امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

پرداخت تسهیلات در بانک‌ها منوط به اخذ گزارش اعتباری شد

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی موسسات اعتباری موظف شدند به منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات، گزارش اعتباری از شرکت اعتبارسنجی اخذ کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: به استناد مواد (۵) و (۸) قانون تسـهیل اعطای تسـهیلات بـانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها مصوب سال ۱۳۸۶، «آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار» موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۱۱۸۲۹/ت۳۹۳۹۶ هـ مورخ ۱۳۸۶.۱۲.۲۶ هیأت محترم وزیران به تصویب رسید و طی بخشنامه شماره مب/۳۴۸ مورخ ۱۳۸۷.۲.۲ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. متعاقباً طی سالیان اخیر و نظر به ضرورت بازنگری آیین‌نامه مذکور، به روزرسانی آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار در دستور کار این بانک قرار گرفت و نهایتاً اصلاحیه آیین‌نامه یادشده در جلسه مورخ ۱۳۹۸.۳.۲۹ هیات محترم وزیران تصویب شد. بر اساس آیین‌نامه مذکور، موسسات اعتباری موظف گردیده‌اند به منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات، گزارش اعتباری از شرکت اعتبارسنجی اخذ نمایند. لیکن استفاده از گزارش اعتباری شرکت اعتبارسـنجی نافی مسـئولیت مؤسسه اعتباری در بررسی دقیق اهلیت اعتباری متقاضی تسهیلات نخواهد بود. همچنین مؤسسات اعتباری صرفاً مجاز به همکاری با شرکت اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند. در آیین‌نامه موصوف، حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت اعتبارسنجی پانصد میلیارد ریال تعیـین گردیده اسـت. بـر مبنـای آیین‌نامه مذکور تامین‌کنندگان موظفند ظرف مهلت‌های مقرر که به تصویب شورای موضوع ماده ۲ آیین‌نامه می‌رسد، با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و در چارچوب آیین‌نامه مزبور و مصوبات شورای یاد شده، اطلاعاتی که موجب تکمیل نظام سنجش اعتبار می‌شود را از طریق بستر شبکه ملی اطلاعات در اختیار شرکت اعتبارسنجی قـرار دهند. همچنـین شرکت‌های موجود فعال در زمینه اعتبارسنجی موظفند حداکثر ظرف مدتی که شورای مذکور تعیین می‌کند، نسـبت بـه تطبیق وضعیت خود با مفاد آیین‌نامه اقدام کنند. در غیر این‌ صورت، بانک مرکزی اقدامات لازم از قبیل تعلیق و جلوگیری از فعالیت آنها در زمینه اعتبارسنجی را اعمال می کند.

 

پیش بینی روند  کاهشی قیمت انواع میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته پیش‌بینی شده بود که در ایام محرم و صفر قیمت انواع میوه در سطح بازار کاهش پیدا ‌کند، گفت: قیمت انواع میوه در سطح بازار تا پایان ماه محرم و صفر، اگر ثابت نباشد، رو به کاهش است و افزایش قیمتی نخواهیم داشت. اسدالله کارگر  درباره جدیدترین وضعیت قیمت انواع میوه در سطح بازار با اشاره به اینکه از ابتدای ماه محرم، قیمت انواع میوه کاهشی بوده و این روند تا پایان ماه محرم و صفر نیز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: البته اگر افزایش قیمتی هم در بازار میوه و تره‌بار داشته باشیم، موردی و مقطعی است به گونه‌ای که در برخی از میوه‌ها در یک مقطع ۵ تا ۱۰ روزه افزایش قیمت داریم و سپس قیمت به ثبات می‌رسد یا کاهش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال پس از افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی در سطح بازار، اکنون با کاهش قیمت آنها که غیرقابل انتظار بود، مواجه هستیم. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در ادامه دلیل کاهش قیمت انواع میوه در سطح بازار را  کمبود تقاضا و عدم برگزاری جشن‌ها اعلام کرد.

کارگر با بیان اینکه زمانی که عرضه و تقاضا کاهش پیدا کند، در نتیجه قیمت انواع میوه نیز کاهش می‌یابد، افزود: قیمت موز در سطح بازار تا قبل از ماه محرم به ۱۷ هزار تومان رسیده بود، در حالیکه اکنون قیمت این میوه در سطح بازار معادل ۸ تا ۱۰ هزار تومان است که در کل قیمت موز ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال