امروز ۱۵ آذر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ آذر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

«حمایت» گزارش می دهد

تصمیم گیری برای قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون

پس از افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومانی، حالا نوبت به تعیین تکلیف قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان رسیده است. روز گذشته رییس شورای رقابت از تهیه دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری در این شورا و ارسال آن به رییس‌جمهور و شورای عالی هماهنگی اقتصادی خبر داد. این تصمیم در پی تشدید مشکلات زنجیره خودروسازی در کشور اتخاذ شده است. تولید انواع خودرو در چند ماه گذشته با کاهش قابل ملاحظه همراه بوده است و آخرین خبرها حاکی از تولید منفی 20.9 درصدی خودروهای سواری در مهر ماه حکایت دارد. بر این اساس افزایش قیمت خودرو به عنوان راهکار کاهش مشکلات خودروسازان و همچنین آنچه تعدیل قیمت ها در حاشیه بازار عنوان شد در دستور کار قرار گرفته است و از یک ماه گذشته به صورت تدریجی در حال اجراست. در یک ماه گذشته ابتدا گروه صنعتی ایران خودرو و سپس مدیران خودرو، کرمان موتور و سایپا اقدام به افزایش قیمت ها به صورت حدودا 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار کرده اند و این مساله منجر به رکود معاملات خودرو شده است. در این شرایط باید دید چه تصمیمی برای قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان گرفته می شود.

 خودروسازان پیش تر با هشدار نسبت به غیرصرفه بودن تولید این خودروها نسبت به تولید آن در این شرایط انتقاد کرده و ادامه تولید را منوط به افزایش آن کرده بودند. تصمیم برای افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان در شرایطی است که در حال حاضر بخش عمده ای از تقاضای بازار برای خرید این خودروهاست و  افزایش قیمت ها قدرت خرید متقاضیان دهک های متوسط و کم درآمد را تحت تاثیر زیادی قرار می دهد.

 

   قیمت گذاری براساس روش سقف قیمت

رضا شیوا، رییس شورای رقابت گفت:  «براساس ماده 58 فصل نهم اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای رقابت موظف است تا همه ساله دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودروهایی که دارای انحصار هستند و رقیب ندارند ارائه کند. »

رییس شورای رقابت با تاکید بر اینکه براساس ماده 58 هنوز هم این وظیفه بر عهده شورای رقابت است، اظهار داشت: «اما به دلیل وضعیتی که اقتصاد کشور با آن روبروست شورای عالی هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران سه قوه است تشکیل شد و این شورا با اخذ اختیاراتی از مقام معظم رهبری ابلاغیه‌ای صادر کردند. » شیوا بیان داشت: «براساس بند 3 آن ابلاغیه مقرر شد تا شورا و نهادهایی که قیمت‌گذاری انجام می‌دادند، شیوه قبلی را ادامه دهند اما قیمت‌گذاری‌ها براساس تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواهد بود. » رییس شورای رقابت اظهار داشت: «بنابراین شورای رقابت هم با توجه به وظیفه‌ای که برعهده داشت در مورد قیمت گذاری خودرو باید کار کارشناسی را انجام می‌داد و پس از این اقدام قیمت‌های پیشنهادی را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است اعلام می‌کرد تا این شورا قیمت‌ها را تایید و یا رد کند. » وی بیان داشت: «شورای رقابت هم مصوب کرد دستورالعمل قیمت‌ها مانند چند سال گذشته براساس روش سقف قیمت است و روش هزینه تمام شده نیست و آن دستورالعمل را آماده و برای ریاست شورای عالی هماهنگی اقتصادی که رئیس جمهور است ارسال کرد.»

 

هشدار به حذف اقشار متوسط و کم درآمد از پروسه خرید خودرو

فعالان بازار خودرو معتقدند افزایش قیمت این خودروها باید با ملاحظاتی همراه باشد؛ چرا که در حال حاضر عمده متقاضیان این خودروها اقشار کم درآمد هستند و افزایش شدید قیمت ها می  تواند قدرت خرید آنها را تحت شعاع قرار دهد؛ موضوعی که پیش تر با مخالفت خودروسازان همراه شده بود و به گفته آنها افزایش قیمت این خودروها باید به گونه ای باشد که تولید آن به صرفه باشدودر غیر این صورت افزایش اندک تاثیری در بهبود شرایط تولید آنها نخواهد داشت.

 

جزییات افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان

زمزمه افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان در شرایطی است که در یک ماه گذشته قیمت بسیاری از خودروها با افزایش رو به رو بوده است.

بعد از اعلام قیمت‌ جدید چند محصول ایران خودرو، شرکت خودروسازی سایپا نیز اقدام به افزایش قیمت 4 محصول خود کرد. براین اساس این شرکت خودروسازی طی بخشنامه قیمت پراید 151 (وانت پراید) را از 23 میلیون و 400 هزار تومان به 28 میلیون و 900 هزار تومان رساند و قیمت چانگان را از 75 میلیون میلیون به 127 میلیون تومان افزایش داد.

این در حالی است که قیمت خودرو چانگان در بازار طی هفته‌های گذشته بین 128 تا 129 میلیون تومان متغیر بوده است، بنابراین با این روند افزایش قیمت توسط خودروسازی‌ها قیمت‌ خودروها کاملا به  قیمت حاشیه بازار در حال نزدیک شدن است. این خودرو ساز همچنین با افزایش 87 درصدی قیمت خودرو کیا سراتو 1600 سی سی دنده‌ای آپشنال قیمت این محصول خود را از 93 میلیون و 813 هزار تومان به 176 میلیون تومان افزایش داد و با افزایش 73 درصد قیمت کیا سراتو آپشنال 2000 را از 113 میلیون و 62 هزار به 196 میلیون تومان افزایش داد.  شرکت خودروسازی ایران خودرو هفته گذشته  قیمت جدید  پژو پارس ال ایکس  اتوماتیک با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و ایموبیلایزر و یورو 4 را 76 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد. 

همچنین این خودروساز قیمت پژو 207i دنده دستی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یور 4 را 70 میلیون تومان اعلام کرد.

براساس فهرست اعلامی این خودروسازی قیمت دنا پلاس با کیسه هوای راننده و سرنشین یورو 4‌رقم 76 میلیون تومان اعلام شد.

همچنین قیمت هایما S5 توربو دنده اتوماتیک با کیسه هوای رانده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای تریم تیره و یورو 5 رقم 138 میلیون اعلام کرد و قیمت دانگ فنگ H30cross اتوماتیک با تریم تیره و کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی و استاندارد یورو 4 هم 75 میلیون تومان اعلام شد.

این در حالی است که این خودرو ساز حدود سه هفته قبل هم در طرح فروش فوری خود قیمت های جدید برای چند  محصول خود را اعلام کرد و بدین ترتیب در این طرح قیمت  پژو پارس اتوماتیک را از 54 میلیون و 800 هزار تومان به 83 میلیون و رنو تندر 90 پیکاپ را از 39 میلیون و 162  تومان به 77 میلیون تومان و وانت آریسان دوگانه سوز را از 31 میلیون  861 هزار تومان به 36 میلیون تومان افزایش داد و برای محصول S30 اتوماتیک خود قیمت 141 میلیون تومان را اعلام کرد.

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال