امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه 

لغو برپایی نمایشگاه های بهاره در سراسر کشور 
برگزاری تمامی نمایشگاه های فصلی و بهاره در کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد. رییس اتاق اصناف ایران در نامه ای به روسای اتاق های اصناف مراکز استان کشور اعلام کرد کلیه نمایشگاه‌های فصلی و بهاره لغو شده است.
سعید ممبینی در این نامه نوشته است: با عنایت به شرایط ویژه کشور در مقابله با بیماری کرونا و توصیه های مسئولین بهداشتی کشور مبنی بر عدم تجمع انسانی به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش این ویروس، کلیه نمایشگاه های فصلی و بهاره تعطیل است.

مرز مهران برای فعالیت تجاری باز شد
سخنگوی گمرک از بازگشایی مرز مهران با کشور عراق خبر داد. سید روح الله لطیفی گفت: مرز مهران از ساعت ۱۰.۴۵ دقیقه صبح روز دوشنبه آغاز به کار کرده است. رامین ظهیری، مدیرگمرک بیله سوار مغان نیز از باز بودن گمرک این شهرستان مرزی و فعالیت تجاری آن خبر داد و گفت: همکاری های مشترکی بین ایران و جمهوری آذربایجان برای شناسایی ناقلان احتمالی ویروس کرونا در مبادی ورودی و خروجی دو کشور صورت می گیرد. وی بیان کرد: در پایانه مرزی بیله سوار تردد کامیون، اتوبوس، سواری وهمچنین مسافران دو کشور برقرار است. 

افزایش مجدد قیمت آهن
حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو میلگرد ۷هزار تومان شده است گفت: عدم نظارت در بازار آهن باعث شده تا قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته 10 درصد گران شود. وی افزود: جو روانی افزایش بیشتر قیمت‌ها بازار احتکار را رونق داده است به‌نحوی که خریدهای زیادی برای انبار آهن انجام شده است.
وی افزود: پیشنهاد کرده‌ایم تمام مسئولان مرتبط با حوزه فولاد این هفته با برگزاری یک جلسه ویژه وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهیم.

افت 19 درصدی تولید سواری
طی 10 ماه امسال از میان 30 کالای منتخب صنعتی، تولید 9 کالا کاهشی و 21 کالا افزایشی بوده است. در این مدت تولید سواری 19 درصد افت داشت و به این ترتیب خودروسازان وعده وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو را محقق نکردند.   طی 10 ماهه امسال تولید 9 کالای منتخب صنعتی با افت همراه بود که بیشترین میزان کاهش تولید به الیاف اکریلیک با 67.4 درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل اختصاص داشت و بعد از آن، تولید کامیون، کامیونت و کشنده با افت 60.5 درصدی در مقایسه با 10 ماهه سال گذشته قرار دارد.
همچنین تولید انواع سواری طی 10 ماهه امسال به 612 هزار دستگاه رسید که در مقایسه با 10 ماهه سال قبل 18.8 درصد کاهش داشته است. تولید اتوبوس، مینی بوس و ون نیز در این مدت با افت 49.2 درصدی همراه بوده است. در نتیجه باید گفت خودروسازان در 10 ماهه هم وعده وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو را محقق نکردند.
در عین حال می توان به کاهش 46.7 درصدی تولید کمباین طی 10 ماهه امسال اشاره کرد. طی 10 ماهه امسال، کاهش 6.7 درصدی تولید پودر شوینده، افت 16.2 درصدی تولید روغن صنعتی، کاهش 9.1 درصدی تولید دوده و کاهش 5.3 درصدی تولید تلویزیون نیز اتفاق افتاده است. در مقابل، طی 10 ماهه امسال تولید سموم دفع آفات نباتی 44.9 درصد افزایش داشته است. همچنین تولید نئوپان 17.9 درصد، داروی انسانی 26.6 درصد و ماشین لباسشویی 30.5 درصد افزایش داشته است. در عین حال طی 10 ماهه امسال تولید وانت 22.8 درصد و سیگارت 19.2 درصد افزایش داشته است.

آخرین وضعیت صدور کارت سوخت
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: تا ابتدای بهمن‌ماه کارت‌های سوخت متقاضیان تولید و صادر شده است و حدود ۳۰۰ هزار نفر دیگر از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر صدور کارت هستند. فاطمه کاهی با اشاره به آخرین وضعیت صدور کارت‌های سوخت در کشور اظهار کرد: کارت مالکانی که ثبت درخواست کارت‌های سوخت خود را تا قبل از اول بهمن‌ماه انجام داده‌اند، آماده است و مراحل تولید کارت طی شده است. وی با تاکید بر این‌که ممکن است برخی از مالکان خودروها تاکنون هیچ درخواستی برای دریافت کارت سوخت نداده باشند، گفت: آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد اما احتمالا تعداد این افراد بسیار کم باشد. از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای (ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد. کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است.

دریافت نشدن هزینه کنسلی بلیت هواپیما و قطار 
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در پی شیوع ویروس کرونا، در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه بلیت سفرهایشان را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند.
محمد اسلامی درباره وضعیت سفرهای هوایی و ریلی اینگونه در جمع خبرنگاران توضیح داد: اعلام کرده‌ایم که در حوزه سفرهای هوایی و ریلی هزینه کنسلی از مردم دریافت نشود و مردم اگر بلیتی تهیه کرده و می‌خواهند آن را کنسل کنند، راحت باشند.
وی افزود: البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر هم مردم نخواهند بلیت سفرهایشان را کنسل کنند، می‌توانند بلیت‌هایشان را به اُپن تبدیل کنند که هر موقع خواستند به سفر بروند.

شاخص بورس ۴۸۳۱ واحد رشد کرد
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته چهار هزار و ۸۳۱ واحد افزایش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۵۰۳ هزار و ۷۳۵ واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۳۵۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۹۱۱  واحد افزایش به ۱۶۶ هزار و ۲۳۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۹۳۸ واحد رشد به ۱۱۰ هزار و ۷۱۰ واحد رسیدند.
شاخص آزاد شناور نیز با هشت هزار و ۵۵۱ واحد افزایش به رقم ۴۲۶ هزار و ۵۶ واحد رسید، شاخص بازار اول سه هزار و سه واحد و شاخص بازار دوم ۱۲ هزار و ۹۸ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۷۸۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۳۵۹ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۳۴۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۳۰۰ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۹۲ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
 
تاثیر ویروس کرونا بر قیمت نفت
علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ویروس کرونا در کاهش و افزایش قیمت نفت تاثیرگذار نیست، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضا هر دو کاهش پیدا کرده‌اند، بنایراین قیمت نفت نمی‌تواند افزایش یا کاهش چندانی پیدا کند.
وی شیوع ویروس کرونا را در کاهش یا افزایش قیمت نفت تاثیرگذار ندانست و توضیح داد: طبق قوانین عرضه و تقاضا هر زمان میزان عرضه پایین بیاید قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند اما با توجه به اینکه ویروس کرونا تاثیری بر کل صنایع دنیا گذاشته و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نفت تحت تاثیر همین عوامل، متاثر از کرونا هستند به نظر میاید این ویروس نمی‌تواند چندان بر کاهش یا افزایش قیمت نفت 
تاثیرگذار باشد.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه شیوع بیماری کرونا در جهان تاثیراتی بر حوزه اقتصادی و به طبع حوزه نفت گذاشته است اما بازار در این شرایط متاثر از شرایط عرضه نیست چراکه تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است درواقع عرضه و تقاضا هر دو کاهش پیدا کرده بنایراین قیمت نفت نمیتواند افزایش یا کاهش چندانی پیدا کند.
 
بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی واریزسود سهام عدالت تا آخر اسفند ادامه دارد 
واریز سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۷ از روز سوم اسفند ماه به حساب مشمولان آغاز شده است. برخی مشمولان سهام عدالت از عدم واریز سود این سهام طی سه روز گذشته گلایه‌مند هستند، اما طبق اعلام مسئولان، واریز سود سهام عدالت تا پایان اسفند ادامه دارد. برای هر برگ سهام یک میلیون تومانی، ۲۰۵ هزار تومان سود واریز می‌شود و به این ترتیب هر مقدار که از ارزش سهام کاسته شود، سود واریزی نیز کمتر خواهد بود.
نکته حائز اهمیت آن است که سود سهام عدالت خلاف یارانه نقدی که فقط به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، به حساب بانکی تک تک مشمولان واریز می‌شود؛ یعنی هر عضوی از خانوار که دارای برگه سهام عدالت است می تواند شماره شبای بانکی خود را در سامانه سازمان خصوصی سازی وارد کند تا سود به حساب وی واریز شود. احتمالا برخی از شهروندان تصور می‌کنند، فقط شماره شبای حساب بانکی سرپرست خانوار کافی است، در حالی که سود سهام هر فرد به شماره شبای همان فرد واریز می‌شود. یعنی اگر یک خانوار 5 نفر دارنده سهام عدالت هستند، باید شماره شبای بانکی این 5 نفر تک‌تک به صورت جداگانه در سامانه اعلام شود.
 به گفته مسئولان، هنوز حدود ۵ تا ۶ میلیون مشمول شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده‌اند و طبیعتا تا زمان اعلام شماره شبا، واریز سود سهام عدالت برای این افراد امکان پذیر نخواهد بود. 
در صورت تصویب لایحه آزادسازی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی این سهام از آبان‌ماه سال آینده به صورت صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) و یا به صورت سهام با محدودیت خرید و فروش طی بازه زمانی مشخص آزاد می‌شود.
از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت کرده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است و با توجه به عدم پیش بینی قانونی برای ثبت نام جدید، امکان اضافه کردن مشمول جدید در سهام عدالت وجود ندارد.
مشمولین سهام عدالت در مقاطع گذشته بر اساس مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در 18 گروه تعیین شده اند و نهادهای متولی این گروه ها نیز در ستاد مزبور مشخص شده اند که در نهایت بر اساس اطلاعات ماخوذه از نهادهای مذکور سهام عدالت به این گروه ها تخصیص داده شده است. 
بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، اشخاصی که با در دست داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تشریفات ثبت نام را در بازه زمانی تعیین شده (تا پایان اسفندماه 1394) انجام داده و مشخصات آنها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد مشمول سهام عدالت هستند.
سهام عدالت شامل تمام افرادی است که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال شده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است.
در حال حاضربه دلیل عدم آزادسازی، سهام عدالت قابلیت معامله ندارد. براساس آخرین اطلاعات ماخوذه ارزش سهام عدالت هر مشمول حدود 8 برابر است. 
تاکنون سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت شده است. پس از برگزاری مجامع عمومی 49 شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود از شرکتها و مشخص شدن سود قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می شود. سود شرکتها ظرف مهلت قانونی مندرج در قانون تجارت ( به مدت 8 ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه ) دریافت و برای توزیع تخصیص می یابد.
بر اساس آخرین خبرها لایحه ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قراردارد و در صورت تصویب و ابلاغ لایحه مذکور سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا خواهد کرد.
تمامی  مشمولین سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت باید نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه اینترنتی سهام عدالت اقدام کنند. شماره شباهای بانکی اعلامی مشمولین سهام عدالت پس از استعلام از بانک مرکزی و اخذ تاییدیه در سامانه درج و در لیست واریزی سود سهام عدالت قرار می گیرد.
از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت تاکنون حدود 41 میلیون و پانصدهزار نفر با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت نسبت به ثبت شماره شبای بانکی مراجعه کرده اند .
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال