امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
افزایش 4405 واحدی شاخص بورس تهران
شاخص بورس در بازار روز گذشته (دوشنبه) چهارهزار و ۴۸۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۷ هزار واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از هفت میلیارد و ۵۶۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶ هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۲۰ واحد کاهش به ۳۲۴ هزار و ۷۵۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۸۰  واحد افت به ۲۱۵ هزار و ۴۵۹ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۸۶۳  واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۳۴ هزار و ۸۲۵ واحد کاهش داشت.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سایپا (خساپا) با سه هزار و ۳۲۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۱۶۹ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۶۱۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۴۴۴ واحد، بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۱۵۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۲۴۸ واحد (کچاد) با یک هزار و ۳۶ واحد  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.  در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۱۲۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۱۲۲ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۳۸ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۹۶۳ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با  ۸۹۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد بانک ملت، بانک تجارت، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان توسعه معادن و فلزات، بانک صادرات ایران و سرمایه گذاری خوارزمی در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه بانک ها هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۴۸۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال داد و ستد شد.

رشد ۳۱ درصدی نقدینگی در سال ۹۸
بررسی یک گزارش نشان میدهد، نقدینگی در پایان سال ۹۸ از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. بر اساس این گزارش، نقدینگی در اسفند ماه سال 1398 به 2.47 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس نقدینگی در مقایسه با اسفند ماه 1397 حدود 31.3 درصد افزایش داشته است. گفتنی است، نگاهی به شاخص  پایه پولی نیز نشان از رشد بیش از 30 درصد در بهمن ماه دارد که منجر به شکل گیری تورم در سال جدید می شود.

کاهش نرخ سود بین بانکی به 12 درصد 
یک مقام آگاه در شبکه بانکی از کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به 12 درصد خبر داد. یک مقام آگاه در گفت‌‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که علت اینکه بانک‌ها تمایلی به فروش اوراق بدهی دولت به بانک مرکزی ندارند چیست، اظهارداشت: به دو دلیل بانک‌ها تمایلی به فروش اوراق خود به بانک مرکزی ندارند که علت اول آن نرخ سود مناسب اوراق بدهی دولت برای بانک‌ها است.
وی افزود: علت دوم عدم هم این است که نقدینگی به اندازه کافی در بازار بین بانکی وجود دارد و بانک‌ها نیاز خود را از بازار بین بانکی تامین می‌کنند.  این مقام آگاه با اشاره به وضعیت نرخ سود بانکی اظهارداشت: در حال حاضر نرخ سود در بازار بین بانکی به 12 درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: در حال حاضر شبکه بانکی با چالش نقدینگی مواجه نیست و نقدینگی به اندازه کافی وجود دارد و به همین دلیل نرخ سود در بازار بین بانکی افت کرده است.
بازار بین بانکی درواقع بازار مجازی‌ است که بانک‌ها در آن بازار به صورت شبانه و حداکثر هفتگی به یکدیگر قرض می‌دهند و نیازهای کوتاه‌‌مدت نقدینگی یکدیگر را تامین می‌کنند. کاهش نرخ سود در این بازار علامتی برای نرخ سود سپرده و تسهیلات است.  مدتی پیش با توافق بانک‌ها نرخ سود سپرده به 15 درصد کاهش یافت.

واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها، پالایشگاه‌ها و خودروسازی‌ها
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت با هدف مردمی‌کردن اقتصاد، باقی‌مانده سهام خود در بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد و خودروسازی را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF به مردم واگذار می‌کند.
عباس معمارنژاد اظهار داشت: اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاری ها را داشت از روش های بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس و یا عرضه تدریجی سهام در بازار بورس استفاده می‌کرد.
وی افزود: دولت با هدف انتفاع همه مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله را در دستور کار خود قرار داد. معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی ویژگی های این صندوق را کاهش ریسک، قیمت قابل رقابت (قیمت فروش واحد های صندوق حداقل ٣٠ درصد زیر قیمت فعلی تابلوی بازار بورس)، امکان خرید واحد های  این صندوق برای هر ایرانی و بدون محدودیت سنی، مردمی کردن اقتصاد و کسب منفعت برای همه مردم و فرهنگ سازی در زمینه بورس عنوان کرد. معمارنژاد با اشاره به قیمت سهام برخی بانک‌ها و بیمه‌های عرضه شده در این صندوق و مقایسه آن با قیمت فعلی این سهام در بازار بورس، گفت: مبنای تعیین قیمت های سهام درنظر گرفته شده برای واگذاری به صندوق‌ سرمایه گذاری  etf متوسط ۳۰ روز قبل از فراخوان واگذاری است که بسیار پایین تر از قیمت های فعلی خواهد بود. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد مراجعه به کارگزاری ها، درگاه های حضوری و غیر حضوری بانک ها را از جمله روش های خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله برشمرد.

انتقاد از افزایش 40 درصدی هزینه صدور عوارض ساختمانی 
کانون سراسری انبوه سازان طی نامه‌ای به وزیر کشور از افزایش ۴۰‌درصدی هزینه صدور عوارض ساختمانی در سال جهش تولید انتقاد کردند. جمشید برزگر، رییس کانون سراسری انبوه سازان در نامه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نسبت به افزایش هزینه صدور عوارض ساختمانی از سوی شهرداری‌ها در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده، اعتراض کردند.
در این نامه با بیان اینکه افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی در سال جاری با افزایش تولید مسکن در تعارض است، آمده: رکود در بخش ساختمان به عنوان اصلی ترین بخش اقتصادی کشور، عواقب غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت. انبوه سازان با اشاره به افزایش بعضاً ۴۰ درصدی عوارض ساختمانی از سوی برخی شهرداری‌ها، از وزیر کشور خواسته اند تا نسبت به این اقدام برخی شهرداری‌ها مداخله کرده و مانع از تعمیق رکود در بخش ساخت و ساز شود.
 
 
2 راهکار کنترل بازار اجاره مسکن
ابوالفضل نوروزی، کارشناس حوزه مسکن گفت: مطابق آخرین آمار بدست آمده از بانک مرکزی، حدود 50 درصد سبد هزینه خانوارهای شهری در کلانشهر تهران به مسکن اختصاص دارد و بیشترین بودجه خانوارهای تهرانی صرف تامین مسکن می‌شود. بدین ترتیب حل مشکل مسکن خانوار می‌بایست در اولویت اصلی قوای سه‌گانه کشور قرارگیرد. حمایت هوشمند از عرضه مسکن و اجرای مالیات های تنظیمی از ابزارهای دولت ها برای تنظیم بازار اجاره به حساب می‌آید.
این کارشناس حوزه مسکن در تشریح راهکار حمایت هوشمند از عرضه مسکن افزود: کمبود تولید و عرضه واحد مسکونی بر بازار اجاره به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت ها در بازار مسکن شده که تبعات آن در بازار اجاره نیز قابل مشاهده است. از طرفی بسیاری از خانواده ها دیگر توان خرید مسکن به صورت ملکی را نداشته و به ناچار وارد بازار اجاره می‌شوند که خود باعث افزایش تقاضا در بازار اجاره و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود.
نوروزی ضمن اشاره به این نکته که حمایت هوشمند از تولید و عرضه واحدهای مسکونی منجر به تعادل عرضه و تقاضا در بازار و مهیا شدن شرایط به منظور صاحب‌خانه شدن مستاجرین می‌شود، گفت: تولید مسکن در سال‌های گذشته، تناسبی با تقاضای موجود نداشته است. در همین راستا افزایش سرعت تکمیل وتحویل واحدهای مسکن مهر، یکی از راهکارهای تسریع در افزایش عرضه واحدهای مسکونی تلقی می‌شود.
این کارشناس حوزه مسکن درباره سایر راهکارهای سامان دادن به بازار اجاره، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دولت به منظور کاهش قیمت مسکن و به دنبال آن بهبود فضای اجاره‌داری در کشور، اخذ مالیات‌های تنظیمی به حساب می‌آید. به عنوان مثال اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند منجر به عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار شده و مقدمات کاهش فشار از روی اجاره‌نشین‌ها را فراهم کند.
وی ضمن اشاره به ضرورت تسریع در راه اندازی سامانه املاک و اسکان به عنوان گام اول اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، اضافه کرد: تسریع در روند اخذ مالیات‌های تنظیمی، بهترین راهکار به منظور استفاده از فرصت 2 ماهه تا آغاز فصل اجاره‌داری و سامان دادن به این بازار محسوب می‌شود.

حذف صفرها از پول ملی تاثیری در کاهش تورمی ندارد 
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت باید برای ایجاد آثار روانی مثبت حذف صفرها از پول ملی فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: سیاست و استراتژی حذف صفر از پول‌های رایج هر کشور به دنبال کاهش ارزش پولی نسبت به واحدهای دیگر انجام می‌شود. وی ادامه داد: زمانی که ارزش پول ملی یک کشور به دلیل بروز مشکلات اقتصادی نسبت به واحدهای ارزی سایر کشورها فاصله معنی داری پیدا می‌کند و باید برای مبادلات اقتصادی یک عدد بسیار بزرگی از پول رایج آن کشور پرداخت شود، سیاست حذف تعدادی از صفرها اجرا می‌شود و این موضوع در تمام دنیا رایج است. حسینی با بیان اینکه در کشور ما هم این سیاست با توجه به کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها طی این مدت انجام شد، بیان کرد: حذف چهار صفر از پول ملی اثر اقتصادی خاصی ندارد و باعث افزایش  رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه با اجرای این استراتژی در حوزه مالی به نوعی صورت حساب‌های مالی از یک اعداد و ارقامی با قابلیت بیان بهتر برخوردار می‌شوند و از سوی دیگر حجم مبادلات پولی هم کمتر شده و یک آثار روانی مثبت هم در جامعه ایجاد خواهد کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه دولت باید برای ایجاد آثار روانی مثبت حذف صفرها فرهنگ سازی لازم را انجام دهد، گفت: حذف صفرها در حوزه کاهش تورمی تاثیر آنچنانی ندارد، حجم اسکناس و سکه‌ای که در کشور ضرب می‌شود، بسیار بالا بوده و هزینه‌بر است بنابراین دولت مکلف شده ظرف سه سال اسکناس‌های جدید را جایگزین اسکناس‌های قدیمی کند.
وی اظهار کرد: اکنون مبادلات پولی ما در همین ایام کرونا بالغ بر 85 تا 90 درصد به صورت الکترونیکی در حال انجام است و برای عملیاتی ساختن حذف صفرها نیاز است، تنها یک سری سامانه‌های الکترونیکی اصلاح شوند و ریال به تومان تغییر کند بعد خواهیم دید که چه میزان نقل و انتقال پول راحت‌تر انجام می‌شود.

حمل و نقل کشور از فرسودگی شدید رنج می‌برد
سیداحسن علوی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: نوسازی حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای بودجه بسیار کلان و هنگفتی را می طلبد که این مسئله در توان دولت و وزارتخانه های مربوطه نیست، در شرایط کنونی حجم نقدینگی جامعه به سمت حرکت به سوی بازار بورس است، حال دولت می تواند از این ظرفیت برای ارتقا حمل و نقل کشور استفاده کند.
وی  با اشاره به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی بخش حمل و نقل از طریق بورس، گفت: قطعا تزریق سرمایه های جدید و کلان می تواند جان تازه به ساختار فرسوده حوزه و حمل و نقل کشور بدهد، در شرایط کنونی حوزه حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی درگیر مشکلات مالی هستند، حال استفاده از سرمایه های موجود در بورس می‌تواند به این بخش کمک شایانی کند. نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در دهه اخیر بخش حمل و نقل کشور بسیار مظلوم واقع شده است، ادامه داد: در شرایط فعلی نیز با شیوع بیماری کرونا، مشکلات مالی این بخش ها افزایش چشمگیر یافته است، بنابراین این بخش نیازمند اعتبارات جدید برای تقویت خود هستند. قطعا با توجه به وضعیت این بخش ها و شرایط اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی چاره ای جذب سرمایه از طریق بورس ندارد. وی با اشاره به فرسودگی بخش حمل و نقل کشور، گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها نیمی از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور فرسوده هستند، همچنین در حوزه حمل و نقل جاده ای، متوسط عمر اتوبوس، مینی بوس و کامیون ها حدود 16 سال است و در بخش حمل و نقل ریلی نیز بسیاری از تجهیزات و واگن ها عمر مفید خود را کرده اند، تمام این موارد نیازمند جایگزینی، بهسازی و نوسازی است، که تحقق این امر نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی یا تزریق سرمایه بخش خصوصی است.

نظام تولید و عرضه خودرو باید جراحی شود
رییس قوه‌قضاییه بابیان این‌که نظام تولید و توزیع خودرو نیازمند جراحی است، گفت: از وزیر صنعت خواستیم با همکاری دستگاه‌های مختلف نظام تولید و عرضه خودرو را موردبازنگری قرار دهد.
به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته شورای عالی قوه‌قضاییه با تبریک ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع)، آن حضرت را جلوه کرامت، عقلانیت و ایستادگی درراه خدا و صبر و مقاومت را از آموزه‌های ایشان دانست.
رییس قوه‌قضاییه گفت: مردم ما در شرایط دشوار شیوع ویروس منحوس کرونا با تأسی از امام مجتبی (ع)، هم در ایستادگی در میدان صیانت از سلامت جامعه و هم در کمک مؤمنانه به نیازمندان و دستگیری و گره‌گشایی از زندگی یکدیگر خوش درخشیدند.

   قاطع و خستگی‌ناپذیر با قاچاق مبارزه می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره الزامات و اقتضائات جهش تولید، بر لزوم برنامه‌ریزی برای اجرای فرامین ایشان از سوی همه دستگاه‌ها تأکید و سه مأموریت مهم قوه‌قضاییه در این زمینه را تبیین کرد. رییس قوه‌قضاییه «مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته» را از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری دانست و گفت: مبارزه با قاچاق نیازمند تصمیمات اصولی در بخش‌های پولی و بانکی است تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند. آیت‌الله رئیسی در همین راستا به نشست اخیر خود با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‌ها کارنامه‌ای درزمینه مبارزه با قاچاق دارند، اما ارائه آمار کافی نیست و برای کسب توفیق در این زمینه، نیازمند سازوکارهای دقیق و یک سلسله اقدامات هماهنگ در بخش‌های مختلف اجرایی و اطلاعاتی و قضایی هستیم. رییس قوه‌قضاییه با تأکید بر مبارزه قاطع و خستگی‌ناپذیر همکاران دستگاه قضا با قاچاق سازمان‌یافته و رسیدگی به پرونده‌های مربوط به آن، ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‌ها در پایان سال جاری کارنامه قابل قبولی از تلاش برای کاهش قاچاق در کشور ارائه دهند. آیت‌الله رئیسی در این خصوص به واردات بی‌رویه کالا نیز اشاره کرد و گفت که واردات بی‌رویه در کشور از موانع جدی رونق و جهش تولید است و با ایجاد مانع برای عرضه محصولات داخلی در بازار، فضای کسب‌وکار را مختل می‌کند.

   دادگاه‌های تجاری به‌زودی تشکیل می‌شوند
رییس قوه‌قضاییه، دومین موضوع محوری بیانات مقام معظم رهبری را «تشکیل دادگاه‌های تجاری» عنوان کرد و گفت: اگر قاضی ما در دادگاه‌های تجاری رأی خود را بر اساس نظر کارشناسان بازار و فعالان اقتصادی صادر کند، بی‌تردید رأی او از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این‌که نگاه تجاری و اقتصادی و نگاه متخصصانه به پرونده‌ها، به تصمیم سازی و تصمیم‌گیری درست و صدور رأی متقن کمک می‌کند و تأثیر مستقیمی بر فضای کسب‌وکار مردم نیز خواهد داشت، از تشکیل قریب‌الوقوع دادگاه‌های تجاری در تهران و مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها خبر داد. رییس قوه‌قضاییه گفت: این‌که قاضی از مشورت و نظرات کارشناسان استفاده کند، نه خلاف استقلال قضایی است و نه آن را مخدوش می‌کند بلکه مشورت هم از آموزه‌های دینی ما و هم از اصولی است که در قانون به آن تأکید شده و موجب تقویت آرای صادره از سوی قضات می‌شود.

   جایگزینی اسناد رسمی با اسناد عادی در دستور کار قوه قضائیه
آیت‌الله رئیسی سومین موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری را «حقوق مالکیت» عنوان کرد و با اشاره به دغدغه‌مندی خود در این زمینه از زمان حضورش در دستگاه قضایی اعلام کرد: از سال گذشته کارگروهی در این خصوص تشکیل‌شده که قرار است حداکثر تا پایان خردادماه امسال نظرات کارشناسی خود را درباره این موضوع ارائه کند. رییس قوه‌قضاییه، «جایگزینی اسناد رسمی با اسناد عادی» را از محوری‌ترین مسائل در تثبیت مالکیت دانست و از معاونت حقوقی دستگاه قضا خواست که این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند تا با عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این کار، مشکلات مربوط به تثبیت مالکیت در کشور برطرف شود.

   روش توزیع نباید آتش دلالان را شعله‌ور کند
آیت‌الله رئیسی در همین زمینه به دغدغه مردم از افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و با اشاره به نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرف‌کننده از این وضعیت، تأکید کرد: نظام تولید و توزیع خودرو نیازمند جراحی است و روش توزیع نباید هیزم برای شعله‌ور شدن آتش دلالان شود.
رییس قوه‌قضاییه با تأکید بر این‌که امروز اصلاح وضعیت بازار خودرو مورد تأکید همگان است، متذکر شد: به وزیر پرتلاش صمت گفتم که لازم است نظام تولید و توزیع خودرو با همکاری دستگاه‌های مختلف موردبازنگری قرار گیرد.

   لازم است نظامات دلال پرور اصلاح شود
آیت‌الله رئیسی افزود: آقایان گاهی در سخنانشان در رسانه‌ها می‌گویند باید با دلالانی که نظام تولید و نظام بازار را مختل می‌کنند برخورد شود و مردم هم می‌بینند که دستگاه قضایی قاطعانه با اخلالگران نظام تولید و توزیع و نظام ارزی و پولی و بانکی برخورد می‌کند، اما این برخوردها اصلاح‌کننده نظامات نیست. رییس قوه‌قضاییه بر همین اساس خاطرنشان کرد که تا دولت اقدام به اصلاح برخی سازوکارهای اجرایی نکند، از درون نظام‌های مالی و بانکی و ارز و طلا و همچنین نظام تولید و توزیع، افراد دلال و اخلالگر بیرون می‌آید.
آیت‌الله رئیسی به استقبال گسترده مردم از بازار بورس اشاره کرد و ادامه داد: امروز رونق گرفتن بازار بورس برای همه نشاط‌آور است، ولی اگر این نقدینگی در این بازار به سمت تولید نرود و بورس‌بازی و آفات آن موردتوجه قرار نگیرد، طبعاٌ در آینده مشکل‌آفرین خواهد بود که یکی از تبعات آن افزایش پرونده‌های قضایی است.

   امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان در میدان منطقه است
رییس قوه‌قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات آمریکایی‌ها برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی گفت که چنین اقدامی قطعاً موجب شکل‌گیری یک انتفاضه جدید در سراسر سرزمین‌های اشغالی و منطقه می‌شود که آمریکا و اشغالگران قدس شریف را پشیمان خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اگر تا دیروز میزهای مذاکره تعیین‌کننده مسائل مربوط به فلسطین و منطقه بود، امروز ابتکار عمل در دست جبهه مقاومت و مجاهدان در میدان است و آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند تصمیمات و نیت‌های پلید مستکبران تحقق یابد.

   آغاز به کار آزمایشی سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی
در این جلسه زارع پور، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه از راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی الکترونیک محاکم در دستگاه قضایی خبر داده و اعلام کرد: این سامانه در راستای سیاست کلان قوه‌قضاییه در سال ۱۳۹۹ مبنی بر حفظ کرامت مردم، از هفته جاری به‌صورت آزمایشی در استان آذربایجان شرقی آغاز به کار کرده است. وی افزود: در این سامانه، پرسنل اداری و قضایی زمان‌های ارائه خدمات خود را اعلام کرده و مراجعه‌کنندگان امکان انتخاب وقت از میان زمان‌های اعلام‌شده را دارند که این امر زمینه کاهش ازدحام، آرامش مراجعه‌کنندگان، منظم و شفاف شدن عملکرد همکاران قضایی و ارائه تحلیل و ارزیابی آماری را فراهم خواهد کرد. زارع‌پور ادامه داد: سامانه نوبت‌دهی الکترونیک محاکم قضایی در بازه دو هفته در آذربایجان شرقی اجرایی خواهد شد و به‌تدریج در سراسر کشور و سازمان‌های تابعه قوه‌قضاییه و همچنین سازمان ثبت و پزشکی قانونی به اجرا درخواهد آمد.

   بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو
حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت بازار خودرو پرداخت و گفت: شرکت‌های خودروساز از اسفندماه سال گذشته هیچ اعلامی مبنی بر فروش فوری نداشته‌اند. در مردادماه ۱۳۹۷ نیز به مدت یک‌سال تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده و عملاً شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد. با این‌که مدت یک‌ساله مذکور بیش از ۶ ماه است که اتمام یافته، شورای رقابت همچنان در این فرایند دخیل نیست؛ درحالی‌که قیمت‌گذاری پیشنهادی این شورا با آنچه به‌صورت رسمی اعلام‌شده، اختلاف فاحش دارد. وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت برگزار شد، مقرر شد این وزارتخانه اختیارات شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو را با قید فوریت همچون گذشته به این شورا بازگرداند.

   اصلاح حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ در دستور شورای‌عالی کار
رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیگیری‌های این سازمان درباره مطالبه افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گفتگو با وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، مقرر شد شورای‌عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده و موضوع افزایش حداقل دستمزد کارگران و افزایش حق مسکن آن‌ها در سال جاری را در دستور کار قرار دهد.

کشور آماده برگزاری مراسم لیالی قدر می شود
بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی
آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد در بازه زمانی ظهر یکشنبه تا ظهر دیروز ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد، اگرچه تعداد مبتلایان در روزهای گذشته روند صعودی داشته است اما گفته می‌شود این امر به دلیل افزایش روند و سرعت شناسایی مبتلایان در کشور بوده است، براین اساس و با توجه به دسته بندی مشاغل و فعالیت‌ها روند بازگشایی‌ها همچنان با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد.

 رصدها کماکان ادامه دارد
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کماکان رصدها ادامه دارد، تاکید کرد:‌ از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. ضمن اینکه این تصور نباید به خاطر آنکه در منحنی رو به پایین داریم، شکل بگیرد که شرایط عادی شده است.  

 افزایش شناسایی مبتلایان
علی ربیعی ادامه داد: خوشبختانه شاهد کاهش مرگ اما افزایش شناسایی بیمارها در سراسر کشور هستیم؛ ما امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز نزدیک می‌شویم و بنا داریم به 5/1میلیون تست برای تکمیل طرح غربالگری برسیم. وی افزود: فاصله گذاری هوشمند و اقدامات دیگری که انجام شده به این انجامیده که کیس‌های سرپایی افزایش یابد و  این ناشی از برنامه بیماریابی وزارت بهداشت با همکاری دیگر دستگاه‌ها است.

 تصمیم‌گیری برای دانشگاه در هفته آینده
ربیعی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه به تصمیم نرسیدیم، تاکید کرد: در این زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت. البته درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هم باید بررسی و تصمیم‌گیری کنیم. وی همچنین تصریح کرد: مراسم شب‌های قدر به صورت محدود و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود، بدون تردید برگزاری مراسم های شب قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار در این شب‌ها در این مبارزه ملی با کرونا موثر خواهد بود. سخنگوی دولت گفت: صدا و سیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر تدابیری اندیشیده اند تا مردم از این مراسم‌ها که به صورت محدود و با رعایت 
دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند.

 دلیل شیوع کرونا در خوزستان
وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان گفت: در چند روز متوالی روند ابتلا و مرگ رو به افزایش بوده است که نشان‌دهنده عدم رعایت پروتکل‌هاو فاصله‌گذاری‌ها است. من در جلسه قبل از میانگین ۸۳ درصد گفتم. شاخص‌های آماری ما نشان می‌دهد استان خوزستان زیر ۵۰ درصد مراعات و شاخص همکاری وجود داشته است. این یک نشان برای سایر شهرها است.  

 حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست
سخنگوی دولت با بیان اینکه به جز مدارس کودکان استثنایی تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند، تصریح کرد: حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بودآنها می‌توانند ساعتی از هفته را با تدریس دروس خاصی سپری و به مدرسه مراجعه کنند. خانواده‌هایی از حضور دانش‌آموزان در مدارس احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند در خانه می‌توانند خودشان جبران تحصیلی را فراهم کنند، هیچ نیازی به حضور نیست.

شرایط بازگشایی مساجد در شب‌‌های قدر
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بازگشایی مساجد در شب‌‌های قدرگفت: در این زمینه چند نکته اصلی باید مدنظر قرار گیرد؛ اینکه مراسم در فضای باز و با ظرفیت محدود برگزار شود، حداقل فاصله اطراف هر فرد باید یک متر باشد. سجاده و قرآن باید توسط خود فرد آورده شود. علیرضا رییسی ادامه داد: اگر فضا سربسته باشد، حداکثر باید یک چهارم ظرفیت مساجد و حسینیه‌‌ها افراد را پذیرش کنند؛ زمان حضور در مراسم هم دو ساعت خواهد بود.

بستری کم‌تر از 30 درصد مبتلایان 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. کیانوش جهانپور افزود: دربازه زمانی 24 ساعته همچنان کمتر از 30 درصد از افراد مبتلای شناسایی شده بستری شده اند و سایر افراد علایم خفیفی داشته و در بیماریابی فعال شناسایی شده‌اند.به گفته وی در طول ۲۴ ساعت، ۴۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶۸۵ نفر رسید.

اختصاص بودجه برای ضدعفونی مدارس
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اختصاص بودجه ۱۰۰میلیاردی برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد. مهرزاد حمیدی تأکید کرد: تجربه کسب شده نشان داد که تهدید کرونا می‌تواند فرصتی برای تحول آموزش سلامت دانش‌آموزان و به دست آوردن مطالبات حوزه آموزش سلامت دانش‌آموزان و پیگیری در مراجع تخصصی باشد.

آغاز پذیرش معلولان در بهزیستی 
رییس ستاد مقابله با بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور از آغاز پذیرش سالمندان و معلولان در مراکز بهزیستی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد. محمد نفریه تصریح کرد: پیش‎تربر اساس بخشنامه‌های ابلاغ شده به مراکز تحت نظارت بهزیستی، تمامی پذیرش‌ها اعم از معتادان در مراکز درمانی و ...  تا اطلاع ثانوی ممنوع شده بود.

زمان اجرای مجدد طرح ترافیک 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران از احتمال اجراى طرح ترافیک پس از شب‌هاى  قدر  خبر داد و گفت: با توجه به آثار و عوارض توقف اجرای این طرح بر اجرای مجدد آن تاکید داریم. سید مناف هاشمى افزود: پیشنهاد شده، در مرحله اول، زمان طرح ترافیک که پیش از این از ساعت ساعت6:30 تا 19 بود به ساعت هشت صبح تا 16 کاهش یابد، از ساعت 14 به بعد نیز  خروج رایگان باشد.

​​​​​​​بازگشایی مساجد از امروز
رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از امروز تمامی مساجد کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حمایت سازمان تبلیغات اسلامی بازگشایی می‌شوند. حجت‌الاسلام محمد قمی اظهار کرد: پس از پیگیری مستمر مطالبه‌ مردم متدین کشورمان و گفت‌وگوهای متعدد با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همچنین سخنان مقام معظم رهبری دربارۀ اهمیت بحث دعا و مراسم‌های شب‌های قدر، تصمیم گرفته شد تا از امروز تمامی مساجد کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حمایت سازمان تبلیغات اسلامی بازگشایی شوند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال