امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
آغاز واریز بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا 
از روز شنبه 10 خرداد تا پایان هفته، بیمه بیکاری بخشی از بیکارشدگان ناشی از پاندمی کرونا واریز خواهد شد. پس از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر کسب و کارها در سراسر کشور که منجر به توقف فعالیت‌ها و تعدیل بسیاری از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، اقدام به طراحی سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت کنند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند. دولت نیز وعده داد که مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص دهد.
در همین راستا، سازمان تأمین اجتماعی پس از ثبت نام افراد، بر اساس کد بیمه پردازی تأمین اجتماعی ثبت نام شدگان را مجزا کرد و برای افراد ی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نبودند، پیامک جداگانه ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال و برای افرادی که بر اساس ضوابط قانونی حائز شرایط دریافت بیمه بیکاری بودند نیز پیامک جداگانه ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تأمین اجتماعی مربوطه و حساب بانکی، ارسال کرد.
آنطور که مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفته بود، «بیکار شدگان برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید مشمول قانون کار و مشمول بیمه تأمین اجتماعی باشند؛ در این صورت است که در فهرست مشمولان نهایی قرار می‌گیرند.»
در این بین، پس از مدت‌ها که از زمان ثبت نام افراد گذشته مسئولان وزارت تعاون نسبت به عدم واریز مبلغ وعده داده شده برای صندوق بیمه بیکاری گلایه داشتند و تاکید می‌کردند در صورت تخصیص اعتبار، بیمه بیکاری به حساب واجدین شرایط واریز خواهد شد که بالاخره پس از مدت‌ها، در هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱,۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تأمین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کرد که در آن عنوان شده تخصیص اعتبار مذکور به طور صد درصدی و از محل حساب خاص مربوط نزد خزانه داری کل کشور قابل پرداخت است.
البته رقمی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته است یک پنجم رقم وعده داده شده است و قطعاً این ارقام نمی‌تواند پاسخگوی واریز بیمه بیکاری همه مشمولان باشد؛ آنگونه که مدیرکل بیمه بیکاری به خبرنگار مهر گفته، «این رقم کافی نیست و باید زودتر مراحل بعدی پرداخت شود تا فرایند واریز بیمه بیکاری به همه مشمولان آغاز شود.» پیگیری‌ها از وزارت کار درباره زمان واریز بیمه بیکاری به بیکاران مشمول، حاکی از آن است که از شنبه دهم خرداد ماه، پرداخت بیمه بیکاری برای افرادی که اسفند ماه بیکار شدند آغاز می‌شود و این فرایند تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. آنطور که بابایی گفته، تعداد افرادی که تاریخ بیکاری آنها اسفند ماه بوده، ۳۷۲ هزار و ۸۹۱ نفر است.
البته آن گونه که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفته از مجموع افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری اسفند سال گذشته، پس از پالایش وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی فهرست ۲۴۰ هزار نفری به همراه شماره حساب افراد برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

تداوم سقوط قیمت نفت خام با ضعیف ماندن تقاضای آمریکا
پس از این که داده‌ها نشان داد تقاضای سوخت در آمریکا همچنان ضعیف باقی مانده است قیمت نفت خام به روند سقوط چند روزه خود ادامه داد.
تا ساعت ۱۲:۵۷ روز جمعه به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۳.۰۹ درصد یا ۱.۰۴ دلار سقوط کرد و به ۳۲.۶۷ دلار رسید. قیمت نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۵۸ درصد یا ۰.۹۱ دلار سقوط کرد و به ۳۴.۳۸ دلار رسید.
با این وجود هر دو قرارداد پیش‌خرید نفت این هفته پنجمین رشد هفتگی خود را ثبت خواهند کرد. کاهش تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ و بازگشت تقاضای کشورهایی که محدودیت‌های قرنطینه‌ای خود را برداشته‌اند، بازارهای جهانی انرژی را تقویت کرده‌اند.
داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که هفته گذشته میزان ذخایر نفت خام و ذخایر بنزین و سوخت این کشور با رشد شدیدی روبرو شده است. این نشان می‌دهد حتی با وجود باز شدن برخی ایالت‌های آمریکا مسافرت و تقاضای سوخت اندک باقی مانده است.

هفته نزولی قیمت سکه و طلا
به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در حالی که اوایل هفته اخیر، روند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی روندی نزولی با شیب کوتاه داشت اما از روز چهارشنبه به بعد با کاهش قیمت جهانی و همچنین کاهش قیمت ارز، سکه ۲۵۰ هزار تومان نسبت به ابتدا کاهش یافت.
محمد کشتی آرای در رابطه با تحولات یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در این هفته تغییرات قیمت اونس جهانی تقریبا مختصر بوده است. اما روز چهارشنبه یکباره کاهش قیمت ۲۵ دلاری پیدا کرد. با کاهش نسبتا شدید قیمت اونس جهانی و همچنین کاهش قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت سکه و طلا سیر نزولی و کاهش شدیدی پیدا کرد؛ این در حالی بود که در طول هفته قیمت سکه و طلا تغییرات مختصری داشت.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: اما از روز پنجشنبه، مجدد قیمت اونس جهانی افزایش پیدا کرد اما قیمت ارز تغییر چندانی نداشت؛ بنابراین در مجموع در طول یک هفته گذشته قیمت طلا و سکه کاهشی بوده است. در مجموع قیمت سکه به طور متوسط ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. سایر قطعات سکه نیز در همین محدوده کاهش قیمت داشته اند. روز پنج شنبه با افزایش مختصر قیمت اونس جهانی، قیمت ها تغییرات جزئی داشت اما روز جمعه نسبت به اوایل هفته که قیمت سکه هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، به هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. طبیعتا حباب سکه نیز با این وضعیت کاهش داشته و به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسید.
وی افزود: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به همین صورت در حالی اوایل هفته ۷۳۵ هزار تومان بود، در روز چهارشنبه به زیر ۷۰۰ هزار تومان هم رسید اما مجدد در روز پنجشنبه پنج هزار تومان افزایش یافت و در محدوده ۷۰۵ هزار تومان قرار گرفت و حدود ۳۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشت.
کشتی آرای اعلام کرد: از روز چهارشنبه که قیمت جهانی و ارز کاهشی بود و به دنبال آن قیمت سکه و طلا هم کاهشی شد، میزان دادوستدها و در حقیقت تقاضا در بازار نیز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه، بازار آرامی را داشتیم.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تومان، طرح قدیم هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه سه میلیون و ۷۳۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۷۰ هزار تومان، سکه های یک گرمی یک میلیون و ۹۰ هزار تومان بود.

ادغام دو بانک حکمت و مهر اقتصاد در سپه 
عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکنون صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است گفت: با روندی که به‌پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالا‌های اساسی، ضروری است و به‌ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد. وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر تقویت نظارت بانک مرکزی ابراز کرد: ما اقدامات مهمی را برای کنترل و اصلاح نظام بانکی آغاز کرده‌ایم و بخش قابل‌توجهی از تصمیم‌گیری‌ها درباره نرخ‌های سود بانکی و بین‌بانکی نتیجه انضباطی بود که در بانک‌های مختلف ایجاد شد.
وی گفت: بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح را به‌تدریج ادغام می‌کنیم و ظرف هفته آینده ادغام دو بانک حکمت و مهراقتصاد در بانک سپه نهایی خواهد شد. رببس‌کل بانک مرکزی افزود: سه بانک دیگر هم ادغام‌شان به‌تدریج انجام می‌شود. همتی با اشاره به این‌که چند بانک ناترازی مالی‌شان بالا بود گفت: این‌ها را تحت کنترل گرفتیم، مدیریت‌شان را اصلاح کردیم و تحت نظر مستقیم قرار گرفتند و ان‌شاءالله بتوانیم ناترازی‌شان را جمع کنیم.
وی اضافه کرد: در مورد بازار پول و انضباطی که در نرخ سود باید وجود داشته باشد کار‌های مهمی انجام دادیم بنابراین نظام بانکی ما به‌سمتی می‌رود که نظارت‌ها جدی‌تر شود. رییس‌کل بانک مرکزی گفت: شاید یکی از دلایلی که توانستیم هدف‌گذاری تورم داشته باشیم استفاده از ابزار عملیات بازار باز بود که بانک‌ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف خواهند داشت. همتی با تأکید بر این‌که بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند گفت: من مطمئن هستم امسال نقدینگی ما به‌مراتب از رشد نقدینگی سال 98 کمتر خواهد بود. وی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات به‌سمتی پیش می‌رود که بازار پولی ما از شفافیت و آرامش بیشتری برخوردار باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: وقتی بازار پول آرامش و روندی منطقی داشته باشد و به‌سمت کنترل تورم برود به‌یقین روی نرخ ارز و بقیه بازار هم تأثیر خواهد گذاشت. همتی ابراز امیدواری کرد: با روش‌های به‌کار گرفته‌شده در بازار پول و ارز شاهد آرامش بیشتری تا پایان سال در این بخش باشیم. رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در دوماهه اول امسال به‌رغم مشکلات در صادرات غیرنفتی ما حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی تأمین شد. عبدالناصر همتی با ابراز اینکه "اکنون روند صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است"، افزود: در دوماهه اول ما اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم، ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد و برگشت ارز به سامانه نیما سرعت گرفته است. وی گفت: با روندی که به‌پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالا‌های اساسی، ضروری و به‌ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد و این موضوع به‌طور جدی پیگیری می‌شود.
همتی اضافه کرد: اکنون هم از طریق سامانه نیما ارز تأمین می‌کنیم و هم صادرکنندگان به‌طور مستقیم ارز واردکنندگان را تأمین می‌کنند و با هم ارتباط برقرار کرده‌اند. وی با تأکید بر استفاده از همه روش‌ها برای ساده کردن تجارت، گفت: تجار ما باید به‌دور از شرایط تحریمی غیرقانونی بتوانند راحت تجارت و ارزشان را جابه‌جا کنند. رییس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: این اختیار را به صادرکنندگان و واردکنندگان دادیم، اما آمار و اطلاعاتشان در بانک مرکزی ثبت می‌شود و ما آن را کنترل می‌کنیم.
همتی گفت: به‌رغم فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران امسال هم مانند پارسال کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه را تأمین می‌کنیم.
وی افزود: در همین دو ماه اول سال به‌رغم همه مشکلات حدود 3 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند بهتر شود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال