امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

گزارش بانک مرکزی از تحولات سه ماهه بازار مسکن

بانک مرکزی از رشد ۱۰۶.۷درصدی قیمت مسکن در تهران در بهار امسال خبر داد و اعلام کرد معاملات مسکن تهران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۴۴.۸درصدی داشته است. مطابق آمار منتشرشده بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خردادماه امسال 13 میلیون و 300 هزار تومان است.

بر اساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در خرداد ماه سال 1398، به 6هزار واحد مسکونی رسید که این رقم نسبت به ماه قبل 50.6  درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 59.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 133 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 4.9 و 104.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش نرخ اجاره‌بها نیز در تهران طی خرداد ماه 23 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته و این رقم برای کل مناطق شهری کشور 20.7 درصد بوده است.

آمار سه‌ماهه نخست سال جاری نیز نشان می‌دهد کل معاملات مسکن انجام‌شده در تهران طی این دوره 21 هزار و 537 واحد بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 44.8درصدی داشته است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نیز در بهار امسال به 12 میلیون و 413 هزار تومان رسیده که حاکی از رشد 106.7درصدی قیمت مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همزمان با افزایش قیمت مسکن و کاهش معاملات در این بخش گزارش ها از کاهش تقاضا برای دریافت وام مسکن حکایت دارد. کارشناسان ناکافی بودن سهم تسهیلات از قیمت نهایی مسکن را دلیل عمده این مساله عنوان می کنند. در این شرایط خبرها از موافقت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن حکایت دارد.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری افزایش تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: «این امر مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.»

محمد اسلامی روز پنج شنبه در اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد با اشاره به تصویب «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک عامل حوزه مسکن» در ۱۴ اسفند ۹۷، از پیگیری برای تصویب مصوبه تکمیلی آن، برای افزایش تسهیلات مسکن به شرط توان پرداخت اقساط با مبلغ بیشتر خبر داد که مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: «وزارت راه وشهرسازی تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار باشد و هفته آینده مصوبه‌ای تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد، بتواند در قالب توافق سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند.»

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه تولید و عرضه مسکن در کشور سه تصمیم یا سیاست اتخاذ شده است افزود: «در سیاست نخست، زمین برای تولید مسکن را در قالب قرارداد مشارکتی به انبوه ساز واگذار خواهیم کرد و این موضوع به سراسر کشور ابلاغ شده و در قالب طرح اقدام ملی مسکن در حال اجراست.»

وی ادامه داد: «سیاست دوم این است که طبق تصمیمی که در شورای پول و اعتبار طی اسفندماه سال گذشته اتخاذ شد بانک‌ها ۸۰ درصد از میزان پولی که برای ساخت مسکن مورد نیاز است را با کسر قیمت زمین به سازنده واگذار خواهند کرد یعنی یک مدل مالی نسبت ۸۰ به ۲۰ که برای ساخت مسکن پیاده سازی می‌شود.»

وزیر راه و شهرسازی گفت: «پارسال بانک‌ها در کشور ۱۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کردند که این میزان تسهیلات ۱۳.۵ درصد گردش پولی در حوزه تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد لذا تقاضا کردیم که این سهم ۲۰ درصد افزایش یابد تا توان مالی مناسب‌تری پشتوانه حرکت در بخش تولید و عرضه مسکن باشد و این تسهیلات فقط به ساخت و سازها در مکان‌هایی که تقاضای مسکن در آن وجود دارد پرداخت شود.»

 

سود ۱۰۸ میلیون تومانی استخراج هر واحد بیت کوین در ایران

روندی که برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین استفاده می‌شود، آنقدر برق مصرف میکند که باعث افزایش مصرف برق ایرانی‌ها شده و فشاری بی سابقه بر شبکه های برق گذاشته است و مقامات را مجبور کرده عرضه برق به این اصطلاح مزارع تولید ارز دیجیتال را کاهش دهند . به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیروی ایران گفت معدنکاران بیت کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌ ای بهره می برند و حتی از مساجد هم که برق را

رایگان می گیرند سوء استفاده می کنند . سخنگوی شرکت برق گفت:« مصرف برق کشور در همین ماه 7 درصد افزایش یافته است» .

تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 24 سال . یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیتکوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار .

بیت کوین 11770 دلار در ایران در روز جمعه معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد بصورت سالانه افزایش داشت . بر این اساس استخراج هر واحد بیت کوین 8300 دلار یا به عبارتی 108 میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه ای خاص برای استخراج کنندگان بیت کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. برق بسیاری مزارع تولید ارز دیجیتال در سراسر کشور قطع شده و دستگاه های استخراج بیت کوین توسط مقامات مصادره شده اند .

ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به ارزهای مجازی روی آورده اند. این تحریم‌ها دسترسی آنها را به ارز کم کرده است. بانک مرکزی ایران استفاده از ارزهای مجازی را در معاملات سال گذشته منع کرد و اعلام کرد نگران پولشویی و جرائم مالی است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال