امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به دستگاه های اجرایی مطرح کرد

لزوم تسریع در سنددار کردن املاک به صورت کاداستر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به نقش قابل توجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اقتصاد مقاومتی، گفت: سازمان ثبت اسناد یکی از سازمان‌هایی است که در وصول مالیات نقش موثری دارد و از این طریق سالانه میلیارد‌ها تومان به خزانه دولت واریز می‌شود.

 ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تکریم و معارفه معاون املاک و کاداستر، مدیرکل دفتر بهبود مدیریت عملکرد و بازرسی و دفتر نظارت و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: این سازمان نقش موثری در وصل مطالبات دارد و قبل از هرگونه نقل و انتقال باید مالیات آن پرداخت شود. نقش دیگر در اجرای اسناد لازم الاجراست. برخی افراد وام‌های کلان می‌گیرند و به دلالی می‌پردازند و اقساط آن را نیز پرداخت نمی‌کنند و سرمایه بانک‌ها به جای بکارگیری در فعالیت‌های اقتصادی، به انحصار عده‌ای از افراد در می‌آید و سازمان ثبت در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان وصول معوقات

 داشته ایم. نقش دیگر جلوگیری از مفاسد اقتصادی است و هنگامی که نقل و انتقال با اسناد عادی صورت می‌کیرد، فرار مالیاتی صورت می‌گیرد. خداییان در ادامه با اشاره به نقش قابل توجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از آفات اقتصادی پولشویی است که اقتصاد جامعه را فشل می‌کند. شخصی با قاچاق مواد مخدر مبلغ کلانی را کسب می‌کند و املاکی را با سند عادی می‌خرد تا اثری برجای نگذارد و اگر تمام معاملات با سند رسمی صورت گیرد، از کلاهبرداری جلوگیری می‌شود. نقش دیگر سازمان ثبت بر اقتصاد مقاومتی، حمایت از فعالیت‌های فکری و ثبت اختراعات است و معمولا سوءاستفاده گران به دنبال نخبگان می‌روند تا از اختراعات آن‌ها استفاده کنند. همچنین نقش مالکیت معنوی سازمان ثبت در تجاری سازی اختراعات اثرگذار است و هرساله کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: این موارد گوشه‌ای از فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و نقش آن در اقتصاد مقاومتی است. اگر تمام اراضی دولت سنددار شود، از زمین خواری جلوگیری به عمل می‌آید. وی در خصوص جلسه تودیع و معارفه اظهار کرد: این جلسه برای تشکر از مسئولین و خدمات صادقانه آن‌ها برگزار شد و جابجایی افراد در مناصب، به معنای عدم توانایی آن‌ها نیست و در این باره چهره‌های جدید در این سازمان مشغول به کار می‌شوند. خداییان در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای صحیح طرح کاداستر خاطرنشان کرد: اجرای صحیح این طرح اهمیت زیادی دارد و باید به درستی اجرا شود و توقع داریم که همکاری سایر دستگاه‌ها نیز جلب شود و باید در ارائه آمار دقیق باشیم. باید آمار دقیق ارائه شود تا مشکلی برای سازمان به وجود نیاید. همچنین تسریع در سنددار کردن اراضی ملی مورد انتظار است و این کار باید سریعا انجام شود تا اسناد دفترچه‌ای به برگه‌های تک برگی کاداستری تبدیل شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: جمع آوری پرونده‌های ثبتی اهمیت دارد و حدود نیمی از پرونده‌ها آرشیو شده است، اما قابل استفاده نیستند و این کار باید مجددا کدگذاری شود تا به صورت دقیق جمع آوری شود. همچنین باید موضوع اسکن پرونده دفاتر اسناد رسمی تسریع شود. لازم به ذکر است که بخشنامه‌های متعددی درباره املاک صادر شده که برخی از آن‌ها به اصلاح نیاز دارند. به گزارش خبرگزاری ها، خداییان در جمع خبرنگاران نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی این موضوع را در اولویت اصلی قرار دهند که هر چه سریعتر املاک را به صورت کاداستر سنددار کنند. وی در ارتباط با لغو دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فرایند مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اظهار کرد: ما اختبار کسانی را که در آزمون کتبی قبول شدند را داریم، آزمون شفاهی را انجام می‌دهیم و در این رابطه هیئت‌هایی به استان‌ها اعزام شدند، اختبار تعداد زیادی انجام شده است و بقیه نیز به ترتیب انجام می‌شود.  خداییان در خصوص تملیک اموال غیر منقول توسط اتباع بیگانه، اظهار کرد: افرادی که تبعه ایران نباشند طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خرید کرده باشد سند رسمی داده نمی‌شود. ممکن است با سند عادی باشد که بار‌ها تاکید کرده ایم که بایستی مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با ما همراهی کنند. وی تصریح کرد: ممکن است حتی افراد خارجی زمینی را به صورت عادی بخرند و ما خبر نداشته باشیم بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از اینکار این است که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی باشد.

 

 برای اراضی و املاکی که مستثنیات است، سند صادر می‌شود

مدیر کل ثبت استان تهران نیز در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در ارتباط با اراضی و ویلا‌های باستی هیلز گفت: برای اراضی و املاکی که مستثنیات است، سند صادر می‌شود.

عبدالحسین رامشی در خصوص اینکه آیا همه ویلا‌های ساخته شده در باستی هیلز دارای سند است، عنوان کرد : همه آن‌ها خیر، البته تعداد دقیق را نمی‌دانم؛ اما در مورد چیزی که در محدوده مستثنیات بوده برابر مقررات سند مالکیت صادر شده است یک قسمتی اراضی موقوفه بوده که با اشخاص قرارداد بسته شده و قسمتی نیز اراضی ملی است که سند آن را به دولت می‌دهیم و دولت اگر واگذار کند در اختیارات ما نیست.

وی گفت: برای اراضی ملی در استان تهران حدود ۹۶ درصد سند مالکیت صادر کردیم از این تعداد حدود ۳۰ درصد در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شده است. برابر قانون ۹ ماده حدنگار سازمان‌ها باید ظرف دو سال اسناد مالکیتشان را به روز و تک برگ کنند و بسیاری از سازمان‌ها اقدام نکردند که پیگیر این موضوع با همکاری معاونت استانداری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم هستیم.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال