امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه 

حداقل عیدی کارگران  ۳ میلیون تومان 
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه حداقل عیدی کارگران 3 میلیون و 32 هزار است‌، گفت: پرداخت عیدی از بهمن تا اسفند انجام می‌شود.
علی خدایی در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولا عیدی کارگران پایان سال اسفند ماه پرداخت می‌شود، اما منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفندماه است.  وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حد اقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان 3 میلیون و 32 هزار تومان و حداکثر عیدی 4میلیون و 548 هزار تومان خواهد بود. عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و 516 هزار تومان است.
وی تاکید کرد: سومین جلسه کمیته مزد کارگران هفته جاری برگزار می‌شود، اما هنوز جلسات اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده تشکیل نشده است.

واردات آناناس در مقابل صادرات سیب
مصوبه هیئت وزیران درباره واردات یک کیلوگرم آناناس یا انبه در ازای صادرات سه کیلوگرم سیب درختی به گمرکات کشور ابلاغ شد. در نامه علی وکیلی، مدیرکل مرکز واردات وامور مناطق آزاد و ویژه  گمرک به گمرکات اجرایی آمده است: بر اساس مصوبه هیئت وزیران موضوع واردات هر کیلوگرم انبه و آناناس از محل صادرات سه کیلوگرم گرم سیب درختی تا پایان سال 98 ارسال می شود.

کاهش ۱۰ برابری واردات مسافری موبایل
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش واردات مسافری از از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت‌ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه خبر داد.
امیر اسحاقی با اشاره به تنظیم بازار شب عید و تصمیم‌سازی برای آینده بازار تلفن همراه کشور، گفت: همکاری تمام‌قد دستگاه‌های دولتی و قول مساعد آن‌ها جهت بهبود فرایندها، امیدبخش است. با قوت گرفتن این روند همکاری از ابتدای سال جاری و اعتماد دولت به بخش خصوصی، شاهد تحولات مهمی در بازار تلفن همراه بوده‌ایم. شاید نقطه عطف آن را بتوان محدودیت‌های اعمال‌شده در واردات مسافری که در ابتدای خرداد امسال اعمال شد، دانست. وی با اشاره به واردات ۱۰ میلیون و 500 هزار دستگاه موبایل طی ۹ ماه به کشور گفت: این میزان دستگاه از طریق رویه مسافری و تجاری وارد کشور شده است و بخش اندکی از آن نیز شامل تولیدات داخلی می‌شود. این در حالی است که مصرف کشور در این بازه زمانی ۹ میلیون ۶۰۰ هزاردستگاه موبایل بوده است. تنها در آذرماه سال جاری واردات موبایل یک میلیون و ۲۶۵ هزار دستگاه بوده و مصرف در این ماه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: تحلیل ما از بررسی داده‌های موجود و روند واردات و مصرف کشور این است که در ۳ ماه پایانی سال، حداقل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور خواهد شد. البته این پیش‌بینی درصورتی محقق خواهد شد که شرایط عادی باشد و اختلالی در روند تخصیص ارزو ثبت سفارش‌ها به وجود نیاید. نکته حساس در این مسیر که همواره واردات را دستخوش تغییرات می‌کند، جهش ارز و نوسانات آن است. اما اگر شرایط پایدار باشد، انتظار آن می‌رود که از اوایل بهمن ماه مصرف موبایل در کشور سیر صعودی داشته باشد. اسحاقی هم‌چنین ضمن اشاره به از صرفه افتادن واردات موبایل با استفاده از رویه مسافری گفت: نتیجه سیاست‌گذاری‌ها و همکاری مستمر واردکنندگان در اجرای سیاست‌ها منجر به کاهش ۱۰ برابری استفاده تجاری از رویه مسافری واردات تلفن همراه در کشور بوده است. طبق گزارش‌های دریافتی، آمار واردات مسافری از یک میلیون و 200 هزار دستگاه در اردیبهشت ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه رسیده است که این اتفاق دستاورد مهمی برای فعالان این حوزه محسوب می‌شود.
وی ضمن اشاره به تغییر معنادار واردات تجاری تلفن همراه به کشور گفت: در فاصله ۹ ماه، واردات تجاری افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد ۲۰۵ هزار دستگاه موبایل در فروردین امسال به صورت تجاری وارد کشور شده بود و حالا در پایان آذرماه این تعداد به ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه رسیده است. با مشاهده این روند، به‌نوعی می‌توان گفت واردات مسافری تلفن همراه جای خود را به واردات تجاری داده است.

هشدار بانک جهانی در مورد بدهی جهان 
بانک جهانی در گزارش خود در مورد ریسک یک بحران بدهی جدید در جهان هشدار داد و اعلام کرد ممکن است حتی نرخ بهره بسیار پایین بانک‌های مرکزی هم برای جلوگیری از یک رکود اقتصادی بزرگ کافی نباشد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک جهانی در گزارش سالانه چشم‌انداز اقتصادی خود در مورد ریسک یک بحران بدهی جدید در جهان هشدار داد و اعلام کرد ممکن است حتی نرخ بهره بسیار پایین بانک‌های مرکزی هم برای جلوگیری از یک رکود اقتصادی بزرگ کافی نباشد. در این گزارش آمده است که در طول ۵۰ سال گذشته با ۴ موج انباشت بدهی روبرو شده‌ایم. موج کنونی که از ۲۰۱۰ آغاز شد با بیشترین، سریع‌ترین و گسترده‌ترین انباشت بدهی از دهه ۱۹۷۰ تا کنون همراه خواهد بود. آیهان خوزه، مدیر بخش چشم‌انداز بانک جهانی هشدار داد که در هر ۳ موج قبلی انباشت بدهی، در پایان با یک بحران مالی بزرگ در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه روبرو شده‌ایم. او گفت: نرخ بهره پایین بانک‌های مرکزی جهان تنها یک حفاظت جزئی در برابر بحران مالی جهانی به وجود می‌آورد. بانک جهانی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ سطح بدهی جهانی به ۲۳۰ درصد تولید ناخالص ملی رسیده است، که این نشان‌دهنده افزایشی ۵۴ درصدی از ۲۰۱۰ تا کنون است. در این میان اقتصاد چین و آمریکا به علت سایز بزرگ خود سهم بالایی از این بدهی را به خود اختصاص داده‌اند.

فاصله قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار
رییس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران می‌گوید هر کیلوگرم سیب زمینی اکنون در بازار ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که این رقم حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان با قیمت خریداری شده از کشاورز فاصله دارد.
محمدرحیم نیازی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی تازه در مزرعه با وجود افزایش هزینه نهاده های تولید حداقل دو  هزار و ۸۰۰ تومان است گفت:  این در حالی است که تولیدکنندگان با ارقامی کمتر از قیمت منطقی این محصول را به فروش می رسانند.
وی تصریح کرد: امسال به نظر می رسد رقم تولید همانند سالهای گذشته ۵ میلیون تن باشد که مازاد این محصول قابلیت صادرات به کشورهای هدف را دارد. به گفته وی، سال گذشته پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور  تولید شد که از این میزان نزدیک ۴۰۰ هزار تن به کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، هند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال