امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

 
سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل ۵۰ هزار یورو شد
سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل معاملات ارز ایران از ۱۰‌هزار دلار به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تغییر کرد.
بانک مرکزی ابلاغ کرد که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار به منظور تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل معاملات ارز ایران از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بستر الکترونیکی این بازار، سقف خرید و فروش نقدی ارز برایشان به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود. گفتنی است؛ پیش از این سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل معاملات ارزی که در پایان سال ۱۳۹۱ مصوب شده بود، معادل ۱۰ هزار دلار بود که اکنون افزایش یافته است.

احتمال افزایش مبلغ وام مسکن یکم
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات پس‌انداز مسکن یکم از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارایه شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم. محمود محمودزاده اظهار کرد: پیشنهاد افزایش سقف وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) که هم‌اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است، از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارایه شده که یکی از ملزومات تحقق این موضوع، بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر است. با این حال بانک مرکزی و بانک مسکن تلاش می‌کنند به مدلی برای بالا بردن رقم  تسهیلات برسند که تحقق این موضوع به منابع مالی بستگی دارد و ما منتظر اعلام نتیجه هستیم. وی افزود: پرداخت هر نوع تسهیلات در حوزه مسکن به میزان منابع جذب شده بستگی دارد. این منابع یا از طریق سپرده‌های بانکی یا از محل بازگشت اقساط تسهیلات از جمله اقساط مسکن مهر تامین می‌شود. بنابراین هرچقدر زودتر تسهیلات به بانک برگشت داشته شود قدرت وام‌دهی بانک بیشتر می‌شود.

ادامه افزایش قیمت‌ها در بورس
روند رو به رشد شاخص بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته تندتر بود اما این روند به مرور کندتر شد و در نهایت شاخص کل این بازار در پایان معاملات روز گذشته ۳۸۷۴ واحد رشد کرد.
معاملات روز گذشته بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که در ساعت ابتدایی معامله، حجم تقاضای خوبی وجود داشت؛ به طوریکه شاخص کل تا ۳۹۸ هزار و ۹۲۰ واحد نیز صعود داشت اما در ادامه شاهد افزایش محسوس عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم و در نهایت شاخص کل بورس روز گذشته با ۳۸۷۴ واحد رشد در رقم ۳۹۵ هزار و ۹۱۲ واحد ایستاد و شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۶۶۴ واحد رشد به رقم ۱۲۰ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. معامله‌گران روز گذشته ۵۹۴ هزار معامله به ارزش ۳۴ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال انجام دادند که نسبت به روز قبل با کاهش مواجه بود. در بازار روز گذشته بانک ملت، مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی نوری و ایران خودرو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد خراسان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در بورس داشتند. نمادهای پربیننده نیز شامل بانک‌های تجارت، ملت و اقتصاد نوین، ماشین سازی اراک، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان می‌شود.

همه واحدهای مسکونی و تجاری بیمه حوادث می‌شوند 
رییس کل بیمه مرکزی گفت: بر اساس طرحی که در هیات دولت تصویب شده، مشروط به تایید مجلس و شورای نگهبان، در سال آینده همه واحدهای مسکونی و تجاری در برابر حوادث طبیعی بیمه خواهند شد که حق بیمه آن به صورت نصف نصف از سوی مردم و دولت پرداخت می‌شود.
غلامرضا سلیمانی اعلام کرد:‌  همان طور که در بسیاری از کشورهایی که مستعد حوادث طبیعی هستند صندوق‌هایی برای بیمه واحدهای مسکونی در برابر این حوادث شکل گرفته، در ایران نیز این طرح تصویب شده و در صورت موافقت شورای نگهبان و مجلس اجرایی خواهد شد.
به گفته‌ی وی، در چارچوب این طرح تمام واحدهای مسکونی روستاها و شهرها تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار خواهند گرفت که می‌تواند در برابر خطرات احتمالی، بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.
رییس کل بیمه مرکزی درباره‌ جزییات این برنامه‌ریزی توضیح داد:‌ در این طرح سالانه ۱۲۰ هزار تومان حق پوشش بیمه در نظر گرفته شده که ۶۰ هزار تومان آن را دولت و ۶۰ هزار تومان را مردم پرداخت می‌کنند و در مقابل تا سقف ۳۰ میلیون تومان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از شرکت‌های بیمه ایرانی را بخش خصوصی مدیریت می‌کند، گفت: جز بیمه ایران، ۳۱ شرکت دیگر بیمه‌ای کشور خصوصی هستند و معتقدیم که این روند به خصوصی‌سازی صنعت بیمه کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: یکی از چارچوب‌هایی که صنعت بیمه می‌تواند در آن نقش‌آفرینی کند، جمع آوری پول‌های خرد مردم است. در بسیاری از کشورها شرکت‌های بیمه، بانک تاسیس می‌کنند تا بتوانند با استفاده از این پول‌ها سرمایه‌گذاری و به اقتصاد کشور کمک کنند. رییس کل بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ایران حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان پول مردم از طریق شرکت‌های بیمه جمع‌آوری شده اما در قبال آن حدود ۵۰۰ میلیارد دلار تعهد بیمه داریم که نسبت میزان منابع دریافت شده و میزان ریسک پذیرفته شده از سوی شرکت‌های بیمه طبیعی نیست و باید تلاش کنیم که این رابطه تناسب منطقی‌تری پیدا کند.
 
عبور ضریب امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد
عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قول می‌دهم در افق 1400 ضریب امنیت غذایی کشور به 85 درصد برسد، گفت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی است و پذیرفته نیست.
وی  گفت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی کشور است و اصلا پذیرفته نیست. تمام عزم ما باید برای افزایش این محصول در کشور باشد.
کشاورز که کاهش تولید روغن در کشور را جزو مشکلات خاص مطرح کرد، گفت: ما برنامه‌ داریم که طی دو سال آینده ضریب خودکفایی در روغن به 28 درصد و طی 5 سال آینده به 50 درصد برسد.
وی  همچنین به بسته دیم‌کاری اشاره کرد که جدیدا وزارت جهاد کشاورزی به آن دست پیدا کرده است، گفت: ما با اجرای بسته دیم‌کاری در کشور در پهنه 10 میلیون هکتار می‌توانیم سالانه دو میلیون تن گندم، 800 هزار تن جو، 2 الی 3 میلیون تن علوفه و 700 هزار تن دانه روغنی از طریق دیم‌کاری به ظرفیت تولید محصول کشور بیفزاییم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه تولید شیر و گوشت در کشور به دلیل وابستگی به علوفه‌ای مانند یونجه شکننده است، گفت: بسته‌ای را برای تامین علوفه کشور طراحی کرده‌ایم که در این مدل با جایگزین کردن سایر علوفه‌ها به جای یونجه می‌توانیم با تامین علوفه کافی در کشور سالانه تولید شیر را 4 درصد
 افزایش دهیم.
کشاورز در ادامه صحبت‌ها به نقش خاک و اهمیت آن در کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما با فرسایش زیاد و کیفیت پایین خاک مواجه هستیم، در حالی که خاک خوب می‌تواند 30 تا 40 درصد در افزایش محصول موثر باشد.
وی در عین حال کلید بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را حفظ خاک و تقویت آن عنوان کرد و گفت: ما در سال‌های گذشته متاسفانه به حفاظت از جنگل‌ها بی‌توجه بوده‌ایم و از همه خواهش می‌کنم در طول دوره احیا هیچ نظریه‌ای برای جنگل‌ها ندهند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: اراضی کشاورزی در کشور در معرض هجوم سوءاستفاده‌گران است و باید با تمام تلاش از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری کرد و به هیچ کس اجازه دست‌اندازی به اراضی کشور را نباید داد.
کشاورز همچنین تولید گلخانه‌ای را بسیار بااهمیت خواند و گفت: اقدام خوبی در این زمینه آغاز شده و باید با جدیت پیگیری شود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سال 93 در همین مکان به شما قول دادم که امنیت غذایی کشور به 70 درصد برسد و امروز ضریب امنیت غذایی از این رقم عبور کرده و من باز قول می‌دهم که در افق 1400 این ضریب به 85 درصد برسد.
کشاورز مشکل آب را بسیار جدی عنوان کرد و گفت: از همه تقاضا دارم هیچ برنامه‌ای تولیدی را بدون در نظر گرفتن مسائل آب نپردازند. وی همچنین با اشاره به اینکه درگیر تحریم‌های ظالمانه هستیم گفت: در شرایط فعلی تنها شعار ما تولید، تولید، تولید است.

پرداخت به موقع عیدی و پاداش بازنشستگان
محمد شریعتمداری، وزیر کار گفت: تلاش می‌کنیم عیدی بازنشستگان سر وقت و حتی الامکان با حقوق بهمن‌ماه به آنها پرداخت شود. وی  درباره آخرین اخبار از خانوارهای متقاضی دریافت کمک معیشتی و روند بررسی‌ها، اظهار کرد: برگزاری آزمون وسع و تامین کمک معیشتی بخش‌هایی از جامعه که دارای درآمدهای متوسط و پایین هستند، از مهمترین ویژگی‌های پرداخت در این دوره است و چون برای جامعه 60 میلیون نفری این طرح برآورد منابع متناسب با نظام درآمدی کشور صورت گرفته طبیعی است که برای جدا کردن بخشی از این جامعه که هم‌اکنون از یارانه معمولی برخوردارند، اقدام کنیم.
وی افزود: به دنبال فراخوانی که در سایت حمایت معیشتی داده شد، سه میلیون و 70 هزار نفر متقاضی دریافت کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از بررسی‌ها 420 هزار خانوار مشمول شناخته شده‌اند که در مرحله دوم کمک معیشتی دو ماه یکجا به آنها پرداخت شد و مابقی که دو میلیون و 600 هزار نفر هستند به تدریج رسیدگی خواهیم کرد.
وزیر کار تاکید کرد: همه کسانی که در مراحل بعدی مستحق دریافت باشند کمک معیشتی سه مرحله یکجا به حساب آنها واریز می‌شود. وی از احتمال برگزاری آزمون وسع خانوار در سال آینده خبر داد و درباره مصوبه هیات وزیران در این خصوص گفت: براساس این مصوبه تنها یک معیار مطرح نیست بلکه مدل بررسی وضعیت مالی همه متقاضیان به اجرا درخواهد آمد و همه آیتم‌های مشخص شده در دستور کار قرار می‌گیرد یعنی خانه و ماشین به تنهایی مورد عمل قرار نمی‌گیرد و با سایر آیتم‌های موجود سنجش می‌شود.

ثبات بازار ارز از قیمت آن برای بانک مرکزی مهمتر است
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک‌مرکزی با بیان اینکه محدود کردن گردش ریال در کشور در یک سال گذشته برای کنترل بازار ارز و پول تعیین کننده بود، گفت: برای ما ثبات بازار ارز مهمتر از قیمت ارز است. وی  گفت: کاری که بانک مرکزی در یکسال اخیر برای محدود کردن گردش ریال در کشور و جلوگیری از پولشویی انجام داد، برای کنترل بازار ارز و پول تعیین‌کننده بود. وی افزود: برای ما نرخ ارز مهم است اما ثبات بازار مهمتر از قیمت ارز است و همه تلاش ما در بانک مرکزی این است که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها حاکم شود.
رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تأمین کالاهای اساسی و ضروری کشور است.
همتی اظهار داشت: فعالین بخش خصوصی امروز در کنار بانک مرکزی، نقش مهمی در صادرات و تأمین ارز کشور دارند.
 
ترفند برندهای کره‌ای برای تسخیر بازار لوازم خانگی
واردات لوازم خانگی ممنوع است، امابرندهای کره‌ای برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران، نه تنها به فعالیت زیرزمینی روی آورده‌اند؛ بلکه از هیچ ابزاری هم برای استمرار فروش خود صرف‌نظر نمی‌کنند.
بر این اساس، خبرها از منابع رسمی حکایت از آن دارد که به تازگی، دفتر هماهنگی تهران یکی از معروفترین شرکت‌های کره‌ای طی نامه‌ای به نمایندگی‌های خود اعلام کرده است که تمام هزینه‌های مربوط به نصب تابلوی ال‌جی بر سَر دَرِ نمایندگی‌های این برند از جمله عوارض شهرداری را از تاریخ ۱۰ دی ماه تا پایان سال جاری بر عهده خواهد گرفت. همچنین بر اساس اعلام این شرکت، درصورت تمایل نمایندگی‌ها به حفظ تابلوی ال‌جی، امکان پرداخت این هزینه‌ها برای سال آتی نیز وجود خواهد داشت.
داستان هر چه باشد، حدود ۱۸ ماه از ممنوعیت واردات گروه کالایی لوازم خانگی به کشور می‌گذرد و علاوه بر این بیش از یک سال است که همکاری رسمی برندهای کره‌ای با بازار لوازم خانگی و تولید مشترک با برخی تولیدکنندگان ایرانی متوقف شده است؛ اما بنا بر مستندات و همچنین اظهارات برخی از مقامات صنفی، باید به خیل عظیمی از کالاهای موجود که بدون هیچ محدودیتی به نام برندهای کره‌ای در بازار ایران عرضه می‌شوند، به چشم کالای قاچاق نگریست.
مرتضی میری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت برندهای کره‌ای در بازار گفت: «نزدیک به ۱۴ ماه است که کشور کره، واردات قطعه برای تولید لوازم‌خانگی به دو کارخانه ال‌جی و سامسونگ را متوقف کرده است، البته این دو کارخانه پیش از این قطعاتی در انبارهای خود داشته که با استفاده از آن‌ها کالا تولید کرده‌اند.»
میری با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت برندهای کره‌ای در بازار اظهارداشت: «در حال‌حاضر موجودی سامسونگ در ایران تنها تعدادی پنل تلویزیون است بنابراین قاعدتاً نباید یخچال و ماشین لباسشویی از این برند در بازار وجود داشته باشد. همچنین بر اساس اعلام جی‌پلاس، که یک برند ایرانی است، در حال حاضر هیچ ارتباطی بین این شرکت و برند ال‌جی وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت کالاهایی که به اسم ال‌جی در بازار لوازم‌خانگی عرضه می‌شوند، به شکل رسمی و قانونی وارد کشور نشده‌است.»
به گزارش مهر، برندهای کره‌ای برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران ضمن اینکه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی روی آورده‌اند، از هیچ ابزاری برای استمرار فروش محصولات خود صرف‌نظر نمی‌کنند و در این مسیر از برخی زیرساخت‌های حاکمیتی نیز بهره می‌گیرند.
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی چندی پیش ضمن اشاره به شناسایی ۲۷۴ سایت فروش کالای قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به این نکته اشاره کرده بود که محصولات قاچاق برای تبادلات مالی خود از درگاه‌های رسمی بانک‌مرکزی نیز استفاده می‌کنند.
بابک ثقفی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی که سهم قابل توجهی از بازار لوازم خانگی را در اختیار دارد در این باره گفت: «در حال‌حاضر سایت‌های فروش دیجیتال مربوط به بانه که فروش آنلاین دارند و پیامک هم به مشتری ارسال می‌کنند عملاً کالای قاچاق به فروش می‌رسانند، حتی این کالاها توسط برخی شرکت‌ها بیمه هم می‌شوند. این جای سوال است که چگونه این سایت‌ها با وجود فروش محرز کالای قاچاق دارای درگاه پرداخت الکترونیکی و نماد اعتماد الکترونیکی نیز هستند؟»
براین اساس و با توجه به اذعان مقامات صنفی و فعالان بازار لوازم خانگی مبنی بر قاچاق بودن محصولات برندهای کره‌ای موجود در بازار، «نصب تبلیغات برندهای محرز قاچاق بر سردر فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم خانگی» و «استفاده از درگاه بانک مرکزی برای فروش این کالاها» هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.
 
اولین سیگنال بازار مسکن در زمستان
آمار ارایه شده از اولین روزهای زمستان، رشد ۱۷ درصدی قراردادهای خرید و فروش ملک نسبت به ماه پایانی پاییز را نشان می‌دهد. این در حالی است که تحت تاثیر تنش‌های اخیر، بازار برای حدود یک هفته تقریبا متوقف بود اما حجم معاملات قبل از ۱۳ و بعد از ۱۸ دی ماه به اندازه‌ای بوده که به رشد قراردادها در حالت کلی نسبت به آذرماه منجر شده است.
در ۲۲ روز ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۸ در شهر تهران ۸۷۱۲ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که نسبت به ۲۲ روز ابتدای ماه گذشته ۱۷ درصد و نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مطابق آمار اتحادیه مشاوران املاک تهران هم‌چنین در کل کشور از ابتدا تا ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۱ هزار و ۱۱ قرارداد خرید و فروش ملک منعقد شده که نسبت به آذرماه امسال ۲۵ درصد و نسبت به همین زمان در سال قبل ۱۲ درصد رشد پیدا کرده است.
درخصوص قراردادهای اجاره اما تغییر محسوسی  ایجاد نشده است. در ۲۲ روز ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۲۹۱ اجاره‌نامه در تهران به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه ماه قبل و سال قبل به ترتیب ۵ و ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در کل  کشور نیز از یکم تا بیست و دوم دی ماه امسال ۳۲ هزار و ۳۲۲ قرارداد اجاره منعقد شده که نسبت به آذرماه امسال ۴ درصد پایین آمده و نسبت به دی ماه پارسال ۳ درصد بالا رفته است.
رونق بازار مسکن در شرایطی که کارشناسان در بازه زمانی سه ماهه پایان سال آن را محتمل می‌دانستند در شرایطی رخ داده که قیمت‌های پیشنهادی نیز تا حدودی بالا رفته است. تحت تاثیر تنش‌های اخیر، بازار برای حدود یک هفته تقریبا متوقف بود اما حجم معاملات قبل از ۱۳ و بعد از ۱۸ دی ماه به اندازه‌ای بوده که به رشد قراردادها در حالت کلی نسبت به آذرماه منجر شده است. با این حال یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که روند افزایش معاملات ادامه خواهد داشت یا در همین حد باقی می‌ماند معتقد است که افزایش ۸.۵  درصدی قیمت‌های قطعی در آذرماه ناشی از تغییر قیمت بنزین بوده و از میزان رشد قیمت در ماه‌های آینده کاسته خواهد شد. آذرماه ماه امسال نیز در همین بازه زمانی یعنی ۲۲ روز ابتدایی مبایعه‌نامه‌ها در تهران نسبت به آذرماه سال قبل ۹ درصد بالا رفته بود. این در حالی است که قراردادهای خرید و فروش ملک در کشور طی ۲۲ روز ابتدای آذرماه امسال ۱۱ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش نشان می‌داد.
رشد یکباره معاملات پس از آن اتفاق افتاد که از تیرماه حجم قراردادها به شدت پایین آمده بود و به کمتر از ۵۰۰۰ فقره رسیده بود. شهریورماه که طبیعتا باید ماه پرمعامله‌ای در بازار مسکن باشد مبایعه‌نامه‌ها ۲۸۰۰ فقره بود که به گفته‌ قدیمی‌های بازار چنین رکودی از سال ۱۳۶۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است. این روند ادامه یافت تا این‌که در آذرماه به یکباره معاملات رشد ۱۳۵‌درصدی نسبت به آبان ماه امسال و رشد ۴۱ درصدی نسبت به آذرماه پارسال پیدا کرد. آمار اتحادیه املاک گویای آن است که این روند در دی‌ماه نیز ادامه داشته و در ۲۲ روز ابتدای دی ماه شاهد افزایش ۱۷ و ۳۷ درصدی معاملات به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل بوده‌ایم.
مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن درباره علت ایجاد رونق زودتر از انتظار در بازار مسکن به ایسنا گفت: «آمار شهریور و مهرماه که تعداد معاملات تهران به شدت پایین آمده بود و به حدود ۳۰۰۰ فقره رسیده بود یک استثنا است و نمی‌توان روی آن تحلیلی ارایه داد. حالت طبیعی این است که ماهیانه حدود ۱۰ هزار معامله در شهر تهران داشته باشیم که این اتفاق در آذرماه افتاد. در سه ماه آخر سال هم احتمالا این روند ادامه می‌یابد اما آن‌طور که قیمت‌ها ۸.۵ درصد بالا رفت شاهد چنین رشد قیمتی نخواهیم بود.»
وی افزود: «به هر ترتیب ارزش پول ملی در قیمت مسکن تاثیرگذار است که بعد از تغییر قیمت بنزین شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. در بازارهای رقیب مسکن همانند بازار ارز متغیرها به یکباره تاثیر می‌گذارند اما در مسکن به این سرعت اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند زمان‌بر باشد. در کل به جهت کاهش قدرت خرید عمومی، کشش افزایش قیمت به نسبتی که در بازارهای دیگر دیده می‌شود در بازار مسکن وجود ندارد. من ادعای کاهش یا ثبات  قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو را ندارم ولی انتظار و پیش‌بینی این است که در سه ماهه آخر سال میانگین رشد قیمت کمتر از میزانی باشد که در آذرماه اتفاق افتاد.»
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در ایران گزینه‌های محدودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد، تاکید کرد: «با کاهش نرخ بهره بانک‌ها اولین گزینه‌ی  قشر زیادی از مردم برای حفظ ارزش دارایی‌ها بازار مسکن است و طبیعی است که این موضوع بر تعداد معاملات و قیمت تاثیر می‌گذارد.»
به گفته روانشادنیا، رشد قیمت مسکن طی دو سال اخیر در حالی اتفاق افتاده که درآمد خانوارها  افزایش محسوسی نداشته است. در نتیجه قشر مصرف‌کننده نمی‌تواند خیلی در بازار مسکن اثرگذار باشد. هم‌اکنون دو گروه در بازار حضور جدی دارند؛  گروهی  که از افزایش قیمت‌ها عقب ماندند و حالا پول‌ها را برای خرید به نوعی جمع و جور کرده‌اند. گروه دیگر که  دارایی‌شان در بانک و دیگر بازارها محبوس بوده و احساس نگرانی نسبت به کاهش ارزش پول ملی دارند. در بین چهار بازار مسکن، بورس، ارز و طلا، امن‌ترین گزینه مسکن است. هم‌چنین موضوع تقاضای فصلی را هم باید در نظر بگیریم. زمستان به صورت سنتی، فصل خرید ملک محسوب می‌شود. لذا در سه ماهه آخر سال رونق غیرتورمی را در بازار مسکن خواهیم داشت.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال