امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
جزییات تغییر سهمیه سوخت خودروها 
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: سهمیه وانت‌های کم مصرف از ابتدای تیرماه ۱۵۰ لیتر و پرمصرف از ابتدای تیرماه ۲۵۰ لیتر خواهد شد. فاطمه کاهی با اشاره به آخرین تحولات ایجاد شده در سهمیه سوخت خودروها اظهار کرد: تا کنون سهمیه ماهانه وانت کم مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر ، وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰ لیتر، وانت پر مصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر و وانت پر مصرف دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر بوده که از اول تیر ماه این اعداد تغییر کرده است. به گفته وی بر اساس آخرین اطلاعات سهمیه اعتباری خودروهای وانت بارعمومی که احراز فعالیت آنها به تایید وزارت صمت ،وزارت راه وشهرسازی و وزارت کشور رسیده است به ۱۵۰لیتر افزایش پیدا خواهد کرد و وانت بارهایی که درسامانه حمل ونقل بارعمومی ثبت نام نکرده اند مشمول افزایش سهمیه اعتباری نخواهندشد. سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه سوخت خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و خودروهای شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر در هر ماه است، تاکید کرد: سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر و تاکسی دوگانه سوز نیز ۲۰۰ لیتر تعیین شده است.
کاهی اظهار کرد: سهمیه سوخت موتورسیکلت در هر ماه ۲۵ لیتر و برای خودرو آمبولانس نیز در هر ماه ۵۰۰ لیتر سوخت درنظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری پیدا نکرده است.

شاخص بورس همچنان بر مدار صعود
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (یکشنبه) ۳۰ هزار و ۲۰۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. براساس معاملات روز گذشته بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴۵ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۹۷۱ واحد افزایش به ۴۱۱ هزار و ۲۱۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۳۰۱ واحد رشد به ۲۷۱ هزار و ۵۵۳ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۳۵۵ واحد و شاخص بازار دوم ۶۴ هزار و ۱۵۵ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۳۵۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۹۹۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۹۲۵ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۹۶۶ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۲۹۲ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۲۱۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۲۱۵ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۱۵۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.  در مقابل نماد بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۶۸ واحد، توسعه صنایع بهشهر (وبشهر) با ۳۱۰ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲۸۰ واحد، سیمان فارس و خوزستان (سفارس) با ۱۶۹ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ) با ۱۶۹ واحد و تامین سرمایه بانک ملت (تملت) با ۱۶۸ واحد و سرمایه گذاری سایپا (وساپا) با ۱۴۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بود. برپایه این گزارش، روز گذشته نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه بانک ها هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۳۷۷ هزار برگه سهم به ارزش ۲۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۴ واحد رشد داشت و بر روی کانال ۱۴ هزار و ۴۶۴  واحد ثابت ماند.
خبر دیگر در حوزه بورس اینکه معاون امور بانکی،بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو برابر شدن ارزش واحدهای ETF خبر داد و گفت: واحدهای اولین صندوق واسطه‌گری مالی یکم از روز چهارشنبه ۴ تیر ماه قابل خرید و فروش می‌شود.
عباس معمارنژاد گفت: از اول تیرماه نماد آن به نام دارایکم در بورس باز شد و افراد می‌توانند ارزش آن را در پرتفو (ترکیب سهام) خود ببینند.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: با توجه به اینکه از ۴شنبه واحدهای صندوق واسطه‌گری قابل معامله است هر کسی می‌خواهد آن را بخرد یا بفروشد باید اول کد بورسی بگیرد و در سامانه سجام ثبت‌نام کند.
طبق اعلام وزارت اقتصاد، وی در مورد کسانی که زیر سن قانونی هستند، توضیح داد: برای آنها هم باید از طریق ولی آنها در سامانه سجام ثبت‌نام شود و کد بورسی گرفته شود تا بتواند معامله واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی را انجام دهد.

مصوبه افزایش ۲۶ درصدی حقوق ابلاغ شد
پرونده دستمزد ۹۹ روز ۱۷ خردادماه پس از ساعت‌ها چانه‌زنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت بسته شد. براین اساس نمایندگان توافق کردند که حق مسکن کارگری ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد و به عنوان پیشنهاد به هیات وزیران ارائه شود و علاوه بر آن ۷۵ هزار تومان از پایه سنواتی کم و به ازای آن پنج درصد به پایه حقوق اضافه شود. براین اساس پایه کارگران حداقل بگیر در سال ۹۹ که پیش از  ۲۱ درصد رشد داشت، ۲۶ درصد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه اصلاح حداقل دستمزد ۹۹ که نسبت به پارسال ۲۶ درصد افزایش دارد را به همه کارفرمایان و کارگاه‌های مشمول قانون کار ابلاغ کرد.
براساس این مصوبه برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران در سال جهش تولید مبلغ روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مبلغ پایه سنواتی کسر و به حداقل مزد روزانه از اول تیرماه سال ۱۳۹۹ اضافه شد.  بدین ترتیب حداقل مزد از اول تیرماه سال ۱۳۹۹ روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان تعیین شد.   
همچنین سایر سطوح مزدی از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۹ به میزان روزانه ۱۵ درصد آخرین مزد سال ۱۳۹۸ (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه پنج هزار و ۵۳۳ تومان افزایش یافت.   
در تبصره این مصوبه آمده است: از اول تیرماه امسال با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان کمتر شود.  
همچنین به کارگرانی که از اول تیرماه سال ۱۳۹۹ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ سه هزار و ۳۳۳ تومان نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.  از اول تیرماه امسال پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌ برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط “اداره کل روابط کار و جبران خدمت” انجام می شود.
همچنین در راستای تقویت مهارت محوری و بهره مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایت مندی کارگران باسابقه، از اول تیرماه امسال همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی تغییرات نرخ ارز را یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن اعلام کرد و وعده پرداخت وام ودیعه برای حمایت از مستأجران را داد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در بخش قیمت گذاری مسکن و اجاره، قانون و مقررات مدونی نداریم تا دولت مداخله کند چون حوزه خصوصی مردم است و قیمت بر اساس شرایط عمومی بازار و در میان خود مردم تعیین شده است.
وی گفت: باید برای نرخ رشد و اجاره بها، ضوابطی تعیین کرد و برای اقشار آسیب دیده از نظر درآمدی در شرایط کرونا، بتوان منابعی را در نظر گرفت تا آنها بتوانند از صندوق حمایتی برخوردار شوند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که  این بحث های کارشناسی در حال انجام است، افزود: امیدواریم خروجی آن بسته حمایتی باشد تا ودیعه مسکن مستاجرانی که طبق ضوابط، شناسایی می شوند و با مستنداتی که ارائه می کنند از این بسته حمایتی به صورت تسهیلات ودیعه مسکن برخوردار شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه در دوره بحث کارشناسی هستیم تا مبنایی را برای میزان افزایش اجاره بها معین کنیم، اظهار کرد:در ایران  موسسات اجاره داری حرفه ای نداریم به نحوی که آن ها طبق قانون بتوانند اراضی را در اختیار بگیرند و واحدهای استیجاری بسازند و در اختیار مردم بگذارند و سپس دولت از لحاظ تنظیم گری، با کمک سازندگان، تنظیمات مبنایی برای قیمت اجاره و تنظیماتی برای تغییر نرخ اجاره سالانه داشته باشد.
وی ادامه داد: اینکه اجاره ها یک ساله است هم به منابع, لطمه می زند و هم برای مردم زحمت ایجاد می کند.
 دستگاه های مربوط متولی باید این سرمایه گذاری را انجام دهند اعم از اینکه بخش خصوصی یا نهاد عمومی غیر دولتی و شهرداری ها باشند تا بر اساس ماده قانون ساماندهی زمین و مسکن، زمین دولتی در اختیار ​آن ها به صورت 99 ساله و تسهیلات بانکی هم در اختیار آن ها بگذاریم و آنها هم نرخ اجاره را بر اساس مقررات و ضوابط, تعیین کنند و این روش در کشورهای پیشرفته هم حاکم است.
وی با بیان اینکه گام میان مدت ما این است که این ظرفیت های جدید به وجود بیاید و اجاره داری حرفه ای شکل بگیرد، گفت: پیش بینی می کنیم مصوبات اولیه این موضوع را حداکثر تا نیمه تیر امسال، دریافت کنیم. با پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت اولیه دولت، این هفته می توانیم ضوابط استفاده از بخشی از منابع مصوب مقابله با اثرات اقتصادی ناشی از کرونا را برای این منظور تصویب و وارد مرحله اجرایی کنیم.
وزیر راه اضافه کرد: سعی کردیم از ظرفیت قانونی ماده 2 قانون ساماندهی زمین و مسکن استفاده کنیم و فراخوان دهیم تا زمین ها را در اختیار متقاضیان بگذاریم تا آنها واحدهای مسکونی بسازند و اجاره دهند و این طرح در هر شهری که زمین مناسب برای واحدهای مسکونی استیجاری داشته باشد اجرا می شود. امکاناتی را در اختیار بنگاه های بزرگ قرار می دهیم تا بتوانند خانه های سازمانی ایجاد کنند و به کارکنان خود اجاره دهند.
اسلامی با اشاره به اینکه استطاعت خرید خانوارها به مرور زمان کاهش یافته است، گفت: با توجه به مطالعات طرح جامع مسکن, اگر تا 7 یا 10 سال پیش، دولت تا دهک پنج را باید زمینه فراهم می کرد تا صاحب خانه شوند اکنون به دهک 7 رسیدیم و حتی نزدیک است تا دهک 8 هم برای خانه دار شدن نیازمند حمایت دولت باشند.

ضرورت حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی 
احد آزادیخواه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: حذف ارز دولتی اختصاص یافته به واردات نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی فساد را کم می‌کند.
وی در خصوص تاثیر حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی، گفت: از ارز دولتی جز رانت، سوء استفاده و بی نظمی در حوزه واردات محصولات مختلف چیز دیگری مشاهده نشده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر مردم وقایع اتفاق افتاده در حوزه تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات محصولات کشاورزی را متوجه شوند با پیشنهاد حذف ارز دولتی موافقت می‌کنند، ادامه داد: نباید منابع ارزی کشور هدر داده شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نهاده‌های دامی با استفاده از ارز آزاد وارد و برای حمایت از مصرف کنندگان از روش‌های دیگری استفاده شود، عنوان کرد: می‌توان یارانه را مستقیما در اختیار مصرف کنندگان قرار داد، در حال حاضر مصرف‌کنندگان محصولات کشاورز مانند گندم، ذرت و کنجاله سویا به صورت دقیق مشخص هستند.
وی با بیان اینکه می‌توان یارانه را مستقیما به حساب مصرف کنندگان محصولات کشاورزی وارداتی واریز و فرآیند واردات را از فسادهای مالی پیراسته کنیم، تصریح کرد: حذف ارز دولتی اختصاص یافته به واردات نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی فساد را کم می‌کند.

رشد ۶ درصدی مصرف برق
مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: ظهر روز شنبه اوج مصرف برق کشور با افزایش ۵.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۵۷ هزار مگاوات گذشت.
وی گفت: با رسیدن اوج بار به رقمی فراتر از ۵۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات تنها حدود ۳۹۰ مگاوات با شکستن رکورد مصرف برق ایران فاصله داریم.
وی بر لزوم توجه جدی به توصیه‌های مدیریت مصرف تاکید کرد و ادامه: مشترکان صنعت برق در فاصله ساعت ۱۳ تا ۱۷ به هیچ عنوان از وسایل پرمصرف برقی همانند لباسشویی، جاروبرقی و ظرفشویی استفاده نکنند.
به گفته این مقام مسؤول همچنین مشترکان در ساعات اوج مصرف از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم کنند. مشترکان در صورت امکان برای کولرهای آبی خود از سایبان استفاده کنند تا حدود ۳۰ درصد میزان مصرف برق آنها کاهش پیدا کند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال