امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
ریزش ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه
نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز گذشته (شنبه) با کاهش ۷۰ هزار تومانی نسبت به جمعه به مبلغ ۶ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت ۱۳ دیروز ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.
هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. اونس طلا نیز روز گذشته  به نرخ هزار و ۷۰۳ دلار معامله شد.
در  بازار ارز نیز همانند روزهای قبل، شرایطی آرام و با ثبات دنبال شد به طوری که هر دلار در صرافی‌های بانکی، دیروز (شنبه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز پنج شنبه به نرخ ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. کاهش تقاضا در بازار ارز و افزایش عرضه باعث کاهش سفته‌بازی و در نتیجه برقرای ثبات و آرامش در بازار ارز شده است، بر این اساس، این بازار نوسان‌های اندکی را تجربه می‌کند.
نرخ خرید هر دلار در ساعت  ۱۳ دیروز در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار تومان بود.
میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۶ هزار و ۹۸۴ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۶۹۱ تومان بود.  هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۵ هزار و ۶۹۲ تومان به فروش رسید؛ اما برای فروش حواله دلار سفارشی ثبت نشد.
در روزهای اخیر به دلیل افزایش عرضه، کاهش تقاضا نشان‌دهنده کاهش سفته‌بازی در بازار ارز بوده که ثبات قیمت‌ها را رقم زده است. 

چه کسانی از وام ۱ میلیونی جا ماندند؟
پرداخت وام یک‌میلیونی به خانوارهای یارانه‌بگیر یکی از برنامه‌های حمایتی دولت در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور است که متقاضیان دریافت این وام باید درخواست خود را پیامکی به وزارت رفاه اعلام کنند.
وزارت رفاه از ساعت 22 روز چهارشنبه 27 فروردین پیامکی با مضمون «سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفاً تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره 6369 ارسال فرمایید.» به شماره همراه سرپرستان خانوار ارسال کرده است.
پس از ارسال پیامک‌ها، سرپرستان خانوار باید فقط کد ملی خود را با شماره تلفن همراه اصلی خود به وزارت رفاه (6369) پیامک کنند. سرپرستان بعد از ارسال کد ملی به سرشماره 6369 پیامکی را با عنوان عملیات با موفقیت انجام شد دریافت می‌کنند.
4 اردیبهشت این وام حمایتی به 96.5 درصد از یارانه بگیران واریز شد اما بخشی از سرپرستان خانوار بودند که علی رغم اینکه سیم کارت به نام خودشان بود و کد ملی خود را پیامک کرده بودند ولی وام یک میلیون تومانی را دریافت نکردند. طبق اعلام بانک مرکزی حدود 34هزار نفر از تسهیلات مذکور به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است. 
 وزارت کار اعلام کرد که  علت عدم واریز، تا شنبه 13 اردیبهشت ماه به صورت پیامکی به افراد مذکور اعلام خواهد شد.
برخی ازافرادی که از دریافت وام یک میلیون تومانی حذف شدند، افراد تازه ازدواج کرده یا افرادی بودند که تا کنون یارانه نقدی خود را تفکیک نکرده بودند. این دسته از افراد بعد از جداسازی یارانه نقدی خود از خانواده و تکمیل مراحل اداری در پلیس+10 و ثبت شماره حساب در بانک؛ و ارسال کد ملی سرپرست خانوار با سیم کارت سرپرست اما باز هم مشمول بسته حمایتی کرونا ( وام یک میلیونی) نشدند. نکته مهم اینجاست که بخش زیادی از این افراد تا کنون پیامک علت عدم واریز را دریافت نکرده اند. 
گزارش خبرگزاری تسنیم حاکی از این است که بخش قابل توجهی از افرادی که یارانه بگیر بوده و کد ملی خود را با سیم کارت سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال کرده اند و همچنین افرادی که به تازگی یارانه خود از خانواده تفکیک کرده اند هیچ کدام از مشکلات مذکور مانند مسدودی حساب،شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات را ندارند. 
 از سوی دیگر افرادی که به  تازگی یارانه خود را تفکیک کرده اند، مطابق اظهارات مسئولان مرتبط با وام یک میلیونی تومانی به شرط اینکه در لیست یارانه باشند و کد ملی سرپرست خانوار را با سیم کارت سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال کنند مشمول خواهند شد اما بخش قابل توجهی هنوز منتظر وام یک میلیونی هستند و تا کنون دریافت نکرده اند و پیامک عدم واریز را برایشان ارسال نشده است. 
البته نا گفته نماند که دولت در پرداخت یارانه معیشتی هم با مشکلات بسیاری همراه بود. لیست دولت در پرداخت یارانه معیشتی نیز مانند وام یک میلیونی کرونا به روز نبود و بسیاری از افرادی که یارانه معیشتی را دریافت نکردند از قشر کارگر و نیازمند بودند، اکنون نیز این موضوع تکرار شده است. بخش قابل توجهی از کسانی که وام یک میلیونی را دریافت نکرده اند کارگرانی هستند که در تأمین معیشت زندگی با مشکلات متعددی روبرو هستند. 

کاهش سود وام نوسازی بافت فرسوده با اوراق مسکن به ۱۶ درصد 
یک مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن از کاهش نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از محل اوراق تسهیلات مسکن از ۱۷.۵ به ۱۶ درصد خبر داد.
محمدحسن علمداری در خصوص پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در سال ۹۹ با یادآوری این مطلب که تسهیلات بافت فرسوده در تهران، سایر کلانشهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، و شهرهای کوچک برای سازندگان حرفه‌ای، توسعه‌گران و افرادی دارای پروانه اشتغال انبوه سازی در صورت استفاده از تکنولوژی جدید، فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی، به ترتیب ۲۵۰، ۲۴۰، ۲۲۰ و ۱۸۰ میلیون تومان شده است که رقم مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به شمار می‌رود، گفت: سیاست‌های جدید برای بافت فرسوده، ابلاغ شده است.
مدیر امور اعتباری بانک‌مسکن ادامه داد: با ادامه سیاست‌های سال گذشته، بر اساس آخرین آمار، ۱۱ هزار و ۸۰۰ مالک در بافت‌فرسوده از تسهیلات بافت استفاده و اقدام به نوسازی کرده‌اند.
علمداری استقبال از طرح‌های جدید بانک‌مسکن را مناسب ارزیابی کرد و افزود: سال گذشته قرارداد عاملیت با ۲۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در بافت فرسوده به امضا رسید که برای امسال نیز در حال انعقاد قرارداد با ۲۰ هزار واحد دیگر هستیم و رایزنی در این خصوص ادامه دارد.
وی بخشی از اقدامات بانک را کاهش نرخ سود برای متقاضیان عادی و متقاضیان دارای حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم عنوان کرد و گفت: نرخ سود متقاضیان استفاده کننده اوراق در بافت فرسوده ۱۶ درصد شده است که پیش تر این نرخ ۱۷.۵ درصد بود. همچنین نرخ سود افراد دارنده حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده به ۶ درصد کاهش یافته است. 
 
بی‌توجهی برخی بانک‌ها به مهلت سه‌ماهه پرداخت اقساط
پس از شیوع کرونا و اخلال در روند درآمدزایی خانوارها، اعلام شد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود گذشت بیش از دو ماه هنوز برخی بانک‌ها همچنان در اجرای این تصمیم مقاومت می‌کنند.
پس از شیوع کرونا و آسیب دیدن مشاغل و روند درآمدزایی خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از وام گیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد.
بر این اساس، قرار شد اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین ۹۹ و اردیبهشت ۹۹ دریافت نشود و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شود.
با وجود اینکه این طرح با هدف حمایت از مردم در دوران شیوع کرونا و با تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد، اما شماری از بانک‌ها به بهانه‌های مختلف تلاش کردند که از اجرای این طرح شانه خالی کنند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه به اردیبهشت ماه یعنی آخرین ماه تعویق سه ماهه اقساط قرض‌الحسنه رسیده‌ایم، اما برخی بانک‌ها همچنان به برداشت از حساب مشتریان ادامه داده‌اند.
به گزارش ایرنا، البته برخی بانک‌ها از همان ابتدا با بانک مرکزی همراه شده و دریافت اقساط این وام‌ها را به طور کامل متوقف کردند، اما شماری دیگر از بانک‌ها به بهانه «عدم ارایه درخواست از سوی وام گیرنده»، «وجود موجودی در حساب وام گیرنده»، «توان مالی وام گیرنده» و «تایید فرم برداشت مستقیم از حساب در زمان سررسید قسط توسط وام گیرنده»، به بی توجهی خود به ابلاغ بانک مرکزی ادامه دادند.
افزایش شکایات مردم نسبت به برداشت اقساط از حساب‌های وام گیرندگان توسط بانک‌ها باعث شد بانک مرکزی چندین بار نسبت به این موضوع تذکر دهد و حتی رییس کل بانک مرکزی نیز بر لزوم توجه بانک‌ها به این موضوع تاکید کرد.
بر این اساس، بانک مرکزی نیز در ۱۸ فروردین ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: بانک‌ها و موسسه‌های غیربانکی که مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بازه زمانی مصوبه شورای پول و اعتبار را از حساب تسهیلات‌گیرندگان یا ضامن‌ها برداشت کرده‌اند، مسترد کنند.
بانک مرکزی تاکید کرد بخشنامه ۱۵ اسفند ۹۸ درباره مصوبه شورای پول و اعتبار که جهت تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا صادر شده است، باید اجرا شود.
در پی ادامه بی توجهی بانک‌ها به رعایت این بخشنامه، بانک مرکزی در نیمه نخست فروردین ماه، اقدام به راه اندازی سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض‌الحسنه کرد.
این سامانه در راستای حمایت این بانک از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آنها و نیز تعویق پرداخت تسهیلات وام‌های قرض‌الحسنه راه اندازی شد.
بر این اساس، اعلام شد چنانچه از حساب افرادی که اقساط قرض‌الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آنها در شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، آنها می‌توانند موضوع را در سامانه مربوطه از طریق تارنمای بانک مرکزی یا مراجعه به این آدرس درج کنند. آمار کامل و جدیدی از میزان تخلفات بانک‌ها در برداشت از حساب‌های گیرندگان وام‌های قرض‌الحسنه تحت شمول این ابلاغ بانک مرکزی، اعلام نشده است.
آخرین آمار اعلام شده مربوط به ۲۳ فروردین ماه است که طی آن اعلام شد تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در سامانه ثبت شده است.
در سال های اخیر، برای تسهیل کارها، سامانه امکان برداشت خودکار و اتوماتیک از حساب بانکی وام گیرندگان در زمان سررسید اقساط فراهم شده بود؛ بر اساس این طرح، دیگر نیازی به مراجعه وام گیرندگان برای پرداخت اقساط به شعب با خودپردازها وجود ندارد.
اما پس از تعویق سه ماهه پرداخت اقساط قرض‌الحسنه، این سامانه همچنان به برداشت از حساب وام گیرندگان ادامه می داد که برای رفع این مشکل، بانک مرکزی ابلاغ کرد که این روند اصلاح شود. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که مبالغ برداشت شده به حساب وام گیرندگان عودت داده شود.
طرح تعویق سه ماهه پرداخت اقساط اگرچه به طور ناقص اجرا شده و ایراداتی را به دنبال داشت، اما به نظر کارشناسان و مردم، طرحی قابل‌تقدیر بود که در زمان شیوع کرونا توانست اندکی از فشار مالی به وام گیرندگان را بکاهد.
بر این اساس، برخی درخواست ها برای تمدید و گستردگی شمول این طرح وجود دارد تا زمانی که شرایط اقتصادی مرتبط با کرونا ثبات بیابد.
برخی از افرادی که وام خرید کالا و سایر وام‌های خرد را دریافت کرده اند می گویند: وقتی که کارمان تعطیل شده و یا درآمدی نداریم چه فرقی می کند که وام ازدواج یا وام خرید کالا گرفته باشیم، مهم این است که پولی نداریم که پول قسط آنها را بدهیم.
خواسته آنها این است که بانک مرکزی همان طور که پرداخت قسط‌های وام‌های قرض‌الحسنه و ازدواج را به تعویق انداخت، پرداخت قسط وام آنها را نیز به تاخیر بیندازد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال