امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه 

ثبت نام از جاماندگان یارانه‌نقدی و حمایت معیشتی
سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی گفت: ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه حمایت معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند در دیماه آغاز می‌شود اما زمان دقیق آن به زودی اعلام می‌شود.
حسین میرزایی گفت: در جریان ثبت اعتراضات در سامانه کد دستوری #۶۳۶۹* تعدادی از متقاضیان در فهرست یارانه بگیران قرار نداشتند که تقاضای آنها در این دوره مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: ۱۰.۶ درصد از ثبت اعتراضات حمایت معیشتی، گروهی از سرپرستان خانواری بودند که در «فهرست یارانه بگیران قرار نداشتند» که حدود ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ نفر را شامل می‌شدند.
سخنگوی ستاد طرح شناسایی مشمولان حمایت معیشتی افزود: ثبت نام از متقاضیان حمایت معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند در دیماه آغاز می‌شود اما زمان دقیق آن به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا با مراجعه به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ تقاضای خود را ثبت کنند. بنابراین تقاضا می‌شود تا قبل از اعلام زمان رسمی افراد مراجعه نکنند.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت یارانه بگیر کشور حدود ۷۸ میلیون نفر برآورد می‌شود، تاکید کرد: در عین حال ۶۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور مشمول دریافت حمایت معیشتی شدند، بنابراین فرصتی در نظر گرفته شد تا حدود حدود ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران که مشمول بسته حمایت معیشتی نشدند اعتراض خود را ثبت کنند که این مهلت به پایان رسید و در مرحله رسیدگی به تقاضای آنها هستیم.

رشد تورم ماهانه استان تهران 
 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تشریح آخرین وضعیت تورم در این استان، از رشد ۲.۱ درصدی تورم ماهانه در مهرماه نسبت به شهریور و همچنین کاهش ۰.۶ درصدی تورم سالانه خبر داد. نعمت الله ترکی گفت: نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در مهر ماه ١٣٩٨ به عدد ۳۰.۶ درصد رسید.
وی اظهار کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. به عبارت دیگر خانوارهای استان تهران به طور میانگین ۳۰.۶ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٨ استان تهران در مقایسه با ماه قبل ۴.۳ واحد درصد کاهش یافته است، افزود: نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۳۷.۳ و ۲۸.۸ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.
ترکی ادامه داد: کاهش نرخ تورم گروه‌های عمده ذکر شده، در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران ۳۰.۵ درصد است که نسبت به ماه قبل ۴.۳ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی تهران ۳۱.۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۷ واحد درصد کاهش داشته است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌ای کشور در مهر ماه ١٣٩٨ عدد ۲۸.۳ درصد است، اعلام کرد: این نرخ برای خانوارهای شهری و روستایی کشور در مهرماه ۱۳۹۸ به ترتیب ۲۸.۳ و ۲۸.۵ درصد بوده است. ضمن آنکه بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه ۱۳۹۸ مربوط به استان ایلام (۳۴.۷ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (۲۲.۱ درصد) است.
وی با اشاره به بررسی‌های نرخ تورم ماهانه گفت: نرخ تورم ماهانه استان تهران در مهرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل با افزایشی معادل ۲.۱ واحد درصد به ۳.۲ درصد رسیده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۰.۹- درصد و ۴.۵ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری استان ۳.۳ درصد و برای خانوارهای روستایی تهران ۲.۵ درصد بوده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای استان تهران به ۴۲.۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه در مهر ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای شهری و روستایی استان تهران به ترتیب ۴۲.۲ و ۴۳.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۰.۶ و ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش هزینه وام مسکن 
قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن مقداری افزایش یافته که بر این اساس زوجین تهرانی برای تهیه وام ۱۲۰ میلیونی باید ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه کنند و مجردهای تهرانی هم برای دریافت وام ۸۰ میلیونی مسکن و جعاله باید شش میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بپردازند.
امتیاز تسهیلات مسکن فروردین‌، مرداد، آذر ۱۳۹۸ کمی بیش‌تر از ۴۱ هزار تومان است، درحالی که تسه فروردین امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. البته تسه اردیبشهت امسال ۴۲ هزار تومان، تسه خرداد امسال ۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان، تسه مرداد امسال ۴۲ هزار تومان و تسه شهریور امسال نیز ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.
بر این اساس، با توجه به شرایط کلی بازار قیمت متوسط هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن حدود ۴۲ هزار تومان در نظر گرفته و با این رقم، هزینه وام مسکن برای اقشار مختلف محاسبه شده است.
با توجه به این‌که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، هزینه این تعداد اوراق برای آنها هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع زوجین تهرانی باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه شود.
زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند. با این حساب باید حدود شش میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن، ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. هم‌چنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی، حدود شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود. مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و مجردهایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته درصورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

تفاوت فاحش قیمت لاستیک در کارخانه و بازار 
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نهادهای نظارتی باید به موضوع تفاوت فاحش قیمت لاستیک در کارخانه و بازار ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند زیرا تولیدکننده از این گرانی منتفع نمی‌شود و تمام سود حاصله به جیب دلالان می رود. وی درباره تفاوت قیمت لاستیک خودروهای سواری در کارخانه و بازار، گفت: لاستیک موجود در کارخانه از طریق 2 یا 3 واسطه به دست مصرف کننده اصلی می رسد و اگرچه این واسطه‌ها به ازای اقدامات خود چند درصد قیمت لاستیک را افزایش می‌دهند اما این رشد قیمت باید متناسب و معقول باشد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: تولیدکنندگان لاستیک داخلی می توانند نیاز خودروهای سواری کشور را تامین کنند بنابراین نیازی به واردات لاستیک سواری نیست.
وی با بیان اینکه اختلاف قیمت لاستیک در کارخانه و بازار توجیه منطقی ندارد، اظهار کرد: نهادهای نظارتی باید به موضوع تفاوت فاحش قیمت لاستیک در کارخانه و بازار ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند زیرا تولیدکننده از این گرانی منتفع نمی‌شود و تمام سود حاصله به جیب دلالان و برخی سوءاستفاده گران می رود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت لاستیک های تولید داخل، ادامه داد: هرچند ممکن است کیفیت لاستیک‌های داخلی حدود 10 درصد از همتایان خارجی آنها کمتر باشد، اما حمایت از تولید داخل به دلیل اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده مشروط بر داشتن استانداردهای روز دنیا یکی از ضرورت ها محسوب می شود.

تجمع دام در دامداری‌ها با خرید تضمینی کاهش می‌ یابد
نورمحمد تربتی‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر شاهد تجمع دام در دامداری‌ها هستیم که ممکن است منجر به شیوع برخی بیماری‌ها شود، خرید تضمینی می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.
وی  در خصوص احتمال خرید گوشت قرمز به صورت تضمینی به دلیل انباشت دام در دامداری‌ها، گفت: گوشت قرمز یکی از نیازهای اساسی و غذایی مردم است و طی سال جاری و گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز شاهد تغییراتی قیمتی آن بودیم.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود دام زنده و گوشت قرمز در مقطعی از زمان دولت برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات گوشت و دام به کشور شد، ادامه داد: به منظور تشویق تولیدکنندگان داخلی تولید می‌تواند از روش خرید تضمینی استفاده کند زیرا در حال حاضر شاهد تجمع دام در دامداری‌ها هستیم و این اتفاق می‌تواند منجر به شیوع برخی بیماری‌ها نیز شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایطی که تولید محصولات کشاورزان و دامداران  بیش از نیاز بازار می‌شود باید محصول آنها به صورت تضمینی خریداری شود، عنوان کرد: دولت می‌تواند با استفاده از محصولات خریداری شده در قالب خرید تضمینی علاوه بر تامین نیاز بازار صادرات و ارز آوری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی به کشاورزان و دامداران این دلگرمی را می‌دهد که دولت از فعالیت آنها حمایت می‌کند، ادامه داد: تاکنون در زمینه گوشت قرمز خرید تضمینی صورت نگرفته و در صورت اجرایی شدن آن می‌تواند تجربه خوبی باشد و در مسیر آن می‌توان با اعمال اصلاحات به راهکار پایدار رسید، از نظر منطقی نیز حمایت از دامداران و کشاورزان یک اصل است.

 

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال