امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

آغاز پرداخت سود سهام عدالت از اواخر آذرماه

مشاور سازمان خصوصی سازی از آغاز پرداخت سود سهام عدالت از آذرماه خبر داد و گفت: این سود باز هم افزایش خواهد داشت.

سیدجعفر سبحانی به تازگی گفته، در هفته اول آبان ماه می‌توان گفت که سود تخصیصی تمام مشمولان چقدر خواهد بود و هر مشمول چه میزان سود دریافت می‌کند و پرداخت سود هم اواخر آذر ماه شروع به توزیع می‌شود.

وی با اشاره به این که سود سال 95 برای مشمولانی که سهم یک میلیون تومانی داشتند 150 هزار تومان بود که در سال 96 این عدد به 175 هزار تومان رسید، افزود: این سود برای سال 97 باز هم افزایش خواهد داشت. هر چند در حال حاضر نمی‌توان میزان آن را بیان کرد چراکه هنوز مجمع چند بنگاه و شرکتی که سهام عدالت دارند، برگزار نشده است

مشاور سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه مجامع این سه تا چهار شرکت پایان مهر ماه برگزار خواهد شد، گفت: در هفته اول آبان ماه می‌توان گفت که سود تخصیصی تمام مشمولان چقدر خواهد بود و هر مشمول چه میزان سود دریافت می‌کند و پرداخت سود هم اواخر آذرماه شروع به توزیع می‌شود.

 

ارائه ارز اربعین  با نرخ آزاد صرافی‌ها

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد، درباره عدم دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند.

عبدالناصر همتی  درباره وضعیت ارائه ارز مسافرتی و عرضه این ارز با قیمتی بیشتر از ارز آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی دخالتی در ارز بازار آزاد نمی‌کند و ارز مسافرتی نیز جزو ارز بازار حساب می‌شود.

وی گفت: بانک‌ها که ارائه دهنده ارز مسافرتی هستند خودشان بر مبنای نرخ ارز در خصوص قیمت ارز مسافرتی تصمیم گیری می‌کنند.

 

سقف وام مسکن جوانان افزایش یافت

مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان افتتاحی سال ۱۳۹۸ خبر داد.

محمد حسن مرادی از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان افتتاحی سال ۱۳۹۸خبر داد و گفت: برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۱۳۹۸، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم ۸.۹۷ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهر تهران، ۶.۵۸ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهرهای بزرگ و ۵.۰۲ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرهاست.

وی اعلام کرد: سقف تسهیلات اعطایی و مبالغ واریزی برای حساب‌های پس‌انداز جوانان افتتاحی سال ۱۳۹۸ در مناطق مختلف جغرافیایی افزایش یافت. بر این اساس، سقف تسهیلات متعلقه براساس تقسیم بندی جغرافیای در پایان سال پنجم برای حساب‌های افتتاحی طی سال‌ جاری در شهر تهران، شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه) و سایر شهرها به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۱۰۰ و۸۴۰ میلیون ریال و در پایان سال پانزدهم به ترتیب ۲۵۰۰، ۲۱۰۰ و ۱۸۴۰ میلیون ریال خواهد بود.

مرادی اظهار کرد: چنانچه دارنده حسابی بخواهد در پایان سال پنجم تا پانزدهم از سقف تسهیلات فوق الذکر استفاده کند باید سپرده‌گذاری خود را با مبالغی بیشتر آغازکند. برای افتتاح کنندگان حساب در سال ۱۳۹۸، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم ۸.۹۷ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهر تهران، ۶.۵۸ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهرهای بزرگ و ۵.۰۲ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرهاست.

همچنین، حداقل مبلغ واریزی ماهیانه برای افتتاح کنندگان حساب پس انداز مسکن جوانان در سال ۹۸ مبلغ ۵۰۰ هزار ریال است که این رقم در سال‌های بعدی تا پایان دوره ۱۵ ساله به تدریج افزایش یافته و به یک میلیون و ۶۰ هزار

ریال می‌رسد.

به عنوان مثال اگر فردی قصد دارد در تهران پس از گذشت ۵ سال از افتتاح حساب، از تسهیلات ۱۵۰۰ میلیون ریالی استفاده کند، باید در سال اول به جای ماهانه ۵۰۰ هزار ریال، ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار ریال در حساب خود سپرده‌گذاری کند.

در حال حاضر نرخ سود تسهیلات با سپرده از محل حساب پس انداز مسکن جوانان ۹ درصد وحداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ سال است که بیشترین دوره بازپرداخت اقساط در شبکه بانکی کشور است.

 

مساعدت مالیاتی برای اقشار ضعیف ضرورت دارد

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم در بیشتر شدن فاصله طبقاتی در ایران اثرگذار بود، افزود: سیاست های اشتباه مالیاتی نیز به افزایش ضریب جینی دامن زد که برای خنثی شدن این اثر، سال گذشته در فصل بودجه ریزی پیشنهاد شد با افزایش تورم، معافیت‌های مالیاتی نیز بیشتر شود.

وی اظهار کرد: در تورم‌های شدید ارزش حقوق ۳ میلیون تومانی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند در واقع همانند این است که فرد یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که به زعم برخی از نمایندگان در این شرایط نباید از این افراد مالیات دریافت شود؛ چرا که نسبت به حق آنها اجحاف می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقشار ضعیف باید مالیات کمتری پرداخت کنند تا توان مالی آنها افزایش پیدا کرده و زمینه برای کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی فراهم شود.

 

ارسال پیامک قطع یارانه برای خانواده های مشمول

با اعلام رسمی دولت حذف یارانه بگیران پر درآمد از شهریور ماه سال جاری و طبق تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی آغاز شده است؛ به طوری که حدود ۲۰۰ هزار نفر از خانواده‌هایی که در دهک‌های بالا شناسایی شده بودند در  این ماه از لیست سازمان هدفمندی کنار رفتند و از امروز شنبه پیامک ارسال قطع یارانه به آنها ارسال می شود.

اینکه یارانه افراد بر چه مبنایی حذف خواهد شد در دو دسته تقسیم بندی می‌شود که به قبل از حذف یارانه و بعد از آن بر می‌گردد. قبل از اینکه یارانه افراد حذف شود آنها بر مبنای اطلاعاتی که ثبت شده مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهای فرد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده و دارایی‌های مختلف که بر مبنای کد ملی افراد ثبت شده شناسایی و کنار گذاشته می‌شود.

اما وقتی که یارانه‌ها حذف شد افراد با توجه به پیامکی که دریافت می‌کنند می‌توانند برای اعتراض مراجعه کنند. در این مرحله وقتی که به پیشخوان دولت مراجعه کردند از آنها در مورد رضایت‌شان برای استعلام حساب بانکی و مالی نیز استعلام می‌شود.

بر این اساس حساب مالی و بانکی یارانه بگیران زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که یارانه آنها قطع شده و اگر اعتراض به این موضوع داشته باشند باید حساب بانکی و مالی آنها چک شود.

در این حالت ممکن است تعداد زیادی از افراد یارانه‌بگیر با وجود اینکه خواهان دریافت یارانه در هر ماه باشند به دلیل عدم تمایل به بررسی حساب‌های بانکی و مالی، از این درخواست انصراف دهند.

بررسی حساب‌های بانکی برای قطع یارانه پردرآمدها موضوعی است که از سال‌های گذشته بارها مطرح شده و البته دولت و مسئولان بانکی آن را  خط قرمز اعلام کرده بودند. حتی حدود دو سال پیش و در هنگام تصویب قانون بودجه نیز  بررسی تراکنش‌های مالی افراد در مجلس پیشنهاد شد ولی در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت و عملیاتی نشد.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 با اشاره به الزام حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد،  گفت: «بنابر تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت در قانون بودجه 98، قرار است سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در دوره شهریور امسال برای 200 هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد.»

وی افزود: «شیوه اجرایی برای حذف یارانه نقدی خانواده‌های پردرآمد مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف است یعنی افراد برای خرید و یا فروش خودرو به جا‌های مختلف مراجعه کردند، تملک یک خانه به نام آنهاست، شغل و درآمدی دارند و یا جایی اظهارنامه مالیاتی از آن‌ها ثبت شده است؛ در کل در هر جا اطلاعات افراد متصل به کد ملی آن‌ها جمع‌‌آوری و براساس آن وضع مالی افراد سنجیده شده و افرادی که توان مالی بالایی داشتند و جزو سه دهک بالا بودند شناسایی شدند. حساسیت دولت بر این است که حقی از کسی ضایع نشود و سنجش و تخمین توان مالی افراد با دقت بالا انجام شود.»

به گفته این مقام مسئول، از روز شنبه برای سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه نقدی آن‌ها در این مرحله قطع شده پیامکی با عنوان “خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است” ارسال می‌شود که به جای سرشماره، عبارت “یارانه” در آن قید شده است.

اما سرپرستان خانوار بعد از دریافت پیامک قطع در صورتی که نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند می توانند ابتدا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت کد رهگیری دریافت کنند و سپس  با مراجعه به سامانه yaraneh10.mcls.gov.ir  اعتراض خود را اعلام کنند.

 مطابق اعلام وزارت تعاون سامانه از تاریخ دوشنبه یکم مهر آماده سرویس دهی خواهد بود. نکته مهم این است که هموطنان باید توجه کنند که پیامک های دریافتی حتماً با سربرگ یارانه ارسال شده باشد، بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه (Yarane) نوشته شده باشد. چرا که در سنوات گذشته پیامک های از سوی یک شماره ناشناس برای افراد مختلف ارسال می شد و به آن‌ها درباره قطع شدن یارانه نقدیشان هشدار می داد. این پیامک هاروشی جدید برای دزدی اطلاعات حساب بانکی توسط سودجویان به کار برده می‌شود.

میرزایی تاکید کرد: «سرپرستان خانوار در صورت داشتن اعتراض می‌توانند پس از دریافت این پیامک به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه و پیامک را ارائه کنند، البته در مراجعه حضوری باید یکی از کارت‌های شناسایی معتبر مانند شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و یا گواهینامه برای احراز هویت همراه داشته باشند.»

وی افزود: «در دفتر پیشخوان خدمات دولت از سرپرستان خانواری که به حذف یارانه نقدی خود معترض هستند اجازه کتبی گرفته خواهد شد که دولت اختیار دارد به حساب‌های بانکی آن‌ها دسترسی داشته باشد تا مبتنی بر تراکنش‌های بانکی بتوان دقت تشخیص اولیه در توان مالی افراد را افزایش داد و تصمیم گرفت که آیا این فرد مشمول دریافت یارانه هست یا خیر.» سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 همچنین گفت:​ در دفاتر پیشخوان دولت کد رهگیری برای سرپرستان خانوار معترض به حذف دریافت یارانه نقدی پیامک خواهد شد که این افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و کد رهگیری پیامک شده، به سامانه yaraneh10.mcls.gov.ir مراجعه کنند و اطلاعات بانکی خود را ببینند اگر دوباره اعتراض داشتند می‌توانند به صورت نظام مند اعتراض خود را ثبت کنند البته تا دو ماه پس از ثبت اعتراض، نتیجه از طریق همان شماره پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

میرزایی گفت: «افراد دقت کنند شماره همراهی که در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌کنند باید به نام سرپرست خانوار باشد، زیرا پس از ثبت، همه فرآیند اطلاع رسانی از طریق همین شماره همراه صورت خواهد گرفت.»

 

تخلیه تدریجی حباب قیمت مسکن

معاملات مسکن از اردیبهشت ماه، روند کاهشی داشته به طوری که قراردادهای خرید و فروش در کل کشور در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است. در حال حاضر فضای رکود بر بازار مسکن حاکم است و خریداران به نوعی دست برتر در بازار را دارند. این وضعیت منجر به کاهش نسبی قیمت ها شده است. بررسی‌ها نشان می دهد قیمت مسکن در تهران در چند مدت اخیر کاهش حدود 10 درصدی داشته و این وضعیت به شهرهای اطراف تهران نیز سرایت کرده است. به عنوان نمونه قیمت مسکن در شهر جدید پرند ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است. با توجه به افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در سال گذشته که اوج آن در نیمه دوم سال بود، روند فعلی بازار مسکن را می توان تخلیه تدریجی حباب قیمت مسکن تعبیر کرد. کارشناسان پیش بینی می کنند این روند در ماه های آینده نیز ادامه یابد. در حال حاضر تعداد سازندگانی که برای حفظ بیشتر سود خود اقدام به پیش فروش واحدهای نیمه ساز کرده اند افزایش یافته است.

هم اکنون در مناطق جنوب و جنوب غربی شهر تهران در بین فایل های فروش خانه قیمت های زیر ۵۰۰ میلیون تومان در متراژهای ۵۰ تا ۶۸ متر دیده می شود که به نسبت سال ساخت و میزان امکانات در هر متر مربع ۵ تا ۱۰ میلیون به فروش می رود که نسبت به چند ماه پیش، کاهش نسبی داشته است.

 

   منفی شدن نرخ رشد قیمت مسکن پس از افزایش 100 درصدی

شهریور امسال برای اولین بار در ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد قیمت مسکن منفی شد و مطابق آمار بانک مرکزی در مرداد امسال میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.

فرشید پورحاجت، دبیرکانون انبوه‌سازان در این خصوص با بیان اینکه کاهش قیمت ها در برخی مناطق شهر تهران مشهود است گفت:  «در کلانشهرهایی که قیمت ها غیرکارشناسی بالا رفته بود نرخ ها بیشتر کاهش یافته است؛ اما چسبندگی قیمت در حوزه مسکن مثل بقیه بازارها به شدت قوی است.»

وی در خصوص وضعیت قیمت ها گفت: «به دلیل بی ثباتی اقتصادی بخشی از قیمت ها در بعضی از مناطق شهری قیمت های واقعی مسکن نبودند؛ به عبارتی وقتی شبانه روزی قیمت های مسکن در نقاط مختلف کشور بالا می رفت و هر روز یک قیمت در خصوص تعرفه های مصالح ساختمان، دستمزد و سایر تعرفه ها تعریف می شد مالکان قیمت زمین را روزانه بالا و پایین می بردند و قیمت تمام شده کارشناسی در حوزه مسکن وجود نداشت.»

دبیرکانون انبوه‌سازان با بیان اینکه در حوزه خرید مسکن توان و قدرت خرید مردم تنزل پیداکرده است و تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد، گفت: «آمار سر انگشتی از وضعیت صندوق پس انداز مسکن یکم حاکی از این است که ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن یکم از طرف افرادی که بضاعت خرید مسکن را دارا بودند، اما انتظار داشتند با سیستم بانکی صاحب خانه بهتری شوند باقیمانده است. این وضعیت حاکی از این است که ۴۰۰ هزار تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد اما هنوز بالفعل نشده است؛ اینها خریدارانی هستند که تمایل به افزایش قدرت نقدینگی از محل تسهیلات مسکن داشتند تا خانه با کیفیت تری را خریداری کنند، اما جهش ناگهانی قیمت ها آنها را به بیرون از مناطق شهری مدنظر سوق داد.»

 

   عقب نشینی قیمت ها در شهرهای جدید

اکنون بازار معاملات مسکنی در شهرهای جدید هم از رونق افتاده است و خرید و فروش در این شهرها به پایین‌ترین حد خود رسیده است. یک واسطه ملکی در شهر پرند در این باره گفت: «از ماه مبارک رمضان تاکنون قیمت آپارتمان در پرند بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است و هر متربع مربع خانه در برخی از  فازهای شهر پرند در حال حاضر  به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.»

وی افزود: «البته صاحبخانه شدن در پرند در سال گذشته با ۹۰ میلیون تومان هم ممکن بود، اما بعد از جهش ناگهانی قیمت خانه در تهران،آپارتمان در پرند به دوبرابر قیمت رسید و با وجودی که رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف پایتخت با فاصله زمانی رخ می‌دهد، طی یک سال اخیر قیمت مسکن در پرند تا ۲۰۰ درصد گران شده بود.»

قیمت مسکن مهر پرند در حال حاضر از ۸۰ میلیون تومان در واحدهای تکمیل نشده تا ۱۸۰ میلیون تومان در واحدهای تکیمل شده بسته به موقعیت آن آگهی می شود. گزارش ها نشان می دهد در فازهای تکمیل شده مثل فاز صفر پرند هم قیمت خانه ریزش دارد؛ البته بعد از کاهش ۵۰ میلیونی اکنون قیمت‌ها ثابت مانده است.

کارشناسان اصلاح نظام بانکی و افزایش عرضه مسکن را مهمترین راهکار ساماندهی قیمت ها در این بازار می دانند. یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن در سال گذشته، افزایش نقدینگی و نبود برنامه مشخص برای هدایت آن به سمت تولید بوده است. بر این اساس اصلاح نظام بانکی می تواند مهمترین راهکار ثبات ارزی و ثبات اقتصادی در کشور و عاملی برای جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی بازار مسکن باشد. همچنین افزایش عرضه مسکن نیز یکی از ضروری ترین نیازهای این بخش در شرایط فعلی است. کمبود مسکن یکی از چالش های تاریخی این بازار است و با انبوه سازی می توان قیمت ها را تعدیل کرد. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال