امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
اواخر خرداد ۹۹ زمان تقریبی آزادسازی سهام عدالت 
زمان تقریبی آزادسازی و امکان خرید و فروش سهام عدالت اواخر خرداد ۹۹ اعلام شد. حسین فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی  با بیان اینکه "به‌زودی شاهد ورود 49 میلیون نفر دیگر از اشخاص حقیقی به باشگاه بزرگ سرمایه‌ای کشور خواهیم بود"، گفت: از این تعداد دو و نیم میلیون نفر فوت کردند که سهام آنها به وراث‌شان منتقل می‌شود.
وی افزود: از  46 و نیم میلیون نفر باقی‌مانده مشمول سهام عدالت 36 میلیون نفر دارای کد بورسی هستند که یک و نیم میلیون نفر احراز هویت در بازار سرمایه داشتند. فهیمی گفت: بر اساس آخرین تصمیمات فرعی شورای‌عالی بورس اگر افراد احراز هویت در نظام بانکی شده باشند نیاز به احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی فعال نخواهند داشت، لذا توصیه ما به افراد این است که با مراجعه به سایت سازمان خصوصی‌سازی و وارد کردن شماره شبا از احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی معاف شوند. به‌گفته وی، مسیر ورود به بازار سرمایه همان سامانه سجام است، اما اگر افرادی قصد فروش یا نگهداری سهام دارند، باید به سایت خصوصی‌سازی مراجعه و اطلاعات هویتی خود به‌ویژه تلفن‌همراه خود را بِروزآوری کنند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اضافه کرد: تعداد مراکز احراز هویت به 2 هزار مرکز ارتقا یافته است و دیگر تجمع انبوه مراجعه‌کنندگان را مقابل بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی نمی‌بینیم. حدود 5 میلیون نفر روش مستقیم آزاد‌سازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند که باید از دانش کافی برخوردار باشند. فهیمی گفت: حدوداً در تاریخ 8 خردادماه سال جاری بعد از مشخص شدن تعداد واقعی سهامدارانی که روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام خواهد شد.  بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نخواهد بود (شاید حدود 10 روز) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد خواهد شد.

سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در بانک‌ها و موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد. بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که براساس بند ۱۳ ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد ریالی از سوی اشخاص مشمول از جمله موسسات اعتباری برابر است با «مبلغ سقف مقرر در قانون برگزاری مناقصات جهت انجام معاملات خرد به صورت وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالاهای گران‌بها که هر ساله توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود». بر این اساس، با توجه به اینکه هیات وزیران نصاب معاملات خرد در سال ۱۳۹۹ را معاملات تا سقف ۴۵۰ میلیون ریال تعیین کرده است، سقف پرداخت وجه نقد در موسسات اعتباری نیز برابر این مقدار خواهد بود.

آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از چهارشنبه
بنابر اعلام دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال پیامک به همه متقاضیان و کارفرمایان ظرف مهلت یک هفته به پایان رسیده و از چهارشنبه می‌توانند به سامانه کارا مراجعه و برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنند.
روند دریافت تسهیلات حمایتی در سه مرحله تکمیل می شود؛ مرحله اول ارسال پیامک وزارت کار از ۱۷ اردیبهشت ماه به تمام کارفرمایان مشمول، مرحله دوم ثبت نام کارفرمایان از هفته سوم اردیبهشت ماه در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir و مرحله آخر ارسال اطلاعات به بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات حمایتی است.
در فرایند ثبت نام و بهره‌مندی واحدهای کسب و کار از تسهیلات مذکور، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک میلیون واحد کسب و کار که آنها را مشمول دریافت این تسهیلات دانسته، پیامک ارسال می‌کند و کارفرمایان به محض دریافت پیامک بر اساس کد ملی خود وارد سامانه می شوند و فرایند ثبت نام و ارائه مشخصات اولیه را دنبال می کنند پس از این مرحله، اطلاعات ثبت شده به بانکهای عامل ارسال و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.
بنگاههایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می گیرند که از سال گذشته تاکنون فعال بوده ونیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند به نحوی که شاغل بیمه شده داشته و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند پس از تایید اطلاعات از سوی داده‌های تامین اجتماعی، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد. بنگاههایی که کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشد این تسهیلات را دریافت خواهد کرد ولی اگر ارتباط بیمه ای با تامین اجتماعی نداشته باشد شامل دریافت تسهیلات حمایتی نمی شوند. علاءالدین ازوجی ، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده اند توسط وزارت کار شناسایی شده و مطابق ضوابط ستاد کرونا مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند. وی افزود: تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاههایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده اند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام و برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

قیمت نفت افزایش یافت
خبر کاهش تولید بیشتر غیرمنتظره عربستان، قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داد و به بشکه‌ای 30.3 دلار رساند.  هر بشکه نفت برنت با 40 سنت افزایش 30.03 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 61 سنت افزایش 24.74 دلار معامله شد. عربستان اعلام کرد میزان تولید نفت خود را در ماه ژوئن یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد  و در مجموع، میزان تولیدش به 7.5 میلیون بشکه در روز می رسد که نسبت به ماه آوریل 40 درصد کمتر است. استفان اینس، تحلیلگر ارشد بازارهای نفتی گفت: «این کاهش تولید، اعضای دیگر اوپک پلاس را به خوبی ترغیب می کند تا تعهداتشان را اجرا کنند و حتی کاهش داوطلبانه دیگری ارائه دهند که می تواند متوازن سازی دوباره بازارهای نفتی را تسریع کند.» امارات و کویت نیز روزانه 180 هزار بشکه نفت بیش از تعهداتشان، تولید را کاهش می‌دهند. با این حال، این اقدامات کاهش بیشتر تولید، این سوال را برای برخی در مورد اینکه چرا کاهش های بیشتر مورد نیاز است، ایجاد کرده است. ویوک دهار، اقتصاددان بخش معدن و انرژی بانک کامن ولث گفت: «این اقدام بسیار ناگهانی و بسیار چشمگیر بود؛ این اقدام تنها به عنوان یک سیاست فعال یا واکنشی به تقاضای ضعیف دیده شد.» انتظار می رود، این کاهش ها به همراه کم شدن محدودیت ها در جهان و بهبود تدریجی تقاضا برای سوخت، فشار بر روی ظرفیت ذخیره سازی نفت خام را کاهش دهد. با این حال، با توجه به موج جدید شیوع کرونا در چین و کره جنوبی، بازار نگران موج دوم کووید 19 و اعمال مجدد محدودیت هاست. 
 
محرک رشد دلار و سکه
در چهارمین روز هفته رشد ارز و سکه ادامه یافت و قیمت هر دلار در بازار آزاد بهکانال 17 هزار تومن رسید. سکه به بالای 7 میلیون و 250 هزار تومان رسید. همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، صرافی های زیرنظر بانک مرکزی نیز قیمت آن را با 100 تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به 16 هزار و 600 تومان رساندند. با این افزایش قیمت دلار در صرافی های زیر نظر بازارساز در سه روز گذشته 800 تومان بیشتر شده که رقم قابل توجهی است. فعالان بازار دلیل این اقدام بانک مرکزی را کاهش شکاف قیمت ها در بازار آزاد با صرافی های دولتی و اقدامی برای کاهش تحرکات دلالان عنوان می کنند. با این وجود به دلیل افزایش نرخ حواله درهم و کاهش عرضه ارز به سامانه نیما، هیجانات در بازار ارز کمی بیشتر از گذشته بود و قیمت ها تمایل به افزایش داشتند. هر چند که به گفته بسیاری از فعالان بازار ارز این روند ادامه دار نخواهد بود. در بازار سکه نیز اگرچه نرخ طلای جهانی تاثیرات اندکی روی قیمت ها داشته، اما آنچه محرک اصلی برای گرانی بوده، افزایش نرخ دلار و از همه مهمتر فاصله قیمت بین سکه در بازار آزاد و بورس کالاست.
در پی اختلاف به طور متوسط نیم میلیون تومانی قیمت سکه در بازار آزاد و بورس کالا و همچنین باز شدن پای برخی بانک‌ها به این میدان، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که تا پیش از این، بورس بود که از قیمت‌های رسمی بازار طلا اثر می‌گرفت، اما اکنون این بازار است که چشم به تابلوی بورس دوخته است. اختلاف قیمت بالای بازار آزاد و بورس، تقاضا برای خرید از بازار و عرضه در بورس، سکه را دارای حباب ۴۰۰ هزار تومانی کرده است.
   اختلاف قیمت بالای سکه در بازار آزاد و بورس
در این رابطه محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به رونق معاملات بورسی طی مدت اخیر، با بیان اینکه تاکنون معامله در بورس به صورت فعلی وجود نداشته، اظهار کرد: «در سال‌های گذشته در بورس کالا، قیمت سکه متاثر از قیمت‌های بازار سنتی بود اما در حال حاضر رویه‌ عوض شده و تعدادی از بانک‌ها در بورس معاملاتی انجام می‌دهند که سبب شده قیمت سکه به طور خودکار هفت تا هشت درصد بالاتر از قیمت رسمی بازار معامله شود.» نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ایسنا گفت: «قیمت سکه در بورس و بازار آزاد مسابقه‌ای پیش می‌رود و به دنبال نرخ بورسی، قیمت‌ها در بازار نیز بالا می‌رود. همین دلال‌بازی‌ها یا بورس‌بازی‌ها تقاضایی در بازار ایجاد کرده است.»

   کاهش عرضه ارز به سامانه نیما 
صرافی های بانکی قیمت ارز را متناسب با افزایش قیمت در بازار آزاد افزایش داده اند اما بازهم اختلاف قیمت ارز صرافی های بانکی و آزاد حاشیه سودی را برای برخی دلال ها ایجاد کرده و همین امر موجب تشکیل صف خرید مقابل صرافی ها شده است.
یکی از فعالان بازار ارز در باره دلایل افزایش قیمت ارز گفت: «در هفته های اخیر عرضه ی ارز در سامانه نیما کاهش یافته که مهمترین دلیل آن کاهش صادرات به دلیل شیوع ویروس کروناست؛ همین امر باعث کمبود عرضه ارز در نیما شده است.»
وی افزود: «همزمان با افزایش قیمت ارز، قیمت‌ها در سامانه نیما نیز افزایش یافته و بعضاً نزدیک قیمت های بازار آزاد شده است؛ به عبارتی در هفته‌های اخیر قیمت توافقی در سامانه نیما به بازار آزاد نزدیک شده است.»
این فعال بازار ارز از دیگر دلایل افزایش قیمت ارز را افزایش قیمت ها در بازارهای موازی دانست و تصریح کرد: «بعد از رشد بازار سرمایه، و افزایش حضور مردم در بورس به منظور سرمایه گذاری، عده ای که توان ورود به بورس را نداشتند به بازار ارز آمده اند تا سرمایه های ریالی خود را به ارز تبدیل کنند.»

    رفتار هیجانی ناشی از انتظارات تورمی
درخواست برای خرید ارز درحالی افزایش یافته که به ندرت بین خریداران، مصرف کننده واقعی مشاهده می شود و تقاضای موجود به دلیل کسب سود از اختلاف قیمت هاست.
فعالان بازار ارز بر این باورند افزایش نامتعارف بازارهای موازی از جمله خودرو، بورس و طلا باعث شده تا بازار ارز نیز دچار نوسان شود و البته با توجه به تصمیمات اخیر در بازار خودرو و کاهش قیمت ها در این بازار پیش بینی می شود دستکم انتظارات تورمی از جانب این بازار کاهش یابد.  به گفته آنها  اتفاقاتی که این روزها در بازار ارز رخ داده بیشتر از آنکه ریشه اقتصادی داشته باشد به دلایل روانی است.
 
دقت و مشاوره؛ لازمه ورود به بازار بورس
محمد کاظمی ، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با یادآوری اینکه اغلب افرادی که وارد بورس می‌شوند از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار نیستند و ممکن است در دام حیله‌گران بیفتند از مردم خواست تا بصیرت و دقت بیشتری برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.
وی در مورد هشدار رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت به سرمایه‌گذاران بورس مبنی بر اینکه مراقب کلاهبرداران شیک باشید، گفت: بورس یک کار تخصصی بوده و پیوسته در این زمینه عوام‌فریبی مشاهده می‌شود، چرا که اغلب افرادی که وارد این بازار می‌شوند از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار نیستند، به همین دلیل ممکن است در دام حیله‌گرانی بیفتند که تنها به دنبال مطامع شخصی و خرید و فروش سهامشان و یا بالا بردن کاذب بورس هستند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایطی که واحدهای تولیدی باید برای ورود به بازار بورس از آن برخوردار باشند، ادامه داد: وقتی شرکت، موسسه و یا یک واحد تولیدی سوددهی داشته باشند و در پایان سال عملکرد مثبتی داشته و تراز مالی مطلوبی داشته باشند، سهامشان قابل عرضه و تبدیل است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان شائبه‌ای که در خصوص فعالیت کنونی بازار بورس وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون این سوال مطرح است که چطور سهام برخی شرکت‌های زیان‌ده روز به روز بالاتر رفته و ترقی می‌کند؟ هرچند امیدوارم این رونق و افزایش سریع واحدها منطبق با واقعیت باشد. نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طی توصیه‌ای به افرادی که تصمیم دارند بدون برخورداری از تخصص لازم وارد بازار بورس شوند، تاکید کرد: آنچه مسلم است مردم باید برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس با بصیرت و دقت بیشتری ورود کرده و با کسب آگاهی و مشورت با افراد متخصص مورد اطمینان به خرید و فروش در این حوزه ورود پیدا کنند تا آسیب نبینند.
 
ساماندهی خانه‌های خالی عامل کنترل بازار اجاره مسکن
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: شفاف سازی اطلاعات مساکن موجب می شود که سازمان امور مالیاتی بتواند به راحتی خانه های خالی از سکنه را شناسایی و از مالکان مالیات دریافت کند، به نظر می رسد با تحقق این مسئله، مالک ترجیح می دهد که به جای پرداخت مالیات، مسکن خود را به مستأجران واگذار کند.
وی با انتقاد از وضعیت بازار اجاره مسکن، گفت: متأسفانه قیمت اجاره مسکن روز به روز در حال افزایش است و این مسئله نگرانی های بسیاری را برای خانوارها ایجاد کرده است، به ویژه آنکه به تدریج در حال نزدیک شدن به فصل تابستان به عنوان زمان نقل و انتقالات اجاره هستیم.
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش چشمگیر اجاره مسکن در کشور به ویژه کلانشهرهایی مانند تهران موجب شده که خانوارهای کم درآمد برای تأمین مسکن مورد نظرشان مناطق پایین تر شهر را جست وجو کرده و مسکن اجاره کنند.
وی گفت: به نظر من با توجه به نزدیک بودن فصل نقل و انتقالات مستأجران دو راه کار اساسی وجود دارد، نخست اینکه دولت به سرعت واحدهای باقی مانده مسکن مهر را تکمیل و در اختیار خریداران قرار دهد، این مسئله می تواند مشکل مسکن بخشی از خانوارهای کم درآمد را رفع کند.
بت کلیا ادامه داد: یکی دیگر از راه کارهای اثرگذار و مهم، ساماندهی خانه های خالی است، وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه سامانه جامع املاک را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد، امیدواریم هر چه سریع تر این سامانه عملیاتی شده و اطلاعات مساکن به صورت گسترده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
وی گفت: شفاف سازی اطلاعات مساکن موجب می شود که سازمان امور مالیاتی بتواند به راحتی خانه های خالی از سکنه را شناسایی و از مالکان مالیات دریافت کند، به نظر می رسد با تحقق این مسئله، مالک ترجیح می دهد که به جای پرداخت مالیات، مسکن خود را به مستأجران واگذار کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قطعا با ساماندهی خانه های خالی از سکنه، میزان عرضه مسکن استیجاری در بازار افزایش یافته و تبعا قیمت این مساکن به سمت تعادل هدایت خواهد شد.
 
علت ریزش ۲۷ هزار واحدی بورس
شاخص کل بازار سرمایه که اخیرا روز‌های پرصعودی را پشت سر گذاشته بود، روز گذشته سقوط ۲۷ هزار واحدی را تجربه کرد؛ سقوطی که کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن برشمردند که مهم‌ترین آن‌ها رفتار هیجانی جدیدالورودها، اصلاح موقت شاخص و بازگشایی نماد‌های سایپا و ایران خودرو است.
معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۷ هزار و ۴۵۱ واحد ریزش، در رقم یک میلیون و ۲۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶۲۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۱۸ هزار و ۱۳۳ واحد رسید. معامله‌گران روز گذشته یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۸۶ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال ارزش داشت.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت و گروه مپنا نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مخابرات ایران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس داشتند.
بانک ملت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و توسعه معادن و فلزات نماد‌های پربیننده بورس بودند.
در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۲۵۲ واحد کاهش رقم ۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۴۰ هزار معامله انجام دادند که ۶۰ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال ارزش داشت.
هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری صبا تامین، مدیریت انرژی امید تابان هور و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، بانک دی، گروه کارخانجات صنعتی تبرک، س. توسعه و عمران استان کرمان و صنایع ماشین‌های اداری ایران نماد‌های پربیننده فرابورس بودند.
در این راستا، احمد جواهری، کارشناس بازار سرمایه  درمورد دلایل ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص گفت: «یکی از دلایل ریزش شاخص، اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقفی نزولی و مجدد صعودی شود یا ممکن است صعودی و مجدد نزولی شود.»
وی با اشاره به بازگشایی مجدد نماد‌های سایپا و ایران خودرو، اظهار کرد: «بازگشایی نماد‌های سایپا و ایران خودرو نیز در ریزش روز گذشته بی تاثیر نبودند. بسیاری از سهام‌داران برای خرید سهام سایپا و ایران خودرو، اقدام به فروش دیگر سهم‌های خود کردند.»
جواهری در ادامه با اشاره به حضور بی شمار افراد جدید به بازار سرمایه، گفت: «در نهایت موضوعی که ریزش بازار را تشدید می‌کند حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه‌ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می‌بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر با توجه به رشد خوبی که گروه‌های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهام‌داران این دو گروه، مخصوصا جدیدالورودها، از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود. با توجه به اینکه این دو گروه، لیدر محسوب می‌شوند، همواره چشم سایر سهام‌داران به روند رشد این دو گروه است. باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است.»

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال