افزایش ۸ درصدی مالیات مقطوع اصناف با رکود همخوانی ندارد

ابراهیم درستی-مالیاتی

نماینده اتاق اصناف در سازمان مالیاتی با بیان اینکه رئیس سازمان، از عدم افزایش مالیات مقطوع در سال ۹۵ خبر داده بود گفت: متاسفانه با وجود رکود شاهد رشد ۸درصدی مالیات اصناف نسبت به سال ۹۴ بوده‌ایم.

ابراهیم درستی،نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ با بیان اینکه پس از تشکیل جلسه فوق العاده کارگروه ویژه بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور در اوایل خردادماه توافقات مناسبی با سازمان شکل گرفت گفت: در جلسه مذکور پس از بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی برای مالیات اصناف در سال گذشته، اعضای کارگروه به اتفاق آرا پیشنهاد جدیدی را تصویب کردند که در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان امور مالیاتی ارائه شد.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص اینکه پیشنهاد اتاق اصناف درباره مالیات مشاغل سال 95 به چه شکل بود گفت: پیشنهاد اولیه اتاق اصناف به این صورت بود که میزان مالیات عملکرد سال 1395 اشخاص مذکور به میزان مالیات قطعی شده عملکرد سال 1394 تعیین شود. در مورد مودیانی که مالیات عملکرد سال 1394 آنان تا تاریخ تسلیم اظهارنامه قطعی نشده است (به استثناء مودیانی که پرونده عملکرد سال 1394 آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است)، مالیات قطعی عملکرد سال 1393 آنان با افزایش حداکثر 12 درصد مالیات مبنای توافق قرار گیرد.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اما پس از بررسی‌ها و رایزنی‌های مشترک به این نقطه نظر رسیدیم که اصنافی که درآمد آنها تا سقف یک میلیارد تومان در سال می‌شود در گروه سوم قرار بگیرند و برای آنها این امکان مهیا باشد که بتوانند با هشت درصد افزایش مالیات نسبت به سال قبل اقساط خود را د ر چهار نوبت پرداخت کنند، گفت:  گروه دوم نیز افرادی را در برمی‌گیرد که مبلغی بین یک تا سه میلیارد تومان درآمد داشته باشند.

چالشها و آسیبهای شیوه فعلی اخذ مالیات در کشور

درستی ادامه داد، گروه اول نیز به افرادی که بالای سه میلیارد تومان فروش دارند مربوط می‌شوند و این افراد ملزم هستند برای پرداخت مالیات اظهارنامه‌ مربوطه را تکمیل کرده و تحویل دهند. پیشنهاد دیگر ما به سازمان امور مالیاتی این بود که برای همه گروه‌ها رویه واحد در نظر گرفته شود، چراکه وجود رویه‌های مختلف می‌تواند فسادزا باشد. به عنوان مثال قرار از برخی مودیان مالیات 12 درصد و از برخی دیگر مالیات 15 درصد اخذ شود این که با کدام معیارها این روند اخذ مالیات قرار است صورت گیرد ممکن است در آینده مشکلاتی را برای سازمان امور مالیاتی و اعتراضاتی را در بین اصناف ایجاد کند.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این مطلب که متاسفانه در حوزه مالیاتی زیرمجموعه‌ها خوب عمل نکرده‌اند گفت: چه در تهران و چه در شهرستان‌ها شاهدیم که ممیزها اطلاعات کاملی نداشته و میان گفتار ممیز و سرممیز تمایز وجود دارد که به هر صورت این مسئله می‌تواند برای همکاران ما مشکلات متعدد ایجاد کند و آنها در موارد متعدد گمراه سازد.

باوجود رکود، افزایش 8درصدی مالیات مقطوع منطقی نبود

وی با بیان اینکه رئیس سازمان مالیاتی در نیمه دی ماه سال 95 تاکید کرده بود که مالیات اصناف در سال 95 برابر با مالیات سال 94 آنها خواهد بود و افزایش مالیاتی برای آنها نخواهیم داشت، گفت: اما به هر حال سازمان امور مالیاتی بر خلاف نظر اتاق اصناف و  وعده‌ای که داده بود تصمیم به افزایش مالیات مقطوع اصناف گروه سوم گرفت و بر این اساس مالیات سال 95 این دسته از مودیان با رشد 8درصدی نسبت به سال 94 مواجه شد.

درستی با انتقاد از افزایش مالیات اصناف با وجود رکود در کشور تاکید کرد: امروز اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگاه داشته و برای حفظ آبروی نظام تلاش کرده و در موارد متعدد حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد. در چنین شرایطی وضع مالیاتی به این شکل شرایط کار را برای آنها سختر خواهد ساخت.

سازمان مالیاتی بدنبال مودیان جدید هم باشد!

وی با اشاره به این مطلب که اصناف بر این نکته باور دارند که اگر قرار بر پرداخت مالیات است و مجلس این موضوع را مصوب کرده مالیات مشاغل پرداخت شود، ما طبق قانون عمل خواهیم کرد، افزود: شاید بد نباشد سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات به سراغ منابع جدید هم برود. به هر صورت اصناف طی سال‌های گذشته همواره  مالیات خود را پرداخت کرده‌اند اما هنوز گروههایی  هستند که به شیوه‌های مختلف فرار مالیاتی دارند.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی با مطرح کردن این موضوع که تاکید دولت بر عدم ارائه اظهارنامه از سوی اصناف گروه سوم به موضوع وصول درآمدهای مالیاتی در ماههای ابتدایی سال مرتبط بوده است، گفت:  در صورت ارائه اظهارنامه از سوی مودیان و طولانی شدن فرایند بررسی عملا اخذ مالیات به ماههای پایانی سال منتهی می‌شود، این روند در سالهای گذشته وصول درآمد دولت را در ماههای ابتدایی امکان پذیر نکرده و به این ترتیب پرداختهای عمرانی و جاری دولت با چالش مواجه شده است.

منفعت اخذ مالیات مقطوع از اصناف برای دولت

 درستی در پاسخ به سوالی درباره سهم مالیات اصناف در بودجه دولت گفت: هم اکنون 5.6 درصد از درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات از اصناف تامین می‌شود، از طرف دیگر اعمال مالیات مقطوع بر این گروه از مودیان می‌تواند در تامین منابع مورد نیاز دولت نقش موثر داشته باشد. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی در سال 95 برای مالیات سال 94 از یک میلیون و 700 هزار مدی مالیات به شکل مقطوع اخذ شد. همچنین توجه داشته باشیم که در این روش در کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان مالیات اصناف وصول می‌شود و این شیوه قطعا به نفع دولت است. در کنار این موضوع انتظار داریم تا سازمان امور مالیاتی نیز همراهی‌های لازم را با مودیان داشته باشد.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌هایی که در بین اصناف وجود دارد این است که سازمان مالیاتی به وعده‌های خود عمل نکند، گفت:  همانطور که اشاره کردم قرار بود سازمان امور مالیاتی با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد به دنبال افزایش مالیات مقطوع نباشد اما این اتفاق به هر نحو افتاد و اعتراضهای نمایندگان اصناف نیز در این خصوص مثمر ثمر واقع نشد.

صددرصد با افزایش مالیات مخالف بودم

وی افزود، بنده چه در جلسات  کارشناسی و چه در رایزنی‌های انفرادی بارها اعلام کردم که صد در صد با افزایش مالیات در سال 95 به دلیل رکود مخالف هستم، اما به هر صورت سازمان امور مالیاتی این موارد را نپذیرفت.

درستی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی افزایش 8 درصدی مالیات مقطوع اعمال شده است، گفت: انتظار ما این است که سازمان امورمالیاتی به تعهداتی که در جلسات مطرح کرده و بعضا بخشنامه هایی را نیز در این راستا صادر کرده، پایبند باشد.

دو خواسته مهم  از سازمان مالیاتی

نائب رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سوالی درباره خواسته‌های تشکلهای صنفی از سازمان امور مالیاتی گفت: به عنوان نمونه سازمان بعد از پرداخت مالیات مقطوع، برگ قطعی مالیات را به مودیان تحویل دهد و در این مسیر اما و اگر مطرح نکند. اعمال چالش در این حوزه تعامل شکل گرفته را با چالش رو به رو می‌کند. توجه داشته باشید که اصناف با وجود  تدوام رکود در کشور متحمل رشد 8 درصدی مالیات عملکرد شده‌اند.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی، با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان از بدهی‌های مالیاتی سالهای 93 و 94 عبور کرده است، گفت: امیدواریم با تنها با پرداخت مالیات مقطوع سال 95، برگهای تسویه قطعی مالیات به مودیان پرداخت شود.

درستی تاکید کرد، خواسته دیگر ما این است که ممیزان به شکل سلیقه ای عمل نکنند چرا که این موضوع در طی سالیان گذشته باعث کاهش اعتماد به مجموعه سازمان مالیاتی شده است.

بیمه "امداد خودرو" هم آمد

امداد خودرو

رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور از آغاز بیمه خدمات امداد خودرویی سبک و سنگین خبر داد.

 سید مهدی حسینی نیری گفت: قبلاً برخی از امداد خودروهای متفرقه از گرفتاری مردم در جاده ها سوءاستفاده می کردند که قرار است با بیمه خدمات امداد خودرویی جلوی اینگونه سوءاستفاده ها گرفته شود.

وی افزود: چنانچه رانندگان، خودروی خود را بیمه امداد خودرویی کنند در صورت خرابی خودرو می توانند از خدمات حمل، تعمیر در محل و قطعه رایگان استفاده کنند.

حسینی نیری گفت: مردم برای استفاده از این خدمات می توانند عدد 55 را به شماره پیامک 0216421 ارسال کنند و یا با شماره 1593 که به صورت 24 ساعته و شبانه روزی است تماس بگیرند و از مشاوره همکاران استفاده کنند.

وی افزود: انجمن صنفی امداد خودرو همچنین اپلیکیشن امدادی را برای کسانی که خودرویشان در جاده های سراسر کشور خراب می شود راه اندازی کرده که به این وسیله می توانند با اینترنت موبایل خود موقعیت خودروی خود را اعلام کنند و ما در اسرع وقت متخصص مربوطه را اعزام خواهیم کرد.

رئیس انجمن صنفی امداد خودروی کشور گفت: با استفاده از این اپلیکیشن امکان رصد و نظارت لحظه ای و نقطه ای ما بر کار امدادگران خود مهیا خواهد شد و جلوی سوءاستفاده های احتمالی گرفته خواهد شد.

حسینی نیری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از ورود بخش دولتی به بخش امداد خورویی گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی اینگونه خدمات باید کاملاً به بخش خصوصی واگذار شود اما متأسفانه شاهد ورود بخش های دولتی به این بخش هستیم.

وی افزود: چنانچه دخالت بخش های دولتی در اینگونه خدمات ادامه یابد 3 هزار امدادگر انجمن صنفی امداد خودرو در معرض بیکاری قرار خواهند گرفت.

 

Stocks justice system reopened سامانه سهام عدالت بازگشایی شد

بنا بر اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی، سامانه سهام عدالت از امروز(۱۴ فروردین ماه) در دسترس است.سامانه سهام عدالت از امروز دوشنبه(۱۴ فروردین ماه) بنا بر اعلام قبلی سازمان خصوصی سازی در دسترس است.

گفتنی است دولت قبلا اعلام کرده بود که سامانه سهام عدالت از ۳۰ اسفند ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶ از دسترس خارج خواهد شد که بر این اساس، اکنون این سامانه در دسترس است.

از زمان رونمایی سامانه ساماندهی سهام عدالت، بیش از ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان می توانستند با مراجعه به سامانه به نشانی www.samanese.ir برای گرفتن صورتحساب خود اقدام کنند که بر این اساس، تا روز پایانی سال گذشته (سی ام اسفندماه) و طی تنها دو هفته، بیش از ۲۸۸۸ میلیون نفر از مشمولان به سامانه پیش بینی شده مراجعه کردند؛ در حالی که پیش بینی این سازمان مراجعه ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر بود.

 

اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان، مستمری و مقرری

 

بگیران سازمان تامین اجتماعی

 

 

به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، بازنشستگان، مستمری و مقرری بگیران سازمان تامین اجتماعی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می کنند، می توانند تا سقف 20 میلیون ریال و با مدت بازپرداخت 36 ماه از تسهیلات قرض الحسنه بهره مند شوند.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران هم از واگذاری املاک مازاد این بانک در هفته جاری خبر داد و گفت: این بانک در بخش اموال مازاد انحرافی ندارد.


محمد علی سهمانی افزود: این بانک تاکنون همکاری مناسبی را با شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام) داشته است و این هفته نیز بخشی از اموال این بانک توسط فام به فروش می‌رسد.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران با بیان اینکه، فام توسط نظام بانکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی متولد شده است و بر همین اساس باید حمایت های مناسبی از این شرکت شود، اظهارداشت: بانک ها بخشی از واگذاری ها را از طریق شرکت فام انجام می دهند.
سهمانی تاکید کرد: بانک رفاه کارگران سال های گذشته بیشترین و بهترین همکاری را با فام داشته و علاقه‌مندیم اگر عایدی هم در این بخش ایجاد می شود متعلق به شرکتی باشد که سهامدار آن نظام بانکی است.
وی با تاکید بر اینکه از شرکت فام بیشتر برای واگذاری اموال مازاد استفاده می شود و این شرکت ارتباطی با واگذاری بنگاه ها ندارد، ادامه داد: بنگاه ها اگر بورسی باشند از طریق بازار سرمایه واگذار می شوند و اگر غیر بورسی باشند بر اساس ساز و کار خاص خود واگذار می شوند.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران، حجم واگذاری های بانک رفاه در سال گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: نسبت دارایی های ثابت بانک 75 درصد وبرای سرمایه گذاری ها 40 درصد است.
قرار است چهارشنبه هفته جاری 220 ملک متعلق به بانک رفاه از طریق این شرکت به مزایده گذاشته شود.

اصلاح ساختار بانک رفاه با تمرکز بر مشتری محوری

مدیر عامل بانک رفاه گفت: در سال گذشته ساختار بانک اصلاح شد که تمرکز اصلی آن مشتری محوری بود. 
به گزارش روابط عمومی بانک رفاه؛ دکتر سهمانی افزود: در ساختار جدید ، حوزه های بانکداری شرکتی و اختصاصی ایجاد شده است و امیدواریم بیش از پیش به امور مشتریان و نیازها و خواسته های آن ها رسیدگی شود.
وی طبقه بندی مشتریان را بسیار مهم و حیاتی دانست و تصریح کرد: مشتریان بزرگ و خوشنام جایگاه ویژه ای نزد بانک دارند. باشگاه مشتریان بانک رفاه به همین دلیل تاسیس شده است و در آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد.
مدیر عامل بانک رفاه بر تحقق انتظارات مشتریان به نحو مطلوب تاکید کرد و گفت: بانک رفاه در پایش های افکار سنجی و بازار سنجی میزان رضایت مشتریان را به صورت مستمر اندازه گیری می کند و نسبت به تقویت خدمات خود اقدام می کند. در تلاشیم با ارائه خدمات مطلوب در عمل، مشتری محور باشیم.

بانک رفاه یکی از بانک های منضبط کشور است

مدیر عامل بانک رفاه گفت: بانک رفاه همواره خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می داند و از بانک های منضبط کشور است.
به گزارش روابط عمومی بانک رفاه؛ دکتر محمد علی سهمانی با بیان اینکه سلامت مالی یکی از اهداف اساسی بانک رفاه است ، گفت: همواره در تلاشیم در بحث مقررات و استانداردهای بین المللی نیز پیشگام باشیم.
وی نظارت قوی و مستمر در فعالیت های مالی به ویژه نظام بانکی را کلیدی دانست و افزود: بانک رفاه با درک این حساسیت و نقش نظارت در ایجاد سلامت مالی، در سال گذشته با اصلاح ساختار ، مدیریتی تحت عنوان مدیریت امور نظارت را ایجاد کرده تا بتواند بیش از گذشته در این حوزه کارآمد باشد.

سود و وجه التزام مطالبات زیر 250 میلیون ریال بخشوده می شود

در اجرای تبصره 35 قانون بودجه سال 95 و دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بخشش سود و وجه التزام تسهیلات زیر یک میلیارد ریال ، کسانی که تا پایان خرداد ماه سالجاری اصل مبلغ تسهیلات خود را پرداخت کنند، سود و وجه التزام آن بخشوده خواهد شد.
به گزارش روبط عمومی بانک رفاه ؛ این موضوع شامل تسهیلاتی است که اصل مبلغ آن حداکثر 250 میلیون ریال بوده و قبل از سال 1395 یا در طول سال گذشته سررسید شده است.
بر این اساس اولویت بخشودگی مطالبات، صرفاً تسهیلات اعطایی یارانه ای مورد حمایت دولت برای حوادث غیر مترقبه و مسکن روستایی شامل جاری و غیر جاری و مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه است.
مشمولان می توانند در صورت واریز نقدی مانده اصل بدهی از بخشودگی سود و وجه التزام تسهیلات بهره مند شوند.
گفتنی است چنانچه کسانی بیش از یک فقره تسهیلات دریافت کرده اند، تنها یک فقره از آن مشمول این طرح بوده و شامل آخرین قرارداد منعقده بین بانک و تسهیلات گیرنده خواهد بود.

شرایط جدید وام مسکن
 

اقساط وام های جدید مسکن

ارقامی که به تازگی و با مصوبه شورای پول واعتبار به مبلغ وام مسکن اضافه شده، با توجه به اینکه تغییری در نرخ سود بازپرداخت وجود ندارد همچنان اقساط و سودهای سنگینی را برای متقاضیان رقم می زند.وام مسکن

وام مسکن

شورای پول واعتباری در هفته گذشته با پیشنهادات مطرح شده از سوی بانک مرکزی مصوباتی در رابطه با وام مسکن داشت. در اهم  این تغییرات تصمیم به افزایش مبلغ وام از طریق خرید اوراق در بورس گرفته شد و مبلغ فعلی وام به صورت انفرادی و زوجین برای هر نفر تا 10 میلیون تومان افزایش یافت.

وام مسکن

جزئیات وام های جدید مسکن

تا پیش از این متقاضیان وام بدون سپرده می توانستند از طریق خرید اوراق در بازار بورس و بر اساس مناطق جغرافیایی خود نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند. این تسهیلات به صورت انفرادی در تهران 60 میلیون تومان، مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 50 میلیون و سایر مناطق 40 میلیون تومان بود. همچنین برای زوجین نیز به ترتیب مناطق 100 میلیون، 80 میلیون و 60 میلیون تومان تعیین شده بود که با مصوبه اخیر شورا به ازای هر نفر تا 10 میلیون تومان اضافه خواهد شد.

در حالی هنوز جزئیات این مصوبه و سازوکار دریافت وام های جدید از سوی بانک مرکزی و بانک مسکن تعیین و اعلام نشده است که با توجه به سود فعلی 17.5 درصدی که برای بازپرداخت وام از طریق اوراق وجود داشته و دوره بازپرداختی تا سقف 12 سال، می توان حدود اقساط و سود پرداختی را تعیین کرد.

از سویی دیگر متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از این محل باید به ازای هر 500 هزار تومان از وام مورد نظر، یک برگ اوراق تهیه کنند. در حال حاضر قیمت هر برگ اوراق حدود 72 هزار تومان است که صاحب وام باید هزینه پرداخت آن را نیز تامین کند.

اما بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، متقاضیان دریافت وام مسکن می توانند وام جعاله را نیز دریافت کنند. مبلغ وام جعاله تا پیش از این 10 میلیون تومان بود که با تصمیم اخیر شورا به 200 میلیون تومان افزایش یافته و می توان در کنار مبلغ اصلی وام برای دریافت آن نیز اقدام کرد.

در این تصمیم گیری تاکید بر این است که در کنار بانک مسکن، بانک های تجاری نیز برای پرداخت وام های جدید اقدام کنند. این در حالی است که پیش تر هم شورای پول اعتبار پرداخت وام تا سقف 60 میلیون تومان را برای بانک های تجاری آزاد اعلام کرده بود، اما هیچ گزارشی در مورد اقدام بانک های تجاری برای پرداخت وام مسکن وجود نداشت و اقدامی نکردند. بنابراین به نظر می رسد این بار  هم بانک مسکن است که باید محور اصلی پرداخت وام های افزایش یافته جدید باشد.

جدول اقساط وام جدید(ارقام به تومان)

شرح مبلغ قبلی مبلغ جدید اقساط سود وام مجموع بازپرداخت در 12 سال تعداد اوراق مورد نیاز هزینه فعلی خرید اوراق
تهران(انفرادی) 60.000.000 70.000.000 640.000 68.0000.000 138.000.000 140 10.080.000
مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت(انفرادی) 50.000.000 60.000.000 548.000 58.000.000 118.000.000 120 8.640.000
سایر مناطق شهری(انفرادی) 40.000.000 50.000.000 450.000 48.000.000 98.000.000 100 7.200.000
تهران(زوجین) 100.000.000 120.000.000 1.100.000 116.000.000 236.000.000 240 17.280.000
مراکز استان و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت(زوجین) 80.000.000 100.000.000 915.000 97.000.000 197.000.000 200 14.400.000
سایر مناطق شهری(زوجین) 60.000.000 80.000.000 730.000 78.000.000 158.000.000 160 11.520.000

گمرک الکترونیک در کدام دولت پی‌ریزی شد؟

شناسه خبر: 1409085 سرویس: اقتصادی
گمرک

بر خلاف ادعای دولت یازدهم درخصوص الکترونیکی شدن رویه‌های تجاری در سه سال اخیر، آرشیو نشریه گمرک از بهره برداری از قسمتهای مهم گمرک نوین در دولت دهم خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مقامات ارشد دولتی در گزارشهای متعدد به عنوان یکی از تنها دستاوردهای دولت یازدهم به بهره برداری از سامانه جامع گمرکی اشاره می‌کنند. موضوع سامانه جامع گمرکی به حدی حائز اهمیت است که حتی وزارت صنعت و معدن در برهه‌ای به دنبال تعطیل کردن آن و انتقال امور راهبردی سامانه به آن وزارت خانه بود. هر چند گمرک و سازمان توسعه تجارت هر کدام استدلالهای قانونی برای مدیریت سامانه تجارت(مجوزها)  ارائه میکردند اما نکته مهم به کارگیری از سامانه‌ای بود که گمرک موفق به بهره برداری از آن شده بود اما وزارت صنعت توفیق خاصی در این موضوع بدست نیاورده بود.

چندی قبل وزارت اقتصاد اعلام کرد تا  آستانه انتخابات از 100 اقدام این وزارت خانه رونمایی خواهد کرد، این در حالی بود که در کمال  تعجب  سامانه جامع گمرکی در صدر لیست اقدامات وزارت اقتصاد قرار گرفت.   

گمرک به واسطه بهره برداری از این سامانه در محورهای مختلفی فضای تبلیغاتی به نفع دولت یازدهم شکل داد. نخستین قدم اعلام افزایش چشم‌گیر درامدهای گمرکی به 18 هزار میلیارد تومان در سال 95 بوده است، که خبرگزاری تسنیم در یک گزارش تحلیلی(با عنوان لاپوشانی دلایل اصلی افزایش درآمد  گمرک) علل مختلف این افزایش درآمد را شرح داده است.


گذشته از این مورد چندی قبل  گمرک ایران در یک اقدام عجیب با تاختن به طرحهای دولت دهم در خصوص الکترونیکی کردن گمرک انواع هجمه‌ها را به مدیران دولت قبل وارد کرد. گمرک مدعی شده بود که مدیران دولت قبل با صرف هزینه‌های بسیار سنگین تنها به طرحهای  کتابخانه‌ای که قرار بوده در 8 سال بعد به بهره برداری برسد اکتفا کرده اند، این در حالی است که اسناد مربوط به قراردادها نشان میدهد، این ادعای گمرک نسبتی با واقعیت ندارد.

گفتنی است، گمرک نوین با کمک بیش از پنجاه نفر از متخصصین، مدیران و کارشناسان گمرکات اجرایی و ستادی در قالب کمیته‌های مختلف بررسی و مستندسازی شده بود. اینکه مدیریت یک سازمان به دلیل صرفا سیاسی آن را بایگانی و استفاده ننماید به نوعی ضربه زدن به بیت المال  بوده است. این در حالی است که مشاورعالی و ارشد فعلى ریاست کل گمرک ایران جناب آقاى بهشتیان در زمان بررسی و مستند سازی و تدوین پروژه گمرک نوین به عنوان مشاور شرکت مشاور در تدوین سند راهبردی گمرک نوین فعالیت می نمودند.
 اما در خصوص سامانه فعلى و زمان اجرای آن باید گفت: پژوهشکده دانشگاه تهران از سال 900 اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه جامع هوشمند ورود و خروج کالا به کمک کارشناسان گمرک در یکى از گمرکات جنوبى کشور نمود که در واقع فاز ابتدایى سامانه جامع یا پنجره واحد الکترونیکى بود لذا قدم بعدى سیستم و سامانه اى باید طراحى میگردید که جانشین سیستم آسیکودا گردد که نیاز به مطالعات جامع و گمرکى جهت پایلوت شدن در یکى از گمرکات کشور را داشت که این بررسیها بیش از یکسال زمان برد. در ابتدا نیز به این منوال پیش رفتند که صاحبان کالا عدلبندی خود را اظهار و در نرم افزار آسیکودا بارگذاری کنند و به همین دلیل این سامانه با نام epl (electronic packing list)نامگذاری شده است و در حال حاضر هم  به همین نام شناخته می شود.
 این سامانه اولین بار و قبل از ریاست دکتر کرباسیان، در یکی از گمرکات جنوب کشور و با حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز و دستگاههای نظارتی و دانشگاه تهران آماده بهره برداری شده بود. سوال اینجاست که چگونه رئیس کل یک سازمان شهریور ماه 92 معرفی شود و در دیماه همان سال یعنى فقط بمدت سه ماه سیستم و سامانه‌اى طراحى شود که بلافاصله اجرایى هم گردد.

عقلاى علم IT میدانند جهت عملیاتى کردن یک سامانه آنهم براى سازمان عریض و طویلى مانند گمرک حداقل براى پایلوت در یکى از گمرکات زمانى بین نُه ماه تا یکسال زمان نیاز است،حالا چه شده که با ورود  یک مدیر جدید سامانه به این مهمى که خوشبختانه همه مسولین کشورى تقریباً از آن بازدید کرده اند فقط در طول چند ماه آماده شود. تصاویر ذیل گویای واقعیت هاست.

رئیس انجمن قطعه سازان:

۴۰۰ قطعه‌ساز زیرزمینی در کشور فعالیت می‌کنند

شناسه خبر: 1416325 سرویس: اقتصادی
قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه نیاز و کشش بازار به قطعات خودرو و عدم کنترل بازار باعث تولید نا مرغوب و ورود کالای قاچاق نا مرغوب خارجی می شود،گفت: ۴۰۰ قطعه ساز بدون شناسایی جنس نامطلوب و تقلبی تولید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا رضایی با حضور در برنامه تیتر امشب  با اشاره به وجود یک هزار قطعه ساز در کشور، اظهار داشت: فقط 600 شرکت قطعه ساز شناسایی شده اند و دارای کد هستند و مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند که این تولید کنندگان برای ما قابل رصد و کنترل هستند.
وی ادامه داد : 4000 قطعه ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می کنند،در حال حاضر وزارت صنایع بسیار سختگیرانه عمل می کنند و امیدواریم که تولیدات قطعه خودرو به سمت و سوی کیفیت مطلوب پیش رود و جلوی قاچاق گرفته شود.
رضایی با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار 333 درصد قیمت واقعی را کاهش می دهد گفت: امیدواریم همه قطعات دارای شناسه تولید باشند.
 رئیس انجمن قطعه سازان از مصرف کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند. وی افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.
 وی با بیان اینکه قطعه سازان قانونی و برند معروف کد شناسایی و کد رهگیری دارند افزود: امروز معضل اصلی تولید نامطلوب و قاچاق است. به این صورت که تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباه بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب می‌کند.
رضایی افزود: سال گذشته 1 میلیون و 4000 هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند.
 وی گفت: قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود ، براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی (اورجینال) تطبیق یابد.
رضایی افزود: بیش از 177 نوع خودرو جدید به بازار می آید که براساس شرایط استاندارد تولید و قطعه سازی می شود.

همچنین علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران هم در ادامه این برنامه گفت: صنعت خودرو سازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزء صنایع پررونق و سودآور به حساب می آیند در صورتی که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران اظهارداشت: با وجود بیش از 166 میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شوند با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد.
 او گفت: شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست و علت آن هم وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیر گذار است.
 نیک آئین گفت: عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.
 رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به روش های تهیه قطعات خودرو گفت: تهیه قطعات خودرو در برخی مواقع توسط مالک و در زمان هایی توسط مکانیک تهیه می شود و بحث ارزان بودن برخی قطعات این میان مشکلاتی را به وجود می آورد و آن هم اینکه مشتری و مکانیک به دنبال قطعه با قیمت مناسب و باکیفیت هستند و بایستی مدیریت هزینه و برخورد با توزیع کنندگان یا تولید کنندگان قطعات تقلبی با همکاری انجمن قطعه سازان و تعمیرکاران انجام شود.
 نیک آئین گفت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.
 وی افزود: گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند.
 نیک آئین تصریح کرد: ما برای بهتر شدن سرویس تعمیرکاران در تدارک طراحی نرم افزاری هستیم تا سرویس دوره ای، نظارت و سرویس در منزل در این نرم افزار دیده شده است و تعمیرکاران با ارائه خدمات مناسب به مشتریان ستاره دریافت می کنند و به زودی از این نرم افزار رونمایی می شود.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد به دادگاه معرفی شدند+اسامی

شناسه خبر: 1416364 سرویس: اقتصادی
مصالح ساختمانی

مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف مصالح ساختمانی غیراستاندارد در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، بیات در تشریح این  خبر گفت: در جریان بازرسی کارشناسان استاندارد از واحدهای تولید و عرضه مصالح ساختمانی، در اردیبهشت ماه سالجاری، تیرچه با پاشنه بتنی و فوندوله با نام‌ تجارتی طهران در واحد تولیدی واقع در منطقه خادم آباد، بلوک و تیرچه سقفی(پلاستوفوم) با نام‌های تجارتی پارسافوم و ماهان فوم در دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی نصیرآباد، به علت نداشتن مجوز استاندارد، توقیف و متخلفین به دادگاه معرفی شدند.

این مقام مسؤول یادآور شد: در جریان بازرسی‌های سال گذشته بازرسان استاندارد، در مجموع، 10 واحد تولیدی بتن غیراستاندارد پلمب شد. همچنین یک میلیون عدد آجر ماشینی، 64هزار عدد بلوک سقفی، شش هزار عدد آجرنما، 300 مترمربع موزائیک و 37 هزار متر تیرچه با پاشنه بتنی و فوندوله ، به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف شد.

 

وزارت صنعت ۳ روز بعد از انتخابات تعطیلی " آساک دوچرخ " را تأیید کرد

شناسه خبر: 1416688 سرویس: اقتصادی
آساک

وزارت صنعت ۳روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خبر یک ماه پیش تسنیم مبنی بر تعطیلی کارخانه " آساک دوچرخ " را تأیید کرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر فروردین ماه امسال بود که این خبرگزاری خبر تعطیلی کارخانه " آساک دوچرخ" را به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت اعلام کرد اما در آن روزها وزارت صنعت فقط به رویه تکذیب اخبارها اکتفاء و این موضوع را هم خلاف واقع دانست ، اما امروز که 3 روز از انتخابات ریاست جمهوری گذشته است وزارت صنعت در اقدامی خبر یک ماه پیش تسنیم را تأیید کرد.

براساس توضیحات وزارت صنعت که به نقل از قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سایت "شاتا" منتشر شده است این وزارتخانه ناتواتی سهامداران و عدم ارایه طرح اصلاح ساختار و تغییر محصول را مهمترین علل غیرفعال ماندن شرکت آساک دوچرخ عنوان کرده است.

 قناتی گفته است که شرکت دوچرخه سازی قوچان علیرغم همه همکاری های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استان، به خاطر ناتوانی صاحبان سرمایه در جهت فعال سازی این واحد تولیدی و عدم ارایه طرح اصلاح ساختار و تغییر محصول همچنان غیر فعال مانده است.

وی با اشاره به اینکه آساک دوچرخ در سال 1377 با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه انواع دوچرخه و با اشتغال 150 نفر در شهرستان قوچان آغاز به کار کرده است، گفت: شرکت دوچرخه سازی قوچان در سال 1385 با هدف افزایش ظرفیت و توسعه بازار و در چارچوب همکاری های بین المللی بین ایران و ونزوئلا با ایجاد یک شرکت مشترک، اقدام به سرمایه گذاری و تولید دوچرخه در این کشور آمریکای جنوبی کرد که متاسفانه به دلایل مختلفی این همکاری مشترک متوقف شد.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم همکاری مناسب شریک ونزوئلایی را از مهمترین دلایل توقف این سرمایه گذاری مشترک دانست و افزود: به خاطر عدم تسویه مالی طرفین، آساک دوچرخ ایران با بحران های مالی متعددی از جمله اخذ تسهیلات از بانک ملی ایران و عدم پرداخت بدهی مواجه و فعالیت این واحد تولیدی در سال 1390 متوقف شد.

قناتی با یادآوری اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت فعال نمودن مجدد این واحد تولیدی، افزود: به منظور برون رفت از وضعیت موجود در سال 1393 نشست های مشترکی با صاحبان سرمایه شرکت برگزار شد. هم چنین در چندین کارگروه رفع موانع تولید استانی مصوب شد که از طریق بانک ملی ایران جهت استمهال بدهی مربوطه و دریافت تسهیلات برای رفع موانع و شروع مجدد تولید در این کارخانه اقداماتی انجام شود.

وی مطالعه و ارایه طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای تغییر فعالیت شرکت توسط صاحبان سهام با همکاری سازمان صنعت، معدن و تحارت استان خراسان رضوی را به عنوان دیگر اقدامات جهت فعال سازی این واحد تولیدی عنوان کرد و گفت: در این راستا تسهیلاتی از طریق بانک ملی ایران به شرکت مذکور نیز تخصیص داده شد اما به خاطر بدهی انباشته زیاد، این امر نیز موجب راه اندازی مجدد کارخانه نگردید.

داشتن دسته چک مزایای زیادی دارد از جمله اینکه نیازی به حمل مبلغ بالای وجه نقد نیست و از

سویی دیگر می توان هزینه ای را در آینده پرداخت کرد. اما همه چیز به همین سادگی نیست.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد، پس لازم است هنگام کار با چک هوشیار باشم و با دست خود، خودمان را گرفتار نکنیم , از قانون چک جمهوری اسلامی ایران هم مطلع باشیم تا خدایی نکرده به هر نحوی متضرر نشویم.

در اینجا ۴۰ نکته در مورد کار با چک را یادآور می شوم که از منابع مختلفی جمع آوری شده و یا خود من در شعبه شاهد رعایت یا عدم رعایت این موارد بوده ام. با این حال اگر نکته ای از قلم انداختم خواهشمند است در قسمت نظرات بفرمایید تا بحث تکمیل گردد. همچنین تجربیات تلخ و شیرین خود را برای آگاهی سایرین درج نمایید.

۱- مبلغ چک باید به حروف نوشته شود و معمولاً مبلغ چک را یک بار به ریال و یک بار به تومان پشت سر هم می نویسند. مثلاً مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال را اینگونه می نویسند : ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.

۲- درقسمت در وجه باید نام کسی را که می خواهید چک را به او بدهید بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده نمایید. اما نکته ی قابل توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده ی چک، آن را پشت نویسی و امضاء کند. اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می تواند مبلغ آن چک را با ارایه ی مدرک شناسایی معتبر دریافت نماید و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده (فارسی واژه ی حامل) صادر شده باشد، بعد از پشت نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است. معمولاً افرادی که در بازار مشغول فعالیت های اقتصادی هستند، از چک های در وجه حامل استفاده می کنند، چون برخی معاملات آنها به صورتی است که طی توافق تاریخ را برای مثلاً سه ماه بعد از تاریخ آن روز معامله می نویسند و طرفی که چک را می گیرد نیز، آن چک را به شخصی دیگری می دهد یا اصطلاحاً آن را خرج می کند. چک های در وجه حامل گاهی چندین دست می گردند تا در تاریخ چک به بانک می روند و معمولاً توسط شخص ناشناسی نقد می شود. بنابراین لازم به نظر می رسد که در مورد چک هایی که در وجه حامل هستند، دقت و محکم کاری بیشتری انجام دهیم.

۳- مبلغ چک به عدد: در قسمت پایین سمت چپ چک معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم.

۴- امضاء: امضاء شخصی صادر کننده ی چک باید پای چک باشد تا این برگه معتبر گردد.

۵- صفرهای مبلغ چک را به صورت دایره هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و از گذاشتن نقطه به جای صفر جداً خودداری کنید

۶- اگر می خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.

۷- سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید، برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خودبه خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.

۸- بر روی بخش های دست نویس خودتان نوار چسب بچسبانید و با ناخن روی آنرا خط بیاندازید تا تا در صورت برداشت چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

۹- در کنار امضاء خود نام خود را بنویسید تا از روی دست خط شما امکان جعل آن از بین برود.

۱۰- مبلغ چک راکه باید روی قسمت جدا نشدنی دسته چک بنویسید، به نحوی بنویسید که بخشی از آن روی قسمت جدا شدنی دسته چک (چک) بیفتد و وقتی آن ها را کنار هم قرار می دهید، عدد کامل دیده شود.

 

۱۱- در صورت لزوم می توانید از کاربن استفاده کنید تا از جعل چک جلوگیری شود.

۱۲- وسایلی در بازار وجود دارند که برای بالا بردن امنیت چک و اسناد بهادار استفاده می شوند. از آن جمله می توان به دستگاه پرفراژ دستی اشاره نمود. این وسیله دارای تمام اعداد و چند شکل مانند ویلگول و / روی خود است و می توانید مبلغ چک را روی آن با استفاده از این ابزار حک نمایید تا از جعل آن جلوگیری شود. این وسیله را به کسبه توصیه اکید می کنم.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۱۳- امروزه با پیشرفت رایانه و حضور آن در منازل و محل کار ما، این امکان به وجود آمده است تا چک ها به کمک کامپیوتر و پرینتر (چاپگر) نوشته شوند و دیگر از دست استفاده نشود و احتمال جعل را کم کنیم. اکثر برنامه های حسابداری قابلیت چک نویسی را دارند و در ضمن نرم افزارهای تخصصی برای نوشتن چک هم در بازار به وفور وجود دارند.

۱۴- در صورتی که چک پشت نویسی و یا قلم خوردگی ندارد روی چک به صورت مشخص بنویسید “فاقد قلم خوردگی و پشت نویسی”. در صورتی که مجبور شدید توضیحی در پشت چک بنویسید، حتما بعد از امضاء کردن دور آن توضیح و امضاء خود را با ضربدر ببندید و برای اطمینان بیشتر روی آن را چسب نواری بچسبانید.

۱۵- در هر بخش چک که با دست چیزی می نویسید، جای خالی نگذارید و جاهای خالی را با خطوط ممتد ببندید و یا با ضربدرهای مشخص این کار را انجام دهید. مثلاً در کادر پایین چک که مبلغ چک را به عدد می نویسید، جای خالی جلوی آن را با خط ممتد پر کنید تا نتوان جلوی آن عددی دیگری اضافه نمود. این کار را برای نام دارنده ی چک و مبلغ به حروف و تاریخ نیز تکرار نمائید.

۱۶- حتماً شماره ی چک های خود را در جایی یادداشت کنید و در دسترس داشته باشید تا در صورت سرقت دسته چک بتوانید جلوی سوءاستفاده از آن را بگیرید. همچنین در صورت امکان از چک هایی که صادر می کنید یک نسخه کپی تهیه نمایید.

۱۷- حتماً از اعتبار شخصی که از او چک می گیرد مطمئن باشید. آدرس، مغازه و یا هر نشانه ای که بعداً قابل پیگیری باشد در اختیار داشته باشید.

۱۸- مبلغ چک را با دارایی های فرد مطابقت دهید. هرگز برای مبلغ های هنگفت از کسی که نمی شناسید چک قبول نکنید. مگر این که از دارایی و یا اعتبار وی مطلع باشید.

۱۹- اگر در معاملات چکی را گرفتید که در وجه حامل است و کسی که از او چک را میگیرید آن را صادر ننموده است، حتماً شماره ی آن شخص و نام وی را پشت چک بنویسد تا بعداً در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.

۲۰- در هنگام نوشتن متن چک سعی کنید خودتان و با قلم خود متن چک را بنویسید، حتی اگر طرف مقابل مورد اعتماد شما باشد، هرگز اجازه ندهید دیگران متن چک را بنویسند و فقط با یک خودکار چک را بنویسید.

۲۱- در قسمت «مبلغ چک» میزان آن را هم به‌صورت ریال و هم تومان بنویسید و همچنین در قسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

۲۲- بعد از آن‌که اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی بنویسید که چک «بابت» چه چیزی صادرشده است مثلا در صورت عقد قرارداد شماره قرارداد و تاریخ آن را بنویسید

۲۳- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» در کلمه «ریال» شروع به نوشتن کنید و پس از نوشتن مبلغ در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.

۲۴- پس از نوشتن عدد موردنظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.

۲۵- سعی کنید چکتان را به‌آرامی بنویسید و از شتاب‌زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آن‌جا که ممکن است بدون قلم‌خوردگی صادر شود.

 

۲۶- چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم نوشتید این کلمه را امضاء کنید؛ × بدون خط‌خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر ببندید.

۲۷- چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شدید ولو این‌که حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۲۸- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که به‌راحتی قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید کنید.

۲۹- پس از صدور چک ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این‌که چک را به چه کسی داده‌اید حتماً قید کنید.

۳۰- از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگه و جلد دسته‌چک خودداری کنید تا چنانچه چک یا دسته‌چک مفقود شد یا مورد دستبرد قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

۳۱- همیشه سعی کنید دسته‌چک را در جای امن قرار دهید تا به‌راحتی قابل‌دسترسی برای دیگران نباشد.

۳۲- چنانچه دسته‌چک یا یک برگ چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت دستور قضایی را به بانک تحویل دهید. چنانچه به دادسرا مراجعه نشود و دستور قضایی صادر نگردد بانک مسئولیتی نخواهد داشت و می‌تواند وجه چک را پرداخت و یا چک را برگشت بزند.

۳۳- اگر در متن چک جعل و دست‌کاری صورت گیرد و یا مورد کلاه‌برداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد مطابق بند ۱۴ عمل نمایید و چنانچه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتماً در متن قرارداد قید شود.

کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد

۳۴- از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی‌شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می‌دهید خودداری کنید.

۳۵- با توجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین کنید و چنانچه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتماً با دارنده چک هماهنگی کرده به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بدحسابی مواجه نشوید.

۳۶- چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به‌طرف مقابل دادید حتماً از او رسید اخذ کنید.

۳۷ – بعضی از چک ها ۲ امضا بوده و یا با مهر پرداخت می شوند، خیلی از مواقع صادرکننده چک بقصد پرداخت نکردن یا تاخیر در پرداخت چک، این موضوع را عمدا از شما پنهان نموده و چک را با یک امضا یا بدون مهر تحویلتان می دهد. از آنجایی که مسلما این چک نقد نخواهد شد در صورت شکایت شما و سیر مراحل وقت گیر و طولانی حقوقی دست آخر با بیان اینکه “یادم رفت” یا “حواسم نبود” زمان ززیادی را از شما تلف نموده است. در اینگونه مواقع از فرد بخواهید در چک قید کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد.در این صورت می توان از وی به جرم کلاه برداری شکایت نمود

۳۸- بخاطر داشته باشید که کشیدن چکهای سفید امضا، تخلف محسوب میشود.

۳۹- هنگام رد و بدل شدن چک در قراردادها، اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر قرارداد یکی باشد، می توانید آنرا به صورت کیفری دنبال کنید ولی اگر تاریخ بعد از تاریخ قرارداد باشد، چک شما وعده دار و حقوقی است.

۴۰- نوشتن متونی مانند “بابت ضمانت، بابت …..” و یا شزایط دیگری که نوشته می شود در عدم پرداخت چک توسط بانک  هیچگونه تعهدی ایجاد نمی کند و با رعایت ارکان اصلی چک بانک موظف به نقد کردن چک می باشد.