امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
شاخص بورس  ۳۲ هزار واحد رشد کرد
شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ با رشد ۳۲ هزار واحدی به ۸۷۷ هزار و ۹۷۵ واحد رسید. در عین حال، شاخص کل هم وزن نیز ۹ هزار و ۱۶۹ واحد رشد کرد و به ۲۸۵ هزار و ۸۱۴ واحد رسید.

تمدید بسته سیاستی بازگشت ارز صادراتی در سال۹۹
بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان برای سال ۹۹ تمدید شد و صادرکنندگان جهت بهره مندی از معافیتهای مالیاتی تا پایان تیرماه برای ایفای تعهدات ارزی فرصت دارند.
در این مکاتبه آمده است، پیرو نامه بیستم فروردین سال جاری در خصوص برخورداری صادرکنندگان از هرگونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده به استحضار می رساند وفق تصمیمات اعضای محترم کمیته موضوع ماده 2 مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ابلاغی طی نامه مورخ بیست و سوم مهرماه بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارزی صادراتی سال 97 صادرکنندگان برای سال 99 تمدید گردید.
به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 99 همانند سال 98 و نحوه رفع تعهد ارزی سال 98 با رعایت شرایط اعلامی برای سال 97 خواهد بود. تاکید می کند تعدیل 20 درصد ارزش پایه صادراتی و اجرای بند 7 مصوبه دوم اردیبهشت سال 97 فقط محدود به سال 97 بوده است.
شایان ذکر است به استناد توافقات انجام یافته در جلسه 28 فروردین در محل سازمان توسعه تجارت ایران با حضور نماینده محترم آن سازمان و سایر سازمانها و نهادهای ذیربط مقرر شد صادرکنندگان جهت بهره مندی از معافیتهای مالیاتی تا پایان تیرماه سال جاری مهلت خواهند داشت نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال 98 اقدام کنند.

ثبت‌نام بدون محدودیت برای جاماندگان وام یک میلیون تومانی
سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا با اعلام اینکه فهرست تقاضای 2 میلیون و 266 هزار و 263 سرپرست خانوار برای دریافت وام یک میلیونی به سازمان هدفمندی ارائه شد، گفت: کسانی که هنوز نتوانسته‌اند تقاضای خود را ارسال کنند بدون محدودیت زمانی می‌توانند تقاضای خود را اعلام کنند.
همچنین لیست جدید مشمولان وام یک میلیون تومانی با حدود ۲.۲ میلیون خانوار تحویل بانک مرکزی شده و احتمالا تا پنجشنبه واریز می‌شود. تازه‌ترین اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که صبح روز گذشته لیست دیگری را به بانک مرکزی تحویل داده‌اند؛ به طوری که سازمان هدفمندی یارانه‌ها پس از دریافت فهرست مرحله‌ دوم متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را با فرمت درخواستی بانک‌ها آماده و ارائه کرده است. در فایل جدید ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رسیدگی به درخواست متقاضیان است، دو میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۶۳ خانوار قرار دارند که باید وام یک میلیون تومانی برای آنها پرداخت شود. 
پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود تا ۲۴ ساعت بعد از دریافت لیست، وام را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند که اکنون با توجه به اینکه فایل مربوطه صبح روز چهارشنبه به بانک مرکزی ارائه شده این انتظار وجود دارد  که تسهیلات طی پنج شنبه پرداخت شود.
این دومین لیستی است که از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارائه می‌شود و در هفته گذشته نیز گروه اول با ۱۷ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱۰ خانوار برای پرداخت وام معرفی شدند که پرداختی برای آنها انجام شد. براین اساس در مجموع طی این دو مرحله حدود ۱۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۷۳ خانوار وام یک میلیونی می گیرند. 
این در حالی است که در طرح پیشنهادی، تمامی خانوارهای یارانه‌بگیر که تعداد آنها به حدود ۲۳میلیون خانوار می‌رسد، می‌توانند مشمول دریافت این وام باشند که طی فرآیند تعریف شده باید بعد از دریافت پیامک وزارت ارتباطات درخواست خود را اعلام و با تلفن همراه به نام سرپرست خانوار به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند تا در بین مشمولان قرار گیرند، اما در این بین با توجه به این‌که تعدادی از خانوارها با مشکل تغییر سیم‌کارت مواجه بودند، نتوانستند در مرحله‌ اول تقاضای وام را ثبت کنند. بر این اساس این فرصت ثبت نام تا ۱۸ اردیبهشت‌ تمدید شد.
در این شرایط مشخص نیست که آیا این لیست دوم آخرین گروه از افراد مشمول وام یک میلیونی هستند ‌یا اینکه دوباره تعدادی دیگر به بانک مرکزی معرفی خواهند خواهند شد که این موضوع را باید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشخص کند.
وام یک میلیونی از محل منابع بانکی با کارمزد چهار درصد به حساب یارانه افراد واریز و اقساط آن نیز از همین حساب کسر می‌شود. اقساط این وام ۳۰ ماهه و مبلغ آن ماهانه ۳۵ هزار تومان است.

یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی افزوده می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال و در سال جهش تولید با هدف افزایش سهم راه آهن در اقتصاد ملی و منطقه‌ای، یک هزار و ۲۰۰کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.
محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از ۵۶ دستگاه انواع واگن در ایستگاه راه آهن تهران افزود: حمل و نقل ریلی در سال ۹۹ بهینه تر و ایمن تر خواهد شد. وی ادامه داد: بهینه تر بدین معنا که در پایانه های تخلیه و بارگیری سیستم مکانیزه گسترده تری به کار می‌رود که خواب واگن و قطار کاهش یابد و منظور از ایمن سازی، نوسازی واگن های ریلی و ایمن سازی تقاطع های ریلی در کشور است.
اسلامی  خاطرنشان کرد: بر اساس فرمول افزایش بهینه‌گی در راه آهن، افزایش حداکثری اتصالات مویرگی راه آهن در دستور کار است و بار از مبدا تا مقصد روی ریل انجام شود و سهم راه آهن در اقتصاد کشور افزایش یابد. وزیر راه افزود: ‌ایجاد خط دوم ریلی برای ارتقا راندمان سیر قطارها ضروری است تا بتوان برای مردم سریع تر رسیدن به مقصد را معنا کرد، بر همین اساس امسال خط آهن بستان آباد- تبریز را افتتاح خواهیم کرد تا مسیر سیر قطار برای تهران تا تبریز ٥ ساعت کوتاه تر شود. وی، دوران کرونا را بهترین فرصت برای نوسازی و بازسازی واگن های مسافری اعلام کرد و گفت: دوره ای که نه شکل ظاهری قطارها و نه سرعت آنها مناسب بود باید پایان یابد.
اسلامی ادامه داد: امسال و در سال جهش تولید باید  بتوان سهم ریل در ترانزیت را افزایش داد، اکنون شاهد رشد ۲۵ درصدی سهم حمل بار در راه اهن هستیم که گام مثبتی است. عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: خط دوم بافق- اصفهان و کرج به قزوین نیز که حدود ٨٠٠ کیلومتر است با تامین منابع دولتی احداث می‌شود. به گفته وزیر راه خط دوم خط ریلی بافق- تربت حیدریه نیز با مشارکت سرمایه گذاران احداث خواهد شد و بر اساس تا پایان سال۱۴۰۰ راه اهن با حداکثر توسعه یافتگی و افرایش سهم در اقتصاد ملی و منطقه ای خواهد بود.
 
اختلاف بر سر قیمت خودرو بالا گرفت
تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت های جدید خودرو باعث شده تا بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای اخیر با وجود رکود معاملات رقم های قابل تأملی را در انواع خودروهای داخلی به ثبت برساند.
تعیین قیمت های جدید خودرو دو هفته ای است که در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است اما اختلافات میان شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عاملی شده تا این ستاد هنوز برای تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای داخلی به نتیجه ای دست پیدا نکند. 
البته با توجه به اختلافات قرار بود با تشکیل یک کارگروه موضوعات قیمت گذاری چکش کاری شده و در نهایت با ارائه گزارش نهایی به ستاد تنظیم بازار مصوبات لازم برای اعلام دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو انجام شود . اما شنیده ها از جلسات ستاد تنظیم بازار نشان از آن دارد که هنوز توافقی میان سازمان حمایت و شورای رقابت به وجود نیامده و همین امر اعلام قیمت های جدید خود را با تأخیر روبه رو ساخته است. 
آنطور که شنیده شد خودروسازان درخواست افزایش قیمت برای جبران ضرور و زیان خود را دارند از طرف دیگر شورای رقابت معتقد است بخشی از زیان خودروسازان متوجه سرمایه گذاری آنها در بخش هایی غیر از تولید بوده و به همین دلیل این ارقام به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نشده و نباید در دستورالعمل جدید قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد.   در حال حاضر اختلاف سازمان حمایت و شورای رقابت باعث شده این هفته هم بحث قیمت خودرو ساماندهی پیدا نکرده و به دوشنبه آینده موکول شود. 
تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت های جدید خودرو باعث شده تا بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای اخیر با وجود رکود معاملات رقم های قابل تأملی را در انواع خودروهای داخلی به ثبت برساند. به نحوی که مشتریان فقط با تعجب به قیمت های بازار نگاه نکرده و مدام از خود می پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که قیمت ها هر روز افزایش یافته و کسی هم به فکر اوضاع نیست.
به اعتقاد فروشندگان خودرو قیمت ها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده و هیچ خریداری در بازار نیست اما همین قیمت ها برای ماهم سوال برانگیز است از طرفی شرکت های خودروساز هم با تعلل بسیار تعهدات خود را نسبت به مشتریان انجام می دهند که همین امر در نبود خودرو در بازار تأثیر گذاشته است.
فعالان بازار معتقدند اگر عرضه خودرو افزایش داشته باشد به طور حتم بازار شاهد افزایش قیمت ها نخواهد بود. از طرفی هنوز قیمت های جدید انواع خودروهای داخلی در سال 99 تعیین نشده و همین امر تأثیرات خود را بر بازار گذاشته است.
 در حال حاضر پراید 111 با قیمت 69 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 67 میلیون و 800 هزار تومان، سمند 112 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 150 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 87 میلیون تومان، پژو پارس با قیمت 137 میلیون تومان و رانا با قیمت 105 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است!
 
پول‌های نقد بلااستفاده ماند
براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها پول نقد از مردم دریافت نمی‌کنند، اما اگر ویروس کرونا تا زمان طولانی کشور را درگیر خود کند، مردم ناگزیر به استفاده از پول نقد خود می‌شوند.
شیوع ویروس کرونا در دنیا تمامی کشورها را درگیر خود کرده و زندگی بسیاری از افراد را به چالش کشیده است. دستورالعمل‌های ضدکرونایی نیز این روزها از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشورها و دولت‌ها اعلام و اعمال می‌شود تا سرعت شیوع این ویروس را کاهش دهد.
تمامی فعالیت‌هایی که با حجم زیادی از مردم سر و کار دارد، می‌تواند به شیوع این ویروس کمک کند و به همین دلیل محدودیت‌هایی از سوی دولت‌ها برای این فعالیت‌ها اعمال می‌شود.
چرخش اسکناس در میان مردم، با توجه به قطعی بودن آلودگی، یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا اعلام شده و بانک مرکزی ایران نیز از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در کشور با اعمال سیاست‌هایی سعی در جلوگیری از چرخش اسکناس در کشور داشته است.
اما این سیاست‌ها در مقابل می‌تواند به آسیبی هم تبدیل شود، چراکه بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها پول نقد از مردم نمی‌گیرند و در صورت ضرورت باید با حفظ ضوابط بهداشتی باشد، اما همین امر سبب شده یا پول‌های نقد مردم بلااستفاده بماند، یا در بین مردم بچرخد که این خود می‌تواند به گسترش ویروس کرونا کمک کند. تعداد دستگاه‌های خوددریافت بانک‌ها در مقایسه با حجم اسکناسی که در کشور وجود دارد، بسیار پایین است و با وجود اینکه برخی بانک‌ها شعب مشخصی را برای دریافت پول نقد مشخص کرده‌اند، بازهم به نظر می‌رسد که پاسخگوی حجم اسکناس در گردش بین مردم نباشد.
محققان می‌گویند با توجه به قطعی بودن آلودگی اسکناس‌ها به طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها به نظر می‌رسد عدم تماس با پول، روشی بسیار ساده‌تر و منطقی‌تر از ضدعفونی کردن آن‌ است.
براساس آن چه در صفحه اطلاعات مربوط به کرونای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه ملی تحقیقات سلامت آمده است، به دلیل این که ضدعفونی کردن پول در خانه امکان‌پذیر نیست و از طرفی این ویروس نهایتا تا ۹ روز قادر است روی سطوحی مانند پول زنده بماند، توصیه شده در مواردی که پول، آلوده یا مشکوک بود، حداقل به مدت ۹ روز در پاکتی جداگانه نگهداری شود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که بانک مرکزی و بانک‌های کشور، زیرساخت‌های بهتری برای ضدعفونی و نگهداری اسکناس نسبت به مردم دارند و می‌توانند با جمع‌آوری وجوه نقد، تحت پروتکل خاصی، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند. از سوی دیگر، مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه زمانی کشورها را درگیر خواهد کرد و اگر این روند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد، بسیاری از مردم ناگزیر به استفاده از وجوه نقد خود هستند که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.
 
«حمایت» گزارش می دهد 
پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، از روز گذشته سامانه این سهام به روز رسانی شده است. در این راستا به مشمولین یک ماه فرصت داده شده که انتخاب کنند میخواهند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت و مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند. در حال حاضر هر یک میلیون تومان سهام عدالت تخصیص یافته به افراد، دارای ارزشی به میزان حدود ۹ میلیون تومان است. وزیر امور اقتصاد و دارایی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به سهامداران عدالت توصیه کرد که با توجه به ارزش بالای سهام، سهامداران مدیریت سهام خود را داشته باشند و از فروش آن به قیمت پایین خودداری کنند.
در صورت انتخاب آزادسازی به‌روش مستقیم، مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به‌عهده سهام‌دار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای‌عالی بورس صورت خواهد گرفت. در توضیحات سازمان خصوصی سازی برای این افراد آمده: به‌میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی به این افراد تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به‌ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.  طبق توضیحات سازمان خصوصی سازی مطابق قانون تجارت این افراد سهام‌دار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و... بهره‌مند خواهند شد. همچنین بر اساس اعلام این سازمان، دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور افراد می توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوند.
اما در صورت انتخاب آزادسازی به‌روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. بر این اساس سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (70درصد) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (30درصد) ساماندهی خواهد شد.
در حال حاضر ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲,۳۹۷ هزار میلیارد ریال است. تا کنون اقساط سود سهام عدالت از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی به خزانه پرداخت شده است. برای مشمولین بهزیستی و کمیته امداد کل رقم یک میلیون تومان اختصاص داده شده و برای افرادی هم که تخفیف نداشتند حدود ۵۳۰ هزار تومان تا پایان سال 13۹۵ تسویه شده است.  تا کنون طی سه دوره سود به سهامداران سهام عدالت پرداخت شده است. در این راستا در سال 13۹۵ به ازای یک میلیون تومان سهم ۱۵۰ هزار تومان، در سال 13۹۶، ۱۷۵ هزار تومان و در سال 13۹۷، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شد. سود سال 13۹۸ هم در سال 13۹۹ که مجامع شرکت‌ها برگزار شد پرداخت می‌شود. مجموع سودی که تاکنون پرداخت شده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی سازی  روز گذشته در نشستی با موضوع سهام عدالت با بیان اینکه لایحه آزادسازی سهام عدالت دو سال قبل به مجلس ارائه شد، گفت: «با اجازه مقام معظم رهبری هم اکنون فرصت آزادسازی سهام عدالت فراهم شده است.»
صالح با بیان اینکه ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشمول سهام عدالت هستند، اظهار کرد: «مشخصات فرد به فرد مشمولین براساس کد ملی موجود است و فایل اطلاعاتی کاملی از این افراد داریم.» وی با بیان اینکه بخشی از سود سهام عدالت هنوز نزد سازمان خصوصی‌سازی است، توضیح داد: «برخی از مشمولین هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند و چنانچه اقدام به این کار کنند، سود آنها ظرف یک ماه به حسابشان واریز می‌شود. درمجموع پنج میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند که پول آن‌ها به امانت نزد سازمان خصوصی‌سازی است.»وی با بیان اینکه به مشمولین سهام عدالت ۳۰ روز اجازه داده شده است که انتخاب کنند می‌خواهند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود را مدیریت کنند، توضیح داد: «در واقع زمانی که مشمولین وارد سامانه می‌شوند از بین دو گزینه مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم باید یک گزینه را انتخاب کنند. اگر گزینه مستقیم را انتخاب کردند خودشان سهام را مدیریت می‌کنند و اگر گزینه غیرمستقیم را انتخاب کردند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام خواهند کرد.»
   محدودیت های مدیریت مستقیم سهام عدالت
صالح ادامه داد: «اگر کسی می‌خواهد به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کند با محدودیت‌هایی مواجه است. مثلا ممکن است اعلام شود فقط ۳۰ درصد از سهام خود را می‌تواند به فروش برساند. البته در این مورد طبق دستور مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس باید تصمیم‌گیری کند.» وی با تاکید بر اینکه مشمولان باید ظرف یک ماه تصمیم‌گیری کنند، ادامه داد: «دستورالعمل شورای عالی بورس ظرف ۱۰ روز آینده نهایی می‌شود و سازوکار مدیریت مستقیم مشخص خواهد شد.»
صالح با تأکید بر اینکه اگر فردی یک راه را انتخاب کرد دیگر نمی‌تواند راه دیگری را انتخاب کند، گفت: «در این شرایط سهامدار مشمول معاملات ثانویه و در نتیجه مشمول مالیات خواهد شد. به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، با آزادسازی سهام عدالت بورس ایران به بزرگترین بورس دنیا تبدیل خواهد شد.»
وی در ادامه با بیان اینکه سهام عدالت حدود ۳۵ میلیون نفر ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان است، اظهار کرد:‌ «باید گفت ظرف ۱۰ تا ۱۱ سال ارزش سهام عدالت بیش از ۱۱ برابر شده است.»

   لزوم دریافت کد بورسی 
صالح با تاکید بر اینکه افرادی که به صورت غیرمستقیم سهام خود را مدیریت کنند مشوق‌هایی دارند، توضیح داد: «این افراد محدودیتی برای خرید و فروش ندارند.» رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه برای مشمولینی که کد بورسی ندارند و می‌خواهند به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند کد بورسی گرفته می‌شود، ادامه داد: «البته افراد باید احراز هویت شوند اما با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی خود را برای صدور کد بورسی برای همه مشمولین اعلام کرده است. فقط افراد باید اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه سجام وارد کنند.»

   افزایش توانمندی اقشار ضعیف جامعه
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص آزادسازی سهام عدالت گفت: «این اقدام می تواند از یک سو موجب توانمندی اقشار ضعیف جامعه و بهبود معیشت مردم شود و از سوی دیگر به تقویت بورس منتهی شود.»
علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آزادسازی سهام عدالت را گامی در جهت توسعه عدالت در کشور دانست و گفت: «۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام واگذار شده به مردم است.»
 
خودرو به دست مصرف‌کننده اصلی نمی رسد
نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان باید از ظرفیت نمایندگی های فروش برای اجرای طرح‌های پیش فروش استفاده کنند تا خودرو به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.
وی با انتقاد از مکانیسم خودروسازان برای پیش فروش خودرو، گفت: شرکت‌های خودروسازی باید با نظارت و برنامه ریزی دقیق، نحوه پیش فروش خودرو را اصلاح کنند تا مردم عادی نیز بتوانند در این طرح ها ثبت نام کرده و خودرو با قیمت مناسب خریداری کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که نمایندگی‌های فروش موجود در شهرستان ها با جمعیت آنها متناسب است، خودروسازان باید سهمیه‌های پیش فروش را به نمایندگی ها واگذار کنند تا با استفاده از ظرفیت این نمایندگی‌ها، خودرو با قیمت کارخانه به دست مصرف کننده اصلی برسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی متقاضیان واقعی خودرو به دلیل داشتن اینترنت پرسرعت در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام کرده و ظرفیت این طرح ها ظرف چند دقیقه تکمیل می شود در حالیکه اکثریت مردم به دلیل محروم بودن از اینترنت پرسرعت نمی تواند حتی برای خرید یک خودرو اقدام کنند، اظهار کرد: اگر نمایندگی های فروش مسئول اجرای طرح های پیش فروش خودرو شوند خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید با استفاده از شماره کارت‌ملی، افرادی که تاکنون خودرو خریداری نکردند را شناسایی و در اولویت ثبت نام در طرح های پیش فروش قرار داد، اضافه کرد:  ایران خودرو و سایپا نمی‌توانند با مکانیسم کنونی این طرح ها را به درستی اجرایی کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر عده ای با ثبت نام در طرح های پیش فروش، خودرو به قیمت کارخانه می خرند اما با قیمت های گزاف در بازار به فروش می رسانند.

دو راهکار بهره مندی مردم از سهام عدالت در شرایط کرونا
سید محمد هادی سبحانیان، سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: می‌توان حداقل دو روش برای استفاده از سهام عدالت پیشنهاد داد. پیشنهاد اول این است که دولت اجازه فروش بخشی از سهام را به برخی از مشمولین بدهد.
وی ادامه داد: افراد مشمول سهام عدالت دسته‌های مختلفی هستند برخی کارمندان دولت یا بازنشستگان هستند که به جهت حقوق بگیر بودن طبیعتاً نباید در اولویت کمک قرار بگیرند. از طرفی برخی مشاغل هستند که با احتمال بالا می‌توانیم بگوییم که آسیب دیده‌اند. بنابراین می‌توانیم آنها را در اولویت بگذاریم و آزاد سازی سهام را با آنها آغاز کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره پیشنهاد دوم استفاده از سهام عدالت به جهت کمک به معیشت گفت: سیاست دیگر قابل طرح در این زمینه، استفاده از سهام عدالت به عنوان و ثیقه اخذ تسهیلات برای اقشار هدف است. به این شکل که نسبتی از ارزش سهام اختصاص یافته به هر فرد، به عنوان وثیقه قابل قبول برای دریافت تسهیلات درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: یکی از مزایای این سیاست نسبت به سیاست پیشین، حفظ سهام عدالت به عنوان دارایی خانوارهای مشمول طرح است. در حقیقت، با فروش سهام و صرف نمودن مبالغ حاصل از آن توسط خانوارها، یک دارایی برای تأمین برخی هزینه‌های جاری به فروش رسیده است. این در حالی است که با استفاده از این دارایی به عنوان وثیقه، در نهایت این دارایی برای آینده خانوارها حفظ خواهد شد. سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از روش کنونی دولت برای تسهیلات می‌گوید: در حال حاضر پیشنهادی که روی میز دولت است این است که تسهیلات حمایت از خانوار را به پشتوانه یارانه نقدی به مردم یارانه بدهد یعنی اگر تسهیلات به کسی پرداخت شد و اقساط آن پرداخت نشد آن وام به تدریج از محل یارانه مستهلک شود. سبحانیان گفت: این در حالی است که بسیاری از یارانه بگیران اقشار بسیار آسیب پذیر و محروم هستند. بنابراین عدم پرداخت کامل یارانه این افراد به بهانه عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی آنها، چالش‌هایی را ایجاد کند. اما اگر سهام عدالت آنها پشتوانه وامی که پرداخت می‌کنیم قرار بگیرد، اگر این فرد تسهیلات را برگرداند که دارایی اش پا برجاست اما اگر برنگرداند بانک صاحب این سهام خواهد شد.

سایه سنگین فضای مجازی بر سر بازار خودرو و مسکن
رحیم زارع ، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت:  سوداگران با قیمت‌سازی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت سایت‌های اینترنتی و درج آگهی‌های صوری به راحتی زمینه افزایش قیمت مسکن و خودرو را فراهم می کنند.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن و خودرو، افزود: علیرغم اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش تقاضا در بازار خودرو شد و براساس قانون عرضه و تقاضا در این شرایط باید قیمت چارچرخ‌ها کم شود، اما نه تنها بازار خودرو با اُفت قیمتی روبه رو نشد بلکه شاهد گرانی هر روزه این محصولات هستیم. نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، جولان دلالان در بازار را یکی از دلایل گرانی خودرو و مسکن در هفته های اخیر دانست و افزود: سوداگران با قیمت سازی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت سایت های اینترنتی و درج آگهی های صوری به راحتی زمینه افزایش قیمت مسکن و خودرو را فراهم می کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سایت‌های اینترنتی، قیمت خانه و خودرو را تعیین می‌کنند، اظهار کرد: البته این نخستین بار نیست که قیمت سازی در فضای مجازی به داد سوداگران رسیده و پول‌های کلان عاید آنها می‌کند، اتفاقی که بار‌ها تجربه شد و در نهایت برای جلوگیری از سودجویی‌ها، دادستانی حکم به ممنوعیت درج قیمت در این سایت‌ها داد، قانونی که در حال حاضر و در روز روشن زیر پا گذاشته می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سایت های اینترنتی به فضایی برای دلال بازی و سوداگری تبدیل شده است، اضافه کرد: متأسفانه دلالان از خلاء نظارتی در سایت های اینترنتی سوء استفاده کرده و با ارائه آگهی‌های خرید و فروش مسکن و خودرو با قیمت‌های غیرواقعی زمینه را برای گرانی فراهم می‌کنند.
 
شاخص بورس ۸۴۶ هزار واحدی شد
شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۵هزار و ۵۰۲هزار واحدی، از ارتفاع ۸۴۶هزار واحد هم گذر کرد. در جریان دادوستدهای روز سه شنبه بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 760میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 85میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 190هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 25هزار و 502واحدی در ارتفاع 846هزار و 8واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و ایران ترانسفو با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6785واحد، کل (هموزن) 4882واحد، قیمت (هموزن) 3243واحد، آزاد شناور 30938واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 19077و 49831واحد رشد کردند.

صادرات مرغ و تخم مرغ به افغانستان آزاد شد
چند هفته پس از تصمیم دولت افغانستان برای محدود کردن تردد در در مرزهای مشترک به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، حالا دولت این کشور اعلام کرده آماده است به منظور تامین برخی نیازهای داخلی، واردات برخی کالاها را از سر بگیرد. در شرایطی که همچنان امکان برگزاری مراسم‌ها در کشور وجود ندارد، صادرات این محصولات یکی تنها گزینه‌ها موجود برای فروش تولیدات مازاد بر نیاز داخلی است و در جدیدترین اتفاق، سازمان توسعه تجارت خبر از مجاز شدن صادرات این محصولات به افغانستان داده است. غلامعلی فارغی، عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت موجود در صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای منطقه، گفت: بخش خصوصی از سال‌ها پیش بارها اعلام کرده که توان و ظرفیت خوبی برای صادرات این محصولات به کشورهای مختلف وجود دارد اما متاسفانه تغییرات مداوم در سیاست‌ها، کار را در این حوزه دشوار کرده است. به گفته وی، در صورتی که سیاست‌های صادراتی به شکل دقیق و ثابت تدوین شوند و تغییرات در آنها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت که ظرف چند ماه، بخش قابل توجهی از تولید مازاد داخلی به کشورهای مختلف صادر شده و در کنار تامین ارز موردنیاز برای کشور، ظرفیت تولیدی داخلی برای آینده نیز کاهش پیدا نکند.

مخالفت با واردات لیموترش
سخنگوی ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه دولت مخالف صادرات و هر نوع واردات لیموترش به کشور است، گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد حتی یک کیلوگرم لیموترش وارد کشور شود.
محمدرضا کلامی با تکذیب صدور هر گونه مجوز برای واردات لیموترش با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوگیری از واردات کالاهای غیرضرور و دارای تولید داخلی است، گفت: به هیچ عنوان به غیر از کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و تجهیزات صنعتی که دارای مشابه ساخت داخلی نیستند، هیچ کالایی از جمله محصولات کشاورزی غیرضرور وارد کشور نخواهد شد و سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی کامل با وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید محصولات کشاورزی و کشاورزان است. به گفته کلامی، دولت به دلیل شرایط کنونی کشور و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، مخالف صادرات فعلی لیموشیرین و لیموترش است، ضمن اینکه به دلیل تنظیم بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان، صادرات لیموترش و لیموشیرین ممنوع اعلام شده و در مقابل، واردات لیموترش هم به شدت مورد مخالفت وزارت صنعت قرار دارد، چراکه ظرفیت‌های تولید داخلی در این زمینه مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.
وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تمامی انبارها محل نگهداری لیموترش و لیموشیرین تحت نظارت کامل دولت قرار داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت حتماً در قالب سامانه جامع انبارها، از هر گونه احتکار، اختفا و یا عدم عرضه این کالاها جلوگیری خواهد کرد.

واریز ششمین مرحله از کمک معیشتی
ششمین مرحله از کمک معیشتی چهارشنبه  10 اردیبهشت به حساب ۱۸ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۸۲ خانوار واریز می‌شود. مهدی قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشوربا اعلام این خبر گفت: مجموع اعتباری که امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود بیش از ۲,۵۳۶ میلیارد تومان است. از پاییز سال گذشته که نرخ بنزین افزایش یافت دولت جهت حمایت معیشت مردم، دهم هر ماه مبلغی را تحت عنوان کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند.

آخرین وضعیت ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح
دو بانک از بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح تا پایان اردیبهشت ماه به بانک سپه ملحق می‌شوند که گفته می‌شود بانک حکمت ایرانیان و قوامین خواهند بود، سایر بانک‌ها نیز در مرحله ارزش‌گذاری دارایی‌ها هستند تا به بانک سپه بپیوندند.
محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه در روزهای گذشته از نزدیک شدن ماموریت ملی ادغام به ایستگاه پایانی خود خبر داد و گفت که تمام ارکان بانک سپه آماده برگزاری مجامع نهایی ادغام چهار بانک و یک موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح است. وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار داریم در صورت کسب مجوز از مراجع ذی‌ربط تا پایان اردیبهشت ماه حداقل دو بانک از مجموع بانک‌ها و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح رسما به بانک سپه ملحق شوند. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در روزهای گذشته در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در هفته‌های آینده نهایی می‌شود. 

پرداخت ۹۷۴۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال ۹۸
تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در سال ۹۸ حدود ۹ هزار و ۷۴۹ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۲۶ درصدی داشته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال جاری مبلغ ۵۲۶۱ هزار میلیارد ریال، معادل ۵۴ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۲۱.۸ درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال جاری معادل  ۲۱۶۷ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۴۱.۲ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۵۲۶۱ هزار میلیارد ریال) است. همچنین از ۳۱۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۶۸.۳ درصد آن (مبلغ ۲۱۶۷ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال