امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
شاخص بورس عقب‌نشینی کرد
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (چهارشنبه) دو هزار و ۶۴۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۳ هزار و ۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۲۴۲ واحد کاهش به ۳۰۸ هزار و ۱۳۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۴۸۸  واحد افت به ۲۰۴ هزار و ۵۰۲ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول دو هزار و ۹۹۹  واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۲۵ هزار و ۸۲۶ واحد کاهش داشت.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد پالایش نفت تهران (شتران) با سه هزار و ۲۲۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۲۵۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۸۵۵ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۷۵۷ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۷۲۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۷۰۱ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۷۷ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند،
 در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۲۲۹ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۹۴۵ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۷۴۹ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۶۱۹ واحد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی (وصند. ق) با ۵۱۵ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۴۵۸ واحد و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۳۹۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
گروه بانک ها هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۴۹۷ هزار برگه سهم به ارزش ۲۰ هزار و ۵۱۳  میلیارد ریال داد و ستد شد.

یک شرط برای ساختمان‌سازی در تهران
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: بر اساس توافقی که با نظام مهندسی استان تهران داشته‌ایم، مهندس ناظر فقط زمانی اقدام سازنده، مجری طرح و یا مالک را تایید می‌کند که حتما روی تاسیسات ساختمان در زمینه آب و فاضلاب این مهم رعایت شده باشد که چاه جذبی در ساختمان‌ها برای آب باران وجود داشته باشد و شبکه فاضلاب داخل ساختمان نیز به سمت شبکه فاضلاب داخل کوچه‌ها هدایت شود تا شبکه باران به شبکه فاضلاب وصل نشود.
محمدرضا احمدنسب با بیان اینکه با توجه به این که شبکه جمع آوری فاضلاب تهران به صورت مجزا از شبکه هدایت آب های سطحی طراحی و اجرا شده است، بنا بر این ظرفیت کافی جهت هدایت آب باران و آب های سطحی از طریق شبکه جمع آوری فاضلاب پیش بینی نشده است، اظهار کرد: برای شبکه فاضلاب تهران یک ظرفیت تعریف شده که نمی تواند آب باران و یا آب های سطحی که از پشت بام خانه‌ها  جریان پیدا می‌کند را در خود جای دهد.
وی با تاکید بر اینکه ورود باران به شبکه جمع آوری فاضلاب باعث ایجاد مشکلات زیادی در خطوط انتقال و شبکه جمع آوری فاضلاب تهران می شود، تصریح کرد: بر اساس توافقی که با سازمان نظام مهندسی استان تهران با شرکت آب و فاضلاب استان تهران صورت گرفته است باید مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به صورت دقیق اجرایی شود، بدین شکل که جداسازی آب باران از فاضلاب خانگی مورد توجه قرار گیرد.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه آب باران که از پشت بام جریان می‌یابد، نباید به سمت شبکه جمع آوری فاضلاب هدایت شود و باید این آب از طریق چاه جذبی به صورت مستقیم جذب سفره های زیرزمینی شود، گفت: در حال حاضر تمام خانه های تهران چاه جذبی دارند و قبل از اینکه شبکه فاضلاب اجرایی شود، تهران صدها سال است که از طریق چاه‌های جذبی فاضلاب را جمع آوری می کند اما اکنون که طرح شبکه فاضلاب اجرایی در حال اجراست باید فقط فاضلاب خانگی اعم از شست‌وشو، استحمام، سرویس‌های بهداشتی وارد شبکه جمع آوری فاضلاب شود.
سالانه در شهر تهران ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برای مصرف شرب تهران برداشت می‌شود، در حالی که تنها ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی بازمی‌گردد که این به معنی ۴۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی آب در تهران است. متوسط بارندگی امسال در شهر تهران به طور میانگین ۴۱۰ میلی‌متر بوده است و از آنجا که شرایط تهران به گونه‌ای است که امکان جذب این باران به سفره‌های زیرزمینی نیست، در نتیجه این‌ حجم از آب وارد فاضلاب جنوب تهران می‌شود و ایجاد معضل می‌کند.
در همین راستا روز گذشته توافق نامه‌ای با موضوع اجرای مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان و الزامات مدیریت بهینه مصرف آب در ساخت و سازهای استان تهران با حضور مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به امضا رسید.

لیموترش و سیر همچنان در اوج
در حال حاضر هر کیلو سیر با قیمت ۵۰ هزار تومان، لیموترش با قیمت ۴۵هزار تومان، گوجه سبز و توت فرنگی با قیمت ۳۰هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.
براساس مشاهدات میدانی، پیاز کیلویی ۳۰۰۰ تومان، سیب‌زمینی ۵۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی بوته‌ای ۸۰۰۰تومان، گوجه فرنگی گلخانه ۱۶هزار تومان، فلفل دلمه ۱۵هزار تومان، لیموترش ۴۵ هزار تومان، سیر ۵۰ هزار تومان، خیار ۶۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون ۱۵ هزار تومان، سیب زرد ۱۷هزار تومان، موز ۲۰ هزار تومان، گوجه سبز و توت فرنگی ۳۰هزار تومان و ملون نیز با قیمت ۸هزار تومان در خرده فروشی ها به فروش می‌رسد.
براساس کشف قیمت میدان میوه و تره بار مرکزی، تا ۲۱ اردیبهشت ماه، قیمت هر کیلو  لیموترش سنگی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، گوجه فرنگی بوته رس۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان،  فلفل دلمه سبز ۳۰۰۰ تا۷۰۰۰ تومان، سیر خشک ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان، پیاز زرد ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، موز ۱۳ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب قرمز ۵۰۰۰ تا ۱۰هزار تومان، سیب زرد ۶۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، خیار رسمی ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال و پرتقال توسرخ ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است که با اعمال سود ۳۵درصدی در خرده فروشی ها به فروش می رسد.
همچنین براساس این نرخ‌نامه قیمت هر کیلو توت فرنگی جیرفت ۱۰تا۲۰ هزار تومان، توت فرنگی کرج ۲۰ تا۳۵ هزار تومان، گوجه سبز برغان ۱۵تا ۴۰هزار تومان، گوجه سبز شمال ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان و ملون ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است.
 
حذف صفر اولویت کشور نیست
طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به تصمیم دولت برای اجرایی کردن حذف صفر از پول ملی گفت: اولویت بندی مهم‌ترین نکته در اجرای حذف صفر است که در این میان به نظر نمی رسد این کار اولویت کشور باشد.
وی گفت: این طرح از دهه ها پیش مطرح بوده ولی توجیه دوستان این است که با واحد پول کشور باید بتوان خریدهای کوچک انجام داد مثل یک قرص نان یا یک بطری شیر. مردم هم باید مبادلات خود را با این واحد پول انجام دهند. در سال های اخیر واحد پول ما این دو مشخصه را ندارد.
مظاهری گفت: اولویت بندی مهم ترین نکته در اجرای حذف صفر است که در این میان به نظر نمی رسد این کار اولویت کشور باشد. از طرفی مقدمات کار باید انجام شود.
وی افزود: اشکالات این طرح به معنای نفی ضرورت آن نیست ولی در شرایطی که بودجه دولت چسبندگی دارد و تورم بی سابقه مردم ما را رنج می دهد، باید صدها ساعت برای هر تصمیم فکر شود. باید مردم را توجیه کنیم که با این کار دارایی از آن ها گرفته نمی شود.
مظاهری در بخشی دیگری از  اظهارات خود گفت: اصلاح پولی هیچ ربطی به تورم ندارد؛ ولی اگر بد اجرا شود، اعتماد مردم را جلب نمی کند و حتی آثار تورمی هم دارد.
وی افزود: در اصلاح قانون باید جمله "یک صدم گرم طلا" حذف شود و ارتباط پول ملی با طلا را باید قطع کرد. این کار در طول زمان انجام می‌شود و بانک مرکزی هم به این موضوع واقف است. حتی کشورهایی که حساب و کتاب درستی هم دارند، رابطه پول ملی را با طلا قطع کرده اند و ما هم در عمل این کار را پیش برده ایم.
مظاهری گفت: دولت و مسئولان باید به مردم توضیح دهند. بخشی از این کار بر عهده امثال من است که داستان را در رسانه ها توضیح دهیم. این کار باید روشمند انجام شود تا مردم توجیه باشند. 

آغاز روند واگذاری اراضی دولتی به طرح ملی مسکن 
علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از دستور رییس جمهور به استانداران برای آغاز شناسایی و واگذاری اراضی در اختیار دستگاه های دولتی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
وی درباره آخرین وضعیت تأمین اراضی طرح ملی مسکن اظهار داشت: از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در حوزه شهرهای جدید احداث می‌شود که سازمان ملی زمین و مسکن در این شهرها، زمینی در اختیار ندارد. ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد هم در حوزه بنیاد مسکن قرار دارد که سازمان ملی زمین و مسکن تأمین زمین در این دو بخش را انجام داده و در بسیاری از استان‌های هدف، عملیات اجرایی ساخت و ساز آغاز شده است.
وی افزود: حتی به زودی قرار است در چند استان که عملیات اجرایی ساخت و ساز به اتمام رسیده، شاهد برگزاری مراسم افتتاح و بهره برداری از واحدهای مسکن ذیل طرح اقدام ملی باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین اراضی ساخت و ساز مسکن ملی در بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری گفت: در بافت فرسوده زمین‌هایی را که داشتیم در راستای ماده قانونی موجود، اراضی را به شرکت بازآفرینی شهری تحویل دادیم؛ پس از این اقدام، این اراضی به عنوان افزایش سرمایه در اختیار مجموعه بازآفرینی قرار گرفت؛ مراحل اجرایی آن در حال انجام است تا اسناد به طور کامل به شرکت بازآفرینی منتقل شود.
وی در خصوص نحوه تأمین زمین در شهرهایی که کمبود اراضی برای ساخت مسکن ملی وجود داشت، تصریح کرد: اگر در هر شهری کمبود زمین داشته باشیم، قطعاً اقدامات لازم را انجام خواهیم داد؛ از قبل از نوروز امسال این روند شروع شده و در سال گذشته جلسات مستمری با دو معاونت مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا اگر جایی زمین با کمبود مواجه شد، با مصوبات شورای عالی شهرسازی به محدوده شهرها اضافه کنیم. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره اراضی‌ای که در اختیار سایر دستگاه‌هاست، ادامه داد: بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن و همچنین دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری اراضی در اختیار سایر دستگاه‌ها به اجرای طرح ملی مسکن، استانداران در حال شناسایی این زمین‌ها هستند؛ زمین‌های دولتی که می‌تواند در زیرمجموعه طرح اقدام ملی قرار گیرد، به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سپس سازمان ملی زمین و مسکن واگذار خواهد شد.
نبیان درباره تفاهمنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساخت مسکن پرسنل این دستگاه‌ها، یادآور شد: زمین‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش است را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند و اگر کاربری مسکونی داشته باشند، به اجرای تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن پرسنل نیروهای مسلح و ۱۷۰ هزار مسکن فرهنگیان تعلق می‌گیرد.
وی درباره تغییر کاربری زمین‌هایی که در اختیار وزارت صنعت با کاربری صنعتی اما در محدوده شهرهاست، نیز گفت: این زمین‌ها نیز در حال شناسایی هستند و تغییر کاربری آنها توسط شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده ۵ استان‌ها انجام می‌شود و نهایتاً به اراضی مسکونی برای ساخت مسکن ذیل طرح ملی مسکن اختصاص می‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ابلاغ دستور محمد اسلامی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مبنی بر موافقت سریع با تغییر کاربری اراضی غیر مسکونی در محدوده شهرهایی که برای طرح ملی مسکن با کمبود زمین مواجه شده‌اند، خبر داد و گفت: رئیس جمهور نیز اجرای سریع‌تر ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را به استانداران ابلاغ کرده که در راستای واگذاری زمین‌های دولتی به طرح اقدام ملی مسکن است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال