوای تازه را از دو طرف تونل به داخل هدایت کرده و از طریق سقف دوم آن را به داخل تونل هدایت و تزریق کنیم. این ویژگی های فنسی از این تونل بلند یک سازه منحصر به فرد می سازد.


آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال/چه خودروهایی اجازه عبور دارند؟

آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال/چه خودروهایی اجازه عبور دارند؟

مهر نوشت: یک مقام مسئول از آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: تا چند روز آینده، تردد آزمایشیِ «کنترل شده» ظرف مدت زمانی محدودی از قطعه ۱ آزادراه تهران- شمال، آغاز می شود.

جلال بهرامی در گفتگویی درباره اظهارنظر استاندار البرز مبنی بر آغاز فعالیت آزمایشی تردد خودروها در قطعه یک آزادراه تهران-شمال در نیمه دی ماه اظهار داشت: تاریخی برای این موضوع اعلام نشده است؛ ضمن اینکه در جلساتی که با استاندار البرز برگزار شده، قرار بر این بود که تاریخی برای آغاز به کار تردد آزمایشی در آزادراه تهران- شمال، اعلام نشود.

وی افزود: تردد آزمایشی به این معنا نیست که آزادراه برای تردد همه خودروها باز شود؛ بلکه به این معنا است که شرکت ساخت، تردد «کنترل شده‌ای» را به این آزادراه هدایت می‌کند تا اگر معایبی وجود دارد، آن را برطرف کنیم؛ بنابراین قرار نیست آزادراه به طور کامل باز شود تا همه خودروهای عبوری، از آن تردد کنند؛ بلکه به طور تصادفی، خودروهایی که خودِ شرکت ساخت انتخاب می‌کند، از این مسیر (قطعه یک آزادراه تهران-شمال) عبور می‌کنند و در پایان تردد نیز، از رانندگان، سرنشینان خودروهای عبوری و کاربران آزادراه، نظرسنجی خواهد کرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: تردد آزمایشی از این محور، ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد؛ اما پس از آن تردد آزمایشی را قطع کرده و به ادامه رفع ایرادات احتمالی می‌پردازیم؛ پس فعلاً قصد نداریم بار ترافیکی سنگینی به آزادراه منتقل کنیم.

وی درباره تکمیل اقدامات مورد نیاز برای ساخت و ساز در قطعه یک آزادراه تهران شمال، تصریح کرد: کارهای مرتبط با «سیویل» و سخت افزاری آن تقریباً به اتمام رسیده و در حال انجام اقدامات نرم افزاری آن مانند ایمنی آزادراه هستیم.

بهرامی بیان داشت: بخش عمده مسیر این آزادراه، روکش بتن است؛ همچنین «جت فن‌» های تونل امیرکبیر در این محور، از گمرک ترخیص و در آزادراه نصب شده است.

وی درباره عوارض قطعه یک آزادراه تهران - شمال خاطرنشان کرد: اخذ عوارض این مسیر به صورت الکترونیکی است که بر این اساس، در حال نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های مورد نظر برای کسر خودکار عوارض هستیم؛ ولی برای تردد آزمایشی از خودروهای عبوری عوارض نمی‌گیریم.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: برای تردد آزمایشی اعلام می‌کنیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ خودرو که می‌خواهند به شمال کشور سفر کنند، از این آزادراه عبور کنند و خودمان از بین متقاضیان، تعدادی خودرو را انتخاب می‌کنیم؛ قرار نیست تردد «۱۰۰ هزار خودرویی» از این آزادراه عبور دهیم.

به گفته بهرامی، عبور خودروهای سنگین از آزادراه تهران-شمال پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: فعلاً رقمی برای عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال تعیین نشده و هنوز نرخ آن ابلاغ نشده است.

استاندار البرز: بهره برداری آزمایشی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در ۱۵ دی ماه

روز گذشته شهبازی، استاندار البرز در مراسم بهره برداری از متروی شهر جدید هشتگرد به گلشهر کرج که با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، از بهره برداری آزمایشی آزادراه تهران-شمال در ۱۵ دی ماه جاری خبر داده بود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره زمان بهره برداری آزمایشی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال گفت: عملیات اجرایی و ساخت این آزادراه به اتمام رسیده و در حال شستشو و نظافت آن هستیم؛ ضمن اینکه تابلوهای مربوطه هم نصب و برق آزادراه وصل شده است که در دی ماه بهره برداری آزمایشی از آن انجام خواهد شد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال