امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
استاندارد

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد با اشاره به عمر ۹۰ ساله سازمان ملی استاندارد گفت: تاکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در کشور تدوین شده که یک سوم آن از سال ۱۳۹۲ به بعد بوده است که این امر نشان‌دهنده ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی با این سازمان است.

به گزارش ایسنا، آزیتا خضرایی در حاشیه جشن یکصدمین استاندارد ملی نانو فناوری در جمع خبرنگاران با بیان این‌که دوازدهمین جشنواره نانو مقارن با تدوین و رونمایی از یکصدومین استاندارد ملی در حوزه نانوفناوری است، گفت: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی و بروزرسانی آن است.

وی با بیان این‌که رویکرد نوینی در استانداردسازی ملی در سازمان استاندارد حاکم است، خاطرنشان کرد: به موجب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که از سال ۱۳۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، تعامل، همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در این حوزه بسیار جدی شده است به گونه‌ای که در عرصه تدوین استانداردهای ملی این مهم را با همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهیم.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد با اشاره به همکاری سازمان استاندارد با ستاد فناوری نانو، خاطرنشان کرد: در حوزه نانوفناوری تعاملات بسیار نزدیکی در ستاد نانوفناوری داریم و با همکاری این ستاد اولویت‌های استانداردسازی را تعیین کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که این امر بسیار اهمیت دارد که وضعیت فعلی کشور را بشناسیم که چه نیازهایی برای تدوین استانداردهای ملی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا ارتباط و نزدیکی متخصصان با واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان می‌تواند به ما برای شناسایی اولویت‌ها کمک کند، لذا اولین گام ما در تدوین استانداردهای ملی تعیین این اولویت‌ها است.

خضرایی ادامه داد: در این راستا جلسات مشترکی با ستاد فناوری نانو داریم تا تعیین کنیم که در بازه‌های زمانی کوتاه و در یک بازه زمانی سه ساله سندی را تدوین کنیم که براساس آن سمت و سوی سیاست کشور برای تدوین استانداردهای ملی چیست و چه موضوعاتی را می‌توانیم در دستور کار خود قرار دهیم.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد تدوین این سند را راهکاری برای رونق بخشیدن به تولید و تسهیل در امر تجارت بین‌الملل دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد آن باشیم که جوانان هم در عرصه بین‌المللی و هم در حوزه تولیدات خود بتوانند بازارسازی کنند و خدمات خود را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: این امر میسر نخواهد بود مگر آنکه توجه ویژه به مقوله استانداردسازی شود که نیازمند همکاری همه متخصصان، دستگاه‌های اجرایی و انجمن‌ها دارد.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان استاندارد ملی برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ سال از تاسیس سازمان ملی استاندارد سپری شده و تاکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی تدوین شده است.

خضرایی اضافه کرد: خبر خوش این است که یک سوم استانداردهای تدوین شده از سال ۱۳۹۲ به بعد بوده است. این امر نشان می‌دهد دستگاه‌های اجرایی، مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشگاهی با سازمان ملی استاندارد ارتباط پیدا کرده‌اند و ما را در تدوین استانداردها یاری کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: براین اساس ما نه تنها در تدوین استاندارد برای کالاها متمرکز شده‌ایم، بلکه در تدوین استانداردها برای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، جذب توریسم، صنایع دستی، فناوری‌های پیشرفته و اطلاعات اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم با کمک آن زندگی بهتری برای همه مردم ایجاد کنیم.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال