امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» از زمین لرزه 9/5 ریشتری در آذربایجان شرقی گزارش می دهد

بسیج امکانات برای کمک به زلزله زدگان

زلزله‌ای به بزرگی 9/5 ریشتر ساعت 2:17 دقیقه روز گذشته، حوالی شهر «تَرک» در شهرستان میانه را لرزاند، شدت این زمین لرزه به گونه‌ای بود که در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز احساس شد که تا لحظه تنظیم این خبر ۶ کشته و 584 مصدوم در استان‌ آذربایجان شرقی برجای گذاشته است. به دنبال وقوع این زمین لرزه رییس جمهور در تماس با استاندار دستور ویژه داد تا تمامی امکانات برای امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده بسیج شود، همچنین معاون اول رییس جمهور، وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ... خواستار رسیدگی سریع نهادهای زیر مجموعه خود به وضعیت زلزله‌زدگان و مناطق زلزله‌زده شدند.
اماکن ورزشی در اختیار زلزله‌زدگان 
وزیر ورزش و جوانان در دستوری به مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان از آنها خواست تا اماکن ورزشی و سالن‌های سرپوشیده باید در اختیار زلزله‌زدگان و افرادی قرار گیرد که از بیم زلزله منازل خود را ترک کرده‌اند. مسعود سلطانی‌فر همچنین از هیات‌های ورزشی و سمن‌های جوانان خواست در امدادرسانی به زلزله زدگان حضوری فعال داشته باشند.

برقراری امنیت کامل 
فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به حضور پلیس در ساعات اولیه وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده، از برقراری امنیت کامل در این مناطق خبرداد. سردار حسین عبدی گفت: تردد در محورهای این مناطق با حضور موثر ماموران پلیس راهور به صورت روان انجام می‌‍شود. وی افزود: پلیس تا آخرین لحظه و عادی شدن وضعیت با تمام توان در مناطق زلزله زده حضور خواهد داشت.

 استان‌های معین آماده‎اند
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده‌باش استان‌های معین برای کمک به زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، گیلان، اردبیل و زنجان در حالت آماده‌باش قرار دارند. مرتضی سلیمی با بیان اینکه هفت روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند و بین 30 تا 100درصد آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش گزارش شده است. وی بیان کرد: تاکنون ۵۸۴ مصدوم ناشی از زلزله از عوامل اورژانس، خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که از این تعداد بیشتر نفرات آن با ۲۶۱ و ۲۳۳ مورد مربوط به شهرهای سراب و میانه بوده است. سلیمی تصریح کرد: اولویت اول ما امداد و نجات و اولویت دوم بحث اسکان افراد است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ۱۱۰۰ خانوار نیاز به اسکان دارند.
 
آسیب دیدگی۵۰۰ واحد مسکونی 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله‌زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.اسماعیل نجار خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به مناطق زلزله زده اعزام شده و اقلام زیستی مانند چادر، پتو، چراغ،  والور و غیره نیز توزیع شده است و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد. وی افزود: با توجه به وقوع بیش از 80 پس‌لرزه‌ دیگر جای نگرانی نیست و امکان وقوع زلزله شدیدتر وجود ندارد.

پیش‎بینی دمای زیر صفر 
مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از سردشدن دمای هوا در روستاهای زلزله‌زده کشور استان آذربایجان شرقی خبر داد. صادق ضیاییان افزود: به‌عنوان مثال حداقل دما در روستای سراب در روزهای آینده بین ۴- تا ۵- درجه سانتیگراد و در روستای بستان آباد دمای هوا بین ۲- تا ۳- درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود، بر این اساس باید تجهیزات گرمایشی در این مناطق استقرار یابد.

ممنوعیت تردد خودروهای شخصی 
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت:‌ پلیس راهور از تردد خودروهای شخصی به مناطق زلزله‌زده ممانعت می‌کند و اولویت تردد در این مناطق با خودروهای امدادی است. سرهنگ نادر رحمانی از مردم درخواست کرد تا از مراجعه غیرضرور به مناطق زلزله‌زده بپرهیزند تا راه و جاده‌ها برای کمک‌رسانی سریع و فوری و رساندن اقلام ضروری روان و بدون ترافیک باشد.

تلف شدن 1150 راس دام 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس آخرین آمارها زلزله آذربایجان شرقی، به 1150 راس دام سبک و سنگین و بیش از 270 جایگاه دامی این استان خسارت وارد کرد. اکبر فتحی بیان کرد: ۸۵۰ راس دام سبک و ۳۰۰ راس دام سنگین در اثر تخریب اماکن دامی تلف شده‌اند که اقدامات لازم در خصوص دفن بهداشتی آنها در حال پیگیری و انجام است.

حضور تیم‌های بهداشت محیط 
رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده پایدار است، از حضور تیم‌های بهداشت محیط در این مناطق خبر داد. پیرحسین کولیوند گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و انسداد مسیر آبادی‌های موجود در منطقه، پایگاه‌های اورژانس هوایی تبریز، کرج، تهران و ارومیه برای اعزام به منطقه در شرایط اضطراری آماده‌باش هستند. وی بیان کرد: این زمین‌لرزه منجر به تخریب واحدهای مسکونی، ریزش کوه، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه و ثابت شده است.

برقراری بیمه بیکاری 
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت رفاه از برقراری بیمه بیکاری کارگرانی که بر اثر زلزله واحدهای آنها آسیب دیده است، خبر داد. میرهادی قره سید رومیانی با بیان اینکه تمام ارکان وزارتخانه آماده خدمت و کمک‌رسانی هستند،  خاطرنشان کرد: تمام ادارات کل وزارتخانه و مجموعه‌های مرتبط در استان در حالت آماده‌باش هستند که تمام وقت به رفع نیازهای افرادی آسیب‌دیده از زمین لرزه بپردازند.

آماده‌باش تمامی مراکز درمانی 
وزیر بهداشت از آماده‌باش تمامی کارکنان اورژانس و مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده خبرداد. سعید نمکی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: از ساعات اولیه وقوع زلزله همه مراکز درمانی در مناطق مذکور در آماده باش کامل هستند و وزارت بهداشت با تمامی امکانات تا آخرین لحظه در کنار مردم این مناطق خواهد بود.

رفع مشکل قطعی برق 
مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو اعلام کرد: در پی وقوع زلزله برق ۳۰روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های عملیاتی این مشکل در ۲۸روستا برطرف شده است. میثم جعفرزاده افزود: بخشی از شبکه فشار ضعیف دو روستای ورنکش و الله حق از مدار خارج شده که تیم‌های عملیاتی با رعایت مسائل ایمنی این مشکل را نیز رفع خواهند کرد. ضمن اینکه با توجه به برپایی کمپ های اضطراری در بعضی از نقاط، آبرسانی سیار نیز درحال انجام است. به گفته وی، نزدیکترین سد به کانون زلزله، سد اردبیل یامچی در فاصله ۵۵ کیومتری منطقه است که با توجه به بازدیدهای خوشبختانه مشکلی در این سازه وجود ندارد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال