امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

جزییات کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

مردادماه امسال قیمت مسکن نسبت به ماه قبل در ۱۸ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران کاهش و در چهار منطقه افزایش داشته است. نبض بازار مسکن در ۱۸ منطقه‌ تهران متوقف و قیمت ماهیانه منفی شد. آمار گویای آن است که مردادماه ۱۳۹۸ قیمت آپارتمان در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ نسبت به ماه قبل کاهش داشته و تنها در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رساند. بیشترین افت قیمت ماهیانه  در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط می‌شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران از میانگین ۲۹.۸ میلیون تومان در هر متر مربع در تیرماه به ۲۸.۲ میلیون  تومان در مردادماه کاهش یافته است است. در منطقه ۲ متوسط قیمت در تیرماه متری ۲۱.۳ تومان بوده که در مردادماه به ۲۰.۵ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۳ اما با افزایش ۳.۷ درصدی قیمت مواجه بودیم بدین ترتیب که میانگین قیمت از ۲۳.۷ میلون تومان در تیرماه به ۲۴.۶ میلیون تومان در مردادماه رسیده است.

در منطقه ۴ میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تیرماه ۱۳.۵ تومان بوده که با کاهش ۳.۷ درصدی مردادماه به ۱۳ میلیون  تومان رسیده  است. در منطقه ۵ نیز قیمت در تیرماه ۱۶.۴ میلیون تومان بود که در مردادماه به ۱۶.۳ میلیون تومان رسید. قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۶ در تیرماه ۱۷.۱ میلیون بوده که در مردادماه به ۱۶.۲ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۷ قیمت‌ها به ترتیب ۱۲.۸ و ۱۲.۴ میلیون تومان در تیرماه و  مردادماه ۱۳۹۸ گزارش شده است.

در منطقه ۸ البته قیمت‌ها افزایش یافت و از ۱۲.۵ میلیون تومان در هر متر  مربع به ۱۳.۳ میلیون تومان رسید. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که منطقه  ۸ در نوسانات قیمتی از مناطق همجوار خود عقب بود. در منطقه ۹ قیمت هر متر مربع مسکن در تیرماه ۹.۴ میلیون تومان بود که در مردادماه به ۹ میلیون تومان رسید. درمنطقه  ۱۰ میانگین قیمت آپارتمان در تیرماه ۹.۲ میلیون  تومان بود که در مردادماه ۸.۸ میلیون تومان شد. میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در سایر مناطق تهران در تیرماه و مردادماه ۱۳۹۸ بدین شرح است: منطقه ۱۱ تیرماه ۹.۴ میلیون تومان، مردادماه ۹ میلیون تومان. منطقه ۱۲ تیرماه ۷.۸ میلیون تومان، مردادماه ۷.۸ میلیون تومان. منطقه ۱۳ تیرماه ۱۲.۴ میلیون تومان مردادماه ۱۲.۳ میلیون تومان. منطقه ۱۴ تیرماه ۱۰.۵ میلیون تومان، مردادماه ۹.۷ میلیون تومان. منطقه  ۱۵ تیرماه ۷.۴ میلیون تومان، مردادماه ۷ میلیون تومان. منطقه ۱۶ تیرماه ۷.۱ میلیون تومان، مردادماه ۷.۴ میلیون تومان، منطقه ۱۷ تیرماه ۶.۸ میلیون تومان، مردادماه ۶.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۸ تیرماه ۶.۱ میلیون تومان، مردادماه ۵.۹ میلیون تومان، منطقه ۱۹ تیرماه ۶.۸ میلیون تومان، مردادماه ۶.۲ میلیون تومان، منطقه ۲۰ تیرماه ۶.۲ میلیون تومان، مردادماه ۶.۵ میلیون تومان، منطقه ۲۱ تیرماه ۱۰ میلیون تومان، مردادماه ۹.۳ میلیون تومان و منطقه ۲۲ تیرماه ۱۲.۲ میلیون تومان، مردادماه ۱۱.۷ میلیون تومان. کارشناسان می‌گویند روند کاهنده قیمت مسکن شهر تهران که از تیرماه آغاز شده ادامه‌دار خواهد بود. البته این فرآیند تا مدتی طول می‌کشد و قیمت‌ها در یک سطح به ثبات می‌رسد. مقایسه رشد بازار مسکن نسبت به ارز در اواخر تیرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که از ابتدای دو سال قبل تا کنون قیمت مسکن ۲۰۵ درصد و قیمت دلار ۱۹۷ درصد رشد داشته‌اند. با این حساب، اگر نوسانات نرخ دلار به عنوان مبنایی برای جهش قیمت مسکن تلقی شود ظرفیت این بازار تکمیل شده است. کارشناسان نیز روند نزولی یا دست کم متمایل شدن رشد قیمت ماهیانه به صفر را محتمل‌ترین گزینه در این بازار می‌دانند.

 

آغاز رسمی پروازهای مسافری فرودگاه پیام

نخستین پرواز رسمی مسافری فرودگاه پیام کرج از دوشنبه ۱۸ شهریور پس از موافقت هیئت دولت با مسافری شدن این فرودگاه در ۶ شهریور، از سر گرفته خواهد شد. فرودگاه پیام اعلام کرد پروازهای مسافری این فرودگاه از روز تاسوعای حسینی با پرواز کرج-مشهد از سر گرفته می‌شود. این پرواز ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۱۸ شهریور از مبدا فرودگاه پیام مشهد انجام می شود و قیمت بلیت آن به نرخ ۲۴۰ هزار تومان به فروش می رسد. هیئت وزیران در جلسه 6 مرداد با توسعه فعالیت‌های فرودگاه پیام به پروازهای مسافری و آموزشی موافقت کرده بود.

 

جزییات توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه محرم

معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تخصیص برنج، شکر، گوشت، مرغ و روغن به هیئت‌ها خبر داد و درباره جزئیات عرضه این اقلام توضیح داد.

مجتبی شیرقاضی، سهمیه تخصیص داده شده به هیئت‌ها، حسینه‌ها و مساجد در ماه محرم و صفر سال جاری را ۴۸۰۰ تن برنج، ۲۴۰۰ تن شکر، ۸۰۰ تن مرغ منجمد، ۱۶۰۰ تن گوشت منجمد وارداتی، ۴۸۰۰ تن روغن و ۱۶۱ تن چای در استان تهران عنوان کرد.

به گفته وی، قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای کالاهای اساسی ویژه ماه محرم شامل گوشت منجد گوساله ران و سردست از ۴۷ تا ۵۲ هزار تومان، مرغ منجمد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۶۵۰۰ تومان، شکر ۳۲۵۰ تومان، نرخ روغن ۱۵ درصد زیر قیمت درج شده بر روی قوطیهای حلبی ۴.۵ و ۱۶ کیلویی و چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: «در شهرستان‌های استان تهران نیز نمایندگان منتخب کارگروه تنظیم بازار استان، با محوریت فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها حواله سهمیه‌ها را صادر و ابلاغ کرده‌اند.»

وی با بیان اینکه پنج نقطه در شهر تهران برای عرضه کالاهای اساسی در ماه محرم اختصاص داده شده است، اظهار کرد: «گوشت و مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام مستقیما از طریق دو سردخانه در غرب و شهر تهران یعنی سردخانه هشت شهریور و حکیمیه تهرانپارس توزیع می‌شود.»

این مقام مسئول از توزیع گوشت‌ و مرغ در مراکز یاد شده از دو روز پیش خبر داد و گفت: «هیئت‌ها و حسینیه‌ها برای دریافت گوشت و مرغ تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم نیازی به معرفی‌نامه ندارند و می‌توانند با کارت هیئت این محصولات را با قیمت مصوب تهیه کنند، اما برای تهیه بیشتر از این مقدار باید از مرکز مساجد یا سازمان تبلیغات اسلامی معرفی‌نامه داشته باشند.»

شیرقاضی همچنین نماینده توزیع برنج، شکر، چای و روغن را نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه در تهران اعلام کرد که هیئت‌ها، حسینیه‌ها و مساجد با معرفی‌نامه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مساجد می‌توانند از شنبه به سه شعبه میدان حر در خیابان کارگر جنوبی، فروشگاه زمرد سپه در خیابان پاسداران و همچنین شعبه‌ دیگر این فروشگاه در جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، جنب شرکت رازک شیمی مراجعه کنند. وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد که توزیع کالاهای اساسی ویژه مراسم عزاداری تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

 

قیمت بلیت هواپیما ارزان شد

شرکت‌های هواپیمایی با توجه به کاهش نرخ ارز و قرار گرفتن آن در کانال ۱۱ هزار تومان تصمیم به کاهش قیمت بلیت هواپیما بر اساس ارز ۱۱ هزار تومانی گرفتند. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نرخ جدید پروازهای داخلی را که از تاریخ ۲۱ شهریور ماه اجرایی می‌شود منتشر کرد که در آن قیمت بلیت هواپیما در بیشتر مسیرها بیش از ۵ درصد ارزان شد. در نرخنامه جدید شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت در اکثر مسیرها بیش از ۵ درصد ارزان شده است و میانگین قیمت های پروازی مدنظر است. در جدول نرخ های اعلامی رقمی از بلیت‌های یک میلیون تومانی دیده نمی شود و حداکثر نرخ های اعلامی زیر یک میلیون تومان است. تنها در مسیر قشم به رشت  سقف قیمتی ۹۹۴ هزار تومان دیده می شود.

برای مثال قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران- مشهد که در جدول مصوب آذرماه سال۹۷ دارای سقف قیمتی ۸۵۰ هزار تومان بود، در جدول اعلامی شهریور ماه به ۷۱۳ هزار تومان کاهش یافت.

شرکت های هواپیمایی تیر ماه امسال یک بار  دیگر دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی را افزایش داده بودند اما مسئولان سازمان هواپیمایی همان نرخ های مصوب آذرماه ۹۷ را مدنظر قرار می دادند. پیش‌تر مرتضی دهقان، معاون بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش سفر هوایی خبر داده بود و گفته بود که در شرایط فعلی که پیک سفرهای تابستانی است بطور میانگین عرضه از تقاضا بیشتر است و در مسیرهای پرتردد، نارضایتی از کمبود صندلی نیست و گلایه از نرخ ها است.

وی گفته بود: نرخ‌های فعلی نیز ناشی از افزایش عمومی هزینه‌های مربوط به شرکت‌های هواپیمایی است. چرا که در حوزه هواپیمایی بخشی از هزینه‌ها ریالی و بخش عمده‌ای از هزینه‌ها نیز ارزی است و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث افزایش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی شده است. وی گفته بود: برای شرکت های هواپیمایی، مطلوبیت در کاهش هزینه ها است که بتوانند خدمات خود را با قیمت پائین تری عرضه و در نتیجه مشتری بیشتری را جذب کنند.

 آمارهای پروازی که از خرداد ماه امسال توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد حکایت از کاهش میزان سفرهای داخلی در آخرین ماه بهار داشت.  پایه قیمت بلیت هواپیما تا قبل از ۲۱ شهریور ماه همان قیمت‌های مصوب آذر ٩٧ است‌ و هیچ ایرلاینی نباید بیش از کف و سقف تعیین شده در این جدول اقدام به فروش بلیت هواپیما داشته باشد.  در نرخ‌های جدید شرکت های هواپیمایی تمامی شرکت‌های هواپیمایی با یک قیمت (سقف-کف) تعیین قیمت کرده اند؛ درحالی که در دامنه نرخ‌های گذشته قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد ۱۶ شرکت هواپیمایی متفاوت و به‌صورت جداگانه تعیین شده بود.

 

ثبات بازار ارز ادامه‌دار است

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و داراریی گفت: با کنترل عرضه و تقاضا بازار ارز مدیریت شد و این روند ادامه‌دار است. وی درباره شرایط بازار ارز، اظهار داشت: مدت زیادی است در تلاش هستیم، از طریق سیاست‌گذاری برای عرضه و تقاضا و عوامل محیطی عوامل مخل ثبات بازار ارز مدیریت شود، این امر در قالب سازوکارها و روش‌های اقتصادی صورت می‌گیرد. دژپسند  افزود: با اعمال روش‌هایی عرضه ارز تقویت و افزایش پیدا کرد به طور مثال صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را بیشتر به چرخه تولید کشور بازگردانند از سوی دیگر عواملی که موجب تحریک غیرمنطقی و غیراقتصادی تقاضای ارز می‌شد، مدیریت شد.

وزیر امور اقتصادی و داراریی تصریح اظهار کرد: با اعمال روش‌های مذکور و برقراری سیاست محیطی، بازار ارز مدتی است که در ثبات به سر می‌برد، به نظر ما این روند ماندگار بوده و ادامه دارد.

 

پیشنهاد ۲۵۰۰ تومانی دولت برای خرید تضمینی گندم

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دولت پیشنهاد ۲ هزار ۵۰۰ تومانی گندم را مطرح کرده که در دستور کار شورای اقتصاد قرار گرفته شده است.

وی  در خصوص میزان خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری و قیمت خرید تضمینی این محصول در سال آینده، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی تا دو هفته گذشته حدودا 7 و نیم میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش بینی شده بود که حدودا 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود اما به دلیل ورود گسترده دلالان به بازار این محصول، پیش بینی‌های صورت گرفته محقق نشد، گفت: دلالان و واسطه‌ها گندم کشاورزان را با قیمت بالاتری از نرخ تعیین شده توسط دولت خریداری می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده است تا پایان شهریورماه فرصت داده شود تا گندم‌های موجود تحویل دولت داده شود، تصریح کرد: در صورتی که با کسری گندم مواجه شویم دولت باید تمهیداتی برای جبرای این کسری پیش بینی کند.

اکبری با اشاره به اینکه تا کنون با پیشنهاد قیمت 2 هزار و 800 تومانی خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده که توسط کشاورزان ارائه شده موافقت نشده است، اضافه کرد: دولت پیشنهاد 2 هزار 500 تومانی گندم را مطرح کرده که در دستور کار شورای اقتصاد قرار گرفته شده است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: قیمت خرید تضمینی گندم به عنوان کالایی استراتژیک باید با رعایت منافع ملی و صرف و صلاح کشاورزان تعیین شود.

 

لزوم تجدید نظر در معافیت‌های مالیاتی نهادها

غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: میلیاردها تومان معافیت‌ و فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و براساس آن دولت بزودی لایحه ساماندهی مالیاتی را به مجلس ارائه می‌کند.

وی  با اشاره به اینکه بررسی لایحه مالیات برارزش افزوده در مجلس بسیار طولانی شده و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، گفت: در برخی از بخش‌ها بحث مالیات رها شده و در بعضی قسمت‌های دیگر هم باید ساماندهی شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت یک چارچوبی را در بخش ساماندهی مالیاتی تدوین کرده است، اظهار کرد: این لایحه شامل مباحث معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است و بزودی به مجلس ارائه خواهد شد.  وی تاکید کرد: حجم معافیت‌های مالیاتی در کشور به حدود 1100 تا 1200 میلیارد تومان می‌رسد که رقم بالایی است، همچنین فرار مالیاتی هم 100 هزار میلیارد تومان است که اگر بتوان این ارقام را به چرخه اقتصاد کشور و بودجه بازگرداند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

تاجگردون با تاکید براینکه در لایحه ساماندهی مالیاتی معافیت‌های مالیاتی حذف نمی‌شود، گفت: معافیت‌ها تنها ساماندهی می‌شوند مثلا برخی بخش‌ها حدود 30 تا 40 سال پیش, از پرداخت مالیات معاف شده‌اند در صورتی که اکنون تبدیل به یکی از بخش‌های مهم اقتصادی شده و ظرفیت و درآمد بالایی دارند لذا باید در مورد معافیت مالیاتی آنها تجدید نظر شود که این لایحه در اصلاح ساختار اقتصادی بودجه هم لحاظ خواهد شد.

 

نقش سایت های اینترنتی در تلاطمات بازار مسکن مشهود است

مجید کیان پور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی باید با برنامه ریزی دقیق، اقدام به ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای تعیین قیمت مسکن در سایت های اینترنتی کند.

وی با انتقاد از بازگشت اعلام قیمت مسکن به آگهی های خرید و فروش اینترنتی، گفت: در دو سال اخیر بازار مسکن شاهد افزایش 120 درصدی قیمت مسکن بود که این مسئله مشکلات بسیاری را برای مردم و خریداران ایجاد کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان دلایل بسیاری را برای افزایش قیمت مسکن اعلام می کنند، فعالیت دلالان، کمبود مسکن در بازار و افزایش نرخ ارز بخشی از دلایل اعلام می شود، حال در این مسیر نقش سایت های اینترنتی در تلاطمات بازار مسکن نیز مشهود است.

وی گفت: متأسفانه سایت های اینترنتی بدون هیچ چارچوب و ساختاری اقدام به انتشار آگهی های خرید و فروش مسکن می کردند، یعنی هر فردی می‌توانست بدون احراز هویت و ثبت نام خاصی، آگهی مسکن را با قیمت‌های متفاوت و بعضا بالاتر از میانگین بازار منتشر کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شرایط سایت های اینترنتی به گونه ای بود که دلالان به صورت شبکه ای اقدام به قیمت گذاری مسکن می کردند و این مسئله موجب افزایش نرخ مسکن در بازار می شد، البته خوشبختانه با دستور دستگاه قضا و پلیس فتا، این سایت ها در اردیبهشت ماه از درج قیمت منع شدند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال