امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.
به گفته وی، با توجه به خروج بیش از ۲ میلیون نفر زائر به عراق و نبود کشش بازار، قیمت مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۲۵۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان افت داشته است.
حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه بیش از ۲ میلیون نفر از کشور خارج شدند، از این رو قیمت مرغ به سبب نبود تقاضا با روند نزولی در بازار روبرو شده است و پیش بینی می‌شود از هفته آینده قیمت مرغ به روند عادی خود در بازار برسد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام اربعین به سبب نذورات پیش بینی می‌شود که متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم به ۱۳ هزار تومان برسد، این در حالی است که هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.
وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی مهر در مقایسه با شهریور به سبب آزاد شدن صادرات جوجه و اختصاص بخشی از تولید به این سمت، ۵ درصد کاهش یافته است.
حجت آزاد سازی صادرات جوجه یکروزه و حذف برخی گله‌های با سن کم از فارم‌های تولید در ماه‌های اخیر را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر هزار و ۳۵۰ و در انبار‌های استانی هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۴۵۰ و انبار‌های استانی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل به مصرف کننده توزیع می‌شود ضمن آنکه قیمت ذرت در بازار آزاد به سبب مشکلات توزیع بسته به نوع ذرت اوکراین، روسیه و برزیل نسبت به نرخ مصوب ۵ تا ۱۰ درصد اختلاف دارد.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌های دامی به نرخ ارز بستگی دارد، از یک طرف به سبب ثبات قیمت ارز و از طرف دیگر به سبب افزایش هزینه‌های انتقال بعید است که کاهش قیمت در بازار ذرت و گنجاله سویا اتفاق بیفتد.
حجت با اشاره به اینکه ذخایر ذرت در انبار‌های بنادر کافی است، بیان کرد: اگر مسئولان امر تدابیری بیندیشند تا توزیع ذرت در انبار‌های استانی انجام شود تا در فصل زمستان همانند سال گذشته مشکلات حمل و نقل در جاده‌ها منجر به نوسان قیمت در بازار نشود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار صادرات مرغ اظهار کرد: با توجه به آنکه روند با ثباتی در صادرات مرغ به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه مبنی بر افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد، از این رو بازار‌های صادراتی را از دست داده‌ایم که ورود مجدد به آن‌ها به سبب اشباع شدن محصول توسط رقبا نیازمند پروسه زمانی است و تنها در ایام اربعین با ازدیاد سفر زوار ایرانی به کشور عراق ممکن است مقداری صادرات صورت گیرد.
وی با اشاره به دلایل قاچاق مرغ به بازار‌های هدف گفت: اخذ عوارض بالای صادرات مرغ و نبود صرفه اقتصادی برای صادر کنندگان و بی اعتمادی تجار بازار‌های هدف نسبت به قوانین صادراتی ما همگی دست به دست یکدیگر داده تا مقدار محدودی مرغ به صورت قاچاق به استان‌های شمال غرب و کردستان عراق صادر شود، اما آمار دقیقی از میزان در دسترس نیست.
حجت درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ افزود: در شرایطی که قیمت مرغ در بازار روند نزولی دارد، برخی استان‌های پر تولید اقدام به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی امور دام می‌کنند که با این وجود دیگر نگران تداوم تولید نیستند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی دارد، از این رو مرغداران در زمان ازدیاد عرضه به منظور جلوگیری از زیان اقدام به تحویل مرغ تولیدی خود به پشتیبانی امور دام می‌کنند که تداوم این طرح می‌تواند زیان تولید کنندگان را در بر داشته باشد چرا که پشتیبانی امور دام مرغ خریداری شده مرغداران را به صورت منجمد ذخیره می‌کند که در صورت نزدیک شدن به تاریخ انقضا اقدام به عرضه زیر قیمت خرید از مرغداران می‌کند که این امر می‌تواند بازار مرغ گرم را تحت تاثیر خود قرار دهد و از طرفی به سبب هزینه کرد دولت، فروش کمتر از نرخ خرید می‌تواند بر اقتصاد ملی ضربه بزند.
وی در پایان با تاکید بر خرید حداکثر ۵۰ هزار تن مرغ از تولیدکنندگان در طرح خرید تضمینی تصریح کرد: اگر پشتیبانی امور دام به منظور ذخایر استراتژیک تنها در حد ۵۰ هزار تن مرغ از مرغداران خرید تضمینی کند، دیگر با این وجود پشتیبانی امور دام نگران منقضی شدن مرغ‌های خریداری شده و تولیدکنندگان نگران افت قیمت مرغ همزمان با عرضه یکباره محصول در بازار نیستند.


 
 
حسین مدرس خیابانی در این نامه آورده است: به استناد تصمیمات متخذه جلسه کارگروه مدیریت صادرات مورخ 1398/05/27 (موضوع مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 1398/05/27) منضم به نامه شماره 9190/ 020 مورخ 1398/05/22 وزارت جهاد کشاورزی، صادرات رب گوجه فرنگی در حجم‌های متفاوت از تاریخ ابلاغ این نامه تا مورخ 98/10/1 با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است. ضمنا صادرات کالای فوق مشمول مفاد ماده 11 مکرر آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات نمی‌باشد. 
 
به گزارش فارس،‌ پیشتر به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قیمت رب گوجه صادرات آن ممنوع شده بود و همچنین با شروع فصل سرما و کاهش تولید و افزایش قیمت گوجه و محصولات آن احتمالا صادرات آن مجددا ممنوع اعلام خواهد شد.
صادرات محدود رب گوجه
 
 

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از ثبات نرخ اکثر اقلام میوه و صیفی نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: با توجه تداخل میوه‌های تابستانه و ورود میوه‌های نوبرانه پاییز، بازار از آرامش نسبی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه‌های نوبرانه پاییز وجود ندارد، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو انار ۴ تا ۸ هزار تومان، پرتقال جنوب ۷ تا ۱۰ هزار تومان، خرمالو شمال ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان، خرمالو کرج ۶ تا ۱۰ هزار تومان، سیب گلاب پاییزه ۳ تا ۷ هزار تومان، سیب لبنانی زرد و قرمز ۳ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، لیموشیرین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان، نارنگی انشو ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و نارنگی تخم ژاپنی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است.
کارگر با اشاره به قیمت سایر میوه‌ها در بازار گفت: هر کیلو انگور بی دانه قرمز با نرخ ۹ تا ۱۷ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۵ تا ۱۱ هزار تومان، پسته تازه ۳۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، خیار بوته‌ای ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان، خیار گلخانه ۳ تا ۶ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۳ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خربزه یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان، طالبی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندوانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان، هلو انجیری ۴ تا ۱۰ هزار تومان، هلو هسته جدا ۴ تا ۹ هزار تومان، گلابی بیروتی ۹ تا ۱۶ هزار تومان و گلابی شاه میوه ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.
این مقام مسئول از افت ۵۰۰ تومانی نرخ موز در بازار خبر داد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو موز ۹ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که نسبت به هفته اخیر کاهش داشته است.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران قیمت هر کیلو بادمجان دلمه‌ای یک هزار تا ۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو بادمجان قلمی یک هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، بادمجان گلخانه ۳ تا ۵ هزار تومان، پیاز قرمز یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان، پیاز زرد یک هزار تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان، چغندر قند ۲ تا ۳ هزار تومان، سیب زمینی یک هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان، سیر خشک ۶ تا ۱۲ هزار تومان، شلغم یک هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان، فلفل تند ریز ۴ تا ۸ هزار تومان، فلفل شیرین ۵ تا ۱۰ هزار تومان و فلفل دلمه سبز یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو کدو حلوایی با نرخ ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰، کاهو پیچ سالادی ۲ تا ۴ هزار تومان، کاهو رسمی یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان، کدو مسمایی ۲ تا ۴ هزار تومان، کرفس یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، کلم بروکلی ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان، کلم سفید و قرمز یک هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، گل کلم یک هزار تا ۳ هزار تومان، گوجه زیتونی فله ۵ تا ۸ هزار تومان، گوجه فرنگی یک هزار تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان، لوبیا سبز ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، لیمو ترش سنگی ۳ تا ۵ هزار تومان، لیموترش میناب ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و هویج یک هزار تا ۲ هزا رو ۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می‌شود.
کارگر قیمت هر کیلو سبزی خوردن را ۲ تا ۳ هزار تومان و سبزی جور (پلو، آش، قورمه) یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران قیمت میوه در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به فراوانی تولید میوه‌های نوبرانه پاییز پیش بینی می‌شود که با ازدیاد تقاضا بعد از ایام صفر همزمان با برگزاری مجلس و مراسم، قیمت میوه نوسان چندانی نداشته باشد.
وی در پایان با انتقاد از قیمت بالای رب گوجه در بازار تصریح کرد: علی رغم انتقادات مکرر و کاهش قیمت گوجه ربی در میدان، کارخانجات رب سازی قیمت رب تولیدی خود را کاهش ندادند و همچنان با نرخ سابق در بازار عرضه می‌کنند که این امر اجحاف در حق مصرف کننده است چرا که سال گذشته به بهانه افزایش قیمت گوجه به یکباره چند برابر نرخ رب را در بازار افزایش دادند و هم اکنون حاضر به کاهش نرخ نیستند که انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول نسبت به این امر ورود کنند و از تخلف کارخانه‌ها جلوگیری کنند.


 

محمد اصغرزاده افزود: اکنون روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در خراسان جنوبی تولید می‌شود که ۲۵ تن مصرف استان است و ۴۰ تن دیگر به استان‌های مجاور و خارج از کشور صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه رایزنی برای صادرات تخم مرغ به کشور عراق در حال انجام است اظهار داشت: دارا بودن مازاد مصرف مرغ و تخم مرغ از ظرفیت‌های مهم استان است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: تخم مرغ تولیدی مازاد مصرف خراسان جنوبی به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کیش، شیراز و سایر استان‌ها ارسال شده و از آن به عنوان محصولی با کیفیت در این استان‌ها یاد می‌شود.
وی به فعالیت ۴۰ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در استان اشاره کرد و یادآور شد: در بدترین شرایط اقتصادی هیچ مشکلی برای تامین مرغ و تخم‌مرغ در استان وجود ندارد.
اصغرزاده عنوان کرد: واحدهای مرغ تخم‌گذار ملزم هستند مقدار مصرف استان را با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار دهند.


 

مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم رونمایی از قرارداد آتی پسته گفت: سیاست‌ها و اقدامات مسئولان در تولید و برداشت محصولات کشاورزی بسیار مهم است.
او گفت: تولید مواد تره بار روند خوبی را طی می‌کند به طوری که دیگر در میادین گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی سردخانه‌ای نمیبینید و ما در تمام فصول سال این محصولات را داریم.
مهرفرد بیان کرد: در خشکبار قدرت سرمایه گذاری بهتر و ریسک پذیری کمتر است چرا که ماندگار بالاتری را دارد. ۱۶۰ واحد فرآوری و بسته بندی برای پسته وجود دارد که ۶۵ واحد دیگر به صورت نیمه وقت فعالیت می‌کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ترنول متوسط صادرات پسته امسال به ۱۳۹ هزار تن خواهد رسید در حال که پارسال با موج گرما این رقم ۵۲ هزار تن بود.
او افزود: تولید پسته در داخل به ۳۰۰ هزار تن رسیده است که در قبال آن تولید آمریکا نسبت به ایران تفاوتی ندارد. جالب است بدانید که تجارت پسته در آمریکا هم بر اساس پایه گذارب تجار ایرانی شکل گرفت.
مهرفرد در ادامه بیان کرد: توسعه تجارت یکی از مهم ترین دلایلی است که تولید را رونق می بخشد، چرا که اگر تولید جایگاهی برای فروش نداشته باشد قطعا زیان ده خواهد بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در سالهای گذشته طرفیت تولید پسته شاهد افزایش 14 هکتاری بوده که از این تعداد 3 تا 4 هکتار آن بازسازی و دوباره کشت شده است. راه برای اینکه تعاونی ها در عرصه فروش محصولات کشاورزی و خشکبار را رونق ببخشند باز است همانطور که در زمان جنگ تحمیلی منجر به ر ونق پسته رفسنجان شدند.
او در پایان به کیفیت بالای پسته ایرانی و برندسازی شرکت های تولیدی در عرصه جهانی تاکید کرد و گفت: پسته در کشورهایی نظیر چین، ترکیه و آمریکا نیز به عنوان کالاهای مورد تجارت معنی می شود اما ایران با بهترین بهره وری و تولید در این عرصه باید حرف اول را در دنیا بزند.


مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

از ارجاع ۵ هزار و ۷ پرونده قاچاق کالا در سطح عرضه به تعزیرات حکومتی، به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

 

داریوش بهنود قاسمی به آمار فروردین ماه امسال در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در سراسر کشور پرداخت و بیان کرد: طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه از سال گذشته بطور همزمان در سراسر کشور کلید خورده و همچنان ادامه دارد.
او با تأکید بر حساسیت موجود در حوزه سطح عرضه، افزود: کارشناسان این سازمان و بازرسان مستقر در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، با بهره گیری از تمام ظرفیت و امکانات موجود با جدّیت به اجرای این طرح پرداخته و آن را پیگیری می کنند.
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این مطلب که در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه و حمایت هم زمان از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، در این بازه زمانی از ۲۱۴ هزار و ۷۳۵ واحد خرد و کلان در سطح عرضه بازرسی انجام شده است؛ گفت: در این بـازدیدها، تعداد ۵ هزار و ۷ کلاسه پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است .
قاسمی گفت: در این مدت استان تهران با بیش از ۳۵ هزار مورد بازرسی و ۶۹۹ پرونده متشکله و استان البرز با بیش از ۹۷۰ میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین آمار را در بین استان ها به خود اختصاص داده اند. ضمناً بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب متعلق به لوازم رایانه با ۵۸۳ میلیارد ریال، لباس و متفرّعات آن با ۲۹۵ میلیارد ریال، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی با ۲۰۸ میلیارد ریال بوده است .
به گفته او، سازمان حمایت به عنوان دستگاه نظارتی حاکمیتی و نیز از جمله دستگاه های کاشف موضوع ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تلاش دارد این طرح در جهت شفاف‌سازی جریان داد و ستد و ممانعت از فروش اقلام قاچاق با هدف بهبود زمینه عرضه تولیدات داخلی، انجام پذیرد .
مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عزم سازمان حمایت برای مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه را جدی دانست و تأکید کرد: نظر به اثرات سوء پدیده شوم قاچاق بر اقتصاد کشور، تلاش مجموعه دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا، مقابله هدفمند و جلوگیری از ایجاد زحمت برای مردم و مصرف‌کنندگان است؛ براین اساس طرح مذکور هدفمند، مستمر و با لحاظ کردن اولویت ها ادامه خواهد یافت .
قاسمی در پایان تصریح کرد: تمامی اقدامات با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، جلوگیری از فعالیت برخی از سوء استفاده کنندگان و رونق اقتصادی در کشور انجام می شود و امیدواریم هموطنان در صورت مشاهده و یا مواجهه با هرگونه ظن توزیع و فروش کالای قاچاق در سطح عرضه، موضوع را به سامانه ۱۲۴ منعکس و خادمان خود را در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، در این مبارزه یاری کنند.


 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور د، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری از ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان است.
 
وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی افت ۱ تا ۱.۵ درصدی قیمت مرغ  نسبت به اواخر هفته گذشته در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی انتظار می‌رود که مدیریت دقیقی طی روز‌های آتی در عرضه صورت گیرد تا روند ثبات قیمت مرغ در بازار استمرار یابد.
 
حجت با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدا تا پایان هفته ۲ تا ۳ درصد نوسان دارد، بیان کرد: با توجه به روند عادی تولید و علل خاص در عرضه مازاد مرغ در برخی روز‌ها پیش بینی می‌شود که به طور کلی قیمت مرغ تا پایان ماه در همین حد بماند، اما واسطه گری در این موضوع ممکن است به نابودی صنعت مرغداری دامن بزند.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی افزود: بنابر آمار میزان جوجه ریزی مهر در مقایسه با شهریور به سبب آزاد شدن صادرات جوجه و اختصاص بخشی از تولید به این سمت، ۵ درصد کاهش یافته است.
 
وی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت جوجه یکروزه نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار تومان است که با توجه به روند صعودی قیمت جوجه، اگر دست‌های پنهان بر این موضوع دامن بزنند، مرغداران در امر جوجه ریزی دچار تردید می‌شوند که این امر اثر خود را در ماه‌های آتی بر بازار مرغ می‌گذارد.
 
حجت آزاد سازی صادرات جوجه یکروزه و حذف برخی گله‌های با سن کم از فارم‌های تولید در ماه‌های اخیر را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.
 
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر هزار و ۳۵۰ و در انبار‌های استانی هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۴۵۰ و انبار‌های استانی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل به مصرف کننده توزیع می‌شود ضمن آنکه قیمت ذرت در بازار آزاد به سبب مشکلات توزیع بسته به نوع ذرت اوکراین، روسیه و برزیل نسبت به نرخ مصوب ۵ تا ۱۰ درصد اختلاف دارد.
 
وی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌های دامی به نرخ ارز بستگی دارد، از یک طرف به سبب ثبات قیمت ارز و از طرف دیگر به سبب افزایش هزینه‌های انتقال بعید است که کاهش قیمت در بازار ذرت و گنجاله سویا اتفاق بیفتد.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار صادرات مرغ اظهار کرد: با توجه به آنکه روند با ثباتی در صادرات مرغ به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه مبنی بر افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد، از این رو بازار‌های صادراتی را از دست داده‌ایم که ورود مجدد به آن‌ها به سبب اشباع شدن محصول توسط رقبا نیازمند پروسه زمانی است و تنها در ایام اربعین با ازدیاد سفر زوار ایرانی به کشور عراق ممکن است مقداری صادرات صورت گیرد.
 
حجت با اشاره به دلایل قاچاق مرغ به بازار‌های هدف گفت: اخذ عوارض بالای صادرات مرغ و نبود صرفه اقتصادی برای صادر کنندگان و بی اعتمادی تجار بازار‌های هدف نسبت به قوانین صادراتی ما همگی دست به دست یکدیگر داده تا مقدار محدودی مرغ به صورت قاچاق به استان‌های شمال غرب و کردستان عراق صادر شود، اما آمار دقیقی از میزان در دسترس نیست.
 
وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ افزود: در شرایطی که قیمت مرغ در بازار روند نزولی دارد، برخی استان‌های پر تولید اقدام به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی امور دام می‌کنند که با این وجود دیگر نگران تداوم تولید نیستند.
 
به گفته این مقام مسئول، پشتیبانی امور دام با خرید و ذخیره سازی مرغ در سردخانه ها، اقدام به توزیع در مواقعی همچون عید که تقاضا بالاست می‌کند، تا با کمبود عرضه بازار دچار تلاطم نشود.
 
حجت ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی دارد، از این رو مرغداران در زمان ازدیاد عرضه به منظور جلوگیری از زیان اقدام به تحویل مرغ تولیدی خود به پشتیبانی امور دام می‌کنند که تداوم این طرح می‌تواند زیان تولید کنندگان را در بر داشته باشد چرا که پشتیبانی امور دام مرغ خریداری شده مرغداران را به صورت منجمد ذخیره می‌کند که در صورت نزدیک شدن به تاریخ انقضا اقدام به عرضه زیر قیمت خرید از مرغداران می‌کند که این امر می‌تواند بازار مرغ گرم را تحت تاثیر خود قرار دهد و از طرفی به سبب هزینه کرد دولت، فورش کمتر از نرخ خرید می‌تواند بر اقتصاد ملی ضربه بزند.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر خرید حداکثر ۵۰ هزار تن مرغ از تولیدکنندگان در طرح خرید تضمینی افزود: اگر پشتیبانی امور دام به منظور ذخایر استراتژیک تنها در حد ۵۰ هزار تن مرغ از مرغداران خرید تضمینی کند، دیگر با این وجود پشتیبانی امور دام نگران منقضی شدن مرغ‌های خریداری شده و تولیدکنندگان نگران افت قیمت مرغ همزمان با عرضه یکباره محصول در بازار نیستند.

 حسین زینلی ضمن اشاره به اینکه زعفران یکی از مهمترین گیاهان دارویی ایران است، افزود: هم اکنون نزدیک به یک میلیون نفر در زمینه کشت و کار این گیاه اشتغال دارند.

وی ادامه داد: در ۱۱ سال گذشته بطور متوسط هرساله پنج هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاه زعفران در کشور اضافه شده است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: سطح زیر کشت گیاه زعفران کشور در حال حاضر به ۱۱۳ هزار هکتار رسیده است.
وی افزود: بطورکلی در پنج ماهه سال جاری نیز به رغم تمامی موارد و مشکلات ۷۶ تن زعفران به خارج صادر شده است.
زینلی اظهار کرد: کشت گیاه زعفران از سوی کشورهای دیگر جهان نیز در حال توسعه است از این رو ضرورت دارد این محصول ارزان تر به دست بازارهای جهانی برسد.
وی گفت: زعفران در بین محصولات کشاورزی ایران از اهمیت اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سازگاری با شرایط اقلیمی ایران، اشتغال‌زایی مناسب، ارزآوری بالا، نیاز آبی کم و غیره از جمله مزیتهای مهم این محصول راهبردی کشاورزی است.

 

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال