رونق تولید در گرو احیا و بازسازی بنگاه‌های اقتصادی

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رونق تولید در گرو احیا، بازسازی و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل است چراکه این واحدها از امکانات‌های بسیاری برخوردار هستند و ایجاد مجدد این زیرساخت‌ها به سرمایه‌ی جدیدی نیاز ندارد.

وی  از برنامه ویژه کمیسیون متبوعش برای تحقق شعار سال 98 یعنی “رونق تولید”، خبر داد و گفت: یکی از وظایف دستگاه‌های نظارتی و به ویژه کمیسیون صنایع و معادن تحقق شعار سال جاری است، این کمیسیون موظف است طرح‌های حمایت از تولید ملی را با جدیت پیگیری کرده و به سرانجام برساند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مشکلات موجود در مسیر توسعه و رونق تولید مانند تسهیلات بانکی گران قیمت، گمرک، واردات و.... بررسی شده و راهکارهای لازم برای رفع آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: رونق تولید در گرو احیا، بازسازی و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل، است چراکه این واحدها از امکانات و زیرساخت‌های بسیاری برخوردار هستند و برای ایجاد مجدد این زیرساخت‌ها سرمایه‌ای هزینه نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: رونق تولید با تامین تقاضا، وضعیت بازار را سامان می‌دهد از سوی دیگر با تحقق این مهم قیمت‌ها کنترل شده و تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند. همچنین معضل بیکاری که کشور در شرایط کنونی با آن دست و پنجه می‌کند حل می شود.

ملکی با بیان اینکه احیای واحدهای نیمه تعطیل و راکد باید در اولویت رفع مشکلات قرار گیرند، تصریح کرد: در وضعیت نامناسب اقتصادی لازم است از تعطیلی خطوط تولیدی جلوگیری و به بهبود امور کمک شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفت: تا تولید نباشد تورم، بیکاری و وضعیت نامناسب اقتصادی اصلاح نخواهد شد به همین دلیل کمیسیون صنایع مجلس برنامه ویژه‌ای برای بررسی راهکارهای رونق تولید دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تولید بدون کنترل کیفیت بی معنا است، اظهار کرد: اگرچه حمایت از تولید ملی از ضرورت‌ها است اما این حمایت منوط به کیفیت کالا است چراکه تولید کالای غیراستاندارد و بی کیفیت هدر دادن مواداولیه نیروی کار، انرژی و ماشین آلات است.

 

ترخیص قطعات خودرو در افزایش تولید خودروسازان اثرگذار است

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع مجلس رفتار مدیران شرکت‌های خودروسازی را در برخورد با بحران‌های بازار متناقض و نامناسب دانست و گفت: کاهش هزینه‌های سربار و اصلاح رویه موجود در خودروسازی می‌تواند تا حدودی قیمت خودرو در بازار را کاهش دهد.

وی درباره مشکلات صنعت خودروسازی و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات، گفت: ترخیص قطعات و لوازم یدکی رسوب شده در گمرک در افزایش تولید خودروسازان اثرگذار است و این افزایش تولید، بازار خودرو را تا حدودی سامان می‌دهد چرا که عرضه بیشتر شده و  تقاضای بازار را پوشش داده می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای مورد نیاز برای ساماندهی بازار خودرو، افزود: کاهش هزینه‌های سربار، اصلاح رویه موجود در خودروسازی که باعث باعث هزینه‌های بسیار است می‌تواند تا حدودی در کنترل و کاهش قیمت چهارچرخ‌ها موثر باشد.

وی حل مشکلات صنعت خودروسازی را در گروی به کارگیری بسته‌ای کامل از سیاست های متنوع دانست و  اظهار کرد: در صورتی که خودروسازان هزینه سربار را کاهش و میزان تولید را افزایش دهند و بیشتر بر توان داخلی تکیه کنند تا این‌که چشم امید به خارج از کشور داشته باشند مشکلات و دست اندازهای موجود تا حدودی رفع می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تاکید کرد: در صورتی که برخی رویه‌ها  در خودروسازی اصلاح شود قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند.