امروز ۱۰ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

به دنبال حذف نرخ‌های غیرواقعی از آگهی‌های خرید و فروش اینترنتی

قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد

به دنبال حذف قیمت‌های غیرواقعی از آگهی‌های خرید و فروش خودرو، خبرها از نزولی شدن قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد. این اقدام در پی اعلام قیمت‌های نامتعارف در سایت‌های اینترنتی و برای مقابله باقیمت‌های نجومی و هدایت شده در سایت‌ها و اپلیکیشن های اینترنتی صورت گرفت. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو روز گذشته از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر داد و پیش‌بینی کرد این روند در روزهای آینده نیز ادامه‌دار است. هرچند دلایل مختلفی برای افزایش قیمت خودرو از جمله ناهمخوانی عرضه و تقاضا و بی‌برنامگی برای هدایت نقدینگی‌ها وجود دارد، اما در این میان نقش دلالان اینترنتی به عنوان افرادی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند نیز نباید نادیده گرفت.

ماه‌هاست که بازار خودرو دچار سردرگمی قیمت‌ها شده است. در ابتدا تفاوت قیمت یک نوع خودرو فقط بین بازار و کارخانه وجود داشت، اما در پی افزایش التهابات این بازار قیمت‌ها از یک فروشنده تا فروشنده دیگر تغییر کرد. سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هم به دلالی دامن زدند و در نبود نظارت‌ها این فضا را به وجود آوردند تا دست سودجویان برای نرخ‌گذاری صوری بازتر بشود. در حالی که یک فروشنده رنو استپ‌وی خود را 200 میلیون به فروش گذاشت، فروشنده دیگر همان مدل خودرو را با مبلغ 220 میلیون تومان به فروش رساند و در واقع بسیاری از افرادی که چنین قیمت‌هایی برای کالای خود گذاشتند فروشنده واقعی نبودند و تنها از این سایت‌ها به عنوان مکانی برای بخت‌آزمایی خود استفاده کردند تا شاید کسی حاضر به خرید خودرو آنها با قیمت نجومی شود. اما همین رفتار فروشندگان صوری باعث شد تا سایر معامله‌کنندگان هم چنین قیمت‌هایی را برای خودرو خود بگذارند و رفته‌رفته ارزش کالا فراتر از قیمت واقعی و رکودتورمی عمیق‌تر شود.

  تاثیر مخرب دلالان اینترنتی بر بازار

به گفته کارشناسان اعلام قیمت‌های غیرواقعی در آگهی‌های خرید و فروش، درج گروهی قیمت‌های غیرواقعی، قیمت‌سازی غیرواقعی و جهت‌دهی به بازار خودرو از جمله اقدامات دلالان در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی به قصد دامن زدن به قیمت‌های غیرواقعی در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها در این بازار بوده است.

به دنبال بالا گرفتن این انتقادات مسئولان قضائی وارد عمل شده و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۱ تهران دستور حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن را از آگهی‌های خرید و فروش اینترنتی به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ کرد. به دنبال آن رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا نیز هشدار داد که این سازمان رصد دائمی بر فعالیت اینگونه سایت‌ها بر فضای مجازی خواهد داشت.

به دنبال این اقدامات سایت “دیوار” روز پنج‌شنبه از حذف نمایش قیمت‌ها از آگهی‌های خرید و فروش خودرو خبر داد. این سایت اعلام کرد: «پس از تحولات بازار خودرو در روزهای گذشته افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و پس از نگرانی هموطنان عزیز، دیوار تصمیم گرفت موقتا و با هدف کمک به التهاب بازار، نمایش قیمت‌ها را از روی آگهی‌های خود حذف کند. «

 

  ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده شد

سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در این رابطه گفت: «در چند هفته گذشته التهاب قیمتی بازار خودرو ناشی از فعالیت دلالان در فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بود که اقدام صورت گرفته در ساماندهی این سایت‌ها در هفته گذشته تاثیرش را گذاشته و امروز شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم.» وی با بیان این‌که در گذشته شاهد بودیم که به یکباره ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر با هم به طور هماهنگ قیمت‌های غیرواقعی و بالا در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو درج می‌کردند و اصطلاحاً اقدام به قیمت‌سازی می‌کردند، به ایسنا گفت: «خوشبختانه هفته گذشته از سوی مسئولان مربوطه اقدامات اولیه برای مقابله با این سوء‌استفاده‌ها صورت گرفت و در اولین روز هفته التهاب بازار خودرو کمتر شده است، ضمن آنکه مطمئناً در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر التهاب و کمتر شدن قیمت‌ها خواهیم بود.» وی تاکید کرد: «باید سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو به گونه‌ای مدیریت شوند که اگر فردی می‌خواهد قیمتی برای خودرو در این سایت درج کند حتما اصالت آگهی‌دهنده و همچنین کارشناسی بودن قیمت با توجه به قیمت روز خودرو در بازار واقعی، بررسی شود تا دلالان و واسطه‌ها دیگر نتوانند با هماهنگی یکدیگر اقدام به فضاسازی و قیمت‌سازی در فضای مجازی کنند.»

فروشندگان خودرو نیز معتقدند این اقدام مثبت بوده و می‌تواند تا حدودی اعلام قیمت‌های غیر منطقی را در بازار کاهش داد؛ چراکه کسی پراید 60 میلیون تومانی را نه فروخته و نه خریده است.

نوری یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط با اعلام اینکه فضای مجازی نقش زیادی در اعلام قیمت‌های کاذب خودرو داشته است  گفت: «همه به نوعی کاسب شده اند و با صرف هزینه ای کم آگهی‌های نجومی قیمت خودرو را منتشر و در بازار التهاب به وجود می آورند.»

وی با تاکید بر ضرورت اقدامات بلندمدت برای ساماندهی بازار خودرو افزود: «بازار خودرو در طول دو هفته اخیر به صورت سازمان یافته به سمت افزایش قیمت رفته است وباید پشت پرده های این موضوع را پیدا و برخورد لازم را با آنها انجام داد. علاوه بر این عرضه خودرو هم باید افزایش یافته وخودروسازان ضمن ایفای تعهدات خود به افزایش تولید اقدام کنند.»

 

   ضرورت ارائه راهکارهای بلند مدت برای ساماندهی بازار خودرو

فعالان بازار خودرو و کارشناسان، نظارت بر سایت های اینترنتی را راهکاری موثر برای جلوگیری از اعلام قیمت‌های غیرواقعی عنوان می کنند و این اقدام را راهکاری برای ساماندهی بازار خودرو در کوتاه مدت می دانند. در حال حاضر عرضه ناکافی از سوی خودروسازان مهمترین چالش بازار خودروست و این مساله ضرورت افزایش نظارت بر نحوه عرضه خودروسازان از سوی وزارت صنعت را می طلبد. از سویی دیگر افزایش تقاضای غیرمصرفی نیز از دیگر چالش های این روزهای بازار خودروست  که به گفته کارشناسان دریافت مالیات از خریدارانی که بیش از یک ماشین ثبت نام کرده اند می تواند راهکاری موثر برای کاهش سفته بازی و ساماندهی این بازار باشد. 

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال