امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

فرشاد مقیمی  مدیرعامل ایران‌خودرو شد

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل جدید ایران ‌خودرو انتخاب شد. دوشنبه هفته گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از برکناری هاشم یکه‌زارع،  مدیرعامل وقت ایران ‌خودرو به دلیل تغییر قیمت خودرو بدون هماهنگی با وزارت صنعت، خبر داد و گفت که عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا  به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو شروع بکار خواهد کرد. با این حال این اتفاق نیفتاد و علی‌آبادی به دلایلی که رسما اعلام نشد، به مدیرعاملی ایران ‌خودرو انتخاب نشد تا اینکه روز گذشته  فرشاد مقیمی،  معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت  به مدیرعاملی این گروه صنعتی انتخاب شد. مقیمی پیش از معاونت امور صنایع وزارت صنعت؛ معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود.

 

متغیرهای نزولی بازار ارز بررسی شد

دلار در آستانه ورود به کانال ۱۰ هزار تومان

پس از آنکه روز یکشنبه سطح حمایتی 11 هزارو 500 تومانی دلار شکسته شد دیروز چهارمین افت پیاپی این ارز رقم خورد. قیمت دلار روز گذشته با کاهش حدود 250 تومانی به 11 هزار و 200 تومان رسید و در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومان قرار گرفت. این کاهش بیشترین میزان افت نرخ دلار در یک ماه گذشته بوده است. کاهش قیمت ارز در بازار آزاد سبب شد تا قیمت خرید دلار در بانک‌ها به زیر ۱۱ هزار تومان و یورو نیز به کمتر از ۱۳ هزار تومان برسد. «کاهش نرخ درهم» و «نزدیک شدن به زمان بازگشایی بازار متشکل ارزی» از مهمترین دلایل کاهش قیمت ها در این بازار بوده است. قیمت سکه نیز علی رغم افزایش قیمت جهانی طلا در معاملات دیروز روندی کاهشی داشت. طلای جهانی روز گذشته به بالاترین نرخ خود در طول ۶ سال گذشته رسید و این در حالی بود که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش حدود 50 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به 4 میلیون و 30 هزار تومان رسید.

مدتی است که ثبات به بازار ارز بازگشته و قیمت دلار نیز با شیبی آرام در حال کاهش است، بر همین اساس بانک‌ها روز گذشته  هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۹۷۴ تومان خریدند که نسبت به روز یکشنبه با کاهش حدود ۲۵۰ تومانی همراه بود. همچنین هر یورو روز گذشته در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۲۲۷ تومان خریداری شد که قیمت این ارز نیز نسبت به روز یکشنبه حدود ۳۰۰ تومان، کاهش یافت. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۴۶۷ تومان بود.اما  قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۸۴۲ تومان اعلام شد که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. قیمت سکه طرح جدید در معاملات دیروز به ۴ میلیون و 30 هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و 10 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۲۸ دلار و ۶۵ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۹ هزار و ۲۹۷ تومان بود.

 

تاثیر کاهش نرخ حواله درهم و بازار متشکل ارزی

به گفته معامله‌گران ارزی، قیمت دلار در همان ابتدای روز دوشنبه معاملات خود را از زیر سطح یاد شده آغاز کرد. عده‌ای آن را ناشی از شروع کاهشی نرخ حواله درهم می دانستند که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. در این میان، عده‌ای نیز ادامه واکنش ها به خبر معاون اسبق بانک مرکزی مبنی بر تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی برای حضور در بازار متشکل ارزی را متغیری می‌دانستند که انتظارات فعالان ارزی را تغییر می‌داد. خبر تهران‌فر به این معنا تعبیر شد که شرایط برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی بیشتر از قبل فراهم شده است.

 

کاهش تقاضای کاذب

کامران سلطانی‌زاده، رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان نیز روز گذشته در نشست خبری  در خصوص دلایل کاهش قیمت ارز، اظهار کرد: «با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر مطلوب بوده و تقاضای کاذب از این بازار خارج شده است.»

وی با بیان اینکه سفته‌بازی در بازار ارز دیگر وجود ندارد، گفت: «سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیرضروری از بازار ارز شده و در حال حاضر فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.»

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان افزود: «از سوی دیگر بانک مرکزی مانند گذشته در قیمت عرضه ارز دخالت نمی‌کند و قیمت فعلی، قیمتی است که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود؛ به عبارت دیگر همان ارزی که از سوی صادرکننده وارد کشور می‌شود، به متقاضیان نیز به فروش می‌رسد.»

سلطانی‌زاده با اشاره به محدودیت در سقف خرید ارز از سوی بانک مرکزی، تصریح کرد: «برخی افراد که مصرف‌کننده اصلی ارز هم نبودند، با خرید و فروش حجم زیادی از ارز، مشکل ایجاد می‌کردند که این مشکل نیز اکنون وجود ندارد.»

وی همچنین درخصوص جلوگیری از معاملات ارز در بازارهای غیر رسمی و فضای مجازی، اظهار کرد: «قیمت‌گذاری و خرید و فروش ارز در فضای مجازی سبب می‌شد تا در بازار ایجاد تقاضای کاذب شود که نهادهای نظارتی، پلیس فتا و نهادهای امنیتی با کانال‌هایی که در فضای مجازی خرید و فروش ارز انجام می‌دادند، برخورد کردند.»

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به محدودیت تعداد دفعات خرید ارز در سامانه سنا، گفت: «در حال حاضر مشکلی که در بازار ارز داریم این است که هر مسافری اگر یک‌بار در سامانه سنا برای خرید ارز اقدام کند و کمتر از ۲۰۰۰ یورو بخرد، دیگر نمی‌تواند به سقف خرید ۲۰۰۰ یورو خود برسد.»

سلطانی‌زاده افزود: «بنابراین متقاضیان ارز یا باید همه ارز خود را یک‌جا بخرند، در غیر این صورت حتی با خرید ۱۰۰ دلار هم کد ملی‌شان قفل می‌شود و نمی‌توانند دیگر خرید کنند.» وی ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرده و مدیریت مناسب را در این باره انجام دهد و گفت: «هنوز بانک مرکزی ارتباطی با ما در مورد تامین ارز اربعین نداشته، اما امیدوارم که همکاری لازم و هماهنگی در زمان مناسبی انجام شود تا شاهد مشکلات سال گذشته نباشیم.»

 

عقب نشینی قیمت مسکن

اولین عقب‌نشینی قیمت مسکن با انتشار آمار معاملات ملک مرداد، به ثبت رسید. اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد تورم ملکی در پایتخت در ادامه چرخش از مسیر صعود منفی شد. اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته است.

آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین بار بعد از آبان سال 94 به زیر صفر رسید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به 13 میلیون و180 هزار تومان رسید که این میزان در ماه قبل-تیرماه 98- برابر با 13 میلیون و600 هزار تومان گزارش شده بود.

این موضوع نشان دهنده کاهش نزدیک به نیم میلیون تومانی متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن-تورم ماهانه مسکن-در مردادماه برای اولین بار بعد از 45 ماه متوالی-به جز ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه که به‌عنوان ماه‌های استثنا در بازار مسکن محسوب می‌شود-به زیر صفر رسید و منفی شد؛ تورم ماهانه مسکن در ماه میانی تابستان- مرداد 98- معادل 3 درصد کاهش یافت.

همچنین میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-مرداد 97- نیز 77 درصد افزایش یافت که در مقایسه با تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه-نرخ رشد قیمت مسکن در تیرماه 98 در مقایسه با تیرماه 97-معادل 99‌درصد گزارش شده بود. این میزان تورم نقطه‌ای دست‌کم از ابتدای امسال، به لحاظ کمترین میزان افزایش قیمت مسکن در هر ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بی‌سابقه بوده است. فروردین ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به فروردین سال گذشته 104 درصد افزایش یافت. تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه 112 درصد به ثبت رسید. در خردادماه این میزان افزایش قیمت معادل 107 درصد و در تیرماه به کمتر از 100 درصد یعنی 95 درصد رسید. در نهایت تورم نقطه‌ای مسکن در مردادماه به کمترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون – معادل 77 درصد-رسید.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال 94 برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان 94 در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال 6/ 1 درصد کاهش یافت و از مترمربعی 4 میلیون و150 هزار تومان در مهرماه آن سال به 4 میلیون و 80 هزار تومان در آبان ماه رسید.

بر اساس این گزارش تعداد مبایعه نامه ها 2931 فقره بوده است. ماه قبل این رقم 4260 فقره بوده که کاهش فاحشی داشته است .

ارزش معاملات در تیرماه 5470 میلیارد تومان بوده که این رقم در مرداد به 3670 میلیارد تومان کاهش داشته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بجز 4 منطقه متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان روند کاهشی داشته است.

متوسط قیمت در منطقه یک در تیرماه 31 میلیون و 858 هزار تومان بوده است. این رقم در مرداد به 29 میلیون و 212 هزار تومان کاهش داشته است.

کمترین قیمت هم برای منطقه 19 بوده با 5 میلیون و 806 هزار تومان برای هر مترمربع.متوسط قیمت در این منطقه 7 میلیون و 133 هزار تومان اعلام شده است.

بیشترین مبایعه نامه برای منطقه 5 با 367 فقره بوده است. متوسط قیمت در این منطقه روند نزولی داشته و به 16 میلیون و 331 هزار تومان به ازای هر مترمربع کاهش یافته است .

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال