گمرک الکترونیک در کدام دولت پی‌ریزی شد؟

شناسه خبر: 1409085 سرویس: اقتصادی
گمرک

بر خلاف ادعای دولت یازدهم درخصوص الکترونیکی شدن رویه‌های تجاری در سه سال اخیر، آرشیو نشریه گمرک از بهره برداری از قسمتهای مهم گمرک نوین در دولت دهم خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مقامات ارشد دولتی در گزارشهای متعدد به عنوان یکی از تنها دستاوردهای دولت یازدهم به بهره برداری از سامانه جامع گمرکی اشاره می‌کنند. موضوع سامانه جامع گمرکی به حدی حائز اهمیت است که حتی وزارت صنعت و معدن در برهه‌ای به دنبال تعطیل کردن آن و انتقال امور راهبردی سامانه به آن وزارت خانه بود. هر چند گمرک و سازمان توسعه تجارت هر کدام استدلالهای قانونی برای مدیریت سامانه تجارت(مجوزها)  ارائه میکردند اما نکته مهم به کارگیری از سامانه‌ای بود که گمرک موفق به بهره برداری از آن شده بود اما وزارت صنعت توفیق خاصی در این موضوع بدست نیاورده بود.

چندی قبل وزارت اقتصاد اعلام کرد تا  آستانه انتخابات از 100 اقدام این وزارت خانه رونمایی خواهد کرد، این در حالی بود که در کمال  تعجب  سامانه جامع گمرکی در صدر لیست اقدامات وزارت اقتصاد قرار گرفت.   

گمرک به واسطه بهره برداری از این سامانه در محورهای مختلفی فضای تبلیغاتی به نفع دولت یازدهم شکل داد. نخستین قدم اعلام افزایش چشم‌گیر درامدهای گمرکی به 18 هزار میلیارد تومان در سال 95 بوده است، که خبرگزاری تسنیم در یک گزارش تحلیلی(با عنوان لاپوشانی دلایل اصلی افزایش درآمد  گمرک) علل مختلف این افزایش درآمد را شرح داده است.


گذشته از این مورد چندی قبل  گمرک ایران در یک اقدام عجیب با تاختن به طرحهای دولت دهم در خصوص الکترونیکی کردن گمرک انواع هجمه‌ها را به مدیران دولت قبل وارد کرد. گمرک مدعی شده بود که مدیران دولت قبل با صرف هزینه‌های بسیار سنگین تنها به طرحهای  کتابخانه‌ای که قرار بوده در 8 سال بعد به بهره برداری برسد اکتفا کرده اند، این در حالی است که اسناد مربوط به قراردادها نشان میدهد، این ادعای گمرک نسبتی با واقعیت ندارد.

گفتنی است، گمرک نوین با کمک بیش از پنجاه نفر از متخصصین، مدیران و کارشناسان گمرکات اجرایی و ستادی در قالب کمیته‌های مختلف بررسی و مستندسازی شده بود. اینکه مدیریت یک سازمان به دلیل صرفا سیاسی آن را بایگانی و استفاده ننماید به نوعی ضربه زدن به بیت المال  بوده است. این در حالی است که مشاورعالی و ارشد فعلى ریاست کل گمرک ایران جناب آقاى بهشتیان در زمان بررسی و مستند سازی و تدوین پروژه گمرک نوین به عنوان مشاور شرکت مشاور در تدوین سند راهبردی گمرک نوین فعالیت می نمودند.
 اما در خصوص سامانه فعلى و زمان اجرای آن باید گفت: پژوهشکده دانشگاه تهران از سال 900 اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه جامع هوشمند ورود و خروج کالا به کمک کارشناسان گمرک در یکى از گمرکات جنوبى کشور نمود که در واقع فاز ابتدایى سامانه جامع یا پنجره واحد الکترونیکى بود لذا قدم بعدى سیستم و سامانه اى باید طراحى میگردید که جانشین سیستم آسیکودا گردد که نیاز به مطالعات جامع و گمرکى جهت پایلوت شدن در یکى از گمرکات کشور را داشت که این بررسیها بیش از یکسال زمان برد. در ابتدا نیز به این منوال پیش رفتند که صاحبان کالا عدلبندی خود را اظهار و در نرم افزار آسیکودا بارگذاری کنند و به همین دلیل این سامانه با نام epl (electronic packing list)نامگذاری شده است و در حال حاضر هم  به همین نام شناخته می شود.
 این سامانه اولین بار و قبل از ریاست دکتر کرباسیان، در یکی از گمرکات جنوب کشور و با حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز و دستگاههای نظارتی و دانشگاه تهران آماده بهره برداری شده بود. سوال اینجاست که چگونه رئیس کل یک سازمان شهریور ماه 92 معرفی شود و در دیماه همان سال یعنى فقط بمدت سه ماه سیستم و سامانه‌اى طراحى شود که بلافاصله اجرایى هم گردد.

عقلاى علم IT میدانند جهت عملیاتى کردن یک سامانه آنهم براى سازمان عریض و طویلى مانند گمرک حداقل براى پایلوت در یکى از گمرکات زمانى بین نُه ماه تا یکسال زمان نیاز است،حالا چه شده که با ورود  یک مدیر جدید سامانه به این مهمى که خوشبختانه همه مسولین کشورى تقریباً از آن بازدید کرده اند فقط در طول چند ماه آماده شود. تصاویر ذیل گویای واقعیت هاست.

رئیس انجمن قطعه سازان:

۴۰۰ قطعه‌ساز زیرزمینی در کشور فعالیت می‌کنند

شناسه خبر: 1416325 سرویس: اقتصادی
قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه نیاز و کشش بازار به قطعات خودرو و عدم کنترل بازار باعث تولید نا مرغوب و ورود کالای قاچاق نا مرغوب خارجی می شود،گفت: ۴۰۰ قطعه ساز بدون شناسایی جنس نامطلوب و تقلبی تولید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا رضایی با حضور در برنامه تیتر امشب  با اشاره به وجود یک هزار قطعه ساز در کشور، اظهار داشت: فقط 600 شرکت قطعه ساز شناسایی شده اند و دارای کد هستند و مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند که این تولید کنندگان برای ما قابل رصد و کنترل هستند.
وی ادامه داد : 4000 قطعه ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می کنند،در حال حاضر وزارت صنایع بسیار سختگیرانه عمل می کنند و امیدواریم که تولیدات قطعه خودرو به سمت و سوی کیفیت مطلوب پیش رود و جلوی قاچاق گرفته شود.
رضایی با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار 333 درصد قیمت واقعی را کاهش می دهد گفت: امیدواریم همه قطعات دارای شناسه تولید باشند.
 رئیس انجمن قطعه سازان از مصرف کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند. وی افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.
 وی با بیان اینکه قطعه سازان قانونی و برند معروف کد شناسایی و کد رهگیری دارند افزود: امروز معضل اصلی تولید نامطلوب و قاچاق است. به این صورت که تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباه بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب می‌کند.
رضایی افزود: سال گذشته 1 میلیون و 4000 هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند.
 وی گفت: قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود ، براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی (اورجینال) تطبیق یابد.
رضایی افزود: بیش از 177 نوع خودرو جدید به بازار می آید که براساس شرایط استاندارد تولید و قطعه سازی می شود.

همچنین علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران هم در ادامه این برنامه گفت: صنعت خودرو سازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزء صنایع پررونق و سودآور به حساب می آیند در صورتی که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران اظهارداشت: با وجود بیش از 166 میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شوند با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد.
 او گفت: شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست و علت آن هم وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیر گذار است.
 نیک آئین گفت: عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.
 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به روش های تهیه قطعات خودرو گفت: تهیه قطعات خودرو در برخی مواقع توسط مالک و در زمان هایی توسط مکانیک تهیه می شود و بحث ارزان بودن برخی قطعات این میان مشکلاتی را به وجود می آورد و آن هم اینکه مشتری و مکانیک به دنبال قطعه با قیمت مناسب و باکیفیت هستند و بایستی مدیریت هزینه و برخورد با توزیع کنندگان یا تولید کنندگان قطعات تقلبی با همکاری انجمن قطعه سازان و تعمیرکاران انجام شود.
 نیک آئین گفت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.
 وی افزود: گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند.
 نیک آئین تصریح کرد: ما برای بهتر شدن سرویس تعمیرکاران در تدارک طراحی نرم افزاری هستیم تا سرویس دوره ای، نظارت و سرویس در منزل در این نرم افزار دیده شده است و تعمیرکاران با ارائه خدمات مناسب به مشتریان ستاره دریافت می کنند و به زودی از این نرم افزار رونمایی می شود.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد به دادگاه معرفی شدند+اسامی

شناسه خبر: 1416364 سرویس: اقتصادی
مصالح ساختمانی

مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف مصالح ساختمانی غیراستاندارد در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، بیات در تشریح این  خبر گفت: در جریان بازرسی کارشناسان استاندارد از واحدهای تولید و عرضه مصالح ساختمانی، در اردیبهشت ماه سالجاری، تیرچه با پاشنه بتنی و فوندوله با نام‌ تجارتی طهران در واحد تولیدی واقع در منطقه خادم آباد، بلوک و تیرچه سقفی(پلاستوفوم) با نام‌های تجارتی پارسافوم و ماهان فوم در دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی نصیرآباد، به علت نداشتن مجوز استاندارد، توقیف و متخلفین به دادگاه معرفی شدند.

این مقام مسؤول یادآور شد: در جریان بازرسی‌های سال گذشته بازرسان استاندارد، در مجموع، 10 واحد تولیدی بتن غیراستاندارد پلمب شد. همچنین یک میلیون عدد آجر ماشینی، 64هزار عدد بلوک سقفی، شش هزار عدد آجرنما، 300 مترمربع موزائیک و 37 هزار متر تیرچه با پاشنه بتنی و فوندوله ، به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف شد.

 

وزارت صنعت ۳ روز بعد از انتخابات تعطیلی " آساک دوچرخ " را تأیید کرد

شناسه خبر: 1416688 سرویس: اقتصادی
آساک

وزارت صنعت ۳روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خبر یک ماه پیش تسنیم مبنی بر تعطیلی کارخانه " آساک دوچرخ " را تأیید کرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر فروردین ماه امسال بود که این خبرگزاری خبر تعطیلی کارخانه " آساک دوچرخ" را به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت اعلام کرد اما در آن روزها وزارت صنعت فقط به رویه تکذیب اخبارها اکتفاء و این موضوع را هم خلاف واقع دانست ، اما امروز که 3 روز از انتخابات ریاست جمهوری گذشته است وزارت صنعت در اقدامی خبر یک ماه پیش تسنیم را تأیید کرد.

براساس توضیحات وزارت صنعت که به نقل از قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سایت "شاتا" منتشر شده است این وزارتخانه ناتواتی سهامداران و عدم ارایه طرح اصلاح ساختار و تغییر محصول را مهمترین علل غیرفعال ماندن شرکت آساک دوچرخ عنوان کرده است.

 قناتی گفته است که شرکت دوچرخه سازی قوچان علیرغم همه همکاری های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استان، به خاطر ناتوانی صاحبان سرمایه در جهت فعال سازی این واحد تولیدی و عدم ارایه طرح اصلاح ساختار و تغییر محصول همچنان غیر فعال مانده است.

وی با اشاره به اینکه آساک دوچرخ در سال 1377 با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه انواع دوچرخه و با اشتغال 150 نفر در شهرستان قوچان آغاز به کار کرده است، گفت: شرکت دوچرخه سازی قوچان در سال 1385 با هدف افزایش ظرفیت و توسعه بازار و در چارچوب همکاری های بین المللی بین ایران و ونزوئلا با ایجاد یک شرکت مشترک، اقدام به سرمایه گذاری و تولید دوچرخه در این کشور آمریکای جنوبی کرد که متاسفانه به دلایل مختلفی این همکاری مشترک متوقف شد.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم همکاری مناسب شریک ونزوئلایی را از مهمترین دلایل توقف این سرمایه گذاری مشترک دانست و افزود: به خاطر عدم تسویه مالی طرفین، آساک دوچرخ ایران با بحران های مالی متعددی از جمله اخذ تسهیلات از بانک ملی ایران و عدم پرداخت بدهی مواجه و فعالیت این واحد تولیدی در سال 1390 متوقف شد.

قناتی با یادآوری اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت فعال نمودن مجدد این واحد تولیدی، افزود: به منظور برون رفت از وضعیت موجود در سال 1393 نشست های مشترکی با صاحبان سرمایه شرکت برگزار شد. هم چنین در چندین کارگروه رفع موانع تولید استانی مصوب شد که از طریق بانک ملی ایران جهت استمهال بدهی مربوطه و دریافت تسهیلات برای رفع موانع و شروع مجدد تولید در این کارخانه اقداماتی انجام شود.

وی مطالعه و ارایه طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای تغییر فعالیت شرکت توسط صاحبان سهام با همکاری سازمان صنعت، معدن و تحارت استان خراسان رضوی را به عنوان دیگر اقدامات جهت فعال سازی این واحد تولیدی عنوان کرد و گفت: در این راستا تسهیلاتی از طریق بانک ملی ایران به شرکت مذکور نیز تخصیص داده شد اما به خاطر بدهی انباشته زیاد، این امر نیز موجب راه اندازی مجدد کارخانه نگردید.

داشتن دسته چک مزایای زیادی دارد از جمله اینکه نیازی به حمل مبلغ بالای وجه نقد نیست و از

سویی دیگر می توان هزینه ای را در آینده پرداخت کرد. اما همه چیز به همین سادگی نیست.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد، پس لازم است هنگام کار با چک هوشیار باشم و با دست خود، خودمان را گرفتار نکنیم , از قانون چک جمهوری اسلامی ایران هم مطلع باشیم تا خدایی نکرده به هر نحوی متضرر نشویم.

در اینجا ۴۰ نکته در مورد کار با چک را یادآور می شوم که از منابع مختلفی جمع آوری شده و یا خود من در شعبه شاهد رعایت یا عدم رعایت این موارد بوده ام. با این حال اگر نکته ای از قلم انداختم خواهشمند است در قسمت نظرات بفرمایید تا بحث تکمیل گردد. همچنین تجربیات تلخ و شیرین خود را برای آگاهی سایرین درج نمایید.

۱- مبلغ چک باید به حروف نوشته شود و معمولاً مبلغ چک را یک بار به ریال و یک بار به تومان پشت سر هم می نویسند. مثلاً مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال را اینگونه می نویسند : ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.

۲- درقسمت در وجه باید نام کسی را که می خواهید چک را به او بدهید بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده نمایید. اما نکته ی قابل توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده ی چک، آن را پشت نویسی و امضاء کند. اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می تواند مبلغ آن چک را با ارایه ی مدرک شناسایی معتبر دریافت نماید و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده (فارسی واژه ی حامل) صادر شده باشد، بعد از پشت نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است. معمولاً افرادی که در بازار مشغول فعالیت های اقتصادی هستند، از چک های در وجه حامل استفاده می کنند، چون برخی معاملات آنها به صورتی است که طی توافق تاریخ را برای مثلاً سه ماه بعد از تاریخ آن روز معامله می نویسند و طرفی که چک را می گیرد نیز، آن چک را به شخصی دیگری می دهد یا اصطلاحاً آن را خرج می کند. چک های در وجه حامل گاهی چندین دست می گردند تا در تاریخ چک به بانک می روند و معمولاً توسط شخص ناشناسی نقد می شود. بنابراین لازم به نظر می رسد که در مورد چک هایی که در وجه حامل هستند، دقت و محکم کاری بیشتری انجام دهیم.

۳- مبلغ چک به عدد: در قسمت پایین سمت چپ چک معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم.

۴- امضاء: امضاء شخصی صادر کننده ی چک باید پای چک باشد تا این برگه معتبر گردد.

۵- صفرهای مبلغ چک را به صورت دایره هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و از گذاشتن نقطه به جای صفر جداً خودداری کنید

۶- اگر می خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.

۷- سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید، برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خودبه خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.

۸- بر روی بخش های دست نویس خودتان نوار چسب بچسبانید و با ناخن روی آنرا خط بیاندازید تا تا در صورت برداشت چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

۹- در کنار امضاء خود نام خود را بنویسید تا از روی دست خط شما امکان جعل آن از بین برود.

۱۰- مبلغ چک راکه باید روی قسمت جدا نشدنی دسته چک بنویسید، به نحوی بنویسید که بخشی از آن روی قسمت جدا شدنی دسته چک (چک) بیفتد و وقتی آن ها را کنار هم قرار می دهید، عدد کامل دیده شود.

 

۱۱- در صورت لزوم می توانید از کاربن استفاده کنید تا از جعل چک جلوگیری شود.

۱۲- وسایلی در بازار وجود دارند که برای بالا بردن امنیت چک و اسناد بهادار استفاده می شوند. از آن جمله می توان به دستگاه پرفراژ دستی اشاره نمود. این وسیله دارای تمام اعداد و چند شکل مانند ویلگول و / روی خود است و می توانید مبلغ چک را روی آن با استفاده از این ابزار حک نمایید تا از جعل آن جلوگیری شود. این وسیله را به کسبه توصیه اکید می کنم.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۱۳- امروزه با پیشرفت رایانه و حضور آن در منازل و محل کار ما، این امکان به وجود آمده است تا چک ها به کمک کامپیوتر و پرینتر (چاپگر) نوشته شوند و دیگر از دست استفاده نشود و احتمال جعل را کم کنیم. اکثر برنامه های حسابداری قابلیت چک نویسی را دارند و در ضمن نرم افزارهای تخصصی برای نوشتن چک هم در بازار به وفور وجود دارند.

۱۴- در صورتی که چک پشت نویسی و یا قلم خوردگی ندارد روی چک به صورت مشخص بنویسید “فاقد قلم خوردگی و پشت نویسی”. در صورتی که مجبور شدید توضیحی در پشت چک بنویسید، حتما بعد از امضاء کردن دور آن توضیح و امضاء خود را با ضربدر ببندید و برای اطمینان بیشتر روی آن را چسب نواری بچسبانید.

۱۵- در هر بخش چک که با دست چیزی می نویسید، جای خالی نگذارید و جاهای خالی را با خطوط ممتد ببندید و یا با ضربدرهای مشخص این کار را انجام دهید. مثلاً در کادر پایین چک که مبلغ چک را به عدد می نویسید، جای خالی جلوی آن را با خط ممتد پر کنید تا نتوان جلوی آن عددی دیگری اضافه نمود. این کار را برای نام دارنده ی چک و مبلغ به حروف و تاریخ نیز تکرار نمائید.

۱۶- حتماً شماره ی چک های خود را در جایی یادداشت کنید و در دسترس داشته باشید تا در صورت سرقت دسته چک بتوانید جلوی سوءاستفاده از آن را بگیرید. همچنین در صورت امکان از چک هایی که صادر می کنید یک نسخه کپی تهیه نمایید.

۱۷- حتماً از اعتبار شخصی که از او چک می گیرد مطمئن باشید. آدرس، مغازه و یا هر نشانه ای که بعداً قابل پیگیری باشد در اختیار داشته باشید.

۱۸- مبلغ چک را با دارایی های فرد مطابقت دهید. هرگز برای مبلغ های هنگفت از کسی که نمی شناسید چک قبول نکنید. مگر این که از دارایی و یا اعتبار وی مطلع باشید.

۱۹- اگر در معاملات چکی را گرفتید که در وجه حامل است و کسی که از او چک را میگیرید آن را صادر ننموده است، حتماً شماره ی آن شخص و نام وی را پشت چک بنویسد تا بعداً در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.

۲۰- در هنگام نوشتن متن چک سعی کنید خودتان و با قلم خود متن چک را بنویسید، حتی اگر طرف مقابل مورد اعتماد شما باشد، هرگز اجازه ندهید دیگران متن چک را بنویسند و فقط با یک خودکار چک را بنویسید.

۲۱- در قسمت «مبلغ چک» میزان آن را هم به‌صورت ریال و هم تومان بنویسید و همچنین در قسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

۲۲- بعد از آن‌که اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی بنویسید که چک «بابت» چه چیزی صادرشده است مثلا در صورت عقد قرارداد شماره قرارداد و تاریخ آن را بنویسید

۲۳- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» در کلمه «ریال» شروع به نوشتن کنید و پس از نوشتن مبلغ در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.

۲۴- پس از نوشتن عدد موردنظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.

۲۵- سعی کنید چکتان را به‌آرامی بنویسید و از شتاب‌زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آن‌جا که ممکن است بدون قلم‌خوردگی صادر شود.

 

۲۶- چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم نوشتید این کلمه را امضاء کنید؛ × بدون خط‌خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر ببندید.

۲۷- چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شدید ولو این‌که حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۲۸- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که به‌راحتی قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید کنید.

۲۹- پس از صدور چک ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این‌که چک را به چه کسی داده‌اید حتماً قید کنید.

۳۰- از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگه و جلد دسته‌چک خودداری کنید تا چنانچه چک یا دسته‌چک مفقود شد یا مورد دستبرد قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

۳۱- همیشه سعی کنید دسته‌چک را در جای امن قرار دهید تا به‌راحتی قابل‌دسترسی برای دیگران نباشد.

۳۲- چنانچه دسته‌چک یا یک برگ چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت دستور قضایی را به بانک تحویل دهید. چنانچه به دادسرا مراجعه نشود و دستور قضایی صادر نگردد بانک مسئولیتی نخواهد داشت و می‌تواند وجه چک را پرداخت و یا چک را برگشت بزند.

۳۳- اگر در متن چک جعل و دست‌کاری صورت گیرد و یا مورد کلاه‌برداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد مطابق بند ۱۴ عمل نمایید و چنانچه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتماً در متن قرارداد قید شود.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۳۴- از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی‌شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می‌دهید خودداری کنید.

۳۵- با توجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین کنید و چنانچه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتماً با دارنده چک هماهنگی کرده به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بدحسابی مواجه نشوید.

۳۶- چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به‌طرف مقابل دادید حتماً از او رسید اخذ کنید.

۳۷ – بعضی از چک ها ۲ امضا بوده و یا با مهر پرداخت می شوند، خیلی از مواقع صادرکننده چک بقصد پرداخت نکردن یا تاخیر در پرداخت چک، این موضوع را عمدا از شما پنهان نموده و چک را با یک امضا یا بدون مهر تحویلتان می دهد. از آنجایی که مسلما این چک نقد نخواهد شد در صورت شکایت شما و سیر مراحل وقت گیر و طولانی حقوقی دست آخر با بیان اینکه “یادم رفت” یا “حواسم نبود” زمان ززیادی را از شما تلف نموده است. در اینگونه مواقع از فرد بخواهید در چک قید کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد.در این صورت می توان از وی به جرم کلاه برداری شکایت نمود

۳۸- بخاطر داشته باشید که کشیدن چکهای سفید امضا، تخلف محسوب میشود.

۳۹- هنگام رد و بدل شدن چک در قراردادها، اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر قرارداد یکی باشد، می توانید آنرا به صورت کیفری دنبال کنید ولی اگر تاریخ بعد از تاریخ قرارداد باشد، چک شما وعده دار و حقوقی است.

۴۰- نوشتن متونی مانند “بابت ضمانت، بابت …..” و یا شزایط دیگری که نوشته می شود در عدم پرداخت چک توسط بانک  هیچگونه تعهدی ایجاد نمی کند و با رعایت ارکان اصلی چک بانک موظف به نقد کردن چک می باشد.

 

قسمت‌های مختلف ساختمان را بشناسید

یادتان باشد که قانون تملک آپارتمان‌ها، مالکیت در آپارتمان‌ها را به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌کند: اول قسمت‌های اختصاصی یک ساختمان که برای هر مالکی در سند مالکیت‎اش مشخص می‌شود. در آیین‎نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، در ماده 1 آمده است: «قسمت‌هایی از بنا اختصاصی است که عرفاً برای استفاده انحصاری مالک معینی یا قائم مقام او اختصاص یافته باشد».

در واقع قسمت‌های اختصاصی ساختمان، واحدهای جداگانه ساختمان همراه سایر متعلقات ماندن پارکینگ و انباری و ... است که متراژ و جزییات آن نیز به طور دقیق در سند مالکیت ذکر شده است.

در بخش دوم قسمت‌هایی از ساختمان قرار دارد که با سایر اهالی مشترک است. این بخش را در حقوق مشاعات می‌نامند. طبق ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک آپارتمان، قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل و پیشه مخصوص نیست و به تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد.

به طور کلی قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک، اختصاص به یک یا چند نفر از مالکان ندارد، از قسمت‌های مشترک آپارتمان است. بر این اساس قسمت‌های مشترک ساختمان، راهروها، پلکان ها، فضاهای داخل پارکینگ یا پارکینگ‌های اضافه‌ای که مالکی آن را فروخته و از محل رفته باشد، باغچه، حیات و پشت بام را در بر می‌گیرد.

 

فروشنده باید به قول خود عمل کند

اگر خانه‌ای را خریده‌اید و در سند عادی یا همان مبایعه‌نامه آن قید شده است که فروشنده ملزم به واگذاری خانه، همراه با پارکینگ و انباری به شماست، اما زمان تحویل، فروشنده از انجام این کار خودداری می‌کند و خانه‌ای بدون پارکینگ به شما تحویل می‌دهد، اصلا خودتان را ناراحت و نگران نکنید، به راحتی می‌توانید علیه او اقامه دعوی کنید و حقتان را بگیرید.

برای این کار باید به دادگاه مراجعه و دادخواست «الزام به انجام تعهد» بدهید.

طبق این دادخواست، دادگاه خریدار را مجبور و ملزم به ارایه خدماتی که در سند قید شده است، می‌کند. حتی اگر فروشنده، فضای پارکینگ را در ساختمان پیش‌بینی نکرده باشد، باید مبلغ آن را به خریدار بپردازد و این مبلغ نیز با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود. زیرا قیمت پارکینگ در هر منطقه‌ای از شهر متفاوت است و بنابراین بستگی به ارزش منطقه‌ای آپارتمان، رقمی که به شما تعلق می‌گیرد کم یا زیاد می‌شود.

 

پارکینگ مال کیست؟

بسیار پیش می‌آید که در زمان خرید آپارتمانی، متوجه می‌شوید واحدی که قصد خریدش را دارید، پارکینگ ندارد. شاید از خود می‌پرسید که چطور می‌شود واحدی پارکینگ نداشته باشد یا در اصل، پارکینگ چگونه بین واحدها تقسیم می‌شود؟

در این مورد خوب است بدانید که تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام می‌شود: صورت اول، تعلق اختصاصی است، که مانند انباری، با تعیین موقعیت و مساحت آن، محل دقیق آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌شود و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان به حساب می‌آید. صورت دوم، تعلق پارکینگ به هر واحد به طور مشاع است.

به این معنا که این پارکینگ‌ها در صورت‌جلسه تفکیکی واحدهایی که می‌توانند به صورت مشاع از پارکینگ ساختمان استفاده کنند، نام برده می‌شوند. در این صورت فقط آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن ها شناخته شده است، می‌توانند از پارکینگ ساختمان به طور مشاع استفاده کنند.

 

باید جلوی دعوا را گرفت

فراموش نکنید که ممکن است بعضی از واحدهای یک آپارتمان، حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشند و بعضی دیگر نه. همچنین ممکن است تمامی واحدهای آپارتمانی ساختمان، به نحو اختصاصی در سند مالکیت، پارکینگی برایشان مشخص نشده باشد و حق استفاده مشاعی از پارکینگ ساختمان را داشته باشند.

در این وضعیت، هر کدام از واحدها می‌توانند اتومبیل خود را در هر قسمت از پارکینگ که می‌خواهند بگذارند، بدون این که کسی به توقف او در قسمت خاصی از پارکینگ مشاعی اعتراض کند. یادتان باشد که در چنین حالتی، مالکان برای ایجاد نظم و انضباط در ساختمان، می‌توانند محل معینی را برای مدت معینی به طور موقت، به هر یک از واحدها اختصاص دهند و برای رعایت عدالت، وقتی این مدت معین به پایان رسید، آن را با واحد دیگری تعویض کنند تا بین مالکان هم رنجش یا تنش به وجود نیاید.

 

همیشه توافق کارساز نیست

شاید آپارتمان شما هم از آن دسته ساختمان‌هایی است که پارکینگ آن با رای ساکنان تقسیم شده است. در مورد قانونی بودن یا نبودن این کار بهتر است بدانید که، حتی با توافق اکثریت ساکنان ساختمان هم نمی‌توان این کار را انجام داد و حتما باید همه مالکان رضایت داشته باشند. طبق ماده 10 قانون مدنی، اگر تقسیم پارکینگ بین مالکان، با توافق همه مالکان باشد، اشکال قانونی ندارد، اما فراموش نکنید که نحوه شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری پارکینگ، توسط مامور و نماینده سازمان ثبت انجام می‌شود.

روند کار هم به این صورت است که از بالاترین طبقه آپارتمان کار پلاک‌گذاری را شروع می‌کنند و بعد از آن، از پایین‌ترین نقطه آپارتمان، واگذاری پارکینگ را انجام می‌دهند. در واقع، مالکان با توافق نمی‌توانند داشتن یا نداشتن پارکینگ را تعیین کنند، بلکه فقط می‌توانند در مورد این‌که کدام پارکینگ را بردارند، توافق کنند.

 

حق رفت و آمد از پارکینگ

اگر با همسایه‌تان سر حق عبور و مرور در پارکینگ یا مسایل این‌چنینی به مشکل برخورده‌اید، بهتر است بدانید که رفت و آمد از ورودی پارکینگ، حق همه افراد ساکن ساختمان، حتی کسانی که پارکینگ ندارند، هم هست، زیرا با این‌که طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، پارکینگ متعلق به یک شخص و این موضوع در سند خانه نیز آمده است، اما فضای اطراف آن جزو مشاعات یا همان قسمت‌های مشترک ساختمان است و با این‌که این فضا به مالک تعلق دارد، اما به این علت که برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، نمی‌تواند باقی ساکنان ساختمان را از ورود به پارکینگ یا عبور و مرور در آن منع کند یا حتی در فضای پارکینگ خود چادر بزند و ضایعات ساختمانی در آن تخلیه کند. اگر این کار را انجام دهد، هرکدام از همسایه‌ها که بخواهند می‌توانند به علت مزاحمتی که ایجاد کرده است، از او شکایت کنند. البته در این مورد استثنایی هم وجود دارد.

در مورد واحدی که پارکینگ آن به حیات خلوت راه داشته باشد و در آن ترددی وجود نداشته باشد، شاید بتوان این کار را انجام داد، اما بر اساس قانون، این پارکینگ جزو مشاعات است و همه حق استفاده از آن را دارند، مگر این که در سندشان قید شده باشد.

 

درباره پارکینگ مزاحم! بدانید

حتما شما هم اصطلاح پارکینگ مزاحم را شنیده‌اید. از آنجا که در مقررات شهرداری، استانداردی برای مساحت پارکینگ وجود دارد، اگر این استاندارد در مورد پارکینگ آپارتمانی قابل اجرا نباشد و راه عبور باقی پارکینگ‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد، پارکینگ مزاحمی در آن فضا پیش‌بینی می‌کند که برای مثال، دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند. مشکل این نوع پارکینگ این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودرو خودش را جابه‌جا کند

. ناگفته نماند که قیمت این نوع پارکینگ از باقی پارکینگ‌ها کمتر است. نام این پارکینگ به این علت مزاحم است که، با این که شخص، صاحب پارکینگ می‌شود، اما مزاحمت هم ایجاد می‌کند. نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم هم با توافق همه اعضای ساختمان است.

در غیر این صورت، شهرداری و اداره ثبت بر اساس اولین و آخرین قرارداد خریدارها، پارکینگ را تقسیم می‌کنند که در بیشتر مواقع پارکینگ مزاحم به شخصی داده می‌شود که آخرین قرارداد را دارد.

 

پارک بدون اجازه، ممنوع!

در صورتی‌که یکی از واحد‌های آپارتمان، برای مدتی خالی از سکنه باشد و همسایه‌ها از پارکینگ آن استفاده کنند، اگر بدون اجازه صاحب پارکینگ باشد، پس از این‌که مالک در خانه خود سکونت کرد، می‌تواند اجاره مدت استفاده از پارکینگش را از استفاده کننده درخواست کند. اما اگر خود مالک اجازه یا به اصطلاح حقوقی برای تصرف پارکینگ اش به مدیر ساختمان یا شخص استفاده کننده، اذن داده باشد، نمی‌تواند چنین ادعایی کند. اما در کل فراموش نکنید که پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه، به نوعی خلاف قانون است و با اقامه دعوا از سوی مالک، باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) که با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود، به مالک پرداخته شود. همچنین اگر شخصی در پارکینگ همسایه بدون اجازه او، ماشین خود را پارک کند و با درخواست مالک، حاضر به ترک آن نشود، جرمش «تصرف عدوانی» است و مجازات آن می‌تواند از جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و مطالبه خسارات وارده به مالک باشد.

 

آیا در آپارتمانها مالک یک واحد می‌تواند پارکینگ و انباری خود را جدا از واحدش بفروشد و یا اجاره دهد؟

متن کامل پرسش
الف: با توجه به اینکه در بسیاری از آپارتمانها، حق استفاده از پارکینگ، اختصاصی بوده ولی زمین آن مشاع است، آیا جایز است یکی از مالکین، پارکینگ خود را به یکی از مالکین واحدها و یا به شخصی که جزو مالکین ساختمان نیست بفروشد یا اجاره دهد؟ ب: این مسئله نسبت به انباری واحدها که در خارج از واحد بوده و در تملک مالک واحد می‌باشد چطور؟ آیا می‌توان آن را جدای از واحد فروخت یا اجاره داد؟


پاسخ 
چنانچه موارد مذکور ملک شخصیِ فرد باشد، می‌تواند آن را بفروشد یا اجاره دهد. ولی اگر مالکیت، به نحو مشاع بوده و فرد صرفاً حق اختصاصی نسبت به این امور داشته باشد، خود آنها قابل فروش نیست، بلکه فقط می‌تواند حق مذکور را فروخته یا اجاره دهد.
برخی از فقها، این گونه امور را از توابع آپارتمان شمرده و اساساً فروش مستقل آن را صحیح نمی‌دانند، ولی واگذاری حق انتفاع و دریافت مبلغی در ازای آن را(به نحو مصالحه یا اجاره) جایز می‌دانند.
البته تمام موارد مذکور در صورتی است که شرطی بر خلاف و یا مقررات خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

 

در زندگی آپارتمان نشینی مسائل کوچک و جزئی ممکن است دردسرهای بزرگ درست کنند. مثلا آسانسور که قرار است برای راحتی ساکنان ساختمان استفاده شود ، می تواند محل جر و بحث های بی انتها در مورد هزینه های آن باشد. آسانسور جزء مشترکات ساختمان محسوب می شود و نحوه محاسبه هزینه آن تابع مقرراتی است که در قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه آن در مورد مشتراکات  ساختمان وضع شده است.
 
هزینه های نگهداری آسانسور
 
قاعده: هزینه نگهداری آسانسور مثل تمام قسمت های مشترک آپارتمان ، بین مالکان تقسیم می شود و هر واحد باید سهم خود را پرداخت نماید. بنابراین سکونت در طبقه همکف، استفاده نکردن از آسانسور یا خالی بودن واحد آپارتمانی بهانه های خوبی برای شانه خالی کردن از زیر بار پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور نیستند.
استثناء: ممکن است در هیات مدیره تصویب شود که برخی از پرداخت هزینه های آسانسور معاف شوند یا هزینه ها با بالارفتن  طبقات ساختمان بیشتر شود یا مواردی مانند آن، اما تا زمانی که چنین مصوبه ای در هیات مدیه تصویب نشده است طبق قاعده رفتار می شود.
 
هزینه های نگهداری مشترکات:
مالکان ساختمان وظیفه دارند هزینه های مشترک را پرداخت کنند. نحوه محاسبه هزینه ها بستگی به توافق همسایه ها دارد. اگر توافقی در این خصوص به وجود بیاید مطابق این توافق رفتار می شود اما اگر مالکان چنین توافقاتی نداشته باشند ، سهم هریک از مالکان یا استفاده کنندگان (مثل مستاجر) از هزینه های مشترک آن قسمت که ارتباط به میزان مساحت اختصاصی و زیربنا ندارد بین مالکان یا استفاده کنندگان تقسیم می شود.
 
نپرداختن هزینه های آسانسور:
در صورت عدم پرداخت هزینه های نگهداری آسانسور از طرف یکی از واحدها مراحل زیر طی می شود:
 گام اول:مدیر یا هیات مدیره ساختمان به طور کتبی به همسایه دردسر ساز در مورد عدم پرداخت شارژ تذکر می دهد.
گام دوم:در صورت عدم پرداخت، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهار نامه به همسایه دردسر ساز ابلاغ می کند که اگر ظرف 10 روز از تاریخ مزبور (ابلاغ اظهار نامه) سهم بدهی خود را از هزینه های مشترک پرداخت نکند او می تواند از ارائه خدمات مشترک نظیر شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و ... به واحد مربوطه خودداری کند. این اظهار نامه از طریق محل های مخصوص آن در مجتمع های قضایی و یا ادارات ثبت می شود.
گام سوم: اگر مالک بازهم لجاجت کرد و با وجود اینکه خدمات مشترک او قطع شده است، بازهم از پرداخت بدهی خودداری کرد مدیر ساختمان باید یکی از این دو راه را در پیش گیرد:

1-مدیر به اداره اجرای اسناد رسمی مراجعه می کند و براساس اظهارنامه ای که قبلا ابلاغ شده است ، علیه همسایه دردسر ساز درخواست صدور اجراییه می کند. اداره اجرا هم از مدیر می خواهد از مالک یا مستاجری که شارژ خود را نمی دهد مالی را معرفی کند تا با توقیف و فروش آن حق شارژ پرداخت شود.

2-در صورتی که مقدار حق شارژ مورد مطالبه کمتر از 5 میلیون تومان باشد ، مدیر به شورای حل اختلاف محل وقوع آپارتمان مراجعه و تقاضای پرداخت می کند. اگر مبلغ حق شارژ مورد مطالبه بیش از 5 میلیون تومان باشد باید به دادگاه عمومی محل وقوع مراجعه کند.

مطالبه هزینه های آسانسور از مستاجر یا مالک؟
ممکن است آپارتمانی دارای مستاجر باشد. در این صورت هزینه های نگهداری آسانسور از مستاجر گرفته می شود یا مالک؟
اگر در قرارداد اجاره پرداخت هزینه های مشترک بر عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن خودداری کند، مستاجر می تواند از محل اجاره بها هزینه های را بپردازد و اگر در قرارداد این هزینه ها برعهده مستاجر باشد، مدیر ساختمان از او مطالبه می کند و در صورت خودداری به مالک اصلی رجوع می کند.
 
مسئول دریافت شارژ ساختمان
اگر در یک آپارتمان تعداد مالکان بیش از 3 نفر باشد مجمع ماکلن موظف خواهد بود مدیر یا مدیرانی را از میان خود یا از خارج انتخاب کند. مدیر ساختمان باید هزینه های مربوط به قسمت های مشترک ساختمان (حق شارژ) را جمع و مطابق آنچه که در مجمع مقرر شد هزینه کند.
 
آسانسور جزء مشترکات ساختمان
قسمت های مشترک ساختمان به بخش هایی از ساختمان گفته می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شریکان است و نمی توان حق انحصای را برای آن قائل شد مانند پله ها، آسانسور، پشت بام و ...
 
هشداری برای مدیر ساختمان
مدیر ساختمان فقط می تواند خدمات مشترک را قطع کند. پس نمی تواند خدمات اختصاصی واحد دردسرساز را قطع کند. منظور از خدمات مشترک، خدماتی است که به تمام واحدهای آپارتمان ارائه می شود مثل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم  و مانند آن. علاوه براین حتی اگر مدیر ساختمان خدمات مشترک را بدون رعایت مراتب بالا قطع کند، خود مجرم محسوب می شود و از نظر کیفری به عنوان "ممانعت از حق" به مجازات حبس محکوم می شود. طبیعتا قطع خدمات اختصاصی هم جنبه کیفری خواهد داشت.

لابد شما هم هنگام جستجو برای اجاره خانه و یا گشت و گذار در وبسایت‌های مشاور املاک از خود پرسیده‌اید که نحوه‌ی تعیین رهن و اجاره‌ی خانه چگونه است؟

سعی کنید ابتدا قیمت خانه‌ی مدنظرتان را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که در آن واقع شده تخمین بزنید. حال اگر فرض کنیم یک خانه‌ی ۱۰۰متری، متری یک میلیون تومان قیمت داشته باشد (یعنی سر جمع ارزشش ۱۰۰میلیون تومان باشد)، رهن آن عرفاً چقدر خواهد بود؟

رهن کامل یک خانه در بازار معمولاً مبلغی بین یک پنجم تا یک ششم قیمت آن خانه است. اگر خانه نوساز باشد بعضاً ممکن است مبلغ رهن برابر با یک چهارم قیمت خانه نیز در نظر گرفته ‌شود، ولی اگر خانه سن و سالی داشته باشد میزان یک ششم قیمت خانه برای رهن قابل پیش‌بینی است.

پس رهن کامل خانه‌ی ۱۰۰میلیون تومانیِ ما، می‌تواند چیزی بین هفده میلیون تومان تا بیست و پنج میلیون تومان باشد.

اما سوال دیگر اینجاست: اگر صاحب خانه نخواهد خانه‌اش را رهن کامل بدهد و علاقه داشته باشد که به صورت ترکیبی (رهن+اجاره) خانه‌اش را به کسی واگذار کند، چه باید بکنیم و چگونه بفهمیم که اجاره‌ی پیشنهادی‌اش منصفانه است؟

به همان مثال خانه‌ی صد میلیون تومانی خودمان برگردیم و فرض کنیم که نوساز است و مبلغ رهن کامل آن بیست و پنج میلیون تومان است. حال اگر صاحب این خانه، ده‌میلیون تومان رهن + ششصدهزار تومان اجاره را پیشنهاد داده باشد، آیا این قیمت برای رهن و اجاره عادلانه است؟

فرمول محاسبه اجاره: ابتدا مبلغ رهن کامل را حساب می‌کنیم، بعد به ازای هر یک میلیون تومان رهن، چیزی حدود ۳۰هزار تومان اجاره را در نظر می‌گیریم. لذا اگر خانه‌ای ۲۵میلیون تومان رهن کاملش باشد، اجاره‌ی آن بدون هر گونه پول پیش می‌شود:

۷۵۰=۳۰×۲۵

پس حالا که از ۲۵میلیون تومان رهن کامل، ده میلیون تومان آن برای رهن تعیین شده و پانزده‌میلیون تومان مابقی باید به صورت اجاره پرداخت شود، حساب می‌کنیم که اجاره‌ی برابر با ۱۵میلیون تومان رهن چقدر است:

۴۵۰=۳۰×۱۵

اما می‌بینیم که صاحبخانه به جای ۴۵۰هزار تومان، مبلغ ۶۰۰هزار تومان را پیشنهاد داده است که با این حساب می‌توان سر آن چانه زد. البته یادتان باشد این فرمول‌ نسبی‌است و ممکن است صاحب خانه‌ی شما به زیر ۵۰۰هزار تومان راضی نشود. پس شما هم در این موارد از حس ششم خود و تحلیل سود و فایده بهره ببرید. گاهی نمی‌ارزد که معامله‌ را سر اختلاف قیمت‌های جزئی به هم بزنید!

در پایان فراموش نکنید که نحوه تعیین اجاره بها و رهن رابطه‌ی مستقیم با نرخ سود بانکی دارد و گاهی اوقات با نوسان شدید نرخ سود، میزان سی هزار تومان برای هر یک میلیون نیز دچار تغییر می‌شود.

 

دنیای اقتصاد: سایه سنگین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در بازار مسکن خود را به شکل نزول 5/ 8 درصدی در حجم معاملات خرید آپارتمان طی فروردین 966 نسبت به فروردین سال گذشته نشان داد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران در اولین ماه سال 96، در حالی افت 5/ 8 درصدی حجم معاملات خرید و فروش ملک در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین 95 را اعلام کرده است که حجم معاملات خرید مسکن در فروردین ماه 96 نسبت به ماه قبل-اسفند 95- با ریزش 56 درصدی مواجه شده است.

فروردین امسال، درحالی حجم معاملات خرید مسکن به 5384 فقره واحد مسکونی رسید که این میزان در فروردین سال گذشته 5886 فقره واحد مسکونی بود. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد، بازار معاملات خرید ‌و فروش مسکن در حالی تحت تاثیر در پیش بودن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک عامل بیرونی با اثرگذاری مقطعی، در فروردین ماه با سکته 5/ 8 درصدی رو‌به‌رو شده که این سکته نقطه‌ای(فروردین 96 نسبت به فروردین 95) به همراه ریزش ماهانه 56 درصدی حجم معاملات، به معنای انتظار هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن به خصوص متقاضیان خرید آپارتمان برای روشن شدن چشم‌انداز پیش روی بازار ملک تحت تاثیر اعلام نتیجه انتخابات است. حجم معاملات خرید و فروش مسکن درحالی در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته-ماه قبل-با ریزش ماهانه 56 درصدی همراه شده است که تغییرات ماهانه حجم معاملات مسکن در فروردین سال گذشته نسبت به اسفند 94، با یک واحد درصد اختلاف، افت 55 درصدی داشته است.

این در حالی است که سال گذشته با رشد 20 درصدی حجم معاملات خرید مسکن در فروردین ماه نسبت به فروردین 94، عملا پیش‌رونق مسکن خود را از اولین ماه سال نشان داد.هر چند ممکن است ریزش ماهانه 56 درصدی و سکته نقطه‌ای 5/ 8 درصدی حجم معاملات مسکن در فروردین ماه 96 این تصور را ایجاد کند که بازار در حال عقبگرد به سمت رکود است اما کارشناسان معتقدند، هم اکنون بازار معاملات مسکن تحت تاثیر یک عامل بیرونی با اثرگذاری مقطعی یعنی انتخابات ریاست جمهوری در حالت انتظار موقتی به سر می‌برد و اعلام قطعی مبنی بر تغییر رفتار و چرخش بازار مسکن از پیش‌رونق به سمت رکود، نیازمند تکرار وضعیت بازار مسکن فروردین ماه دست کم طی دو تا سه ماه متوالی است. این در حالی است که در نظرسنجی که پنج شنبه گذشته در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد واسطه‌های ملکی بازار مسکن مناطق مختلف شهر تهران نیز از اثرگذاری مقطعی انتخابات ریاست جمهوری قبل و بعد از برگزاری انتخابات بر رفتار هر دو سمت عرضه و تقاضای ملک خبر دادند؛ مشاوران املاک شهر تهران در این نظرسنجی اعلام کردند انتظار می‌رود حتی بازار مسکن تا یک فصل پس از برگزاری انتخابات هم در رکود مقطعی به سر ببرد؛ این وضعیت ناشی از انتظار موقتی هر دو سمت بازار مسکن برای روشن شدن سیاست‌ها و وضعیت اقتصاد کشور ناشی از انتخاب رئیس‌جمهور است.

بانک مرکزی همچنین در این گزارش اعلام کرده است: متوسط قیمت خرید ‌و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران طی فروردین ماه امسال، 4 میلیون و370 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 3/ 4 درصد کاهش و 6/ 3 درصد افزایش نشان می‌دهد.میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان در فروردین ماه 96 معادل میانگین قیمت هر مترمربع مسکن طی سال 95 است. با این حال، با توجه به کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن در فروردین ماه که اولا ناشی از نیمه تعطیل بودن بازار مسکن در فروردین ماه و ثانیا تحت تاثیر در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری است، کارشناسان مسکن معتقدند میانگین قیمت اعلام شده برای هر مترمربع مسکن در فروردین ماه در هرکدام از مناطق شهر تهران منعکس‌کننده وضعیت واقعی قیمت مسکن در همه محلات این مناطق نیست و نباید مبنا و معیار قطعی تعیین قیمت از سوی فروشندگان و فعالان بازار ملک قرار بگیرد.

کاهش قابل توجه حجم معاملات مسکن در فروردین ماه در بسیاری موارد موجب شده میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در هریک از مناطق شهر تهران از پوشش کامل قیمت مسکن در همه محلات آن منطقه به دست نیامده باشد و بعضا میانگین قیمت فروش ملک در مناطق گران‌تر یا واحدهای مرغوب‌تر باشد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در فروردین ماه سال 96 واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 7/ 45 درصدی بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ این سهم در مقایسه با فروردین ماه سال قبل 6/ 6 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالاتر افزوده شده است. همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین ماه سال 96 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران منطقه 5 با سهم 5/ 16 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و2 به ترتیب با سهم 1/ 10 و 2/ 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در فروردین ماه سال 96 نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع معادل 2/ 15 درصد اختصاص داشته است. همچنین در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش 150 تا 200 میلیون تومان با اختصاص سهم 3/ 13 درصدی بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی تحولات بازار اجاره مسکن در فروردین ماه سال 96 نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است؛ به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/ 11 و 2/ 9 درصد رشد نشان می‌دهد.

 

کاهش «انتخاباتی» معاملات مسکن

 

 

 

گروه مسکن: همزمان با تصمیم مالکان کارخانه ارج برای فروش این کارخانه به بخش خصوصی با هدف تقویت توان تولید این کارخانه و به دنبال گمانه‌هایی که در روزهای اخیر از احتمال تغییر کاربری زمین توسط خریدار آتی این ملک منتشر شد، «دنیای اقتصاد» فرمول قیمت‌گذاری کارخانه و زمین صنعتی در جاده مخصوص کرج را بررسی کرد. قیمت‌گذاری زمین 10 هکتاری کارخانه ارج می‌تواند دنباله رو چند مولفه گوناگون باشد.

 

بر اساس بررسی میدانی دو روزه خبرنگار «دنیای اقتصاد»، قیمت زمین در جاده مخصوص کرج تابع چند شاخص از جمله فاصله با تهران، کاربری قبلی زمین، وجود سالن و سوله یا خام بودن زمین، تعداد سالن‌ها و ابنیه زمین و نیز قرار گرفتن در محدوده بر جاده مخصوص کرج یا معابر فرعی آن محدوده است. بر این اساس هرچه زمین به تهران و همین طور به بر جاده مخصوص نزدیک تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. همچنین زمین‌های صنعتی خام که صرفا دیوارکشی شده قیمت پایین‌تری دارد و در صورت وجود سالن و سوله، قیمت به تناسب تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

در عین حال اگرچه شیوه ذکر شده به‌عنوان عرف قیمت‌گذاری کارخانه‌ها و زمین‌های صنعتی در این منطقه مبنا قرار گرفته است، اما به اذعان واسطه‌های ملکی این محاسبات می‌تواند در مورد کارخانه‌های برند کاملا متفاوت باشد. از سوی دیگر یکی از شاخص‌های مهم اثرگذار بر قیمت اراضی صنعتی، وسعت آنها است. در حال حاضر زمین‌های بزرگ متراژ به مساحت بیش از 5‌هکتار واقع در حاشیه جاده مخصوص کرج که برای فروش عرضه شده باشد به اذعان دلالان اندک است.

این موضوع می‌تواند بر قیمت‌گذاری زمین‌های بزرگ مقیاس عرضه شده برای فروش تاثیر بگذارد.

واکنش مشاوران املاک در محدوده منطقه 21 که در زمینه خرید و فروش اراضی صنعتی فعالیت می‌کنند نیز جالب توجه است. این افراد که گویا طی روزهای گذشته در جریان تحولات کارخانه ارج قرار گرفته و از برنامه فروش احتمالی آن مطلع هستند،‌ از پاسخ به پرسش‌هایی درباره قیمت زمین کارخانه ارج طفره می‌روند. اغلب آنها تا زمانی که مطلع نباشند فرد پرسشگر به کدام شرکت،‌ سازمان یا بنگاه اقتصادی وابسته است،‌ از قیمت کارخانه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و این طور به نظر می‌رسد که از نظر واسطه‌ها، قیمت اراضی مذکور به تناسب وضعیت اقتصادی و اعتبار متقاضی خرید متفاوت است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ در بین فایل‌های کنونی زمین صنعتی و کارخانه در محدوده جاده مخصوص کرج، قیمت پیشنهادی یک قطعه زمین صنعتی خام 4 هکتاری واقع در یکی از معابر فرعی کیلومتر 25 جاده مخصوص متر مربعی یک‌میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است. در صورت وجود سالن و سوله در اراضی مشابه در این محدوده و به تناسب کاربری پیشین فلزی،‌ غذایی،‌ شیمیایی و نظایر آن این قیمت به 2 تا 5/ 2 میلیون تومان نیز قابل افزایش است.

هر مترمربع از قطعه زمین دیگری به وسعت 8/ 3 هکتار واقع در کیلومتر هشت جاده مخصوص با وجود سوله و سالن، به دلیل فاصله نسبتا زیاد از جاده، یک میلیون و 100 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و گفته می‌شود که در صورت وجود زمین صنعتی دیوارکشی بدون بنا قیمت در این منطقه هر مترمربع 900 هزار تومان است.

قطعه زمین دیگری در محدوده کیلومتر 9 جاده مخصوص در یکی از معابر فرعی متری یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. به‌طور کلی قیمت پیشنهادی مالکان زمین‌های بر جاده مخصوص کرج حدود 2 تا 5/ 2 میلیون تومان است، در حالی که هرچه از جاده فاصله می‌گیریم قیمت‌ها کاهش می‌یابد و حتی به تناسب شرایط زمین به زیر یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به احتمال تغییر کاربری زمین از «صنعتی» به «مسکونی» توسط مالک جدید که این روزها در حد شایعه و گمانه زنی مطرح شده است، زمین کارخانه ارج در صورت کاربری مسکونی ارزش متفاوتی خواهد داشت. میانگین قیمت زمین مسکونی در منطقه 21 طی سال گذشته حدود 3‌میلیون تومان بوده است که در این صورت ارزش اراضی متعلق به ارج 315 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین گران ترین زمین معامله شده در این منطقه طی سال گذشته به قیمت هر متر مربع 5 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفته است که بر این اساس زمین کارخانه ارج در صورت تغییر کاربری به مسکونی، 577 میلیارد تومان ارزش خواهد داشت. هرچند شورای عالی شهرسازی و معماری با هرگونه تغییر کاربری زمین این کارخانه به مسکونی مخالف است.

فرمول جاده مخصوص برای ملک «ارج» 

انبارچیست؟

محلی برای نگه داری کالا میباشد.

ساختمان یا محوطه‌ای تجاری است که با بهره برداری از یک سیستم صحیح طبقه بندی و تنظیم، برای نگهداری

یک یا چند نوع کالای  بازرگانی، صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده‌های مختلف، استفاده می‌گردد. علاوه بر آن انبارها

به عنوان نقاط و تأسیساتی برای نگهداری موقت به منظور توزیع و تجمیع کالاها در سیستم‌های توزیع نیز استفاده

می‌شوند.

 

تعریف دیگری ازانبار:

انبار به محلی اطلاق می‌گردد كه كالا، اجناس، مواد اوليه و يا محصول در آن قرار دارد، اين محل ممكن است

سرپوشيده، محوطه سرباز، زير زمين و يا حتی داخل يك دستگاه (همانند يخچال‌های صنعتی كه داخل آن مواد

غذايی و فاسد شدنی نگهداری می‌شود) باشد. گاهی انبارها داخل يك شركت و يا كارخانه‌اند و گاهی در يك

محيط خارج از آن قرار دارند، ولی اغلب شركت‌ها سعی می‌كنند انبارهای خود (به خصوص انبارهای مواد اوليه) را

داخل شركت جای داده تا بتوانند كالاها و قطعات مورد نياز خود را به سرعت و سهولت از آن خارج سازند و در تامين

مواد اوليه مورد نياز خود دچار وقفه نگردند.

 

اهمیت انبار به عنوان محل تجمع سرمایه هر سازمان بیش از پیش نمود پیدا می‌کند. انبار به عنوان حلقه ارتباطی

بین تولید، توزیع و مصرف و همچنین ارتباط بین زنجیره خرید و فروش مواد و کالا و خدمات محسوب می‌شود. نكته‌ای

كه در بحث انبار بسيار حائز اهميت است تمايز بين انبارهای مختلف در يك سازمان است و نمی‌توان انبار مواد اوليه

و محصول را در يك جا قرار داد و هر دو را به يك شيوه اداره كرد. به عنوان مثال روش اجرایی كه برای یك انبار مواد

اوليه كارخانه توليد لوازم خانگی به كار می‌رود بسيار متمايز با روشی است كه در انبار محصول آن به كار برده

می‌شود و هریك بايد به شيوه‌ای متفاوت اداره گردند. بايد اين نكته را توجه داشت كه انبارهای مواد اوليه از اهميت

ويژه‌ای در يك كارخانه و يا كارگاه برخوردارند و اگر در زنجيره تامين كالا، كه اين واحد زير مجموعه آن است مشكلی

پيش آيد قطعا تاثير مستقيم و منفی بر توليد می‌گذارد و اگر بگوييم انبار مواد اوليه قلب تپنده يك شركت توليدی

است سخنی به گزاف نگفته‌ايم، و هيچ سازمانی نمی‌تواند بدون داشتن يك روش مناسب و اجرايی درجهت

برآوردن نيازهای بخش‌های مختلف به اهداف خود برسد. از اين رو امروزه سازمان‌های موفق روشهای نوين و عملی

مناسبی را در انبار و تامين نيازهای بخش‌های مختلف مخصوصا خط توليد كه ارتباطی مستقيم با واحد انبار مواد

اوليه دارد اجرا می‌كنند و اين روش‌ها را با علم روز جهان، به روز می‌كنند.

 

البته نبايد اهميت انبار محصول را نيز ناديده گرفت زيرا همانگونه كه نقش انبار مواد اوليه مهم و اساسی است انبار

محصول نيز از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. اگر سازمانی هرچه قدر هم پيشرفته و به روز باشد و تمامی مراحل

توليد و يا مونتاژ به خوبی پيش رود اگر در قسمت انبار محصول خود دارای برنامه مناسبی نظير نبود يك چيدمان

مناسب و منظم و نداشتن موجودی از محصولات باشد به طور يقين با مشكلات اساسی مواجه می‌گردد و حتی

ممكن است كه يك محصول توليدی قبل از اينكه به دست مشتری برسد به علت‌های مختلف در داخل انبار محصول

آسيب ببيند.

 

کارگاه چیست؟

 

کارگاه، در لغت به معنی محل انجام  کار اتاق یا  ساختمانی است که هم فضا و هم  ابزار(یا  ماشین آلات ) مورد نیاز

برای ساخت یاتعمیرکالاههای ساخته‌شده را ارائه می‌کند.

از نظر حقوقی «کارگاه محلی است که  کارگربه درخواست  کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند». برای نمونه

می‌توان به موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی،

اماکن عمومی وامثال آن‌ها اشاره کرد.

کارخانه

یک کارخانه ، برخلاف یک شرکت ، دارای شخصیت حقوقی مستقل نیست 

 بلکه به عنوان سازمان تولیدی ، یا یکی از سازمان های تولیدی شرکت (

که دارای سازمان های فروش ، امورکارکنان ، و... نیز هست و زیر نظر یک

مدیریت عامل و تحت یک حسابداری واحد قرار گرفته اند ) می باشد ، و به

این ترتیب :

یک شرکت ممکن است شامل یک یا چند یا حتی چندین کارخانه و گاه

کارگاه مستقل باشد .

 

تعریف کارخانه

کارخانه شامل اشیاء فیزیکی مورد استفاده یک شرکت  ، مانند ساختمان و 

ماشین آلات به صورتی مستقردر یک محل است که در آن مجموعه ای از

سرمایه و نیروی انسانی به منظور تولید کالا یا خدماتی خاص به کار افتاده

اند .

 

مدیریت کارخانه

مدیر کارخانه با تمام قدرت و وسعتِ حیطه مسؤولیت خود ، فقط یک مدیر

اجرائی است که زیر نظر تصمیم گیرنده واقعی ( مدیر استراتژیکی ) ، یعنی 

مدیر شرکت به انجام وظیفه می پردازد .

 

کارگاه

کارگاه به مفهوم بخشی فنٌی از امور تولیدی یک کارخانه است که در آن

ساخت کالا ، یا فرایند خاصٌی از تولید صورت می گیرد . مثل کارگاه قالب

سازی یا کارگاه رنگرزی .

 

سرپرست کارگاه

کارگاه ها طبیعتا" فاقد امور اداری و مالی مستقل هستند و بنابر این ،

مدیریت مسؤول کارگاه حتی بیش از مدیریت اجرائی کارخانه جنبه ای

منحصرا" فنٌی دارد : شخصی است متخصص و به خصوص مجرٌب 

امٌا به طورکلٌی هرکارخانه و هرکارگاه ، یک واحد تولیدی شناخته شده

 

مدیریت آنان تا حدودی از مباحث مدیریت تولید است .