امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
 
پیش فروش بلیت‌های نوروزی  منتفی شد
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری از منتفی شدن پیش‌فروش بلیت سفرهای نوروزی خبر داد و گفت:تردد در استان‌های شمالی برای خودروهای شخصی محدود شده اما برای ناوگان عمومی و اتوبوس بلامانع است. داریوش باقرجوان درباره ممنوعیت سفر با اتوبوس به برخی شهرها در پی شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این خصوص تابع تصمیمات ستاد مرکزی کروناست و شهرهایی که این ستاد به ما اعلام کند، اجازه تردد سرویس‌های ناوگان عمومی را نخواهیم داد. وی افزود: با این حال تا کنون به ما به صورت مکتوب، ممنوعیت تردد با اتوبوس به برخی شهرها اعلام نشده است. هر چند که در آذربایجان غربی، شورای تأمین استان مصوب کرد تا از ورود اتوبوس به ارومیه از یکی از مسیرهای این شهر جلوگیری شود که بلافاصله دستگاه‌های ذی ربط از ورود ناوگان عمومی به این شهر ممانعت کردند. اما اینکه این موضوع به صورت سراسری و کشوری باشد، فعلاً دستورالعملی برای سازمان راهداری صادر نشده است. مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص استان‌های شمالی نیز تصریح کرد: در حال حاضر اگرچه تردد در استان‌های شمالی برای خودروهای شخصی محدود شده، اما برای ناوگان عمومی و اتوبوس بلامانع است؛ ولی از یکایک مسافران در ورودی شهرهای استان‌های شمالی غربالگری و تست کرونا انجام می‌شود. به گفته باقرجوان، تردد اتوبوس‌ها و ناوگان عمومی حتی با پلاک‌های غیر بومی نیز ممنوع نیست که این موضوع مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با کروناست. وی در خصوص توقف یا ادامه پیش فروش بلیت سفرهای جاده‌ای نوروزی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز خاطرنشان کرد: پیش فروش بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی دیگر به آن معنایی که در ایام اسفند سال‌های گذشته وجود داشت، امسال وجود ندارد هرچند که همچنان برخی سایت‌های فروش بلیت فعال هستند و اگر فردی بخواهد، می‌تواند بلیت اتوبوس برای تاریخ مورد نظر خریداری کند؛ اما توصیه ما به مردم این است که نوروز امسال در منازل خود باقی بمانند. 

فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی برای مقابله با کرونا 
طبق اعلام گمرک، برای مقابله با ویروس کرونا در کشور صادرات برخی اقلام بهداشتی، نساجی و سلولزی ممنوع اعلام شده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با گسترش آن در شرایط حساس کنونی و تامین اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گمرک اعلام شده است که صادرات ۹ دسته از کالاها را ممنوع کند. بر این اساس، صادرات اقلام حوزه تجهیزات پزشکی با زیرمجموعه ماسک، لباس گان و دستکش ممنوع است. در مجموعه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده نیز صادرات اقلامی از قبیل آب ژاول، ضد عفونی کننده‌ها، صابون و کلیه تعرفه‌های ذیربط آن ممنوع شده است.
همچنین صادرات مایعات شوینده و ضد عفونی کننده محیط، الکل و کلیه تعرفه‌های ذیل آن، پمپ و پودرزن، شیر مخصوص ظروف اسپری ممنوع است. محصولات حوزه نساجی و سلولزی با زیرمجموعه محصولات منسوج نیافته هم صادرات‌شان ممنوع است.
از دیگر اقلام ممنوعه صادراتی برای مقابله با ویروس کرونا در کشور، کاغذ تیشو، دستمال کاغذی و بهداشتی اعلام شده است. طبق اعلام گمرک، صادرات این اقلام تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

جزییات اینترنت رایگان مخابرات
افزایش ۴۰ درصدی مصرف دیتای کشور در مدت یک هفته، اتفاقی که اپراتورها خود را برای آن آماده نکرده بودند، منجربه کاهش کیفیت اینترنت شد تا جایی که زیرساخت اعلام کرد ظرفیت شبکه‌ ارتباطی اپراتورها را حدود ۳۰۰ گیگابیت‌ بر ثانیه افزایش داده است. اما با توجه به اینکه کرونا در کشور مهار نشده و تعداد مبتلایان به این ویروس روزبه‌روز افزایش می‌یابد، بسیاری از کاربران خواستار امکاناتی از جمله اینترنت رایگان برای گذراندن این اوقات در منازل بودند؛ موضوعی که وزیر ارتباطات با آن موافقت کرد و از ارائه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان ثابت خبر داد. محمدرضا بیدخام،  مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران درباره اینترنت رایگان ارائه‌ شده به مشتریان اظهار کرد: از ۱۸ اسفند ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان را به تمامی مشتریان اینترنت شرکت مخابرات ایران اختصاص دادیم و طبق آمار این اینترنت برای بالغ‌بر ۹۹ درصد مشتریان فعال شده و می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به افزایش مصرف اینترنت در روزهای اخیر و  کیفیت شبکه مخابراتی گفت: مصرف ترافیک شبکه شرکت مخابرات از اول اسفند تا یکشنبه شب حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است و از ۴۴۰۰ ترابایت به ۵۹۰۰ ترابایت رسیده اما مشکلی از بابت ظرفیت شبکه نداریم. شبکه مخابرات در حال حاضر از پایداری برخوردار است و خرابی خاصی تا کنون گزارش نشده است. همچنین تلاش بر این است که با پیش‌بینی‌های انجام شده، اگر مصرف اینترنت با این روند ادامه داشته باشد مشکلی ایجاد نشود. سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه از ارائه اینترنت رایگان استقبال زیادی شده است، افزود: در حال حاضر مراکز آموزشی تعطیل هستند و دانش‌آموزان و دانشجویان از اینترنت برای حضور در کلاس‌های مجازی استفاده می‌کنند و این ترافیک برای دورکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیدخام درباره وضعیت بسته‌های اینترنت که پیش از این برای مشتریان فعال بوده است، توضیح داد: در حال حاضر اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی برای همه مشتریان شارژ شده است، اما زمان بسته‌های اینترنتی که افراد خریداری کرده‌اند سر جای خود باقی است و مطابق با زمان قرارداد با مشتریان محاسبه می‌شود. 
 
تصمیم جدید در طرح مسکن ملی برای شهرهای جدید
حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در شهرهای جدید به بعد از ثبت‌نام در استان‌ها موکول شد، گفت: ظرفیت ثبت‌نام مسکن ملی در شهرهای جدید در مرحله دوم 83 هزار نفر است.
وی گفت: طبق تصمیم جدیدی که اخذ شده است، قرار بر این شد تا در مرحله دوم مسکن ملی ثبت نام در شهرهای جدید بر خلاف مرحله اول که همزمان با استانها انجام شد، این بار بعد از اینکه در استانها ثبت نام به پایان رسید، ثبت نام مسکن ملی در شهرهای جدید آغاز شود.
وی با بیان اینکه در این مرحله ظرفیت در نظر گرفته شده برای شهرهای جدید 83 هزار نفر است ادامه داد: در این مرحله قرار است، ثبت نام در شهرهای جدید پرند،هشتگرد،فولاد شهر،بهارستان،مجلسی،گلبهار،بینالود،صدرا، سهند، عالی شهر، سیراف، مهاجران، امیرکبیر، تیس و ایوانکی صورت بگیرد.
مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سئوال که آیا در این مرحله در شهر جدید پردیس ثبت نام نخواهد شد تاکید کرد:در شهر جدید پردیس متاسفانه ظرفیت زمین وجود ندارد، بنابراین در این مرحله ثبت نام در شهر جدید پردیس نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: برخی از متقاضیان مسکن ملی در مرحله نخست گله مند بودند که به دلیل اینکه مشکل اینترنت داشتند و یا به هر دلیلی دیرتر ثبت نام کردند از ثبت نام جا ماندند.

تامین خدمات الکترونیکی برای اخذ مالیات نقل و انتقال
محمدرضا نوری، رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: ارائه خدمات الکترونیکی منجر به کاهش حضور مؤدیان مالیاتی در ادارات کل تابعه می‌شود که این امر سلامت مردم و همکاران ما را در پی خواهد داشت.
وی درباره تسهیل فرآیند امور اداری و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در ادارات مالیاتی استان تهران و بخش های تابعه، اظهار کرد: با توجه به تاکید معاونت درآمدهای مالیاتی در خصوص برون‌سپاری فرآیند اخذ مالیات نقل و انتقال قطعی، قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی واقع در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به دفاتر اسناد رسمی، اطلاع‌رسانی در این زمینه و به منظور تکریم ارباب رجوع و خدمات‌رسانی بهینه به صورت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.
وی افزود: به همین منظور طی نامه‌ای به رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تهران درخواست شده در این خصوص با توجه به شرایط کنونی و حفظ سلامت جامعه مشارکت بیشتری داشته باشند. در این زمینه این بخش نیز از زیرمجموعه خود خواست جهت انجام امور اداری این دست از مؤدیان به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی شوند تا با ترغیب مؤدیان به استفاده از خدمات الکترونیکی مراجعات حضوری به حداقل برسد و بهداشت فردی رعایت شود و سلامت مؤدیان و کارکنان امور مالیاتی به خطر نیفتد.
رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به فرهنگ‌سازی مالیاتی و مؤدی مداری، تاکید کرد: در حال حاضر در خصوص مواردی که امکان پاسخگویی در دفاتر اسناد رسمی به مؤدیان فراهم نشود، همکاران مستقر در حوزه‌های مالیاتی با سعه صدر به ارائه خدمات و پاسخگویی به مراجعات حضوری مؤدیان مالیاتی و با رعایت شیوه نوبت دهی و عدم ارجاع ایشان به دفاتر مذکور تلاش می‌کنند.
 
اعلام آمادگی شبکه بانکی برای تعویق پرداخت تسهیلات
محمدرضا حسین‌زاده رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کوروش پرویزیان رییس کانون بانک‌های خصوصی از آمادگی شبکه بانکی برای اجرای این مصوبه خبر دادند. 
پیرو ابلاغ بانک مرکزی در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار برای جبران ضرر و زیان برخی کسب و کارها ناشی از شیوع ویروس کرونا، بانک‌ها و موسسات اعتباری نسبت به تعویق پرداخت تسهیلات صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا که مصادیق آن دوشنبه از طریق کمیته منتخب دولت اعلام می‌شود و نیز وام‌های قرض‌الحسنه کلیه اشخاص در اسفند ۹۸ و دوماهه اول سال ۹۹ اقدام می‌کنند. قابل ذكر است بانك مركزي مصوبه شوراي پول و اعتبار را در این خصوص، پنج،شنبه گذشته به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

عرضه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و مرغ منجمد 
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع ۲۰ هزارتن گوشت قرمز و گوشت مرغ منجمد طی روزهای پایانی سال در کشور خبر داد.
رضا سالمی گفت: ستاد تنظیم بازار مصوب کرد 10 هزار تن گوشت گوساله منجمد و 10 هزار تن گوشت مرغ منجمد در روزهای پایانی سال از طریق فروشگاه های زنجیره ای، سازمان میوه و تره بار، تعاونی های مصرف اتکا، فرهنگیان، امکان، تعاونی های مصرف محلی و ادارات سراسر کشور توزیع شود.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: با توجه به موضوع شیوع بیماری کرونا و حضور کمتر مردم در مکان های عمومی اصناف سطح شهر نیز درگیر این طرح شدند تا محصولات مزبور را با شرایط راحت تری به دست مصرف کنندگان برسانند. وی افزود: گوشت گوساله منجمد وارداتی ( سردست بدون استخوان) با قیمت 38 هزار تومان و مرغ منجمد به قیمت 11 هزار و 600 تومان در اختیار اصناف قرار می گیرد و واحدهای صنفی هم موظفند به ترتیب گوشت قرمز و مرغ منجمد را با نرخ های 40 و 12 هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه کنند. سالمی تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ گرم نیز 12 هزار و 900 تومان است که در میادین میوه و تره بار و سایر مراکز توزیع و عرضه می شود. وی ادامه داد: بطورکلی از مجموع 10 هزار تن گوشت قرمزی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده سه هزار تن مربوط به استان تهران است. مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران اظهارداشت: مصرف روزانه گوشت قرمز استان تهران در شرایط عادی 350 تا 400 تن است. وی گفت: روزانه 150 تا 200 تن گوشت گوساله منجمد در استان تهران مصرف می شود.

قیمت اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید
در حالی که اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز بهمن ماه درگرانترین حالت به ۵۰ هزار تومان رسیده بود، ناگهان در دو هفته اخیر در بازه ۶۰ هزار تومان در حال عرضه به مشتریان است.
معاملات روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه اگرچه تابعی از شوک مصوبه شبانه چهارشنبه (۱۴ اسفند) هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی از ۵ به ۲ درصد و سپس لغو شبانه آن بود که درنتیجه هم قیمت‌ها در برخی نمادهای تسه به ۵۶ هزار تومان کاهش یافت، اما همچنان در تعدادی دیگر از نمادهای معاملاتی تسه در بازه ۶۰ هزار تومانی باقی ماند. با این حال تعداد برگه‌های خرید و فروش شده به جز نماد معاملاتی تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه امسال) که با فروش بیش از ۴۰ هزار برگه در معاملات اروز شنبه و ایجاد صف خرید ۴۵۹ نفره، در اوج معاملات اوراق تسهیلات مسکن بود، در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، عمدتاً در تعداد برگه‌های بسیار پایین و حتی کمتر از ۱۰ برگه، خرید و فروش انجام شد.
این در حالی است که در معاملات ۳۰ بهمن فرابورس، تعدادی از نمادهای معاملاتی تسه در گران‌ترین حالت به ۵۰ هزار تومان رسیده بودند و تعداد زیادی از نمادهای زیرمجموعه تسه در همان روز در بازه زیر ۵۰ هزار تومان دست به دست می‌شد؛ همچنین بر اساس اعلام فرابورس ایران، میانگین ماهانه قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن، ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان طی ۱۰ ماهه نخست امسال قرار داشت.
به نظر می‌رسد این افزایش ناگهانی و ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بخش اوراق تسهیلات مسکن به ورود سفته بازان به بازار اوراق تسه مرتبط باشد؛ ضمن اینکه برخی کارشناسان نیز افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل این اوراق تا ۲۴۰ میلیون تومان در تهران را در افزایش قیمت اوراق مسکن بی تأثیر نمی‌دانند.
هرچند که برخی دیگر از کارشناسان بازار مسکن نیز با توجه به سایه افکندن رکود بر این بازار، این ادعا را چندان قابل اعتنا نمی‌دانند؛ عدم افزایش محسوس تعداد معاملات مسکن در فاصله دو ماه دی و بهمن نسبت به آذر ماه امسال با توجه به اجرای دو ماهه مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، می‌تواند تأییدی بر این مدعا باشد.
در معاملات روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن، برگه‌های صادره در بهمن امسال در بالاترین قیمت خرید و فروش و بازه ۶۰ هزار تومانی توانست عنوان گران‌ترین برگه معاملات شنبه را به خود اختصاص دهد. اما این نماد معاملاتی تنها در ۱۳۰ برگه و ۱۶ فقره معامله به مشتریان عرضه شد. همچنین نمادهای معاملاتی تسه ۹۸۰۸ (اوراق مسکن آبان) و تسه ۹۸۰۴ (اوراق مسکن تیر) نیز در بازه ۵۹ هزار تومان به فروش رسیدند اما به ترتیب تنها ۲۰۲ و ۲۹ برگه از این اوراق تسهیلات مسکن به فروش رسید و مجموعه ۱۲ فقره معامله از آنها ثبت شد. ضمن اینکه در معاملات روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن، قیمت اکثر نمادها نسبت به معاملات روز چهارشنبه (۱۴ اسفند) نزولی بوده و از میانگین‌های ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان در معاملات چهارشنبه به میانگین‌های قیمتی ۵۴ تا ۵۷ هزار تومان در معاملات شنبه کاهش یافت.

میانگین مصرف روزانه بنزین به ۷۲ میلیون لیتر رسید
میانگین مصرف‌ بنزین کشور در ۱۶ روز نخست اسفندماه ۹۸ به حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز رسید. بر اساس گزارش‌های اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت (۲۴ آبان‌ماه ۹۸)، ۹۵ میلیون لیتر در روز بود که پس از اجرای طرح با ۲۰ میلیون لیتر کاهش به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسید.
این در حالی است که کاهش پلکانی مصرف بنزین با شیوع ویروس کرونا و در پی آن خانه‌نشین شدن مردم و کاهش محسوس تردد خودروها، در ۱۶ روز نخست اسفندماه به رقم مصرف حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز رسید و انتظار می‌رود این روند با توجه به محدویت‌هایی که برای سفرهای نوروزی اعمال شده است، همچنان ادامه یابد.
از سوی دیگر باتوجه به انتشار ویروس کرونا در کشور باید گفت به‌رغم کاهش ترددها و خلوت‌تر شدن خیابان‌ها انتظار می‌رود تا با توجه به ابلاغیه‌های صادر شده از سوی شرکت ملی پخش، توجه خاص‌تری نسبت به نحوه سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت چه از سوی جایگاه‌داران و چه از سوی مردم صورت بگیرد. بر اساس ابلاغیه‌ای که به‌تازگی از سوی شرکت‌ ملی‌ پخش‌ فرآورده‌های‌ نفتی صادر شده است، سرنشینان خودرو با توجه به محدودیت‌های ایجادشده به‌منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا یا باید با استفاده از دستکش اقدام به سوخت‌گیری کنند، یا به اپراتورهای جایگاه اجازه این کار را بدهند.
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال