امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

ايسنا : یک دکترای تخصصی طب ایرانی با بیان اینکه یکی از راه‌های موثر مقابله با کرونا تقویت سلامت جسم افراد است، به تشریح برخی نکات تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی، اصلاح مزاج و تقویت سایر اعضای حیاتی بدن پرداخت.

دکتر زهرا جعفری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: راهکار اصلی مقابله با این بیماری پیشگیری است و همانطور که بارها توسط مسئولان بهداشتی تاکید شده بهترین راه پیشگیری خودداری از حضور در تجمعات و نیز شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و رعایت فاصله مناسب با سایر افراد جامعه است.

وی افزود: در طب ایرانی به طور کلی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی به سه عامل مهاجم، میزبان و شرایط محیط توجه می شود و در این طب جهت کاهش امکان ابتلا به بیماری بیش از هرچیز بهبود شرایط میزبان در نظر گرفته می‌شود.

جعفری تصریح کرد: جهت تقویت شرایط میزبان نیز تقویت اعضای حیاتی بدن(مغز، قلب و کبد)، تقویت دستگاه تنفسی، حفظ اعتدال مزاج شخصی و تعدیل و اصلاح شرایطی که خطر ابتلا و شدت بیماری را افزایش می دهند(انواع سوء مزاج ها) در دستور کار قرار می‌گیرد.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از راه‌های بهبود تقویت سیستم ایمنی از طریق اصلاح تغذیه است و در وهله اول توصیه بر این است که افراد همیشه و به ویژه در این روزها از پُرخوری، درهم خوری و خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم مانند غذاهای خمیری، ماکارونی، الویه، انواع فست فودها، گوشت گاو و گوساله و... خودداری کنند.

وی افزود: همچنین در این روزها، روزه داری طبی و کاهش کالری دریافتی نسبت به حالت معمول توصیه می‌شود.

جعفری توصیه کرد: افراد باید در روزهای شیوع بیماری کرونا، مصرف شیر و ماست، گوجه فرنگی، شوری‌ها و ترشی‌های محرک مخاط تنفسی، شیرینی‌ها و غذاهای چرب و انواع سُس ها را کاهش دهند.

وی با اشاره به افزایش مصرف ادویه جات گرم در روزهای شیوع کرونا، گفت: مصرف این نوع ادویه‌جات برای همه افراد توصیه نمی شود و مصرف آنها باید متناسب با شرایط جسمی و مزاجی افراد باشد.

جعفری تاکید کرد: بهترین غذا در روزهای شیوع کرونا استفاده از انواع سوپ‌های ساده شامل انواع سبزیجات از جمله هویج، کدو سبز، گشنیز و جعفری، برنج، ماش و آلوبخارا به همراه کمی بال یا گردن مرغ و با چاشنی آب نارنج است.

وی افزود: همچنین در این روزها مصرف نخود، گوشت گوسفندی و پیاز شیرین به همراه کمی زعفران و دارچین هم توصیه می‌شود.

این دکترای تخصصی طب ایرانی تصریح کرد: مصرف هویج یا زردک آب پز، کدو حلوایی و بِه آب پز هم این روزها برای تقویت هضم غذا توصیه می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: در طب ایرانی درکنار تغذیه توجه ویژه‌ای هم به بحث خواب شده و جهت تقویت سیستم ایمنی تنظیم برنامه خواب و داشتن خواب مناسب حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ترس، هیجان و استرس بیش از حد باعث تضعیف سیستم ایمنی  می‌شود، از همه افراد خواست تا در این روزها بر تقویت آرامش زندگی خود تمرکز کنند.

جعفری در ادامه با اشاره به افزایش مصرف گیاهان دارویی در روزهای شیوع "کرونا"، گفت: گیاهان دارویی بدون عارضه نیستند و همواره باید تداخل آنها با مصرف داروهای شیمیایی لحاظ شود، بنابراین افراد نباید بصورت خودسرانه از این گیاهان استفاده کنند و هرکس باید به تناسب حال و مزاج خود از این گیاهان بهره ببرد.

وی افزود: بطور مثال مصرف زیاد گرمی‌جاتی مانند سیر و زنجبیل در برخی افراد و بویژه افراد با مزاج پایه گرم و خشک می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، بنابراین توصیه این است که افراد داروهای گیاهی و درمان های طب سنتی را بدون نظارت و تجویز پزشک متخصص بکار نگیرید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال