امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

به باورکارشناسان با وجود نزول شاخص بورس در مبادلات امروز، بازار سهام با اصلاح عمیق مواجه نخواهد شد

بورس تهران

همشهری آنلاین- بهزاد رنجبر: دیروز چهارشنبه برای دومین روز متوالی شاخص کل بازار سهام با افت مواجه شد تا گمانه ورود بازارسهام به دوره نزول تقویت شود. تحلیل‌گران بر این باورند که بورس وارد یک دوره اصلاح شده و نوار رشد شاخص احتمالا پس از یک دوره تنفس دوباره آغاز خواهد شد و شاخص با قدرت از مرز یک میلیون واحد عبور خواهد کرد.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز سه شنبه تا مرز یک میلیون واحد رشد کرد اما نتوانست از این مرز عبور کند، امروز چهارشنبه هم روند نزولی بازار سهام ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با ۲۶۰۰ واحد نزول به محدوده ۹۷۸ هزار واحد رسید. با این حال روند معاملات روز گذشته امیدواری ها را نسبت به تداوم صعود بورس در روز های آینده پس از یک دوره تنفس بیشتر کرد زیرا در مبادلات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران برخلاف مبادلات روز سه شنبه در ابتدای صبح تا ۱۵ هزار واحد نزول کرد اما بعد از آن بخشی از  نزول را جبران کرد و در نهایت با ۲۵۰۰ واحد کاهش به کار خود پایان داد. در مبادلات امروز چهارشنبه با وجود نزول نزول بازار سهام سرمایه گذاران دست کم ۱۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان سهام دادو ستد کردند و با وجود تشکیل های صف های فروش همچنان حجم تقاضا برای خرید سهام بالا بود.  اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد بخشی از دلایل نزول بازار سهام ظرف دو روز گذشته ناشی از افزایش حجم عرضه سهامداران حقوقی بوده است با این حال برخی تحلیل گران معتقدند یکی از دلایل نزول عرضه واحد های صندوق های سرمایه گذاری دولتی است که موجب شده سهامداران خرد بخشی از دارایی هایشان را برای خرید واحد های این صندوق های سرمایه گذاری نقد کنند. دولت از روز یکشنبه واحد های صندوق سرمایه گذاری واسط مالی یکم را به عموم مردم عرضه کرده که متشکل از سهام بانک تجارت، صادرات، ملت، بیمه اتکایی امین و البرز است. هر متقاضی قادر است تا سقف ۲ میلیون تومان از واحد های این صندوق را بخرد. برآورد می شود جمع کل منابع مورد نیاز برای برای خرید کل واحد های این صندوق ۱۶ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

نقش صندوق های سرمایه گذاری و سهام عدالت

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره نزول شاخص بورس در مبادلات امروز چهارشنبه گفت: هرچقدر فاصله بین ارزش ذاتی و ارزش قیمت سهم مورد معامله بیشتر شود، طبیعتا نقطه اصلاح قیمت باید سریعتر اتفاق بیفتد. فردین آقا بزرگی ادامه داد: به مرور زمان با ورود سهام عدالت و صندوق های سرمایه گذاری دولتی، بخشی از منابع سهامداران خرد که با هیجان مقطعی به بورس روی آورده بودند متوجه سهام عدالت و صندوق های سرمایه گذاری دولتی شده است. او توضیح داد: این دو ابزار موجب خواهد شد توجه سهامداران خرد که به صورت هیجانی وارد بورس شده اند به بازار کمتر شود. او ادامه داد:کاهش احتمالی تقاضا مسبب اصلاح قیمت یا افت سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد، اما چون وزن شرکت‌های بنیادی و اثرگذار بر شاخص بیشتر است، کماکان شاخص را با وجود  بطن منفی بازار، با فلش سبز و مثبت می‌بینیم. او تاکیدکرد: در مبادلات روز دوشنبه با وجود آنکه بطن بازار با نزول مواجه بود اما شاخص بورس با رشد مواجه شد با این حال آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که بازار سهام هرچه سریع‌تر به تعادل برسد.

عبور پرقدرت از یک میلیون واحد

بهزاد احمدی‌نسب دیگر کارشناس بازارسرمایه هم گفت: هیجان امروز چهارشنبه بازارسرمایه نشات گرفته از عدد شاخص‌کل بود اما باید توجه کرد که این دوران گذراست. او افزود: برای سهامداران تازه‌وارد روند نزولی بازار سهام قابل درک نبود اما سهامداران باید برای حضور در بازارسرمایه صبوری باشند او با اشاره به روند معاملات و امکان رشد دوباره شاخص‌کل، تاکید کرد: سیر نزولی بازارسرمایه چندان طولانی نیست و شاخص پس از اصلاحی کوتاه مدت، با قدرت قله یک میلیون واحد را رد خواهد کرد.

نزول های سنگین نداریم

مجتبی معتمدنیا کارشناس دیگر بازار سرمایه هم گفت: ریزش بازار سرمایه به این معنا نیست که مثلا سهم ۲ هزار تومانی، ناگهان ۱۰۰ تومان خواهد شد و در صورت ورود بازار به فاز نزولی، مطمئنا اصلاح قیمت ها هم، زمان بر خواهد بود. ضمن اینکه شرایط اقتصادی حال حاضر و مولفه هایی مثل حجم نقدینگی و حجم معاملات، قابل مقایسه با سال های قبل نیست و نمی توان اتفاقات سال ۱۳۸۴ یا ۱۳۹۳ را به دوره اخیر تعمیم داد. مجتبی معتمدنیا با بیان اینکه بازاری با حجم معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان، به راحتی با نزول سنگین مواجه نخواهدشد گفت: سرمایه‌گذاران بر اساس انتظارات تورمی آینده و افزایش ارزش جایگزینی و سود شرکت ها، به خرید سهام اقدام می‌کنند و باید دید اقتصاد ایران در آینده چه وضعیتی خواهد داشت. او با تاکید بر اینکه حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه همچنان ادامه دارد گفت: دولت امسال با کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است و اگر قصد جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه را داشته باشد، یعنی حداقل ۶ ماه دیگر، این از بازار سهام حمایت خواهد کرد. به گفته او در شرایط کنونی اصلا نمی توان پیش بینی دقیقی کرد که رشد و اصلاح بازار تا کجا ادامه خواهد داشت.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال