امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ضرر سفته بازان ارزی

سفته بازان بازار ارزی اگرچه با اعلام نرخ های غیرواقعی در تلاش هستند تا قیمت ها را افزایش دهند، اما بانک مرکزی روز گذشته با همکاری صرافی های بانکی فرصت نوسان گیری یا به اصطلاح آربیتراژ را از آنها گرفت و این مساله به آنها شوک وارد کرد. این دومین شوک دلالان ارزی در هفته جاری بوده است؛ چرا که پیش از این نیز روز شنبه ضرر بزرگی به دلیل پیش بینی های غلط نصیب خالی‌فروشان دلار شد. در این خصوص رییس کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به همکاری صرافی های بانکی گفت: «در روزهای اخیر سفته بازان تحرکاتی برای افزایش نرخ ارز داشته اند، اما همان گونه که در سال جاری موفق به رسیدن به اهداف خود نشده اند از این پس نیز امکان این موضوع برای آنها فراهم نیست» این اظهارات در شرایطی است که در سال جاری باوجود تقلای دلالان ارزی، قیمت دلار زیر کانال 16 هزار تومان باقی ماند.
رییس کل بانک مرکزی در خصوص  وضعیت این روزهای بازار ارز گفت: «در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است.» عبدالناصر همتی افزود: «با این وجود خالی فروشان و سفته بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار معاملاتی داشته اند تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی معاملات فردایی خود را سودآور کنند و یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربیتراژ به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی بهره مند شوند.»
وی با اشاره به همکاری صرافی های بانک مرکزی برای کاهش نوسان گیری در بازار ارز گفت: «صرافی‌های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را بر عهده دارند به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز برای از بین بردن آربیتراژ نرخ فروشی خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.»
همتی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: «در دو سال گذشته با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز علیرغم طوفان حوادث طبیعی سیاسی نظامی روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند واز این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.»

 جزییات قیمت ها در معاملات روز گذشته
قیمت هر نرخ دلار در معاملات روز گذشته به 15 هزار و 650 تومان رسید. این در شرایطی بود که هفته گذشته دلالان مقدار زیادی از ارز خود را به دلیل پیش بینی کاهش قیمت ها فروخته بودند و این مساله منجر به ضرر بزرگ آنها شد. 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با رشد حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به نرخ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز
 ۶ میلیون تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.
هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به فروش رسید. مهم ترین علت رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روز گذشته، رشد دلار و چشم انداز افزایش قیمت اونس است. گسترش کرونا، جذابیت طلا را بالا برده است. 
نرخ اونس طلا دیروز افت کرد و به یک هزار و ۵۲۴ دلار رسید، اما کارشناسان، چشم انداز رشد آن را افزایشی می دانند. سکه در هفته های اخیر بارها از مرز ۶ میلیون تومان فراتر رفته، اما موفق به تثبیت جایگاه خود نشده و دوباره افت کرده است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال