امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
مشترکان برق در تهران پاداش خوش مصرفی می گیرند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: طرح کاهش اوج بار با مشارکت مشترکان بخش های مختلف از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری همچون سالهای گذشته اجرا خواهد شد.
حاجی رضا تیموری اظهار داشت: در تابستان گذشته این شرکت با 14684 مشترک دیماندی در مناطق 22گانه تحت پوشش خود، جهت مشارکت در مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار، تفاهم نامه منعقد کرد که از این تعداد شش هزار و 298 مشترک به ویژه مشترکان شهرک های صنعتی استان، همکاری موثری داشتند و به آنها  131 میلیارد و 685 میلیون ریال از محل صرفه جویی در اجرای طرح ها، پاداش پرداخت شد. وی افزود: بی تردید همراهی موثر مشترکان و جلب مشارکت آنها در مدیریت  مصرف انرژی، سهل ترین راه برای عبور موفقیت آمیز از بحران ناشی از  اوج مصرف انرژی برق در تابستان است.
وی با نیاز به تغییر مدل رفتار مصرفی مشترکان تصریح کرد: اگر مشابه سال های گذشته پیش برویم نیاز است که در هر بازه ده ساله شبکه های موجود دو برابر شوند ، همچنین در سالهای آینده بی تردید میزان مصرف ما از میزان تولید نیروگاه های کشور پیشی می گیرد که این امر تامین برق پایدار برای مشترکان را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.
رییس هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان تهران جلب مشارکت و تعامل  بین این شرکت و مشترکان به ویژه صاحبان صنایع و کشاورزان را برای تامین برق پایدار ضروری دانست و گفت: صاحبان صنایع می توانند با  مشارکت در طرح هایی چون کاهش بار برنامه ریزی شــده در ســاعات اوج بار، طرح تعمیرات و تعطیلات سالیانه، طرح تعیین ساعات کار برنامه ریزی شده و طرح ذخیره عملیاتی بر اساس شــرایط واحد صنعتی خود، عـلاوه بر بهره مندی از پــاداش های  پیش بینی شده، به تأمین برق پایدار برای شهروندان در ساعات اوج مصرف کمک کنند.
تیموری ادامه داد: اگر کشاورزان به مدت 4 ساعت در زمانهای اوج مصرف، برق چاه آب خود را خاموش کنند، همانند سال های گذشته، مصرف 20 ساعت دیگر آنها رایگان خواهد بود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران طرح افزایش مشارکت مشترکین خانگی و تجاری با واسطه نهاد تجمیع کننده بار به میزان 76 مگاوات صرفه جویی و طرح کنترل بارمصرفی  مشترکان بخش اداری به روش اینترنت اشیا (IOT) را از دیگر طرح هایی عنوان کرد که برای نخستین بار در تابستان سال 99 در این شرکت اجرا خواهد شد و گفت: با اجرای طرح IOT، بارهای سرمایشی به میزان 30 مگاوات کنترل شده و در مصرف انرژی به میزان ساعات همکاری مشترکان صرفه جویی می شود.
تیموری با تأکید بر نقش و ظرفیت مناســب مــدارس، مساجد و تریبون های نمازجمعه در آموزش و اشاعه فرهنگ صحیح مصرف گفت: خوشبختانه با  تعامل و مساعدت مراجع مذکور و بهره مندی از ظرفیت عظیم آنها در سالهای گذشته تا حدودی همراهی عامه مردم نسبت به اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصارف غیر ضروری در ســاعات اوج بار افزایش یافته است و امیدواریم کماکان این همکاری ها استمرار یابد.

خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه شد
طبق اعلام مسئولان در سازمان اموال تملیکی، طی پیگیری‌های به عمل آمده و صدور بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه و در حال تحویل به سازمان است. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عموی مطرح و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف می‌شود.
سید حسین میرمعینی ، عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی  گفت: دررابطه با متروکه شدن خودروها و تحویل آنها به سازمان اموال تملیکی مسائل و موانعی وجود داشت که مهمترین دلیل آن ممنوع الورود شدن این وسائط نقلیه به داخل سرزمین اصلی بوده است. از سوی دیگر دلیل عدم امکان تعیین تکلیف خودرو های زیر ۲۵۰۰ سی‌سی عدم صدور مجوز استاندار است که برای اخذ مجوز استاندارد نیاز به اوراق فنی و وجود نمایندگی معتبر است، اما با توجه به این که سازمان اموال تملیکی واردکننده این خودروها نیست لذا امکان صدور مجوز بر اساس ضوابط از سوی سازمان استاندارد امکان پذیر نخواهد بود و این موضوع باعث دپوی این اموال در انبارهای  سازمان و گمرک می‌شود که  کسر مدل، افت قیمت و خارج شدن از حیز انتفاع را به همراه دارد. میرمعینی ادامه داد: براین اساس مقرر شد مراتب جهت استحضار و صدور اوامر طی گزارشی برای هیات وزیران ارسال شود تا در صورت امکان راهکار اجرایی تعیین تکلیف اموال دولت خارج از ضوابط ابلاغی استاندارد بررسی شود. عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی با اشاره به این که خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه می‌شود و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند گفت:قبلا این خودروها به دلیل ممنوعیت به  سازمان تحویل نمی‌شدند اما در نهایت توانستیم بر اساس قانون نسبت به تحویل آنها دستورات لازم را اخذ کنیم واکنون دو هفته‌ای است که طی بخشنامه صادره خودروهای بالای  ۲۵۰۰ سی سی به سازمان اموال تملیکی تحویل می شوند.
گارانتی خودروهای صفرکیلومتر ۳ ماهه شد
سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: «با مجموعه اقداماتی که ظرف دو هفته آینده در زمینه خودرو انجام خواهیم داد حتماً از التهابات بازار خودرو کاسته خواهد شد.»
مدرسی خیابانی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای کنترل بازار گفت: «بحث ممنوعیت واردات در دستور کار است و با شدت زیادی دنبال می شود. موضوع بازار موضوع خاصی است و مورد توجه مسئولین و خواسته مقام معظم رهبری و ملت است لذا ما در جهت کنترل بازار برنامه‌های جدی داریم.»
وی درخصوص وضعیت بازار خودرو افزود: «مدیریت بازار خودرو نیز یکی دیگر از وجوه برنامه‌ها و شعارهای وزارت صمت خواهد بود تا وضعیت فعلی را به سرعت پشت سر بگذاریم. به مجرد اینکه مشغول به کار شدم سه جلسه با خودروسازان، شورای رقابت وبخش نظارتی وزارتخانه برگزار کردم.»
مدرس‌خیابانی گفت: «چهار رکن خودرو باید اصلاح شود، یکی موضوع تامین است و تعهدات که خودروسازان به مصرف کننده دارند باید به آن عمل کند و در عین حال تولید را هم مدیریت کنیم. همچنین برای اصلاح شیوه تولید، باید عدالت توزیعی و واقعی کردن تقاضاها را به وجود آوریم تا کسانی که به دنبال کاسبی از بازار خودرو هستند کنار روند.»
وی افزود: «قطعاً باید در سال جهش تولید در نظر داشته باشیم که هر تصمیمی برای بخش خودرو می‌گیریم حتماً حمایت از تولید داخلی باشد به خصوص که الان دو سال است صنعت خودروسازی در ایران دستش روی شانه‌های دو شرکت خودروسازی فرانسوی و کره‌ای بود که آن‌ها هم دوسال است ساک خود را جمع کردند و از کشور رفته اند و الان خودروسازی ما یک حالت استقلالی را تجربه می‌کند.»
وی با اشاره به اصلاح در ثبت‌نام و واگذری در صنعت خودرو، ادامه داد: «اصلاح شیوه ثبت‌نام، فروش و تحویل را هم در بازار خودرو در نظر داریم و در این میان توجه می‌کنیم که برای ما مسجل شود کسی که برای خودرو ثبت‌نام کرده است آن را برای استفاده می‌خواهد یا به دنبال کاسبی است و به چشم سرمایه به آن می‌نگرد که با توجه به جمیع این موارد در فروش خودرو و تامین آن و کنترل توزیع، یک فروش فوق العاده در صنعت خودرو احتمالا قبل از ایام عید فطر خواهیم داشت.»
سرپرست وزارت صمت گفت: «ما در زمینه خودرو و نحوه فروش آن برنامه‌ریزی‌های جدیدی داریم، یکی از موضوعاتی که مورد توجه است این است که گارانتی خودروهای صفرکیلومتر نهایتا 3 ماه باشد تا خریدار مطمئن نباشد که خودرو 2 سال گارانتی دارد و همچنان می‌تواند در پارکینگ نگهداری کند.»
مدرسی‌خیابانی تصریح کرد: «تمام پارکینگ ها و انبارها باید موجودی خودروی خود را اعلام کنند و ممانعت از این عمل نیز مشمول تخلفات احتکار است.»

ساماندهی خانه‌های خالی عامل کنترل بازار اجاره مسکن
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: شفاف سازی اطلاعات مساکن موجب می شود که سازمان امور مالیاتی بتواند به راحتی خانه های خالی از سکنه را شناسایی و از مالکان مالیات دریافت کند، به نظر می رسد با تحقق این مسئله، مالک ترجیح می دهد که به جای پرداخت مالیات، مسکن خود را به مستأجران واگذار کند.
وی با انتقاد از وضعیت بازار اجاره مسکن، گفت: متأسفانه قیمت اجاره مسکن روز به روز در حال افزایش است و این مسئله نگرانی های بسیاری را برای خانوارها ایجاد کرده است، به ویژه آنکه به تدریج در حال نزدیک شدن به فصل تابستان به عنوان زمان نقل و انتقالات اجاره هستیم.
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش چشمگیر اجاره مسکن در کشور به ویژه کلانشهرهایی مانند تهران موجب شده که خانوارهای کم درآمد برای تأمین مسکن مورد نظرشان مناطق پایین تر شهر را جست وجو کرده و مسکن اجاره کنند.
وی گفت: به نظر من با توجه به نزدیک بودن فصل نقل و انتقالات مستأجران دو راه کار اساسی وجود دارد، نخست اینکه دولت به سرعت واحدهای باقی مانده مسکن مهر را تکمیل و در اختیار خریداران قرار دهد، این مسئله می تواند مشکل مسکن بخشی از خانوارهای کم درآمد را رفع کند.
بت کلیا ادامه داد: یکی دیگر از راه کارهای اثرگذار و مهم، ساماندهی خانه های خالی است، وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه سامانه جامع املاک را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد، امیدواریم هر چه سریع تر این سامانه عملیاتی شده و اطلاعات مساکن به صورت گسترده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
وی گفت: شفاف سازی اطلاعات مساکن موجب می شود که سازمان امور مالیاتی بتواند به راحتی خانه های خالی از سکنه را شناسایی و از مالکان مالیات دریافت کند، به نظر می رسد با تحقق این مسئله، مالک ترجیح می دهد که به جای پرداخت مالیات، مسکن خود را به مستأجران واگذار کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قطعا با ساماندهی خانه های خالی از سکنه، میزان عرضه مسکن استیجاری در بازار افزایش یافته و تبعا قیمت این مساکن به سمت تعادل هدایت خواهد شد.

صادرات ایران به افغانستان در حال بازگشت به شرایط عادی است
سید حسین سلیمی، رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: با بازگشایی مرزهای مشترک دو کشور طی دو هفته اخیر صادرات ایران به افغانستان در حال بازگشت به شرایط عادی است.
وی  گفت: به دلیل کنترل‌های بهداشتی طرف افغانی صادرات به این کشور به کندی انجام می‌شود و البته تعداد زیاد کامیون‌ها در مرز هم مزید بر علت شده است.
وی اظهار داشت: به علت ممنوعیت‌های صادراتی پس از شیوع ویروس کرونا مشکلاتی برای صادرکنندگان در صادرات به این کشور به وجود آمده بود که اکنون با باز شدن مرزها بین دو کشور سیل عظیمی از کامیون‌ها به سمت مرزها حرکت کرده و با توجه به ظرفیت‌های محدود گمرک کشور افغانستان موجب کندی صادرات در مرزها شده است.
سلیمی از کاهش صادرات ایران به افغانستان در سال جاری خبر داد و افزود: به علت بسته بودن مرزها طی ماه‌های اخیر این امر طبیعی است، ضمن این که به علت محدودیت‌های صادراتی پس از شیوع ویروس کرونا کاهش صادرات به اغلب کشورها اتفاق افتاده است.
رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان میزان تجارت سالانه دو کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدود 3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: افغانستان سالانه حدود 30 میلیون دلار کالا به ایران صادر می‌کند؛ بنابراین این حجم تجارت بین دو کشور مربوط به صادرات ایران به افغانستان است. وی افزود: بیشترین حجم صادرات ایران به افغانستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مواد غذایی و کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهد. سلیمی گفت: یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی به افغانستان بازگشت ارز حاصل از صادرات و عمل به تعهدات ارزی است، زیرا در شرایط فعلی مشکل نقل و انتقال مالی وجود دارد و این امر موجب سختی بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور شده است.

دقت و مشاوره؛ لازمه ورود به بازار بورس
محمد کاظمی ، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با یادآوری اینکه اغلب افرادی که وارد بورس می‌شوند از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار نیستند و ممکن است در دام حیله‌گران بیفتند از مردم خواست تا بصیرت و دقت بیشتری برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.
وی در مورد هشدار رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت به سرمایه‌گذاران بورس مبنی بر اینکه مراقب کلاهبرداران شیک باشید، گفت: بورس یک کار تخصصی بوده و پیوسته در این زمینه عوام‌فریبی مشاهده می‌شود، چرا که اغلب افرادی که وارد این بازار می‌شوند از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار نیستند، به همین دلیل ممکن است در دام حیله‌گرانی بیفتند که تنها به دنبال مطامع شخصی و خرید و فروش سهامشان و یا بالا بردن کاذب بورس هستند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایطی که واحدهای تولیدی باید برای ورود به بازار بورس از آن برخوردار باشند، ادامه داد: وقتی شرکت، موسسه و یا یک واحد تولیدی سوددهی داشته باشند و در پایان سال عملکرد مثبتی داشته و تراز مالی مطلوبی داشته باشند، سهامشان قابل عرضه و تبدیل است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان شائبه‌ای که در خصوص فعالیت کنونی بازار بورس وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون این سوال مطرح است که چطور سهام برخی شرکت‌های زیان‌ده روز به روز بالاتر رفته و ترقی می‌کند؟ هرچند امیدوارم این رونق و افزایش سریع واحدها منطبق با واقعیت باشد. نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طی توصیه‌ای به افرادی که تصمیم دارند بدون برخورداری از تخصص لازم وارد بازار بورس شوند، تاکید کرد: آنچه مسلم است مردم باید برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس با بصیرت و دقت بیشتری ورود کرده و با کسب آگاهی و مشورت با افراد متخصص مورد اطمینان به خرید و فروش در این حوزه ورود پیدا کنند تا آسیب نبینند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال