امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
عوارض خروج از کشور در سال ۹۹ ابلاغ شد
امیدعلی پارسا در مکاتبه‌ای با رئیس بانک ملی عوارض خروج از کشور در سال جاری موضوع ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را ابلاغ کرد. عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر مسافر ایرانی به خارج از کشور به غیر از سفرهای زیارتی، ۲۶۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای سفر دوم این هزینه ۵۰ درصد اضافه می‌شود و در واقع به مبلغ ۳۹۶ هزار تومان می‌رسد. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای سوم و بیشتر از آن نسبت به سفر اول ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ ۵۲۸ هزار تومان می‌رسد.

نرخ تورم اردیبهشت به روایت مرکز آمار
نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۹.۸ درصد رسیده که این عدد نسبت به ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.مرکز آمار اعلام کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ به عدد ۲۱ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۱۲ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش یک واحد درصدی به ۲۵.۷ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۱.۳ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۱۹.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

موافقت کمیسیون اقتصادی دولت  با اخذ مالیات از خانه‌های خالی
وزیر راه و شهرسازی گفت: با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی در هفته گذشته، مصوب شد تا این اختیارات به سازمان امور مالیاتی داده شود تا بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند.
محمد اسلامی درباره سامانه املاک گفت: این سامانه را وزارت راه و شهرسازی رونمایی کرد، اما بعد متوجه شدیم این سامانه خلاء‌های قانونی دارد و در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نبود که اطلاعات را درون این سامانه بارگذاری کند، اما با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی هفته گذشته مصوب شد تا این اختیارات به سازمان امورمالیاتی داده شود تا بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند.

قیمت نفت دوباره منفی شد
هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی 34.4 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به پنج شنبه 4.5 درصد کاهش داشته است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی، 34.43 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به پنج شنبه 1.63 دلار معادل 4.5 درصد کاهش داشته است.
قیمت نفت آمریکا هم 1.9 دلار معادل 5.6 درصد افت کرد و به 32.02 دلار رسید. به گزارش اوپک هر بشکه نفت تولیدی این سازمان، در آخرین مبادلات نفت اوپک در روز 19 می هر بشکه از این نفت 28.43 دلار به فروش رسیده است.به گزارش رویترز، بالا گرفتن اختلافات تجاری بین چین و آمریکا و افزایش نگرانی‌ها نسبت به بهبود تقاضا با فروکش کردن کرونا دلیل اصلی کاهش روز گذشته قیمت نفت در بازار بوده است.چین قصد دارد، قانون امنیت ملی جدیدی را در هنگ کنگ و به خاطر اعتراضات سال گذشته در این منطقه اجرایی کند و آمریکا گفته که نسبت به این مسئله به شدت واکنش نشان خواهد داد.

پیشنهاد افزایش ۲۱ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به دولت رفت
مشاور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی  روز گذشته از ارائه پیشنهاد افزایش ۲۱ درصدی حداقل مستمری سال ۹۹ توسط سازمان تامین اجتماعی به هیات وزیران خبر داد.محمدحسن زدا تاکید کرد که این پیشنهاد باید به تایید هیات وزیران برسد. دو گروه بازنشسته داریم. حقوق گروه حداقل بگیران که امسال نیز یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کردند را شورای عالی کار مشخص می‌کند.
مشاور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی  گفت: تجربه نشان داده است که این شورا در روز 28 اسفند ماه هر سال تصمیم می‌گیرند که حقوق بازنشستگان برای سال جدید چه قدر خواهد شد. حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز توسط دولت مشخص می‌شود.
 
تاثیر گواهی سپرده سکه در نابسامانی این بازار
همایون دارابی، عضو انجمــــــن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در خصوص تاثیر گواهی سپرده سکه در نابسامانی این بازار گفت:  تغییر در وضعیت بازار سکه، هیچ ربطی به معاملات گواهی سپرده سکه در بورس ندارد؛ بلکه تا زمانی که ارزش پول ملی کم باشد و کسری بودجه وجود داشته باشد، این روند دور از ذهن نیست. در حال حاضر، مساله اساسی این است که بعضی افراد تازه‌کار وجود دارند که نسبت به برخی ابزارها مثل «گواهی سپرده سکه» و «صندوق‌های درآمد ثابت» آشنایی ندارند و متأسفانه چون آموزش کمی دیده‌اند، اقدام به خریدهای خارج از ارزش واقعی می‌کنند.
وی افزود: در بررسی روندهای بازار سرمایه مشاهده می‌شود که یک صندوق با درآمد ثابت، با ۲۵ درصد بالاتر از قیمت خریداری شده یا یک صندوق طلا را تا ۱۰۰ درصد بالای قیمت واقعی خریداری می‌کنند؛ پس این موضوع ارتباطی به بستر معاملات یعنی بورس کالا ندارد؛ این در شرایطی است که این تجربه سال‌های قبل هم وجود داشته و قرارداد آتی سکه نیز در بورس کالا، پس از ١٠ سال فعالیت، در سال ۹۷ تعطیل شد که این خود، اشتباهی بزرگ و نقطه تاریکی در تاریخ بازار سرمایه به شمار می‌رود.
وی افزود:  زمانی که یک ابزار در بازار سرمایه معرفی می‌شود، باید بر روی این آن پافشاری گردد و نباید اجازه داد که به راحتی کنار گذاشته شود؛ چراکه یک عقب‌نشینی در اقتصاد تلقی می‌شود که متأسفانه در برابر بازار غیرشفاف انجام گرفت و این تجربه بد را ایجاد کرد.
وی گفت: در ابتدای دهه ۹۰ نیز بانک‌ها تصمیم گرفتند سپرده‌های ارزی را به قیمت دولتی عرضه کنند و ارز را برنگردانند که همین کار اشتباه باعث شد بعد از نزدیک به ۱۰ سال، هنوز مردم به سپرده‌های ارزی بانک‌ها اعتماد ندارند؛ بنابراین، این رفتارها صدمات زیادی به اعتبار ساختارهای رسمی اقتصاد ایران وارد می‌کند که امیدواریم هیچ‌گاه تکرار نشود.
دارابی معتقد است که دلیل بالا رفتن قیمت سکه، کاهش ارزش پول ملی است؛ همانطور که در دهه‌های ۷۰ ،۶۰ و ۸۰، اگرچه معاملات در بورس صورت نمی‌گرفت و بورس‌های کالایی فعال نبودند، اما در آن زمان نیز قیمت سکه بالا می‌رفت؛ پس بالا و پایین رفتن قیمت ربطی به ابزار مالی بورس کالا ندارد و این کسری بودجه و کم شدن ارزش پول ملی است که باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود؛ بنابراین در حال حاضر سکه چه در بورس معامله شود و چه در کوچه و پس‌کوچه‌ها، باز هم قیمت آن صعودی است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بازار گواهی سپرده سکه، بانک‌هایی هستند که گواهی سکه صادر می‌کنند؛ به این معنا که سکه را به آن‌ها تحویل می‌دهید و به جای آن گواهی دریافت می‌کنید که در بورس کالا قابل معامله است. این کار مزیت‌های زیادی دارد؛ اول اینکه امنیت سرمایه شما برقرار بوده و دیگر نگرانی در این زمینه وجود ندارد و دوم اینکه خرید و فروش در بورس کالا هزینه خیلی کمی دارد، یعنی وقتی در بیرون بورس، معامله تا ۳ درصد بین خرید و فروش اختلاف دارد؛ اما در بورس کالا با هزینه ۱۷ هزار تومان برای کارمزد، می‌توانید در هر زمان که خواستید خرید یا فروش را انجام دهید و دیگر مانند بازار درگیر چک یا اقساط نباشید، مسئله‌ای که همیشه برای هر دو طرف مشکل ایجاد می‌کرد. دارابی ادامه داد: در بورس کالا چون سپرده‌گذاری صورت می‌گیرد پرداخت‌ها نیز تضمین شده و بر این اساس، طبیعی است که گواهی سکه گران‌تر از سکه فیزیکی باشد؛ چون مزیت‌های زیادی به نسبت معاملات نقدی از جمله نبود ریسک حمل و نقل، امنیت بالا، هزینه کم، معامله آنلاین و لحظه‌ای و پرداخت تضمین شده دارد که البته در این حوزه ایرادی وجود داشت که به دلیل محدود بودن موجودی خزانه‌ها در برابر هجومی که به بازار صورت گرفت، مقدار سکه کافی نبود و همین باعث شد قیمت‌ها خارج از روال رشد کند و این مشکل هم نهایتاً با افزایش موجودی خزانه‌ها و هم با ورود بانک مرکزی، قابل حل است.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا ظرفیت خزانه‌ها بالا برود و بانک مرکزی باید از این موضوع استقبال کند که می‌تواند سکه فیزیکی را با سکه کاغذی عوض کند و بدون ضرب سکه بازار را تنظیم کند. همین کار نقش مهمی در حفظ ذخایر ما خواهد داشت؛ ضمن اینکه باعث خواهد شد که پول از بازار خارج نشود و تورم را مهار خواهد کرد.
عضو انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای گفت: بانک مرکزی باید یک خزانه بسیار بزرگ ایجاد کند و سکه‌ها را به‌صورت گواهی دربیاورد تا افراد بتوانند بر اساس این گواهی‌ها از بانک‌ها وام بگیرند. قطعاً این وثیقه بسیار معتبر خواهد بود و چون پشتوانه آن طلا و سکه خواهد بود و می‌تواند نقش مهمی در به چرخش درآمدن سرمایه‌های راکد داشته باشد. بانک‌ها نیز می‌توانند با این وثیقه‌ها، طلا خریداری کرده و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.
 
بررسی آغاز فعالیت موزه‌ها در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت
بازگشایی صحن بقاع متبرکه بعد از عید سعید فطر
طبق آخرین تدابیر اندیشیده شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا زمان بازگشایی باشگاه‌های ورزشی و بقاع متبرکه اعلام شده است و قرار است به زودی نیز فعالیت موزه‌ها و سایت‌های تاریخی از سر گرفته شود.
 درباره رواق بقاع متبرکه تصمیم‌گیری نشده است
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بازگشایی بقاع متبرکه در حد صحن، بعد از عید سعید فطر صورت می‌گیرد و مردم می‌توانند در صحن حرم‌ها حضور بیابند. کیانوش جهانپور همچنین توضیح داد که در مورد بازگشایی رواق بقاع متبرکه هنوز تصمیمی گرفته نشده به خصوص در مورد حرم مطهر امام رضا(ع)، این موضوع بیشتر صدق می‌کند.

 برپایی کلاس‌های پایانی دانشگاه‌ها
وی در ارتباط با وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها نیز، گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها در حد کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها خواهد بود و بعد از ۱۷ خرداد، اگر شرایط تغییری نکند کلاس‌های پایانی دانشگاه‌ها برپا خواهد شد.
 واکنش به اجرای مجدد طرح ترافیک
جهانپور در واکنش به تصمیم شهرداری تهران برای اجرای مجدد طرح ترافیک، افزود: قطعاً با اجرای مجدد طرح ترافیک مخالف هستیم. وی با طرح این سئوال که نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست؟ گفت: تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد. اولویت ما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست. سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: سوق دادن مردم به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند مشکلاتی در شهر تهران ایجاد کند.

 82 درصد مبتلایان سرپایی هستند
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی 2311 مبتلای جدید به ویروس کرونا در 24 ساعت خبر داد و گفت: از این افراد شناسایی شده 413 مورد بستری شده و 1889 مورد موارد سرپایی ارجاعی از مراکز خدمات سلامت بوده‌اند. جهانپور افزود: به این ترتیب 82 درصد از کل مبتلایان اخیر موارد سرپایی و از موارد رهگیری بوده و تنها 18 درصد مبتلایان بستری شده‌اند. این در حالی است که متأسفانه 2659 مورد از مبتلایان در بخش های مراقبت ویژه بستری و تحت درمان هستند، همچنین 51 بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت فوت شده اند که به این ترتیب مجموع فوت شدگان به 7300 نفر رسیده است.

 14 استان بدون فوتی
به گفته وی 14 استان کشور بدون هرگونه فوتی و 6 استان تنها یک فوت بر اثر ابتلا به کرونا داشته اند.

توصیه به مسافران مترو 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به افزایش آمار مسافران مترو در روزهای اخیرگفت: با اجرای طرح ترافیک پس از عید فطر، مسافران حدالمقدور نباید در ساعات پیک با مترو تردد کنند.فرنوش نوبخت افزود: رعایت نکات بهداشتی توسط مسافران جهت پیشگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است و در حال حاضر از 100درصد توان مترو برای جابجایی مسافران استفاده می‌شود.

علایم گوارشی در ۲۰درصد ابتلاها
رییس هفته سلامت گوارش گفت: حدود ۲۰درصد موارد کرونا در کشور با علایم گوارشی شروع می‌شود. رضا ملک‌زاده افزود: در ابتدا که کرونا شروع شد، توجه افراد به مشکلات ریوی بود، اما در ادامه این بیماری با علایم دیگری همراه شد. وی این را هم گفت که ویروس کرونا سه قسمت بدن را درگیر می‌کند، که شامل بینی و حلق، ریه و دستگاه گوارش می‌شود.

کرونا هنوز ضعیف نشده است
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: شواهدی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا در دست نیست و هنوز کووید۱۹ می‌تواند افراد را بی رحمانه در معرض خطر قرار دهد. علیرضا زالی افزود: برخلاف تئوری‌هایی که احتمال می‌داد گرمای فصلی می‌تواند این ویروس را تحت تاثیر قرار دهد، هنوز تغییری در آن ایجاد نشده است و شاهد شیوع بیماری حتی در نیمکره جنوبی هستیم.

بازگشایی اماکن ورزشی
ستاد مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای، آخرین تصمیمات درباره بازگشایی اماکن ورزشی را اعلام کرد. براین اساس هیچ محدودیتی در بازگشایی اماکن و سالن های ورزشی در تمام رشته‌های ورزشی در مناطق سفید وجود ندارد. شروع فعالیت باشگاه‌های بدنسازی به صورت انفرادی بوده و دیگر رشته‌های ورزشی انفرادی و استخرهای روباز در مناطق زرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند.

هشدار درباره بازگشت پیک کرونا 
وزیر بهداشت نسبت به تبعات مسافرت‌های تعطیلات پیش‌رو در کشور هشدار داد و گفت: سفرهای جدید، به معنای ابتلاهای جدید به کووید19 است. سعید نمکی بیان کرد: درحال حاضر جمعیت کشور که هنوز به بیماری مبتلا نشده است، در بسیاری از مناطق، بیش از ۹۰درصد است. اگر اتفاق جدیدی بیفتد و ممکن است این گرفتاری باعث خیز جدید بیماری در کشور شود.

زمان کار موزه‌ها در دستورکار
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بازگشایی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها هفته جاری در دستورکار قرار دارد و این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و تصویب خواهد شد.علی‌اصغر مونسان گفت: کرونا آسیب زیادی به حوزه صنایع دستی و گردشگری کشور وارد کرده است. اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن بود و گردشگری داخلی و خارجی روند رو به رشدی داشت.

همچنان در خانه بمانیم
معاون کل وزارت بهداشت از مردم خواست در تعطیلات پیش رو در خانه بمانند.ایرج حریرچی گفت: اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است. سفر به‌مناطق قرمز باعث می‌شود، خودمان به خطر بیافتیم و سفر به‌مناطق سفید مردم آن شهرها را به خطر می‌اندازد. وی از مردم خواست چندهفته‌ای به مسئولان بهداشت و درمان در این زمینه فرصت دهند.
 
آغاز فروش سهام عدالت از 10 خرداد
 
دارندگان سهام عدالت که قصد فروش سهام خود را دارند، می‌توانند از 6 خرداد به شعب بانک‌ها که قبلا حساب بانکی داشته‌اند و شماره شبای آنها به سازمان خصوصی سازی اعلام شده مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش بخشی از سهام عدالت خود اقدام کنند. همچنین بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) از تاریخ 10 خرداد 99 بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود و یا کارگزاری‌های طرف قرارداد به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصل را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد. توصیه کارشناسان، مسئولان سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد به حفظ این سهام و عدم فروش آن است. بر اساس گزارش ها تا کنون از حدود 49 میلیون سهامدار عدالت، 10میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی را انتخاب کرده اند که با فروش 30 درصد آن مبلغ تعیین شده ظرف چند روز به حساب مشمولان واریز خواهد شد. طبق نرخ‌های بازار هر یک میلیون تومان سهام عدالت بیش از 10 برابر شده و ارزش سهام 532 هزار تومانی هم به همین نسبت افزایش یافته است.
۹ اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه "آزادسازی" سهام عدالت را صادر کردند. در این راستا از ۱۰ اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.

   روش مستقیم و غیرمستقیم
مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت. به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص  خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.
در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام  مزبور به غیر و فروش آن بر  اساس محدودیت های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و امثال آن بهره مند خواهند شد.
سهامداران می توانند دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور با  مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت مطلع شوند. بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.
  همچنین افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکتهای بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می شود. این افراد از بابت سهام شرکتهای غیربورسی، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود. درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.
اما افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می کنند، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی خواهند بود. قرار است شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکتها خرید و فروش واقع شود. بنابراین این افراد می توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکتهای سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.
درمورد اینکه  چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند، باید گفت این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی های تخصیص یافته بستگی دارد.

    اخذ کد بورسی ضروری است؟
اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، کد بورسی مشول است. سهامداران چه روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم را انتخاب کنند، نیازمند کد بورسی هستند اما برای اخذ این کد، فعلا نیاز نیست اقدامی انجام دهند.
طبق تصمیماتی که در شورای عالی بورس و  سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده است، هیچ یک از خدمات مربوط به مشمولین سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری نخواهد داشت. چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی (samanese.ir) وارد کرده باشند، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ جایی نخواهند داشت.
درواقع مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به اخذ کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند نیز نیازی نیست که در حال حاضر اقدام خاصی انجام دهند. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، از سوی مراجع ذیربط به سهامداران اطلاع داده خواهد شد.
بنابراین در حال حاضر نیازی به مراجعه جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و جزییات آن اعلام خواهد شد.

    نگهداری بلند مدت سهام عدالت  به صرفه تر از فروش 
حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت  با بیان اینکه، نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است، گفت: «سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست بلکه  امکانی برای افراد است و این مزیت فروش  همیشه وجود خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه، تا سقف 30 درصد پرتفو امکان سفارش گذاری وجود دارد، گفت: «از تاریخ 10 خرداد اجرای عملیات فروش از سوی کارگزاریهای وابسته به بانکها انجام خواهد شد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.»
سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت گفت: «بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور هم به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرایند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد.»
این مقام مسئول با اشاره به تعیین تکلیف شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت استانی گفت: «بعد از انجام فرایند افزایش سرمایه این شرکتها به تناسب شرایط وارد بازار بورس یا فرابورس خواهند شد. در نهایت این شرکتها نیز بدون محدودیت امکان معامله خواهند داشت.»
وی افزود: «وضعیت نماد این شرکتها تا حدودی شبیه ای تی اف خواهد بود اما ساختار حقوقی آنها با ETF ها به صورت کلی متفاوت است.»
به گفه فهیمی، افرادی که روش مستقیم را انتخاب میکنند 36 شرکت سهام عدالت در سیستم معاملاتی شان قرار میگیرد اما افرادی که در روش غیر مستقیم قرار میگیرند تنها یک شرکت سرمایه گذاری استانی در پرتفوی آنها لحاظ می‌شود.
سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت گفت: «این سهام از 10 خرداد به بعد بر اساس شرایط بازار به صورت یک جا و یا به صورت تدریجی از طریق کارگزاری و با رعایت مصالح مشمولان سهام عدالت به فروش خواهد رفت.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال