امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

صدور بیش از 50 میلیون  کارت سوخت

از تیرماه سال ۸۶ تا 15 دی ماه بیش از ۵۰ میلیون کارت سوخت در کشور صادر شده و برخی از مالکان وسایل نقلیه هستند که ۷ یا ۸ بار کارت سوخت برای آنها صادر شده است.
سوم خردادماه 94، دولت بنزین را تک‌نرخی و 1000 تومانی کرد و با حذف سهمیه‌بندی و توقف عرضه دونرخی بنزین در ماه‌های بعد از آن، رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی به فراموشی سپرده شد تا جایی که با فراخوان سال 97 برای الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، تعداد زیادی از مردم، کارت سوخت قبلی خود را حفظ نکرده بودند و در یک سال اخیر، شاهد ثبت نام بیش از 5 میلیون متقاضی کارت سوخت المثنی بودیم.
وکیل زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آبان ماه امسال در خصوص تعداد کارت سوخت‌های صادر شده گفت: «حدود 24 میلیون خودرو و موتورسیکلت داریم، ولی تاکنون حدود 48 میلیون کارت سوخت صادر شده است.»
این اظهار نظر، 2 روز پیش از آغاز سهمیه بندی بنزین صورت گرفت؛ و با آغاز سهمیه بندی بنزین در بامداد 24 آبان‌ماه، عده‌ای از مردم که هنوز باوری در زمینه ضرورت دریافت کارت سوخت نداشتند، از روز شنبه 25 آبان‌ماه، شروع به ثبت نام برای دریافت کارت سوخت المثنی کردند و این ثبت‌نام‌ها هنوز هم ادامه دارد.
شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: «در حال حاضر تعداد کارت‌های سوخت فعال حدود 24 میلیون عدد است، اما از ابتدا تاکنون بیش از 50 میلیون کارت سوخت در کشور صادر شده است.»
وی افزود: «برخی از افراد، تاکنون چندین و چند بار کارت سوخت خود را سوزانده اند و به دلایل مختلف، اقدام به ثبت نام برای کارت سوخت المثنی کرده‌اند؛ در طی 12 سال گذشته برخی از مالکان وسیله نقلیه هستند که 7 یا 8 بار کارت سوخت برای آنها صادر شده و به طور متوسط تا امروز به ازای هر مالک خودرو و موتورسیکلت در کشور، 2 نوبت کارت سوخت صادر شده است.»
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: «آمار صادر شدن بیش از 50 میلیون کارت سوخت، از تیرماه سال 86 که ابتدای فعالیت سامانه هوشمند سوخت بوده تا به حال است.»
 
اخبار کوتاه
مابه‌التفاوت نقدی، جایگزین سهمیه سوخت سواری‌های کرایه شد
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: از ابتدای بهمن ماه کف و سقف سهمیه سوخت سواری‌های کرایه پلاک عمومی بین‌شهری حذف شده و بر اساس طرح پیمایشی شدن، مابه‌التفاوت آن طبق عملکرد و پیمایش رانندگان به شماره حساب‌شان واریز می شود. داریوش باقر جوان در این‌باره  گفت: حدود ۴۰ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی بین شهری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هزار دستگاه فعال هستند و بقیه آن‌ها به دلایل مختلفی مانند نداشتن معاینه فنی غیر فعال‌اند. همه رانندگان سواری‌های کرایه بین‌شهری که می‌خواهند از سهمیه سوخت استفاده کنند باید تا اول بهمن ماه امسال، نسبت به دریافت کارت هوشمند و ثبت اطلاعات لازم‌شان اقدام کنند. وی با بیان اینکه ثبت نام برای کارت هوشمند سوخت به صورت اینترنتی است، افزود: رانندگان برای اینکه مشکلی در دریافت سهمیه سوخت آن‌ها از بهمن‌ ماه به بعد به وجود نیاید باید در سایت اینترنتی پیش‌بینی شده برای آن وارد شده و نسبت به وارد کردن اطلاعات‌ مورد نیازشان از جمله شماره شبا اقدام کنند تا کارت هوشمند خود را دریافت کنند چرا از این تاریخ به بعد کف و سقف سهمیه سوخت رانندگان حذف خواهد شد. مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: تا کنون بیش از ۱۸ هزار راننده سواری پلاک عمومی نسبت به دریافت کارت هوشمند و ثبت نام اینترنتی اقدام کرده‌اند و همه آن‌ها برای بهره‌مندی از این مزیت باید تا قبل از اول بهمن ماه این کار را انجام دهند در غیر صورت مشمول آن نمی‌شوند.
باقرجوان گفت: درباره پیمایشی شدن سهمیه سوخت همه رانندگان پلاک عمومی بین‌شهری باید در قالب این طرح ثبت نام اینترنتی برای دریافت کارت هوشمند را انجام دهند چرا که کف و سقف سهمیه سوخت آن‌ها برداشته خواهد شد و بر اساس عملکردشان به آن‌ها سوخت می‌دهیم. وی اظهارکرد: مد نظر سازمان راهداری برای سهمیه سوخت رانندگان بین‌شهری این بود که بر اساس پیمایش صورت گرفته به آن‌ها سوخت تعلق گیرد اما نتیجه این شد که رانندگان در انتهای هر ماه عملکرد وپیشمایش‌شان ثبت خواهد شد و نهایتا بر اساس آن مابه‌التفاوت آن به شماره حساب شبایی که اعلام کرده‌اند واریز می‌شود. در پی اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین مقرر شد که سهمیه‌ای برای خودروهای پلاک عمومی درون شهری و برون شهری در نظر گرفته شود که این سهمیه دو ماهه و تا اول بهمن ماه پیش بینی شده بود و از همان ابتدا هم بر اساس اظهارات مسئولان دستگاه‌های مختلف قرار بر تعیین سوخت این گونه خودروها بر اساس پیمایش واقعی شان از بهمن ماه امسال بود.

پیش فروش بلیت قطار 
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه از طریق اینترنتی و ساعت ۱۰ صبح توسط مراکز مجاز فروش بلیت قطار (آژانس‌های مسافرتی) به صورت حضوری در سراسر کشور آغاز می‌شود. شرکت رجا در اطلاعیه ای اعلام کرد که هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه روزی با سامانه صدای مسافر راه آهن با شماره تلفن ۵۱۴۹ تماس و یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند. گفتنی است پیش از این شرکت 
حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرده بود زمان آغاز فرآیند پیش فروش بلیت قطارهای مسافری این شرکت از ۱۵ دی ماه است که شرکت راه آهن تاریخ آغاز پیش فروش بلیت را به چهارشنبه ۱۸ دی ماه تغییر داد.

۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد
رییس کل بانک مرکزی گفت: در ۹ ماهه امسال، بانک‌ها بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرده‌اند. عبدالناصر همتی، درباره روند پرداخت وام ازدواج اعلام کرد: از اول سال ۹۸ تا پایان آذرماه، بانک‌های کشور بیش از ۶۸۷ هزار وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. وی افزود: مبلغ پرداختی در ۹ ماه امسال، ۴۰ درصد بیشتر از وام ازدواج پرداختی در کل سال ۹۷ است. گفتنی است، بر اساس قانون بودجه کل کشور، برای حمایت از ازدواج جوانان، از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.

روند افزایشی قیمت نهاده‌های دامی 
نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ گرم به۱۲هزار و ۵۰۰ تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان رسیده است، گفت: قیمت نهاده های دامی روند افزایش یافته و نیازمند نظارت و کنترل است.حبیب اسدالله نژاد با اشاره به ثبات نسبی قیمت مرغ در بازار طی هفته‌های اخیر، اظهارداشت: این کالا با نوسانات جزئی قیمت همراه بوده و در حال حاضر متوسط قیمت مرغ زنده کیلویی ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ گرم نیز بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی با بیان اینکه در تأمین نهاده‌های دامی مشکلی نداریم، افزود: ولی درحال حاضر قیمت نهاده‌ها روند افزایشی یافته و بویژه درباره ذرت این امر مشهودتر است. به گفته این فعال بخش خصوصی، قیمت ذرت وارداتی در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب آن (۱۳۵۰ تومان) است ضمن اینکه ذرت داخلی نیز در هرکیلوگرم ۱,۶۹۰ تومان عرضه می‌شود و ۳۴۰ تومان با نرخ مصوب آن فاصله دارد.
اسدالله نژاد گفت: قیمت مصوب جوجه یکروزه نیز ۲,۵۵۰ تومان است در حالی که هم اکنون قیمت آن در بازار به ۳,۳۰۰ تومان رسیده است.
وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت واکسن، داروها و مکمل‌های دامی، دستمزد و… از ابتدای سال تاکنون تصریح کرد: بنابراین نیاز است که قیمت نهاده‌ها کنترل شود چرا که اگر نرخ آنها افزایش یابد در هزینه تمام شده تولید مرغ مؤثر است و قیمت مرغ نیز افزایش می‌یابد.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: نظارت‌ها باید دقیق باشد تا مرغداران و تولیدکنندگان به راحتی و با قیمت مناسب بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

راه‌اندازی سرویس دریافت رمز پویا از طریق پیامک
بانک مرکزی اعلام کرد از سه‌شنبه این امکان فراهم می‌شود تا مشتریان بانکی‌ در زمان خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنند.
به اطلاع می‌رساند با هدف تسهیل استفاده از رمزهای دوم پویا، از تاریخ سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ این امکان فراهم می‌شود تا مشتریان بانکی‌ در زمان انجام پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنند. 
لازم به ذکر است این طرح به صورت مرحله‌ای اجرا شده و در هر مرحله تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان دی‌ماه جاری به طرح اضافه می‌شوند. 
در این طرح با اضافه شدن دکمه «درخواست رمز پویا» به درگاه‌های پرداخت اینترنتی و برنامک‌های پرداخت، این امکان فراهم می‌شود که مشتریان، رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال