امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
واگذاری ۱۷۴ هزار میلیاردی دارایی‌های مالی دولت
 
کاهش درآمدهای دولتی موجب شده تا سهم واگذاری دارایی‌های مالی دولت به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان در سال جاری برسد، این رقم یک سوم منابع بودجه‌ای دولت برای خرج سالانه‌اش را تشکیل می‌دهد که خود نشان دهنده واگذاری‌های زیادی از سهام شرکت‌های دولتی و انتشار اوراق در بورس در سال جاری است.
افزایش واگذاری ها و عرضه های بورس تقاضا برای ورود به این بازار را افزایش داده است.  آمارهایی که اواسط فروردین‌ماه از میزان بی سابقه ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) منتشر شد از استقبال مردم از بازار سرمایه حکایت دارد به طوریکه در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۵ هزار کد صادر شد درحالی که در فروردین‌ماه سال جاری تعداد کدهای صادر شده به بیش از ۱۹۳ هزار کد رسید.
در سال ۱۳۹۸، حدود ۸۲۲ هزار کد صادر شد تا پرونده این بازار با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بسته شود. بر این اساس آمار صدور کدها در سال گذشته حاکی از آن بود که در فروردین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت  ۳۹ هزار کد، در خرداد  ۲۳ هزار کد، در تیر  ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد صادر شده است.
میزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گیری داشته و در این ماه  ۹۱‌هزار کد صادر شد. همچنین در آبان، آذر و دی به ترتیب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد بودیم. این آمار در بهمن‌ماه ۱۵۴ و در اسفند نیز ۱۷۲ هزار کد بود. بر این اساس در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۲۲ هزار کد جدید در بازار سرمایه صادر شد تا تعداد کل کدها به رقم ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد برسد. این درحالی است که تعداد کدهای صادر شده در کل سال ۱۳۹۷، حدود ۸۹۵ هزار کد بود.
اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه امسال جایگاه دیگری بین مردم پیدا کرده است به طوریکه تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سجام ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. در ۲۵ روز نخست امسال تعداد ۶۵۱ هزار و ۹۵۹ نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند تا تعداد کل ثبت نام کنندگان در این سامانه از مرز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عبور کند.
در نهایت در ۳۱ روز ماه گذشته، ۱۹۳ هزار و ۹۲۰ کد صادر شد که نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته که ۵۵ هزار کد صادر شده بود،   ۱۹۳ هزار و ۸۶۵ کد افزایش یافته است.
کارشناسان پیش بینی  می کنند این روند ادامه دار باشد. روز گذشته نیز شاخص بورس با وجود کاهش قیمت نفت، روندی افزایشی داشت. 
معاملات روز گذشته بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار بی‌توجه به ریزش قیمت جهانی نفت همچنان به صعود خود ادامه داد و حتی در ساعات میانی معاملات مرز ۷۲۶ هزار واحد را هم رد کرد.
شاخص کل بورس روز گذشته با ۱۶ هزار و ۶۲۵ واحد صعود در رقم ۷۲۵ هزار و ۶۲۰ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۳۸۵۰ واحد رشد و رقم ۲۴۶ هزار و ۱۱۳ واحد را ثبت کرد.
معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۸۱ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال ارزش داشت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌ گذاری صندوق بازنشستگی و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس داشتند و بانک‌های ملت و تجارت، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، ملی صنایع مس ایران و سالمین نمادهای پربیننده بورس بودند.
در این سوی بازار سرمایه شاخص فرابورس با ۱۶۸ واحد رشد به مرز ۹۰۰۰ واحد نزدیک شد و رقم ۸۹۱۰ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران فرابورس ۵۵۴ هزار معامله انجام دادند که ۳۵ هزار و ۴۶ واحد ارزش داشت.
سنگ آهن گوهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب، تولید نیروی برق دماوند، فرابورس ایران و سرمایه‌ گذاری مس چشمه نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
لیست نمادهای پربیینده این بازار نیز از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، گروه صنایع کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، تولید نیروی برق دماوند، صنایع ماشین‌های اداری ایران و س . توسعه و عمران استان کرمان تشکیل شده است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال