امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
مقامات قضایی و مسئولان تعزیرات تاکید کردند

برخورد قاطع قانونی با سودجویان و محتکران اقلام بهداشتی 

برخی از مقامات قضایی و مدیران کل تعزیرات حکومتی استان‌های سراسر کشور، اقدامات پیشگیرانه انجام‌شده در خصوص مقابله با بیماری کرونا را تشریح کرده و از برخورد با موارد تخلف و سوءاستفاده از وضع موجود در کشور خبر دادند.
یدالله موحد، رییس‌کل دادگستری استان کرمان در نشستی مشترک با رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اظهار کرد: متاسفانه برخی سودجویان با احتکار اقلام بهداشتی و پیشگیرانه از جمله مواد ضد عفونی‌کننده و ماسک، به دنبال فروش این اقلام با قیمت‌های بالا و کسب سود هستند که دستگاه قضایی با جدیت به پرونده‌های مطروحه در این زمینه رسیدگی کرده و برابر قانون، مجازات‌های بازدارنده در این زمینه را مد نظر خواهد داشت.
وی از برخورد با محتکران اقلام بهداشتی و پیشگیرانه خبر داد و گفت: حمایت قضایی از دستگاه‌های مرتبط با امر پیشگیری و درمان بیماری‌ها از جمله کرونا یک اولویت در مجموعه قضایی به شمار می‌رود.
رییس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به رصد کامل فعالیت واحد‌های عرضه اقلام بهداشتی و درمانی از سوی ضابطان دستگاه قضایی، عنوان کرد: مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان نیز در این زمینه نظارت‌های لازم را مدنظر قرار داده است.
وی عنوان کرد: تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها نیز اندیشیده شده است و در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی، مواد ضدعفونی‌کننده، اقلام پیشگیرانه و البته آموزش‌های لازم بر اساس یک سهمیه مشخص در زندان‌ها تامین خواهد شد.

 ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌های علم پزشکی برای تامین امنیت بهداشتی مردم 
علی‌اکبر گروسی، رییس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز در جلسه هم‌اندیشی با مسئولان بهداشت گفت: لازم است تمامی راه‌های شیوع و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا شناسایی و از تمام ظرفیت‌های علم پزشکی برای تامین امنیت بهداشتی مردم استفاده شود. وی از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی و سایر دادستان‌های این استان خواست تا با جدیت و قاطعیت با عوامل شایعه‌پراکن و سودجو برخورد شود و به هیچ وجه اجازه تشویش اذهان عمومی را به افراد ندهند؛ خصوصاً در فضای مجازی. و باید با کسانی که به شایعه‌سازی در خصوص کرونا می‌پردازند و مردم را نگران می‌کنند، برخورد شود. گروسی ادامه داد: اگر مردم به مواردی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز مسئولان مربوطه در استان‌ها توصیه می‌کنند و همچنین به توصیه‌های پزشکان مجرب که از رسانه ملی منعکس می‌شود، عمل کنند، یقین داشته باشند که همگی در سلامت خواهند بود.

 حمایت قاطعانه از تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا 
حجت‌الاسلام حمزه خلیلی، رییس‌کل دادگستری استان گیلان نیز از حمایت قاطعانه دستگاه قضایی از تصمیمات و برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و افزود: با هر مدیر در هر سطحی  که بخواهد در مقابل تصمیمات تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای مسئول مقابله با این بیماری بایستد، برخورد قضایی می‌شود.

 پلمپ 3 داروخانه محتکر ماسک در تبریز 
بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی نیز گفت: سه باب داروخانه در شهرستان تبریز به علت گران‌فروشی، احتکار و عدم عرضه کالا‌های مرتبط با سلامت شهروندان پلمپ شد.
وی ادامه داد: پرونده تخلف این داروخانه‌ها در اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی در حال رسیدگی است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی افزود: برای جلوگیری از هرگونه تخلف و سوءاستفاده‌های احتمالی از سوی داروخانه‌ها و سایر واحدهای عرضه‌کننده ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم، طی دستور قضایی از دستگاه‌های مسئول به ویژه از اداره‌کل تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان درخواست شده است تا با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت از این واحدها بازدید و ضمن برخورد با موارد تخلف در صورت نیاز نسبت به پلمپ آنها اقدام کنند.
وی ادامه داد: در اجرای این دستور مقرر شده تیم‌های ویژه بازرسی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول تشکیل شود و به طور مرتب به فعالیت داروخانه‌ها و واحدهای عرضه‌کننده ماسک و کالاهای مرتبط با سلامت مردم نظارت کنند.
محبوب علیلو با هشدار به واحدهای متخلف تصریح کرد: دادستانی و دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از حقوق مردم با کسانی که با اقدامات منفعت‌طلبانه یا سودجویانه در شرایط حساس کنونی سلامت مردم را به مخاطره بیندازند، بدون اغماض و به شدت برخورد خواهد کرد.

 اجازه سوءاستفاده به متخلفان نخواهیم داد
عبدالکریم خطیبی، دادستان شهرستان چالوس نیز اظهار کرد: بنده به صورت میدانی در سطح شهرستان این موضوع را در دستور کار قرار دادم و چند اکیپ مسئول بازرسی از سطح داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی هستند. وی ادامه داد: شهروندان چالوسی نگران نباشد زیرا با تمام نیرو این موضوع در دستور کار قرار گرفته و با متخلفان در این بخش نهایت برخورد انجام می‌شود. خطیبی تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز مردم به دلیل جلوگیری از بیماری کرونا ویروس نیاز مبرم به ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده دارند، این اجازه را نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند.

 ممنوعیت عرضه قلیان با ورود دادستانی در پی شیوع کرونا
همچنین حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب فردیس بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، با درخواست شبکه بهداشت عرضه قلیان در فردیس ممنوع شد.
وی به متخلفان هشدار داد که در صورت عدم رعایت و عرضه قلیان با واحد‌های متخلف برخورد خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب فردیس همچنین از اختصاص چهار خط تولیدی کارخانه بس برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده با ورود دادستانی خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه این شرکت از تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده است، با مذاکراتی که از ناحیه دادستانی با این واحد تولیدی انجام شد و با توجه به کمبودی که در حال حاضر وجود دارد، قرار بر این شد تا این واحد تولیدی هر چهار خط تولیدی خود را برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده اختصاص دهد.

 برخوردهای تعزیراتی 
علی اکبرمختاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز نیز در مورد آشفته‌بازار ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی این استان باید در زمینه مدیریت این موضوع ورود کند و برنامه‌ریزی مشخصی ارایه دهد.
وی افزود: استان البرز قطب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است و نباید شاهد کمبودی در خصوص ژل‌های ضدعفونی‌کننده باشیم.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با بیان اینکه با پیگیری‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه البرز به زودی موضوع کمبودهای این بخش به لحاظ تغییر خطوط تولید واحدهای استان در مسیر سلامتی مردم مرتفع می‌شود، عنوان کرد:  در مورد ماسک‌ها به دلیل خرید کلیه تولیدات کشور توسط هیات‌امنای ارزی وزارت بهداشت و عرضه آن بر اساس پروتکلی که ابلاغ می‌شود، نابسامانی این بخش نیز مرتفع می‌شود.
مختاری با بیان اینکه با نارضایتی‌های پیش‌آمده برخوردهای قهرآمیز تعزیراتی ممکن است عواقبی دیگر در پی داشته باشد، گفت: گشت‌های تعزیراتی به صورت هدفمند و بر اساس شکایات مردمی ساماندهی شده است.
وی گفت: متاسفانه شاهد بازار آشفته و تشکیل پرونده‌های متعدد در این بخش به لحاظ گران‌فروشی بودیم که مطمئنا برخوردهای سخت در انتظار افرادی است که چه به صورت خرده‌فروشی یا شرکت پخش از سلامتی مردم سوء استفاده می‌کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز عنوان کزد: واحدهای توزیعی مکلف به رعایت نرخ مصوب هستند و مشاهده چنین روندی غیر قابل پذیرش بوده و عواقب سختی در انتظار متخلفان و گران‌فروشان است.
حمیدرضا کریم، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی  نیز در خصوص اقدامات سازمان تعزیرات در زمینه گران‌فروشی و کم‌فروشی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده اظهار کرد: گشت‌های ما از سوم اسفندماه آغاز شده و در روز سوم اسفند ماه، تیم سیار ما به اتفاق اصحاب رسانه از داروخانه‌های سطح شهر بازدید کردند.
وی افزود: در حال حاضر دو موضوع گران‌فروشی ماسک و اقلام ضد عفونی‌کننده و امتناع از عرضه این محصولات بهداشتی توسط داروخانه‌ها مطرح است که تاکنون برخوردهایی با داروخانه‌ها صورت گرفته و عده‌ای از آنان ابراز کردند که شرکت‌های پخش این اقلام را گران توزیع می‌کنند که بررسی این موضوع بر عهده معاونت غذا و داروی علوم پزشکی مشهد است تا فاکتورهای شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها را بررسی کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی بیان کرد: قرار است بازدیدی از کارخانجات تولیدکننده ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده انجام شود و در این راستا تلاش می‌کنیم به کمک همه دستگاه‌ها نظارت جدیدتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال