امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار گفت: کارگران اگر مبتلا به کرونا شوند، چون دیگر شامل مرخصی استعلاجی نمی‌شوند، می‌توانند از صندوق تامین اجتماعی به عنوان بیمه بیکاری استفاده کنند.
کارگران مبتلا به کرونا بیمه بیکاری می‌گیرند؟به گزارش صبحانه،یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی از نیروی کار بحث بیمه بیکاری است. بیمه بیکاری ابزاری است که در شرایط بحرانی به کمک کارگرمی آید و کارگر در این دوران می‌تواند فرصتی برای یافتن شغل دیگر یابد.
درشرایطی که اکنون بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، احتمال اینکه تعدادی از کارگران به کرونا مبتلا شده باشندوجوددارد. کوروش یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره کارگران مبتلا به کروناگفت: در قانون کار یا تأمین اجتماعی سقفی برای مرخصی استعلاجی پیش بینی نشده است، لذا کارگران می‌توانند در صورت بیماری با دریافت گواهی معتبر از پزشک از مرخصی استعلاجی برخوردار شوند؛ البته این مرخصی باید با توجه به ماده ۷۴ قانون کار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد؛ لذا در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد ودر قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت و غرامت دستمزد این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی به او پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام مدتی که یک فرد با تایید پزشک معتمد و کمیسیون سازمان تامین اجتماعی تحت درمان باشد حقوق او تا زمانی که به کار برگردد، از طریق صندوق تامین اجتماعی پرداخته می‌شود.

یزدان اظهار کرد: ما وقتی درباره بیماری خاصی حرف می‌زنیم این مسئله تابعی از قواعدی کلی است که قانون در بحث حفظ سلامت کارگران پیش بینی کرده است. ما در قانون پیش بینی ویروسی نداریم، اما هم اکنون با بحث سلامت کارگر روبرو هستیم که این مسئله در قانون دیده شده است.

همانطور که گفته شد کارگران بیمار می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند که این مرخصی هیچ ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالانه او ندارد و از این مرخصی نمی‌کاهد. کارگران می‌توانند با خاطری آسوده تا درمان کامل خود از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی استفاده کرده و از مرخصی استعلاجی استفاده کنند که حقوق و مزایای این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت درباره این مسئله که بعضی از کارفرما‌ها می‌گویند این استعلاجی از مرخصی سالانه فرد کم می‌شود بیان کرد: مرخصی استعلاجی هیچ گونه ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر ندارد و کارگران می‌توانند از این مرخصی که ۲۶ روز کاری است علاوه بر مرخصی استعلاجی استفاده نمایند. ضمن اینکه ۹ روز از مرخصی استحقاقی کارگران قابل ذخیره است و مرخصی استعلاجی از این ۹ روز نیز نمی‌کاهد. ضمنا باید توجه داشت اگر به دلیل شیوع بیماری کارگاه تعطیل شود کارگران با توجه به ماده ۱۵ قانون کار و تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.

گفتنی است در قانون شیوه‌های متفاوتی برای گرفتن مرخصی از محل کار وجود دارد. مرخصی استحقاقی، استعلاجی، فوت اقوام درجه یک مانند پدر، مرخصی عروسی و… از انوع مرخصی‌ها محسوب می‌شوند.

مرخصی عبارت است از حقی که برای کارگر در ترک کار برای روز‌های غیرتعطیل در نظر گرفته شده است و این حق از دیرباز برای کارگر و کارمند به رسمیت شناخته شده و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است./ تسنیم
 
 منبع: صبحانه آنلاین
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال