امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سامانه سهام عدالت

با موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس جمهور و ابلاغ آزادسازی سهام عدالت در سال 99 داندگان این سهام امکان خرید و فروش آن را یافتند.

 

 

آزادسازی سهام عدالت

علیرضا صالح رئيس کل سازمان خصوصی‌ سازی گفت: از فردا مشمولان سهام عدالت می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند و با کدملی خود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب و مديريت کنند


ارزش سهام عدالت 99/ مبلغ سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت در سال 89 به افراد عادی 530 هزار تومان و به اقشار خاص مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یک میلیون تومان بود. معاون اول رئیس جمهور اخبرا درباره ارزش هیام عدالت و اینکه این سهام چقدر می ارزد گفت مبلغ سهام عدالت امروز 8 برابر شده است.

بر این اساس سهام عدالت افراد عادی 4 میلیون تومان و سهام عدالت کمیته امداد و بهزیستی 8 میلیون تومان می ارزد.

آزادسازی سهام عدالت / خرید و فروش سهام عدالت

آنطور که وزیر اقتصاد اعلام کرده بود دولت به دنبال آزادسازی سهام عدالت در سال 99 است و با این اقدام امکان خرید و فروش سهام عدالت برای همه مهیا شد. نهایتا با موافقت رهبر معظم انقلاب و ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، دارندگان سهام امکان معامله و خرید و فروش آن را دارند. برای این منظور ابتدا دارندگان سهام عدالت لازم است نسبت به مالکیت سهام خود اقدام کنند و پس از مالکیت سهام عدالت طی فرآیندی که دستورالعمل آن توسط شورای عالی بورس مصوب و منتشر می شود بخشی از آن را می توانند به فروش برسانند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که در گام اول احتمالا افراد مجوز فروش 30 درصد سهام هود را داشته باشند که برای افراد عادی با سهام 530 هزار تومان قبل حدود یک میلیون و نیم می شود و برای سهام عدالت بهزیستی و کمیته امداد بالغ بر 3 میلیون تومان خواهد بود.

انتقاد به نحوه آزادسازی سهام عدالت

انتقادات متعددی به روش آزادسازی سهام عدالت وارد شده است که جدی ترین آنها ادامه تصدی گری دولتی است. در حالی که دولت سهام شرکت هایی را عرضه می کند که هم اینک در بورس حضور دارند ضرورت تاسیس صندوق های واسطه برای عرضه سهام عدالت عجیب است و تنها یک دلیل می تواند داشته باشد آن هم ادامه تصدی گری دولت بر سهام مردم است. در واقع دولت مالکیت را می دهد اما مدیریت را نمی دهد که خلاف قانون و اصول خصوصی سازی است و باعث ناکارآمدی و کاهش سود این سهام خواهد شد.

پیامدهای احتمالی آزادسازی سهام عدالت

به عقیده برخی کارشناسان آزادسازی سهام عدالت می تواند به رشد یکباره نقدینگی سرگردان در جامعه تبدیل شود که اثر مخربی بر بازارهای مختلف خواهد داشت. دلیل این گروه این است که با ازادسازی سهام عدالت به دلیل اینکه عمده سهامداران از دهک های پایین هستند بلافاصله آن را به دلیل نیاز مالی خواهند فروخت و نقدینگی زیادی در جامعه آزاد می شود. از طرفی نیز دلال ها  از این شرایط سوء استفاده خواهند کرد و با قیمت های کم سهام مردم عادی را از چنگشان خارج می کنند. با این وجود از آن جایی که طرح سهام عدالت با هدف خصوصی سازی اتفاق افتاده است باید مردم امکان خرید و فروش سهام عدالت خود را داشته باشند تا این خصوصی سازی واقعی شود و در حال حاضر این خصوصی سازی ناقص انجام گرفته است.  خصوصا در شرایط کنونی که با مشکلات گسترده معیشتی مواجه هستند.

 

سامانه سهام عدالت (سایت سهام عدالت) به آدرس www. samanese.ir چند خدمت را به شرح زیر ارائه می کند:

تاریخ واریز سهام عدالت 99

سامانه سهام عدالت برای ثبت نام در سال 1384 راه اندازی شد و تا سال 1395 فعال بود. از سال 95 ثبت نام سهام عدالت متوقف شد و اکنون سال 99 چهارمین سالی است که ثبت نام سهام عدالت از طریق سامانه سهام عدالت انجام نمی شود. این در حالی است که جاماندگان ثبت نام سهام عدالت نسبت به این شرایط اعتراض دارند و معتقدند نحوه توزیع سهام عدالت و ثبت نام آن روند صحیحی را طی نکرد.

کارکرد دیگر این سامانه واریز سود سهام عدالت است. دارندگان سهام عدالت برای واریز سود سهام عدالت باید شماره شبای خود را در سامانه www. samanese.ir وارد کنند. نحوه ثبت شماره شبا در ادامه آمده است.

استعلام سهام عدالت: همچنین افراد می توانند وضعیت سهام عدالت خود را از طریق سایت سهام عدالت پیگیری و مشاهده کنند که چه میزان سهام عدالت دارند و وضعیت واریز سود سهام عدالت آنها در چه وضعیتی است. 

سامانه سهام عدالت علاوه بر خدمات فوق (استعلام سهام عدالت، استعلام سود سهام عدالت، ثبت شماره شبا و ثبت نام سهام عدالت) دارای یک سایت اطلاع رسانی سهام عدالت به آدرس news.samanese.ir است که آخرین اخبار سهام عدالت و آخرین اظهارات و تصمیمات آن را منتشر می کند.


ثبت نام سهام عدالت 99

بر اساس اعالام سازمان خصوصی سازی در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت جدید وجود ندارد. پلیس نیز نسبت به اخبار ثبت نام سهام عدالت از منابع غیرموثق واکنش نشان داد و هشدار داد که مردم مراقب افراد سودجو باشند و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار ندهند. پاسخ به برخی سوالات در این زمینه در ادامه آمده است.

ثبت نام سهام عدالت

آیا امكان ثبت سهام عدالت براي اشخاصي كه تاكنون براي ثبت نام نكردند وجود دارد؟
دوره مجاز ثبت نام بازه زماني ده ساله 85 الي 94 بوده و پس از آن ثبت نام جديد صورت نمي گيرد. در صورت صدور مجوزهاي جديد برای ثبت نام سهام عدالت، از طریق سایت راهبرد معاصر اطلاع رساني خواهد شد.

افرادي كه با وجود ثبت نام اوليه در تعاوني های سهام عدالت شهرستان ها، ثبت نام نهايی نکردند، آیا مشمول سهام عدالت می شوند؟
خیر، تنها كساني كه در شركت هاي تعاوني شهرستان ها ثبت نام نهايي داشته اند و نامشان از طريق آن شركت تعاوني به سازمان خصوصي سازي ارسال و در بانك اطلاعاتي مشمولين درج شده مشمول سهام عدالت هستند و ثبت نام اوليه دليل عضويت سامانه سهام عدالت نيست.

چنانچه اطلاعات هویتی (شناسنامه ای) مشمولین سهام عدالت از تاریخ ثبت نام قطعی تاکنون تغییر کرده باشد، چه باید بکنند؟

آخرین اطلاعات هویتی و اصلاحات شناسنامه‌ای تا دی ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال کشور دریافت و در بانک اطلاعات سازمان خصوصی سازی اعمال شده است. این مشخصات نهایی، مبنای عضویت و سهامداری مشمولین است. در صورت تغییر اطلاعات هویتی افراد پس از تاریخ فوق، لازم است جهت اعمال تغییرات و اصلاح بانک اطلاعاتی با تلفن شماره ۰۲۱۸۳۳۳۸ دفتر امور سهام عدالت تماس حاصل فرمایند. 

در صورت تغییر تعداد خانوار (بعد خانوار) نسبت به زمان ثبت نام یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت چه اقدامی باید نمود؟

اقدام خاصی لازم نیست. تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانوار در زمان ثبت نام صورت گرفته است و ازدواج، طلاق و فوت تأثیری در شرایط و مبلغ سهامداری مشمولین ندارد. همچنین متولدین بعد از تاریخ ثبت نام خانوار‌ها نیز مشمول سهام عدالت نمی‌باشند. 

خانوار‌هایی که در قالب یکی از اقشار نظیر روستائیان یا مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) ثبت نام کرده اند، ولی اکنون جزو آن اقشار نیستند (مثلاً دیگر در روستا زندگی نمی‌کنند یا مدد جوی کمیته امداد نیستند)، کماکان سهامدار هستند یا خیر؟

ملاک سهامداری افراد و خانوار‌ها قطعی شدن ثبت نام آن‌ها در طرح سهام عدالت است و تغییر وضعیت افراد و خانوار‌ها تاثیری در سهامداری مشمولین ندارد. 

چرا برخی از افرادی که در سال‌های گذشته جزو اقشار مددجوی نهاد‌های حمایتی ثبت نام شده اند در حال حاضر از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار نیستند؟

ملاک تعلق تخفیف ۵۰ درصدی تحت پوشش بودن مشمولان در نهاد‌های حمایتی در زمان تهیه صورتحساب نهایی (دی ماه ۱۳۹۵) بوده که مطابق آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در صورتحساب مشمولان اعمال شده است.


جزئیات واریز سود سهام عدالت / مراحل واریز سود سهام عدالت / مبلغ سود سهام عدالت

سهام عدالت سهام 60 شرکت بورسی و فرابورسی است که بین مشمولان سهام عدالت توزیع شده و با توجه به مالکیت مردم بر سهام این شرکت ها، سود حاصل از فعالیت آنها باید میان سهامداران توزیع شود. مجامع این شرکت ها در تیرماه هر سال برگزار می شود و طبق قانون واریز سود سهام عدالت حداکثر تا 8 ماه بعد از مجامع عمومی که پایان هر سال می شود باید انجام گردد. در زمان ثبت نام سهام عدالت تصویب شد مبلغ این سهام طی 10 سال از محل سود شرکت ها به خزانه دولت برگردد و از سال یازدهم واریز سود سهام عدالت به مردم آغاز شود. البته بنا بود پس از 10 سال سهام عدالت به صورت کامل آزادسازی شود و امکام خرید و فروش سهام عدالت برای مالکان آن مهیا شود که تا این لحظه امکان معامله سهام عدالت ممکن نشده و هر گونه خرید و فروش سهام عدالت غیرقانونی است.

مرحله اول واریز سود سهام عدالت سال 95 انجام شد و در این مرحله واریز سود سهام عدالت طبق نوبت در سال 96 اتفاق افتاد و مرحله سوم واریز سهام عدالت نیز در 97 انجام شد و امسال چهارمین مرحله واریز سود سهام عدالت انجام می شود.


مبلغ سود سهام عدالت

در مرحله چهارم واریز سهام عدالت در پایان سال 99، مبلغ سود برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 200 هزار تومان و برای سایر دارندگان سهام عدالت 110 هزار تومان است که به حساب سرپرست خانوار مشمول سهام عدالت واریز می شود. سال گذشته نیز مبلغ سود واریزی برای مشمولان کمیته امداد و بهزیستی 180 هزار تومان و برای سایر افراد 90 هزار تومان بود.

 

بر اساس مصوبه دولت، مشمولان نهادهای حمایتی دوبرابر سایر افراد سهام عدالت دریافت کرده اند و به همین میزان واریز سود سهام عدالت کمیته امداد و بهزیستی بیشتر از سایرین است. البته کسانی که با خرید سهام عدالت مبلغ سهام خود را به یک میلیون تومان رسانده اند نیز به میزان گروه اول یعنی حدود 200 هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

سایت سهام عدالت

سود سهام عدالت 99

برای واریز سود سهام عدالت حتما باید دارندگان سهام عدالت به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و شماره شبای بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت وارد کنند. به تازگی این امکان نیز فراهم شده است که سهامداران سهام عدالت بتوانند دو شماره شبا برای واریز سود سهام عدالت معرفی کنند.


 استعلام واریز سود سهام عدالت

مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در حال انجام است و بخشی از مشمولان تا کنون سود سهام عدالت خود را دریافت کرده اند. برای استعلام سود سهام عدالت مراحل زیر را دنبال کنید تا از آخرین مبلغ واریز سود سهام عدالت مطلع شوید:

 

مرحله اول استعلام سود سهام عدالت

ابتدا باید وارد سایت سهام عدالت به آدرس  www. samanese.ir  شوید.

استعلام سود سهام عدالت

مرحله دوم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله شرایط و قوانین سایت سهام عدالت را مشاهده می کنید و برای رفتن به مرحله بعد باید گزینه پذیرش شرایط را علامت بزنید و ادامه را کلیک کنید:

مقررات سامانه به این شرح است:

1 – اين سامانه براي مشاهده خلاصه وضعیت مشمولين سهام عدالت است.
2 – اطلاعات درخواست شده در اين سامانه بايد با دقت و توسط شخص مشمول، بازماندگان ايشان و یا ولي، وکيل ، قيم قانوني آنها وارد شود.
3 – وارد نمودن شماره تلفن همراه معتبر در سامانه به منظور ثبت شماره شبای بانکی الزامي است، سازمان خصوصي سازي اجازه دارد در مواقع ضروري جهت اطلاع رساني با شماره تلفن همراه اعلام شده از طريق پيامک يا تماس تلفني ارتباط برقرار نمايد.
4 – حداكثر زمان درنظر گرفته شده براي هر بار استفاده از سامانه 10 دقيقه مي باشد. پس از پايان زمان مذكور، مراجعه کننده بايد از ابتدا به سامانه وارد شود.
5 – در صورتي که در مراحل شناسايي بيش از سه بار، اطلاعات هويتي نادرست انتخاب شود، دسترسي به سامانه تا 72 ساعت مسدود مي گردد.
6 – فعاليت مراجعين در اين سامانه ثبت شده و قابل پيگيري مي باشد.

ارزش سهام عدالت

مرحله سوم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله در ردیف اول کد ملی و در ردیف دوم کد امنیتی را وارد کنید و گزینه ادامه را کلیک کنید.

پرداخت سهام عدالت

مرحله چهارم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله سه نام نمایش داده می شود و شما باید از میان سه گزینه موجود نام و نام خانوادگی مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید و روی ادامه کلیک کنید.

مبلغ سود سهام عدالت 98

مرحله پنجم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله از میان سه گزینه نمایش داده شده باید نام پدر مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید و روی گزینه ادامه کلیک کنید.

مالکیت سهام عدالت

مرحله ششم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله از میان گزینه های موجود، باید شماره صحیح شناسنامه مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید.

فروش سهام عدالت

مرحله هفتم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله سال تولد مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید.

خرید سهام عدالت

مرحله هشتم استعلام سود سهام عدالت

در این مرحله اطلاعات مشمول سهام عدالت نمایش داده می شود. در صورت وجود اشتباه گزینه اصلاح را کلیک کنید و اطلاعات صحیح را وارد کنید و اگر اطلاعات نمایش داده شده صحیح است ادامه را کلیک کنید.

سایت خصوصی سازی سهام عدالت 

مرحله آخر استعلام سود سهام عدالت

در این صفحه اطلاعات دقیق حساب شما و سودهای واریزی نمایش داده می شود. شما می توانید در این جدول مشاهده کنید در مراحل واریز سود سهام عدالت به حساب شما چه میزان سود واریز شده است. همچنین ارزش کل سهام عدالت شما در این بخش قابل رویت است.

سهام عدالت شماره شبا


راهنمای ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت

واریز سود سهام عدالت تنها با ثبت شماره شبا ممکن است لذا تمام سهامداران سهام عدالت باید شماره شبای خود را در سامانه وارد کنند. برای ثبت شماره شبای بانکی در سایت سهام عدالت مراحل اول تا هفتم دقیقا مانند توضیحات بالا است. یعنی باید وارد سایت سهام عدالت شوید، کد ملی خود را وارد کنید، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و سال تولد خود را انتخاب کنید و در نهایت ادامه را بزنید. 

در این مرحله وضعیت کلی سهام عدالت، ارزش آن، و میزان سود سهام عدالت مشمول سهام عدالت نمایش داده می شود. برای ورود شماره شبای بانکی طبق تصویر روی گزینه ثبت شماره شبای بانکی کلیک کنید:

سهام عدالت فرهنگیان

در این مرحله باید کد شبای بانکی خود را که از سایت بانک، شعبه بانک و یا عابربانک دریافت کرده اید را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره شبا باید بدون IR وارد شود و حتما به نام دارنده سهام عدالت باشد و ورود شماره شبای افراد دیگر مورد پذیرش نیست. اخیرا نیز امکانی ایجاد شده که افراد می توانند دو شماره شبا برای واریز سود سهام عدالت وارد کنند. 

سهام عدالت بازنشستگان

ثبت شبا سهام عدالت 

در این مرحله شماره شبای بانکی مشمول سهام عدالت ثبت می شود اما دو هفته برای تایید آن زمان نیاز است. پس از دو هفته اگر شماره شبای وارد شده صحیح باشد و با نام مالک سهام عدالت مطابقت داشته باشد تایید می شود و در زمان مقرر سود سهام عدالت به این حساب واریز خواهد شد.

ثبت سهام عدالت

اصلاح شماره شبا سهام عدالت

برای اصلاح شماره شبا سهام عدالت خود کافی است مراحل بالا را طی کنید و در محل مورد نظر، شماره شبا جدید را وارد کنید تا واریز سود سهام شما از طریق حساب جدیدتان اتفاق بیفتد.


راهنمای ثبت نام سهام عدالت

ثبت نام سهام عدالت در دور قبلی بین سال های 84 تا 95 بر اساس تعاونی های استانی انجام شد و استعلام سهام عدالت از طریق سایت سهام عدالت به آدرس samanese انجام می شد. در حال حاضر ثبت نام جدید انجام نم شود اما دولت وعده داده است که برای جاماندگان سهام عدالت در سال 99 دور جدید ثبت نام سهام عدالت را انجام دهد. در دور جدید دو حالت متصور است؛ یکی اینکه همانند گذشته از طریق نهادها و تعاونی ها ثبت نام جاماندگان سهام عدالت انجام گیرد و افراد برای استعلام سهام عدالت خود تنها باید به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند. یک حالت دیگر نیز ثبت نام مستقیم سهام عدالت 99 از طریق سایت سهام عدالت است که در این حالت فراخوان برای ورود اطلاعات افراد به سامانه داده خواهد شد و پس از جمع آوری اطلاعات افراد صحت و صلاحیت آنها برای توزیع سهام عدالت و واریز سود سهام عدالت سنجیده خواهد شد. 

برای ثبت نام سهام عدالت نیز لازم است همانند توضیحات بالا در مراحل اول تا هفتم ابتدا وارد سایت سهام عدالت شوید و پس از ورود کد ملی، سال تولد، نام پدر و شماره شناسنامه به صورت کامل وارد سایت سهام عدالت شوید. در پایان این مرحله ثبت نام سهام عدالت به صورت ابتدایی انجام شده است و طی مدتی اطلاعات شما در سامانه سهام عدالت بررسی و استعلام می شود و در صورت مشمول شدن شما بر اساس اطلاعات فردی و اقتصادی، سهام عدالت به شما تعلق خواهد گرفت.

البته برای ثبت نام سهام عدالت لازم است تا جاماندگان سهام عدالت تا سال 99 صبر کنند و ببینند آیا این دولت بالاخره به وعده ثبت نام سهام عدالت جامعه عمل می پوشاند یا همانند دیگر اقدامات حمایتی و تامین اجتماعی عملکردی ناقص و انتقاد برانگیز را از خود به جای خواهد گذاشت. دقیقا همان طور که در ماجرای توزیع سبد کالا 99 و بسته حمایتی دولت کارگران و کارمندان و بازنشستگان و تامین اجتماعی سابقه خوبی به جای نگذاشتند و بر خلاف وعده توزیع سه مرحله سبد حمایتی تنها یک مرحله را به صورت ناقص انجام دادند.

بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی، تعداد مشمولان طرح توزیع سهام عدالت تا پایان سال 96 در 19 گروه 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر هستند که حدود 5 درصد از این افراد یعنی 2 میلیون و 225 هزار و 672 نفر، از مشمولان فوت شده‌اند که سهام متوفیان به وارث آنان تعلق می گیرد. بر این اساس اگر جمعیت کشور را 85 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود 25 میلیون نفر سهام عدالت دریافت نکرده اند و مشمول واریز سود سهام عدالت نیستند که از این تعداد بسیاری در دهک های پایین جامعه قرار دارند و جزو جاماندگان سهام عدالت هستند و امید می رود با ثبت نام جدید سهام عدالت در سال 99 این دسته نیز جزو مشمولان سهام عدالت قرار گیرند.


پیشینه تصویب طرح سهام عدالت
سهام عدالت با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه در دولت نهم تصویب شد و معین شد بخشی از سهام شرکت های دولتی میان این اقشار در قالب سهام عدالت توزیع شود تا علاوه بر پیشبرد سیاست های اصل 44 قانون اساسی، شکاف دهک های بالا و پایین کاسته شود. بر این اساس طرح توزیع و واریز سهام عدالت در آبان سال 84 تصویب و در بهمن ماه اصلاح و نهایی شد. در آبان ماه اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت نیز تصویب شد.

در مرحله اول واریز سهام عدالت، دولت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی یعنی کمیته امداد و بهزیستی و رزمندگان و ایثارگران غیرشاغل را در اولویت قرارداد و برگه های سهام عدالت را میان انها توزیع کرد. پس از آن سایر اقشار شامل کارمندان و کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان و سایر ایثارگران مشمول طرح سهام عدالت قرار گرفتند. 

ارزش سهام عدالت در زمان توزیع به ازای هر برگه سهم 500 هزار تومان بود که در سال 99  طرح ارتقای آن به یک میلیون تومان با واریز باقیمانده از طریف سهامداران کلید خورد. با تحولات اقتصادی سال اخیر و تورم بالا، ارزش سهام عدالت نیز افزایش یافته و برخی از رشد 4 برابری آن خبر می دهند.


آیین‌نامه اجرایی توزیع و واریز سهام عدالت
شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۱۱/۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون و به استناد مواد (۳۴) تا (۳۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی- مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی- آیین‌نامه اجرایی فصل ششم قانون یاد شده موضوع توزیع سهام عدالت را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی.

۲- هیأت واگذاری: هیأت واگذاری موضوع ماده (۳۹) فصل هفتم قانون

۳- مشمولین طرح: اتباع ایرانی مقیم داخل کشور شامل شش دهک زیر که به صورت علمی شناسایی می‌شوند:

دو دهک پایین درآمدی کشور با اولویت روستانشینان و عشایر.

دهک‌های سوم تا ششم بعدی که مشمول طرح واگذاری سهام عدالت می‌شوند.

۴- شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی: شرکت‌هایی که با عضویت مشمولان طرح سهام عدالت درهر شهرستان تشکیل می‌شوند و وظایف ارائه خدمات به اعضاء و کمک به ایفای نقش در اداره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را بر عهده دارند

۵- شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی:شرکت‌هایی که باعضویت (سهامداری) شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان به صورت سهامی خاص قابل تبدیل به سهامی عام، در قالب قانون تجارت تشکیل و اداره می‌شوند.

۶- سهام عدالت: سهام شش دهک درآمدی کشور که به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود تا در ازای آن شرکت‌های مزبور معادل مبلغ آن، سهام شرکت سرمایه گذاری استانی را از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی به مشمولین سهام مزبور (اعضای تعاونی ها) واگذار نمایند.

ماده ۲- سازمان خصوصی‌سازی مکلف است سهام عدالت قابل واگذاری مصوب دولت را در اجرای قانون و به منظور گسترش مالکیت عمومی و تأمین عدالت اجتماعی، حداکثر تا سقف چهل (۴۰) درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (۲) ماده (۲) قانون، براساس مصوبات هیأت واگذاری به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متناسب با تعداد سهامداران شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان واگذار نماید.

ماده ۳- سهام عدالت به‌صورت مستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد. سهام مزبور در توثیق سازمان خصوصی سازی خواهد بود و متناسب با کسر تخفیفات قانونی و اقساط پرداختی از توثیق خارج می‌شود.

ماده ۴- در اجرای ماده (۳۵) قانون که مشمولین بند‌های (الف) و (ب) ماده (۳۴) قانون را در قالب شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی و سرمایه گذاری استانی ساماندهی نموده است، سازمان خصوصی سازی مکلف است کلیه سهام دولتی را که در اختیار شرکت کارگزاری سهام عدالت است با همان قیمت قبلی واگذار شده متناسب با تعداد اعضای شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واگذار نماید.

تبصره۱- سازمان خصوصی سازی مکلف است ظرف مدت حداکثر سه ماه ترتیبات انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت را فراهم نموده و نسبت به تصفیه آن اقدام نماید.

تبصره۲- سهام موضوع این ماده، مشمول کلیه ضوابط و احکام مربوط به سهام عدالت خواهد بود.

ماده ۵- شرکت‌های مورد واگذاری فقط از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تعیین می‌شوند. مبنای قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، بهای فروش نقدی سهام غیر بلوکی است که مطابق آیین‌نامه جزء (۳) بند (الف) ماده (۴۰) قانون توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌شود و به تصویب هیأت واگذاری می‌رسد.

ماده ۶- سازمان خصوصی‌سازی موظف است از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که ضمانت اجرایی لازم در آن پیش‌بینی شده باشد، نسبت به فروش سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی به این شرکت‌ها اقدام کند. سازمان مذکور می‌بایستی در قرارداد‌های منعقده تصریح نماید ثمن معامله از محل سود سالانه شرکت‌های واگذار شده تسویه خواهد شد و متناسب با سود دریافتی یا تخفیفات اعطایی و بلافاصله پس از آن نسبت به تسویه و آزادسازی آن بخش از سهام که بهای آن توسط سازمان مذکور وصول یا مشمول تخفیف می‌شود، اقدام خواهد شد.

تبصره۱- کلیه افراد ثبت نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و سازمان خصوصی سازی ضمن انجام فرایند لازم برای قطعیت سهامداری آن ها، موظف است نسبت به تنظیم و ارائه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.

تبصره۲- مشمولان نهایی سهام عدالت که در زمان ارائه صورتحساب، مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی کشور و یا جزء روستائیان و عشایر فاقد شغل باشند، از پنجاه درصد تخفیف در بهای سهام مورد واگذاری برخوردار می‌شوند. تخفیف موضوع این تبصره به حساب کمک‌های بلاعوض دولت به اقشار کم درآمد منظور می‌شود.

تبصره۳- دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت‌های سرمایه پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ ۰۱/۰۱/ ۱۳۸۵ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعیین می‌شود.

تبصره۴- در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می‌توانند حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶، رأساً نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در هر صورت به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می‌گیرد.

ماده ۷- سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مکلفند با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار و سایر دستگاه‌های ذیربط حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۸، تمهیدات لازم برای پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در بورس فراهم نمایند. در عین حال شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیز می‌بایستی برای پذیرش در بورس اقدام نموده و بدین منظور باید ابتدا به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شوند. شرکت‌های مزبور مالکیت و مدیریت سهام عدالت هر استان را بر عهده خواهند داشت. در صورت عدم تحقق شرایط پذیرش بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای ماده (۳۷) قانون تا پایان سال ۱۳۸۸، امکان خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در فرا بورس فراهم نماید.

ماده ۸- در اجرای ماده (۳۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، دستگاه‌های اجرایی که تا قبل از واگذاری سهام دولت، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت سهام مزبور را برعهده داشته‌اند، صرفاً تا زمان آزاد سازی سهام به عنوان نماینده دولت تعیین می‌شوند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال