امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

ثبت‌نام واگذاری ۴۰۰هزار مسکن از اول شهریور با وام ۷۵ میلیونی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: متقاضیان دریافت مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند از اول شهریور در سامانه طرح ملی مسکن ثبت نام کنند.جواد حق شناس اظهار داشت: دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است که از این تعداد ساخت ­۱۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت ­طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر در این است که قبل از ساخت واحدهای مسکونی، تقاضا برای ساخت مدنظر است گفت: از تجربه مسکن مهر در این طرح استفاده کردیم و قبل از ساخت واحدهای مسکونی اقدام به شناسایی مکان‌های دارای تقاضا کردیم بطوریکه تقاضا شناسایی شده است.وی بیان کرد: سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند، در اوایل شهریور ثبت نام به صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود بعد از ۱۰ روز استان‌های دیگر به آن اضافه می‌شود، و ­بعد از ثبت نام اولیه متقاضیان، پایش افراد کمتر از یکماه صورت می‌گیرد. حق شناس افزود: افرادی که واجد شراط هستند می‌توانند اقدام به ثبت نام در سامانه کنند البته متقاضیان نیزبه دو دسته تقسیم بندی شده اند افراد دارای زمین و افراد فاقد زمین هستند. وی تصریح کرد: افرادی که دارای زمین هستند تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد و افراد فاقد زمین نیز از اراضی دولتی که در اختیار این طرح است استفاده می‌شود به طوری که با سازندگان وارد مذاکره می‌شویم و تا حدودی بر سر قیمت تمام شده به توافق می‌رسیم و در سامانه قیمت‌ها بستگی به نوع پروژه درج خواهد شد. وی ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات این طرح این است که در تامین خدمات زیر ساخت و روساخت هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا به دلیل تقاضا محور بودن پروژه‌ها سریع ساخته و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد .معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره تسهیلات ارائه شده به این طرح گفت: با توجه به توافقاتی که با بانک مسکن صورت گرفته است ­متوسط تسهیلات تا ۷۵ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری ندارد و تاسقف ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد و البته بانک عامل بخش مسکن در کنار این تسهیلات، وام جعاله نیز پرداخت می‌کند.

 

رشد چهار درصدی تولید در ۱۰ واحد بزرگ فولادی کشور

تعداد ۱۰ واحد تولیدی بزرگ فعال صنایع فولاددر چهار ماهه امسال ۶ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۸۴ تن تولید داشتند و در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد چهار درصدی را تحقق بخشیدند.بررسی کارنامه فعالیت فولاد سازان در دوره چهار ماهه امسال گویای آن است که تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد عملکرد سال ۹۷ پوشش داده شده است؛ این درحالی است که تعطیلات فروردین ماه و ماه مبارک رمضان نیز در این دوره زمانی، باید به عنوان شرایط خاص برای تولید مد نظر قرارگیرد. پارسال ظرفیت شمش فولادی کشور به رقم ۳۵ میلیون تن رسید که نزدیک به ۲۵ میلیون تن تولید محقق شد و انتظار می‌رود امسال نزدیک به ۷۵ درصد ظرفیت پارسال تولید شود.  با وجود شرایط سخت تحریم پیش بینی می‌شود که نزدیک به ۳۰ درصد تولید راهی بازارهای صادراتی شود.   آمار دریافتی از تولید ۱۲ شرکت بزرگ فولادی  حاکی است، این شرکتها در چهار ماهه امسال در مجموع چهار میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۸ تن عملکرد داشتند که در مقایسه با چهار ماهه پارسال رشد ۹ درصدی ثبت شد. اقلام ورق گرم، میلگرد، تیرآهن، لوله، ورق عریض، ورق گالوانیزه و سایر اقلام در فهرست تولیدات این واحدها ذکر شده است. فولاد مبارکه، سبا، ذوب آهن، فولاد آذربایجان، خراسان، فولاد آلیاژی، نورد و لوله اهواز(آمار غیر قطعی) گروه ملی صنعتی فولاد، فولاد اکسین، ورق خودرو چهار محال و بختیاری و فولاد بناب مجموع واحد های مورد بررسی محسوب می‌شوند.

 

سهام دولت در ۱۵ شرکت دولتی تا پایان سال عرضه می‌شود

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره برنامه‌های وزارت اقتصاد و داراریی برای خصوصی‌سازی، گفت: در حال حاضر خصوصی‌سازی که از آن به نام خصوصی‌سازی بزرگ یاد می‌شود، آغاز شده و تعدادی از پالایشگاه‌ها، سهم دولت در بیمه البرز و... در بورس عرضه شده است و منتظر حضور متقاضی برای خرید آنها هستیم تا به فروش برسند. وی افزود: سهام دولت در 15 شرکت دولتی بورسی تا انتهای سال عرضه می‌شود.

 

جزییات طرح جدید بیمه بیکاری

معاون اشتغال وزیر کار با تشریح جزییات طرح جدید پرداخت بیمه بیکاری گفت: افرادی که دوره‌های کارورزی را گذرانده باشند و در جایی مشغول به کار شوند، وزارت کار سهم بیمه کارفرمای آنها را می‌پردازد.

عیسی منصوری، اظهار کرد: یکی از طرح‌ها و سیاستهای وزارت کار در سال جاری پرداخت بیمه مشوق کارآفرینان است و برای کارآفرینانی که تثبیت یا ایجاد شغل می‌کنند، مشوق بیمه‌ای در نظر می‌گیریم و سهم حق بیمه کارفرما را می‌پردازیم.وی افزود: این کار در  رشته‌های خاصی اولویت دارد و از این جهت از عنوان معافیت بیمه‌ای پرهیز می‌کنیم.از نظر ما هر کسی که شاغل می‌شود و اطلاعاتش در بیمه به ثبت می‌رسد، حق بیمه‌ سهم کارفرما را نقدا به تامین اجتماعی می‌پردازیم تا از این طریق هزینه ایجاد اشتغال را پایین بیاوریم.  معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به ماده ۷۱ برنامه ششم توسعه گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم به موضوع معافیت کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی از سهم بیمه کارفرما به شرط جذب نیروهای کار جوان اشاره دارد.این آیین‌نامه پیشنهاد وزارت کار بود و مجلس این ماده قانونی را تصویب کرد.با توجه به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی، امیدواریم سازمان برنامه و بودجه نیز منابع طرح کارورزی را اختصاص بدهد. معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: مشابه این طرح، یارانه دستمزد است که در استانهای پر بیکار به اجرا در می‌آید و در حال حاضر در ۸ استان کشور که دارای بیشترین میزان بیکاری هستند اجرایی شده است.تمایل ما این بود به کسی که الان مشغول است و در معرض ریزش است کمک بدهیم تا اینکه طرف بیکار شود و برود شاغل شود و بعد به او یارانه دستمزد بدهیم.

 

قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین گران نمی‌شود

رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری گفت: بلیت اتوبوس در ایام محرم و اربعین به مقصد پایانه‌های مرزی عراق تغییر نمی‌کند و تمام ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی کشور برای ارایه خدمات به زائران حسینی بسیج شده‌اند. احمدرضا عامری گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان کشور فعال است که در این ایام، سفرهای اربعین در اولویت استفاده از این ناوگان قرار دارد.

​​​​​​​وی با بیان این که سال گذشته ۲ میلیون زائر حسینی از طریق ناوگان جاده‌ای جابه جا شدند، گفت:‌مرزهای شلمچه،   چذابه،   مهران، خسروی از جمله مرزهای فعال ایران و عراق در ایام محرم و اربعین هستند و مرز خسروی نیز در طول شبانه روز به صورت محدود فعال خواهد بود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال