امروز ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

قطع تلفن تا حبس؛ مجازات مزاحمت تلفنی

هر گاه كسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد كند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شركت مخابرات، مرتكب به حبس از یك تا شش ماه محكوم خواهد شد.

اگر بر اثر مزاحمت تلفنی، شخصی متحمل ضرر و زیان شود، مطابق قوانین می‌تواند با ارایه شكواییه‌ای به دادسرا، مبنی بر مزاحمت تلفنی و بیان دلایلی كه حاكی از ورود خسارت به وی باشد، مزاحم تلفنی را به محاكمه بكشاند و چنانچه دادگاه متهم را مجرم بداند، مكلف است ضمن صدور حكم جزایی درباره مزاحمت تلفنی، نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حكم صادر كند. همچنین در صورتی که نیاز بیشتر به تحقیق درباره خسارت مدعی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حكم اقدام می‌شود.

اگر كسی به عمد و با سوءنیت به وسیله تلفن، خبر فوت یكی از نزدیكان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، عمل او مطابق قانون مجازات اسلامی ممكن است به‌عنوان قتل عمد شناخته شده و مرتكب قصاص شود زیرا چنین عملی نسبت به یك فرد مسن در نوع خود كشنده به شمار می‌رود.

قانونگذار در ماده 641 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 می‌گوید: هر گاه كسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد كند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شركت مخابرات، مرتكب به حبس از یك تا شش ماه محكوم خواهد شد.

همانطور که گفته شد، علاوه بر مجازات زندان كه در قانون مجازات اسلامی‌ برای مزاحمان در نظر گرفته شده است، مجازات‌های دیگری نیز در قوانین شركت مخابرات برای آنان وجود دارد بنابراین قربانیان مزاحمت تلفنی می‌توانند از دو طریق موضوع را پیگیری كنند.

در نظریه اداره حقوقی وزارت دادگستری در سال 1373 آمده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتكی‌عنه (كسی كه از او شكایت شده است) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ ركیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع می‌شود اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتكابی، با دادگاه‌های عمومی محل خواهد بود بنابراین برای پیگیری مزاحمت تلفنی، داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در كار شود. در این مرحله افراد می‌توانند روی یك برگه، شكایت خود را مطرح کنند. عنوان مجرمانه این شكایت نیز «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامك» است.

اگر توهین شدیدی نیز صورت گرفته باشد، شاكی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» کند.

بعد از این مرحله، با ارجاع شكایت به یكی از شعب دادیاری یا بازپرسی، از طریق نامه‌ای كه دادگاه خطاب به كلانتری و برای تكمیل تحقیقات می‌نویسد، كلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و پرینت مكالمات تلفنی را تقاضا می‌كند. ممكن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه كار در این مرحله، شناسایی فرد مزاحم است. حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی كه از آن تماس گرفته شده است را ردیابی كرده و این ابهام را روشن كند كه آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم‌كارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای نشانی مزبور و صاحب خط تلفن، اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق می‌كند.

اگر فردی در مرحله نخست، در دادسرا یا كلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی كه دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حكم جلب صادر می‌شود.

در مرحله بازپرسی نیز اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور كیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود البته ممكن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان كند كه استعلام را قبول ندارد. در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی كه دلایل كافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌كند.