امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
با افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و عبور آن از 16 هزار و 500 تومان بانک مرکزی به جهت مقابله با تحرکات دلالان ارزی روز گذشته قیمت دلار در صرافی های خود را به قیمت بازار آزاد نزدیک کرد. 
موج جدید رشد نرخ ارز که از هفته گذشته آغاز شده روز گذشته شتاب گرفت به طوری که نرخ دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و یورو نیز به مرز ۱۸ هزار تومان نزدیک شد.
دلار در صرافی‌های بانکی، روز گذشته با افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۷ هزار و ۸۰۰  تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۳۴۴ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۹۰۹ تومان بود.  هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۶ هزار و ۳۴۰ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۷۲۷ تومان به فروش رسید.
این روند در شرایطی است که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی کشور مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است. در پی افزایش قیمت ارز، نرخ سکه نیز در بازار گذشته از مرز 7 میلیون تومان عبور کرد. برخی فعالان بازار معتقدند، اختلاف ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی گواهی سکه یک روزه در بورس با بازار موجب تحریک افزایش قیمت سکه در بازار شده است.
بیش از یک هفته است که قیمت گواهی سکه یک روزه در بورس کالا 500 تا700 هزار تومان بیشتر از بازار است و به اعتقاد برخی فعالان بازار، محرکی برای قیمت سکه فیزیکی شده است.
گزارش ها از بازار سبزه میدان در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که با افزایش قیمت سکه در بورس، اکثر کاسب های این صنف از فروش سکه به مردم عادی امتناع کرده و سکه ها را در بورس عرضه و سودهای کلان به جیب می زنند.
بانک مرکزی که طبق بند د ماده 11 قانون پولی و بانکی کشور وظیفه تنظیم مقررات و نظارت بر معاملات طلا را به عهده دارد و تنها تولید کننده انحصاری سکه طلاست بر اساس اعلام تسنیم تاکنون مجوزی برای فروش سکه در بورس کالا از سوی این بانک صادر نشده، البته مجوز شورای عالی بورس وجود دارد، اگر این روند دلالی بدون هیچ ارزش افزوده ای که برهم زننده بازار است ادامه یابد، بعید نیست سکه یک روزه بورس کالا به سرنوشت سکه آتی دچار شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال