امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

انحصارشکنی بهترین راهکار ساماندهی صنعت خودرو
جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم از بین رفتن انحصار خودروسازی را بهترین راهکار برای ساماندهی این صنعت عنوان کرد و گفت: طرح های پیش فروش خودرو نه تنها التهاب بازار را از بین نمی برد، بلکه آن را افزایش نیز می‌دهد، زیرا افرادی که توانستند در این قرعه کشی برنده شوند، فضا را برای گران کردن خودرو مناسب می بینند.
وی با انتقاد از ساز و کار خودروسازان برای اجرای طرح‌های پیش فروش خودرو، گفت: ثبت نام حدود 7 میلیون متقاضی برای 25 هزار دستگاه خودرو موضوع عجیبی است زیرا علیرغم ادعای شرکت‌های خودروسازی مبنی بر اصلاح سازوکار ثبت نام، طرح فروش فوری و پیش فروشی که هفته‌ی گذشته اجریی شد، تغییر چندانی نکرده بود.
نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم با بیان اینکه طرح های پیش فروش خودرو همانند مُسکن است و درد صنعت خودروسازی را درمان نمی‌کند، افزود: خودروسازان باید تیراژ تولید و کیفیت محصولات را افزایش دهند تا رضایت مشتریان تا حدودی تامین شود.
وی از بین رفتن انحصار در خودروسازی را بهترین راهکار برای ساماندهی این صنعت دانست و اظهار کرد: با کاهش تعرفه واردات خودرو و ایجاد قطب سوم خودروسازی، می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

معادن با سازوکار مناسب در بورس واگذار شوند
رضا حسینی قطب آبادی، نماینده مردم شهربابک در مجلس یازدهم گفت: از آنجایی که معادن جزو انفال بوده و ثروت عمومی محسوب می شود، باید با دقت و سازوکاری مناسب واگذار شود.
وی درباره واگذاری معادن در بورس، گفت: حوزه معدن می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی بوده و کشور را از وابستگی نفتی نجات دهد، اما باید از این ظرفیت با توجه به توسعه پایدار استفاده شود به گونه‌ای که نسل‌های آینده نیز بتوانند از پتانسیل معادن بهره ببرند.
نماینده مردم شهربابک در مجلس یازدهم افزود: واگذاری معادن در بورس دارای معایب و محاسنی است؛ در صورت تحقق این مهم، تمامی متقاضیان می‌توانند برای خرید سهام معادن اقدام کنند از سوی دیگر، از واگذاری سلیقه‌ای معادن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل صنایع و معادن استان‌ها به افراد خاص جلوگیری می شود.
وی در تشریح معایب واگذاری معادن در بورس، اظهار کرد: در بورس تنها افراد سرمایه‌دار می توانند اقدام به خرید و فروش سهام کنند، بنابراین معادن در اختیار کسانی قرار می گیرد که قدرت خرید آنها بسیار است، با این نتیجه افراد توانایی که از بنیه مالی کمتری برخوردار هستند، از این ظرفیت محروم شده و معادن به دست کسانی می افتد که از تخصص کافی برخوردار نیستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر به دنبال واگذاری بورس در معادن هستیم باید مولفه هایی مانند تخصص و تجربه عنوان یکی از اصلی ترین اصول خریداران سهام در نظر گرفته شود، اضافه کرد: از آنجایی که معادن جزو انفال بوده و ثروت عمومی محسوب می شود، واگذاری آن باید با دقت و نظارت کامل انجام شود زیرا فرد با پرداخت پول اندک، از تمام سود و منافع معادن استفاده کند.
حسینی ادامه داد: اگرچه اصل 44 اجازه واگذاری دارایی های دولت را می‌دهد اما برای این امر باید سازوکار مناسبی پیش بینی شود.

فروشندگان سهام عدالت ۱۶ درصد ضرر کردند
حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: کسانی که ۱۰ خرداد اقدام به فروش سهام عدالت کردند حدود ۱۶ درصد متضرر شدند. وی اعلام کرد با این وجود برای کسانی که قصد داشته باشند سهام خود را تا 30 درصد بفروشند آمادگی همکاری لازم را داریم. وی تعداد کسانی را که برای فروش سهام خود به بانک‌ها یا دفاتر کارگزاری مراجعه کرده اند کمتر از یک میلیون نفر خواند و گفت: بر خلاف برخی از پیش بینی‌ها این گونه نبود که مردم برای فروش سهامشان هجوم بیاورند و به نظر می‌رسد که سهام داران به خوبی از ارزش دارایی خود باخبرند. فهیمی گفت: بر اساس آمار حدود 600 هزار نفر برای فروش 30 درصد از سهام خود به بانک‌ها یا دفاتر کارگزاری مراجعه کردند و در مجموعه رقمی حدود 900 میلیارد تومان سهم فروخته شد. وی اضافه کرد: از این 900 میلیارد تومان، حدود 200 میلیارد تومان هنوز به حساب کارگزاری‌ها واریز نشده است، ضمن اینکه کارگزاری‌ها نیز باید این رقم را به بانک واریز کنند تا به حساب سهامدار منتقل شود.
به گفته فهیمی تاکنون بیش از 520 میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز و تسویه شده است و 200 میلیارد تومان باقیمانده نیز تا روز‌های آینده واریز می‌شود. فهیمی درباره سایر علل واریز نشدن بهای سهام فروخته شده به حساب ارائه دهندگان سهام، گفت: برخی سفارش‌های فروش هنوز فروخته نشده است.
کارگزاری‌ها بر مبنای محاسبات و در نظر گرفتن منافع سهامداران اقدام به فروش می‌کنند و به همین علت هنوز برخی از سهام فروخته نشده است.
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت اضافه کرد: اگر بیش از 10 روز از ثبت سفارش فروش گذشته باشد احتمالا اشکالی در شماره شبای سهامدار وجود دارد و توصیه می‌شود که سهامدار به شعبه محل ثبت مراجعه کند تا اشکال یا ابهام موجود رفع شود.

فشار ۴.۵ میلیونی به شبکه برق تهران
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با قدردانی از مشترکان تهرانی که در سال ۱۳۹۸، الگوی مصرف برق را رعایت کرده‌اند، از ساکنان پایتخت خواست تا با تداوم همکاری‌های خود با این شرکت و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار به جلوگیری از بروز خاموشی در فصل گرم سال جاری نیز کمک کنند. حسین صبوری با بیان این که در سال گذشته ۸۵ درصد مشترکان این شرکت، الگوی مصرف برق را رعایت کرده اند، گفت: وجود ۴.۵ میلیون مشترک در تهران، در روزهای گرم سال، فشار زیادی بر شبکه تولید، انتقال و توزیع برق وارد می‌کند و اگرچه تمامی فعالان این عرصه همواره در تلاشند تا مانع از افت جریان و بروز خاموشی در شبکه توزیع برق شوند اما اهمیت و ضرورت همکاری مشترکان تهرانی در این زمینه، غیرقابل انکار است.
صبوری افزود: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با هدف تامین رضایت خاطر مشترکان و جلوگیری از افت جریان شبکه توزیع برق، به صورت مستمر در طول سال و به شکل ویژه در فصول گرم سال، طرح‌های متعددی را برای کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار، در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، اداری و صنعتی، اجرایی می‌کند، اما در این راه و به موازات اقدامات انجام شده، همچون سال‌های گذشته، همکاری و همراهی مشترکان نیز ضروری است.
وی با قدردانی از همکاری مناسب پایتخت نشینان در سال گذشته که منجر به جلوگیری از بروز خاموشی در تهران شد، گفت: حدود ۱۵ درصد از مشترکان خانگی در تهران در سال ۱۳۹۸، پرمصرف بوده و الگوی تعیین شده را رعایت نکرده‌اند که در سال جاری با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا و تغییرات در روند مصرف انرژی، عدم همکاری مجدد این عده اندک نیز می‌تواند نگران کننده و مشکل ساز باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، ساعات اوج بار را از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ اعلام کرد و از تهرانی‌ها خواست تا با تنظیم دمای سامانه های سرمایشی بر روی عدد ۲۴ درجه سانتی‌گراد و خودداری از استفاده از تجهیزات خانگی پرمصرف همچون ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو و فر برقی در ساعات اوج بار، به تامین برق پایتخت در این ساعات کمک کنند.

احتمال راه‌اندازی پروازهای ترکیه از شنبه
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از احتمال بازگشایی مرز هوایی ترکیه و آغاز پروازهای مسافری به این کشور از شنبه هفته آینده (۳۱ خرداد ماه) خبر داد. طی ماه‌های گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف سفرهای هوایی، زمینی و دریایی بسیاری لغو شد و کشورهای مختلف مرزهای خود را به روی یکدیگر بستند تا بتوانند این ویروس را کنترل کنند اما به تدریج و در روزها و هفته‌های گذشته مذاکرات بسیاری بین کشورها برای از سر گیری سفرهای هوایی، زمینی و دریایی آغاز شد و دولت‌ها به تدریج محدودیت‌های خود را در این زمینه کاهش می‌دهند. البته پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در این باره مطرح شده بود مبنی بر این که احتمالا مرزهای هوایی ترکیه از نیمه خرداد ماه امسال بازگشایی می‌شود امااین اتفاق نیافتاد.
حالا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  درباره تقویم بازگشت به شرایط عادی در ترکیه اظهار کرد: با توجه به ادامه داشتن مذاکرات و صورت گرفتن گشایش‌های جدید در کشور ترکیه، برخی اخبار غیر رسمی در این باره به دست ما رسیده است که احتملا مرز هوایی این کشور همسایه از شنبه هفته آینده (۳۱ خرداد ماه) بازگشایی شده و پروازهای مسافری نیز آغاز شده است.
وی افزود: مذاکرات همه کشورها با یکدیگر برای از سرگیری پروازهای مسافری آغاز شده است و هر روز خبری از گشایش‌ها و کاهش محدودیت سفرهای هوایی منتشر می‌شود و ایران نیز مانند دیگر کشورها مذاکرات خود را آغاز کرده است. اما تا کنون به غیر از مقاصدی که برای پروازهای یکطرفه، دو طرفه و باری اعلام شده بود، مقصد دیگری برای انجام پروازهای خارجی نهایی نشده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای خارجی انجام شده غالبا یک طرفه یا برای است، گفت: در پی مذاکرات صورت گرفته با ترکیه و هماهنگی‌های انجام شده، احتمال بازگشایی مرزهای هوایی ترکیه در شنبه هفته آینده وجود دارد و در این صورت پروازهای خارجی مسافری به مقصد این کشور نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

ادامه ریزش قیمت نفت با تشدید شیوع کرونا
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین و آمریکا که چشم انداز شیوع مجدد بیماری و ضعیف ماندن تقاضا برای انرژی را برانگیخت، دو درصد سقوط کرد و به روند نزولی روزهای اخیر ادامه داد. بهای معاملات نفت برنت ۸۹ سنت معادل ۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۷ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۸ سنت معادل ۳.۳ درصد کاهش، به ۳۵ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود دو درصد افزایش داشت. موارد ابتلای خوشه‌ای به کووید ۱۹ در پکن، نگرانی‌ها نسبت به این بیماری را افزایش داده است. پاندمی ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد.
شاخص های قیمت نفت هفته گذشته تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، حدود هشت درصد سقوط کردند که نخستین کاهش هفتگی از آوریل بود. شنبه هفته جاری بیش از ۲۵ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا گزارش شد و ایالتهای بیشتری موارد بالای جدید از ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان گزارش کرده اند. تحلیلگران موسسه ING Economics در یادداشتی نوشتند: احیای تقاضا برای نفت در یک روند بسیار آهسته قرار دارد و موج جدید ابتلا مطمئنا نگرانیها را نسبت به طولانی شدن روند احیای تقاضا برخواهد انگیخت. تولید صنعتی در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در ماه مه برای دومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد اما این رشد کمتر از حد انتظار بود و نشان داد بزرگترین اقتصاد جهان برای بازگشت به وضعیت عادی در کشمکش است. پالایشگاههای چین تولیدشان را در ماه مه به میزان ۸.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دادند و به حدود ۱۳.۶ میلیون بشکه در روز رساندند.
به گفته منابع آگاه، نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه برای بررسی وضعیت بازار نفت و ارایه توصیه به گروه اوپک پلاس در زمینه کاهش تولید برگزار می‌شود. اوپک، روسیه و سایر کشورهایی که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، شنبه گذشته با تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی پیش از شیوع ویروس کرونا موافقت کردند. این توافق که از اول ماه مه به اجرا درآمد، کمک کرد قیمتهای نفت نسبت به رکورد پایینی که در آوریل به ثبت رساندند، دو برابر افزایش پیدا کنند. بر اساس گزارش رویترز، عراق که در میان اعضای اوپک پلاس در زمینه عمل به سهمیه کاهش تولید بدترین عملکرد را داشت، با شرکتهای نفتی خارجی برای کاهش بیشتر تولید در ژوییه به توافق رسید. وزیر نفت این کشور اعلام کرد که عراق در ژوئن ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال